• blivande fru J

Bjuden på 50-årsfest utan sambon

Jag har via mina föräldrar (de har fått inbjudan hem till sig men jag är tydligen inkluderd) fått en inbjudan till min mosters femtioårsfest. Jag talade med min mormor idag och hon bekräftade att jag var medbjuden men inte min sambo (för de känner ju inte varandra så väl). Jag tycker det här känns jättetråkigt. Jag hade gärna gått på 50-årsfesten med min sambo, nu måste jag alltså lämna honom hemma vilket varken känns kul för festens skull eller för hans skull. Det känns som om min moster inte är intresserad av att lära känna min sambo. Ska jag bita ihop och gå tillsammans med mina föräldrar eller ska jag höra av mig och tacka nej. Om jag tackar nej bör jag då berätta anledningen eller är det bättre att bara ange förhinder som orsak?

Jag tycker ju att det är etikettsmässigt förkastligt att inte bjuda med respektive på den här sortens tillställning så det känns ju som om jag gör det lite mer rumsrent genom att gå, men det kanske är omoget att avstå därför?

• Svar på tråden Bjuden på 50-årsfest utan sambon
  • LisaML

Tråkig!

Det känns som att din moster försökt "komma undan" att bjuda din sambo genom att fortfarande se dig som ett barn och som en enhet med dina föräldrar. (Ursäkta mina konspirationsteorier.)Mycket märkligt! Jag skulle nog tackat nej och angivit ett förhinder som orsak. Jag tycker inte att det är kul att gå på den typen av fester utan min sambo helt enkelt.

• K.C

men gud vad svårt! jag fattar precis ditt dilemma... hur väl känner du mostern då?

• blivande fru J

jag tycker också det känns lite som att de gör mig till ett barn. Okej om jag precis hade flyttat hemifrån men jag är faktiskt vuxen och bor i min tredje(!) lägenhet sen hemifrånflyttningen. Dessutom vet jag att de har min adress och jag vet att de vet att jag har sambo så det är inget missförstånd. Min mormor berättade att det bara fanns 50 platser så det fick prioriteras bland gästerna, jag tycker inte det känns kul att jag som relativt nära släkting då inte blir bjuden med min sambo. Mormor tyckte för övrigt att det var väl bara för mig att åka med mina förälrar och systrar

• blivande fru J

KC: Vi känner varandra ganska väl, hon bor 10 mil bort men är ändå en nära släkting som jag definitivt skulle bjuda på mitt eget bröllop. Jag har även kontakt med mina kusiner som är mosterns barn och jag tror inte att mina föräldrar hade låtit bli att bjuda kusinernas sambor. Min moster och hennes man tjänar dessutom väldigt bra så det är verkligen inte en ekonomisk knipa (vilket är vanligare när 25-åringar gifter sig exempelvis)

• K.C

BLIVANDE FRU J:
    jamen då är det ju ännu skummare - hon borde ju vilja lära känna honom om ni två har god kontakt! Lustigt också att det kommit fram att hon liksom valt bort honom och att det inte är nåt som inte kommit upp eller så... Tycker också du ska tacka nej, men jag hade nog sagt nån annan orsak för att inte röra om för mycket i grytan. Kanske kommer detta lösa sig när de lär känna varann och då slipper du att det blir familjekonflikter, för det är ju rätt jobbigt...

• Lillan2

Skulle absolut ha tackat nej, min sambo ska ju bli en del av min familj och om de inte respekterar det.... nej då avstår jag.

Klurig fråga hur man tackar nej då. Ärlighet är bäst brukar man ju säga om risken finns ju då att mostern känner sig tvingad att bjuda in sambon och det är ju inte heller roligt. Om man bara tackar nej utan att säga varför finns dock risken att det kommer fram varför genom mamma/mormor (mina släktingar läcker i alla fall som såll när det kommer till skvaller).

• blivande fru J

ja, jag är sannerligen rädd för familjekonflikter. Min mormor berättade faktiskt på telefonen att flera av min mosters mans syskonbarn tackat nej på grund av förhinder. De kanske också gjorde det av samma anledning. Det borde iofs göra att det fanns fler platser kvar, men jag tänker inte truga för att få ta med min sambo. Jag vill att han också ska känna sig välkommen på festen. Det blir nog ett nej tack för oss!

• blivande fru J

Lillan2: Jo precis, det är svårt att veta hur man ska tacka nej. Tänk om jag bjöd min moster utan man på en tillställning, då kanske de skulle fatta :D men så barnslig är jag faktiskt inte

• K.C

håller med! om hon får veta VARFÖR och då kastar in en inbjudan till honom så är ju den inget värd!

familjen är svårt, jag är av gamla skolan där familjen går före allt och man håller sin familj om ryggen i alla väder, men när familjen sen vänder sig åt fel håll så blir det ju förståss en annan sak...

• NokGroda

det är absolut dålig stil att inte bjuda in någons sambo till en sådan fest. jag skulle tacka nej och om någon frågade skulle jag också säga varför.

om jag träffat en person jag vill leva mitt liv med och skapa en familj med, då ska han/hon vara en självklar gäst när jag är det.

dåligt med plats! phu! skär ner till 25 personer och bjud in respektive också då.. nej jag fattar inte.

ett misstag kanske. har mostern uttalat sig ännu?

Svar på tråden Bjuden på 50-årsfest utan sambon