• Alexandra25

Skäms för svärföräldrarna!

Jag har nog världens pinsammaste svärföräldrar. Jag skäms för dom så mycket att jag och min kille har varit tillsammans i 4 år och jag har fortfarande inte presenterat dom för mina föräldrar. Jag skäms för dom så mycket! Ni vet inte hur det kändes att komma hem till dom för första gången. Pappan går runt med skor inomhus, dom har inga kökslukor i köket, inga möbler som liknar varandra, smuts överallt, tapeter från 70-talet och självklart världens röra. Jag var så chockad att jag nästan gjorde slut med min kille som jag då hade varit tillsammans med i 2 månader. Jag kommer från världens renaste hus med världens petigaste föräldrar. Jag fattar inte ens hur jag ska presentera parterna för varandra, jag menar om jag nästan fick en hjärtattack så kommer mina föräldrar att dö.
    Vad ska jag göra? Jag pluggar till byggnadsingenjör och har flera gånger föreslagit renovering till mamman i familjen men dom bryr sig inte om sånt säger dom!
    Är det någon som vill ta över de här svärföräldrarna????? Gratis!!!

• Svar på tråden Skäms för svärföräldrarna!
  • tbmh

Håller med snöran. Alla kan inte fungera ihop och man kan inte gilla alla.

• Skurt

Vad menas med troll? Jag fattar inte vad det är, jag är ny i forumet. Nån som kan berätta ?

• dala82

Hur vi hanterar "troll"!
    Det finns individer som gillar att reta upp och förstöra på diskussionsforum, de brukar kallas för troll på nätspråk. Troll kännetecknas av inlägg som drar mycket uppståndelse eller har provokativt innehåll och som engagerar sig med hela sin tid att skapa uppmärksamhet och utrymme i forumet. Om du stöter på inlägg där du tänker, "Va, är det här verkligen sant" eller "Vad håller du på med" och att det inom kort kommer uppföljande inlägg med mer provokativa detaljer om det kan det mycket möjligt vara ett troll. Har individen inte medverkat tidigare med liknande inlägg är det givet. Ett typiskt exempel är inlägg som påstår "Påkostade bröllop är bättre än budgetbröllop". När vi på redaktionen ser tecken på "troll" beteende spärrar vi direkt medlemmen och gör en abuse-rapport till nätoperatören som "trollet" använder för vidare åtgärder vilket i sin tur kan leda till att "trollet" blir avstängt från internet.

• dala82

Oj glömde skriva att det var kopierat från BT´s (bröllopstorgets) forumpolicy

• 23.7-brud

dala82: Är du här nu också?

Tänkte väl just det, inte hör väl DUUU till redaktionen på BT?

För att svara lite till TS; det låter ganska lika som mina svärföräldrar och mina föräldrar. Alltså skillnaderna. Efter en tid så vänjer man sig och jag kan ju bara konstatera - det är deras hus. JAG städar då inte till dem

• Alexandra25

Jag är verkligen inget troll. Jag har verkligen det här problemet. Jag har blivit kallad ytlig i det är forumet men det stör inte mig. Jag må vara ytlig men om mina barn hade en önskan om att få det fint hemma så hade jag gjort allt för att uppfylla denna önskan. Alla deras sex barn har den önskan men föräldrarna är för snåla för att satsa på renovering. Det hela har lett till att dom har fukt i badrummet och om inte den fixas så kommer det att sprida sig till grannarna under. Hellre ytlig än snål och hänsynslös.

Ni kanske tycker att jag har starka åsikter men det skulle ni också ha om ni hade träffat de här människorna.

• Alexandra25

Sen vill jag tacka de som gav förslaget att träffas på neutral mark. Den idén hade jag inte tänkt på själv och det är nog det som kommer att bli lösningen.

• blivande fru J

jag kommer själv från en familj från landet där det är svårt att hålla rent inomhuse eftersom det är mycket leriga stövlar, ladugårdsdoftande kläder och oljiga händer. Min mor har gjort sitt bästa men hur mycket hon än städar så blir det aldrig helt rent så länge familjen bor där. Inredningen är sliten, färgerna från 70-talet och min snåle far köper aldrig några nya möbler eller orkar tapetsera om. De lever i klassiska könsroller. Sambons familj bor inne i stan med 3 rum och välstädad och välrenoverad lägenhet och tvärtom mot mina föräldrar så delar de lika på allt hushållsarbete. Jag skäms inte för min familj och jag tror knappast att min sambo gör det heller. Det är ju vi som valt att leva med varandra och inte våra föräldrapar. Det är lätt att ha synpunkter på hur andra har det hemma men i slutändan får man rannsaka sig själv. Mitt råd är att lägga din energi på annat, det är ju du och din sambo som ska stå ut med varandra.

• Lilla G

Jag kan faktiskt förstå dig Alexandra25! Det verkar som om flertalet här inte har några föräldrar eller svärföräldrar som är avvikande på något sätt. Och med avvikande menar jag egentligen så som jag skulle vilja ha dem. MIna kommer aldrig bli som jag tycker de borde vara - vad göra? Jag gillar dem allihopa, så det är jag som får anpassa mig efter dem en hel del - vilket jag gärna gör eftersom jag vill hålla god kontakt med dem. Exempel på udda personer är min svärmor; Jag har nämligen lovat min svägerska att få på hennes mamma några andra kläder än overallsbyxor och t-shirt när svägerskan gifter sig i sommar.

Mitt förslag är att helt enkelt låta dem träffas. Du får väl se vad som händer helt enkelt. Det kanske blir en mardrömsmiddag, men då vet du det i alla fall. Jag tror att det är vi själva som sitter inne med de flesta fördommarna om hur människor kommer reagera.

• snartgift

Det är så lätt att sitta här och skriva en massa skit om folk och kalla dem för troll. Så jä*la omoget.

Inte en människa vet hur Alexandra25 har det i verkligheten. Sitta och döma en människa för att man läst några rader är bara SÅ lågt.

När hon skriver "världens renaste hus" så fattar ni väl att det är ett uttryck man använder precis som om någon skulle säga om sin brudklänning "jag har världens finaste brudklänning". Klart man tycker det om sin klänning, annars hade man inte hyrt/köpt den.

Jag förstår henne det där om svärföräldrarna. En sak är att ha stökigt, men man behöver faktiskt inte ha skitigt hemma. Det är GANSKA äckligt.

Snälla, döm inte folk så hårt. Hon kanske överdriver, hon gör kanske inte det.

Hon ville ha råd, inte en massa negativa inlägg. Men det får väl jag nu efter detta inlägget men då kan ni vara snälla och hålla det för er själva.

• dala82

23.7-brud
    Japp, jag är överallt och ingenstans!

Alexandra25
    vill bara påpeka att jag inte förklarade dig som troll när jag skrev in svaret på skurts fråga, har knappt läst tråden.

• anne på grönkulla

Förvisso. Men råd som går ut på att andras männsikors livsval är deras egna och inget hon kan ta ansvar för ser inte jags om fel heller. Tvärtom tycker jag det är ganska kosntruktivt. Åtminstone jag har ett mycket lättare och lugnare liv efter att jag har lärt mig vad i min omgivnings beteende som jag kan påverka och inte.

Att föreslå dem renovering (iallafall av saker som uppenbart skadar - som fuktskadade badrum) kanske går med utnötningstaktik och goda råd. Men deras livsstil går knappast att ändra på. Däremot kan man påverka hur & var & när man själv ska möta dem (t ex hemma hos en själv eller på neutral mark).

Jag kan dock också förstå dem som tar lite illa vid sig också - man kan ju inte låta bli att börja fundera på om man själv skulle hålla måttet. Att inte tapetsera om på 30 år kanske inte är så trendmedvetet, men heller inte t ex olagligt. Vi fick ju ganska lite och otydlig information till att börja med.

Alexandra25 - kulturkrockar lever vi med lite till mans - både i våra egna familjer, med våra respektive och med deras familjer. Att ta ansvar för sig själv men sätta gränser mot andra är en konst. Det är livet.

• marie 06

ojojojoj, känner att det kanske var jag som drog igång hela trollhistorian och det var ju inte alls menat så illa.
    F'låt Alexandra

• Citronella

Ooo, jag har varit många år på detta forum och även andra och jag tror inte detta är ett troll. Slutkommenterat.

I så fall skulle även jag vara ett troll- min ex-sambos föräldrars boende chockade mig verkligen! Golvet i deras kök var täckt av jord, ungefär som om det var ett uthus eller nåt, för de gick in och ut med leriga skor på hela tiden.
    Julprydnader plockades _aldrig_ bort utan det stod tomtar i fönstren hela året!

I ett akvarie simmade en... aborre!!

Ett rum användes som *förvaring* och öppnade man den dörren så _rasade_ det ut grejor; rummet var verkligen helt packat och man fick hjälpas åt för att kunna knö igen dörren!

De städade aldrig.
    I vardagsrummet hade de växter så att det liknade en djungel; det var växter överallt, upp i taket, runt möbler...

Jag har aldrig varit i ett hus som deras. De hade 4 barn, två av dem, bl a min kille, var inte som dem utan vi hade det mer normalt hemma hos oss. de andra två barnen var mer som sina föräldrar; jättekonstiga både socialt och i sitt boende.

MEN jag skämdes aldrig för min killes föräldrar; det är ju inte dem man valt utan killen och är bara han bra så spelar det ju ingen roll.

TS, jag tycker du ska ha förtroende för dina föräldrar och lita på att de inte kommer att döma någon utifrån hur sina svärföräldrar valt att leva. Spelar roll? det enda är väl att man kan ha lite roligt åt det, att det är intressant att man kan välja att bo så olika?

• emmael

Jag kan ärligt säga att jag inte är helt bekväm med mina svärföräldrar heller. De är så otroligt tafatta och blyga att de nästan suddar ut sig själva, och kontrasten blir gigantisk mot min familj. Jag tycker dock att det som anne på grönkulla säger är klokt. "Att påverka det man kan, släppa det man inte kan påverka och lära sig förstå skillnaden", eller hur är det?

Svar på tråden Skäms för svärföräldrarna!