• Snuttepuff

    Recept på tårta

    Vi kommer att göra tårtan själva och har bestämt oss för att vår tårta ska gå i rosa och vitt och vara i tre eller fyra steg. Är det någon som gjort en egen tårta som ser ut på det viset och som har recept och kanske möjligtvis en bild på den? Vore mycket tacksam...

  • Svar på tråden Recept på tårta
  • Anna_girre

    Gör en vanlig prinsesstårta med rosa marsipan och skriv med vitt, tex. Eller varför inte en med vanligt spritsat grädde i både ofärgat och färgat med rosa.

    Det är lätt att bara göra en sockerkaksbotten och sen fylla med nåt gott.

    Innehållet är ju lite upp till er. Jag brukar baka tårtor till familjemedlemmar när de fyller år. Är lätt att göra dem lite finare utanpå.

    Lycka till.

  • Tant Pernilla

    Vi gjorde egen tårta men den gick i brunt och mörkrosa, för det var chokladtårta med hallon.

    Så jag har inte så mycket att bidra med annat än att ge er lite pepp - det är jättekul att fixa egen tårta! Inte så svårt och helt klart mer prisvärt!

  • Norren

    Ursäkta att jag bryter in i denna tråd, men du "Tant Pernilla", skulle du kunna bidra med ditt recept på din chokladtårta till mig? Är nämligen ute efter detta och har inte lyckats hitta någon ännu. Kanske du till och med har en bild på den?

    Vore hemskt tacksam om du kunde maila till mig på annelie@idus.se

    En som åxå hoppas på hjälp!

  • LisaML

    Åh, Tant Pernilla!
    Vi har också bestämt oss för choklad och hallontårta. Vårt konditori hade inte en sådan som standard så jag fick försöka förklara själv hur vi ville ha den, men jag tar tacksamt emot idéer på hur du gjorde er tårta. Minns du vilken fyllning ni hade på de olika lagren osv? Hade ni choklad-sockerkaka som botten? Vad hade ni på utsidan av tårtan? Vi funderar på choklad-löv och färska hallon.

  • LisaML

    Snuttepuff:

    Som Anna_girre skriver kan man göra något slags prinsesstårta. Ett annat alternativ är att göra en mousse-tårta, det är lätt. Man tar en sockerkaksbotten i botten på en spring-form och fyller på med antingen hallon eller jordgubbsmousse. Skär längs kanten med en varm kniv när moussen stelnat och garnera på lämpligt sätt, tex med vit choklad och färska bär eller något slags gelé om ni tycker om det. En mousse-tårta är oftast mindre mäktig än andra tårtor, det kan vara gott om man har ätit en mastig middag.

  • Tant Pernilla

    LisaML och Norren: jag hittade receptet i en bok på biblioteket och jag tror att jag har kvar en kopia nånstans hemma. Ska försöka komma ihåg att titta efter det.

    Det var en väldigt tung chokladtårta som vi...nu tänker jag så det knakar...vi körde med ett lager hallonsylt i och sen strök vi upp den med hallonsylt utanpå och toppade med hallon. På kanterna satt det spritsad choklad.

    Det var min pappa som bakade två av de tre bottnarna och satte ihop själva tårtan, så jag ska väl inte ta åt mig för mycket av äran.

    Jag har nog foto på den, nånstans. Ska se om jag kan skicka en bild till dig, Norren.

  • LisaML

    Spritsad choklad!? Blandade ni något slags chokladglasyr då eller? Kanske smör, choklad och florsocker för att få den "spritsbar"?

  • Norren

    Oh, det låter smarrigt Tant Pernilla.
    Jag håller tummarna att du mailar mig något.

    Kram kram

  • Tant Pernilla

    LisaML: Det var smält choklad som man spritsar i mönster på ett smörpapper och sen när det stelnat så kan man "klistra" fast slingorna med sylt, kräm eller annat på tårtan.

  • mli_b

    Om man inte har så många springformar man behöver till tårtorna kan man göra av bakplåtspapper.
    Klipp till en remsa bakplåtspapper, lägg den runt kakan, se till att det ligger tätt. Tejpa ihop pappret, tänk på att kolla så att tejpen verkligen fäster på bakplåtspapper, det kan var svårt att få den att fästa.

    Det här fungerar väldigt bra om man vill göra moussebakelser. Gör sockerkaka i en långpanna. Stansa ut lagom stora bottnar. Gör en bakplåtspappersform runt varje botten. Häll i mousse, fromage eller vad man nu vill fylla dem med.

    Vi har gjort såna bakelser, innan man tar bort formen (låt moussen stelna först) kan man lägga på snygga skivade frukter, tex druvor, jordgubbar, skivad kumqvat (tunna skivor med skal) osv. Sen häller man på gele (innan den stelnar helt. När allt har stelnatspritsa kanterna med grädda. Det blir otroligt snyggt och gott.

  • LisaML

    Aha! Fiffigt! Det låter väldigt fint Tant Pernilla, tack för dina tips, nu måste jag nog leta upp något sött att stoppa i mig, saliven svämmar över.

  • Meddelande borttaget
  • Maya K

    Jag ska ta och göra min egen tårta tror jag.. kommer att börja öva i förväg så att det går lättare sen Vi kommer att ha princesstårtor i Vitt med beige rosor på

  • Tant Pernilla

    Norren: Nu har du mejl!

    Det är väl bäst att vi lämnar den här tråden nu, för det blir ju bara en massa chokladtårta av det annars. Snuttepuff ville ju ha tips på vit-rosa tårtor. (När jag tänker efter så var det faktiskt ett recept på en bröllopstårta med vit choklad i den där boken också!)

    Trevlig helg alla godisgrisar!

  • Meddelande borttaget
  • tårta

    maya k vad ska ni andvända till det vita ?grädde ,marsipan eller

  • lokatt

    den här tårtan är i vit choklad, och borde kunna dekoreras med rosa - typ marsipanrosor & så....

    Bröllopstårta av vit choklad

    60 - 80 bitar

    Botten med 35 cm i diameter:
    200 g smör
    14 ägg
    4 1/2 dl strösocker
    4 1/2 dl vetemjöl
    2 1/2 dl majsmjöl

    Botten med 28 cm i diameter:
    125 g smör
    8 ägg
    2 1/2 dl strösocker
    3 1/2 dl vetemjöl
    1/2 dl majsmjöl

    Botten med 20 cm i diameter:
    75 g smör
    6 ägg
    2 dl strösocker
    2 1/2 dl vetemjöl
    1/2 dl majsmjöl

    Moussefyllning:
    700 g vit choklad
    8 msk cognac
    8 ägg, delade
    11 dl vispgrädde
    4 tsk gelatinpulver
    4 msk vatten

    Dekoration:
    11 dl vispgrädde
    chokladrullar gjorda av 1,1 kg vit choklad (se chokladteknik)
    florsocker
    fräscha blommor

    1. Smörj formarna noga med matfett och klä dem med bakplåtspapper.

    2. Gör en botten i taget. Lägg smöret i en kastrull och värm det försiktigt tills det smälter, lyft kastrullen från värmen och låt det svalna lite.

    3. Häll ägg och socker i en stor skål, ställ den över en kastrull med hett vatten och vispa med elvisp tills smeten blir ljus och krämig och så tjock att det bildas mönster på ytan om man lyfter vispen. Lyft blandningen från värmen och fortsätt vispa tills smeten är kall.

    4. Sikta ner mjölsorterna i en skål. Vänd ner hälften av mjölet i äggblandningen. Häll hälften av smöret längs kanterna på blandningen och vänd mycket försiktigt ner det. Annars sjunker smöret till botten och kakan blir tung. Vänd lite i taget ner resten av mjölet och smöret som tidigare.

    5. Häll blandningen i formen. Grädda i 175ºC 1-1 ¼ timme för den största kakan, 40-45 minuter för mellankakan och 30-35 minuter för den minsta kakan. När de är gräddade ska varje kaka ha höjt sig fint, kännas fast när man rör den och precis ha börjat krympa lite vid kanterna av formen. Stjälp upp dem på bakgaller och låt dem kallna. Slå in dem och lägg dem, om det behövs, i frysen tills kakan ska läggas ihop.

    6. Smält chokladen, lyft den från värmen och rör ner cognac och äggulor. Vispa grädden tills det bildas mjuka toppar och vänd sedan ner moussen i chokladblandningen.

    7. Strö gelatinet i en liten värmetålig skål med 4 msk vatten. Ställ skålen i en kastrull med varmt vatten och rör tills gelatinet har lösts upp. Låt det kallna och rör sedan ner det i chokladblandningen. Vispa äggvitorna hårda och vänd ner dem.

    8. Dela varje botten i två bottnar. Lägg den undre delen av varje botten tillbaka i formen. Häll mousse ovanpå och fördela dem mellan formarna. Låt dem stå i kylen och stelna. Lägg tillbaka den övre halvan ovanpå moussen och tryck ihop dem. Stjälp försiktigt upp tårtorna.

    9. Vispa grädden till dekoreringen tills den är tjock. Lägg den största bottnen på ett stort tårtfat och täck den med ett lager grädde. Lägg den mellanstora tårtan på en hård kartong (se början).

    10. Stick ner en ätpinne av trä i mitten av botten av tårtan. Gör med en blyertspenna ett märke på pinnen ca 2 cm ovanför övre delen av tårtan. Dra ut den och såga till sju lika långa pinnar till enligt markeringen.

    11. Stick ner pinnarna i en cirkel i den nedre botten. Ställ mellanstora tårtan ovanpå och kontrollera att den står rakt. Ta bort tårtan och upprepa proceduren med den medelstora och minsta tårtan och såga till åtta pinnar till av önskad höjd.

    12. Täck den mellanstora och minsta tårtan med grädde (gör detta på en skärbräda, inte med kakan på plats). Täck alla tårtorna helt och hållet med chokladrullar och pudra florsocker över dem.

    13. Sätt ihop tårtan på platsen där den ska serveras. (Försök inte att flytta på tårtan när de olika lagren väl är på plats!) Placera tårtorna ovanpå varandra och dekorera med fräscha blommor enligt önskan.

  • Lyra

    Hej! Ursäkt min dåligt svenska, jag är en engelska flicka som ska gifta sig med en svenska man. Jag tycker om prinsesstårta och vi skulle vilja det som bröllopstårta. Men jag undrar bara: ska det kanske fungera med lingonsylt, istället för vinbär eller jordgubbar? Jag gillar lingonsylt jättemycket, men min fästman sa jag är galen ;)

  • Pillan

    Lingonsylt i en princesstårta har jag aldrig hört talas om. Tror inte jag skulle gilla det. Det kan ju, dessutom, bli lite fel om gästerna tror att det är tex jordgubbssylt eller hallonsylt (som är det vanligaste) och så är det lingon. När man tror att det ska smaka på ett sätt och så är det något annat, då vrider det sig lätt i munnen. Finns det ingen Annan sylt du gillar?

  • Lyra

    Tack för ditt svar! Ja, du har rätt, gästerna ska tänka lingonsylt är konstig (och det är det, kanske!). Jag tycker också om jordgubbar och hallon, så tårtan bli bra ändå. Jag trodde bara att ha något olik som alla andra.

Svar på tråden Recept på tårta