• Alexandra25

Skäms för svärföräldrarna!

Jag har nog världens pinsammaste svärföräldrar. Jag skäms för dom så mycket att jag och min kille har varit tillsammans i 4 år och jag har fortfarande inte presenterat dom för mina föräldrar. Jag skäms för dom så mycket! Ni vet inte hur det kändes att komma hem till dom för första gången. Pappan går runt med skor inomhus, dom har inga kökslukor i köket, inga möbler som liknar varandra, smuts överallt, tapeter från 70-talet och självklart världens röra. Jag var så chockad att jag nästan gjorde slut med min kille som jag då hade varit tillsammans med i 2 månader. Jag kommer från världens renaste hus med världens petigaste föräldrar. Jag fattar inte ens hur jag ska presentera parterna för varandra, jag menar om jag nästan fick en hjärtattack så kommer mina föräldrar att dö.
    Vad ska jag göra? Jag pluggar till byggnadsingenjör och har flera gånger föreslagit renovering till mamman i familjen men dom bryr sig inte om sånt säger dom!
    Är det någon som vill ta över de här svärföräldrarna????? Gratis!!!

• Svar på tråden Skäms för svärföräldrarna!
  • fruSolli

jag tycker dina föreldrar verkar vara otroligt dömande! det är väll karln du är ihop med och inte golvet eller hans köksluckor! att du tänkte så från början är en sak men om de gör någon slags scen av det så tycker jag de beter sig som svin! jag menar att en vuxen människa SKA klara av att inte dömma människor efter vad de ha på sig!
    jag tycker inte du har nått att skämmas över, bestämmer sig dom för att säga saker som inte är passliga är de dom som gör bort sig!
    jag ahr varit i ungefär samma sits och för mig var det droppen som gjorde att jag sa upp kontakten med mamma, förhoppningsvis har hon iaf lärt sig att man inte beter sig så!

• fruSolli

jag har dessutom varit med om många saker i livet som fått mig att inse att skåpluckor och bonade golv är skitsaker som är obetydliga i gämförelse med att ha ett bra förhållande och en sund familj!
    rena golv och skåpluckor är det som syns på ytan, och det är ju bara estetiskt!
    att tycka synd om barnen i afrika för att de inte ha mat är en sak men bara för att de bor i lerhyddor så behöver ju itne det betyda att familjen är olyckligare. som en gämförelse...

jag hoppas att du också får den insikten om vad som är betydelsefullt i livet, och faktiskt kanske se på dina svärföreldrar med avund för de har klarat nått som din familj inte är i närheten av. nämligen att leva bortom det som syns på ytan och leva för det som finns i hjärtat och den kärlek de kan dela. och använnder som tid på jorden till att älska varandra och trivas med livet istället för att oroa sig för vad ens gäster skall tycka om ens hem. det är få som klarar det!

• Dreams

Haller med ovanstaende! Vem 17 tror du att du ar?! Har aldrig hort pa maken! Det ar dom som borde skammas over dig som tror att du ar sa mycket battre an dom. Vax upp!!!

Och sag at dina foraldrar att titta bakom ytan och se manniskor for vad de ar, inte vad de har eller inte har.

• Tant Pernilla

Det kanske är dig det är synd om som kommer från "världens renaste hus med världens petigaste föräldrar" ... Jag skulle nog hellre ha växt upp med lite skit i hörnen...

Jag håller med tidigare inlägg även om jag kanske vill mildra tonen lite. Du tar på dig ansvaret för hur dina svärföräldrar är och har det hemma... Gör inte det. De är vuxna människor och har gjort sina val i livet. Kan inte dina föräldrar se förbi det ytliga så är det dem vi ska beklaga, inte dina svärföräldrar.

Har du tänkt på vad de kommer att tycka om dina föräldrar...?

• Cybermamman

Måste det med nödvändighet vara någon som har "fel"? Kan man inte beteckna det som en sorts kulturkrock. Svaret sitter ju helt enkelt i om du själv orkar och tycker det är värt att sitta mittemellan !

• SYL

Jag tycker att det ar trist att nagra av er tjejer ar sa otroligt domande och sagar TS rakt av, samtidigt som ni klankar ni ner pa TS for att hon domer. Na, fram for sana som Tant Pernilla som kan saga sin asikt utan att lata som en "complete bitch".
    Jag haller med Cybermamman om att det blir som en slags kulturkrock nar man kommer fran olika bakgrunder. Om du ar radd att dina foraldrar ska fa ett trist forsta intryck sa kan ni val lata foraldraparen motas pa "neutral" mark, tex en restaurang eller i er lagenhet/hus? Jag ar saker pa att de faktiskt har saker gemensamt och jag tror axa att dina foraldrar, nar det kommer till kritan, inte kommer reagera sa som du ar radd att de ska gora.

• Pans

Alexandra25, jag hoppas verkligen att du inte lastar din blivande för hur hans föräldrar valt att ha det hemma?! Jag förstår inte hur du ens kunde tänka dig att göra slut bara för att du inte vill ha det som hans föräldrar har det.

Och det är väl just det som är själva kärnpunkten. Alla har inte samma smak och prioriteringar. Du och din blivande har säkert utvecklat en smak och ett visst sätt att ha det hemma hos er. Det är med största sannolikhet inte alla som delar er uppfattning. Men jag tror inte att de för den sakens skull kommer med kommentarer till er om hur ni borde (?) göra eller inte göra.

Nä, du borde nog tagga ner lite och låta dina svärföräldrar ha det som de vill. Det har ju trots allt funkat i massa år innan du kom in i bilden...

Var inte så fördömande så tror jag att du får ut mycket mer av förhållandet med dina svärföräldrar och andra.

Skulle dina föräldrar bli helt chockade och kanske komma med kommentarer så tycker jag att du ska kväva det i sin linda som man brukar säga.

• marie 06

Trolltrollitrolltroll (hoppas jag!)

• marie 06

Ja. Kommer i håg att vi i lågstadiet fick en berättelse uppläst som handlade om en pojke som skämdes för sin far. När han växte upp, insåg han att alla är olika och lärde sig att värdesätta sin pappas egenheter. (puh vad pedagogiskt det blev nu da )

Om det inte är ett troll, så kanse ts ska lära sig att se det positiva i de människor hon har runt omkring sig och acceptera att alla är vi olika.

Svar på tråden Skäms för svärföräldrarna!