• betsy05

tips på någon lyxig soppa?

vi ska ha fisk och skaldjurstallrik till varmrätt, och kan inte komma på en bra förrätt. Det kan inte vara kött (ej köttätare) eller fisk/skaldjur (eftersom varmrätten är det). Vi funderar på soppa, men det måste vara en lyxig en. Har någon tips, och gärna recept?

• Svar på tråden tips på någon lyxig soppa?
  • betsy05

oj, vad mycke bra tips! Vi kanske borde ge ut en liten kokbok, "Lyxiga soppor".
    Det lutar åt avocado soppa m en klick löjrom o gräddfil, sparris soppa eller gazpacho i glas. Med tanke på skärgårds o västkust temat i övrigt tror jag på avocadon.
    Räksoppa går inte eftersom det ingår massa räkor i varmrätten.
    Jag letar dock fortfarande efter ett recept med champagne i som jag hört talas om.

Men i jordätskocks receptet undrar jag om man köper dem på burk, frusta eller färska?

• Tolin

Färska jordärtskockor är nog att rekommendera.

• betsy05

men då måste man köpa hela jordärtskockor och skala dem, och så använder man bara lilla botten längst in? Aldelles för mycket jobb för 100 portioner!

• Tolin

betsy05: Du blandar nog ihop med med kronärtskockor... Jordärtskockor påminner mer om potatis i form och utseende, men annorlunda smak.

• Tolin

Kanske inte så jättelika potatis men här har du lite info:
    www.fruktogront.se/ - sök på jordärtskocka.
    Smakar _mycket_ godare än de ser ut!

• Bobou

En kall gurksoppa? Jag har ett recept på det som jag tycker är bra. För en lyxigare känsla kan man väl servera ett "lyxigt" tilltugg, t ex bruschetta (eller kanapéer för att det inte ska bli för mättande).

• Brud_2005

betsy05! Kan det vara Crème Ninon du tänker på?!

• betsy05

Crème Ninon låter intressant (ser bra ut på menyn!) Vad är det?
    Undrar om det inte hette nåt i stil med Crème Germain typ.
    Men berätta om Ninon!

• Xite

Måste bara tillägga att jag tycker det är jättekul att någon funderar på att servera soppa på en finare middag. Soppa som förrätt är enormt underskattat!

• Brud_2005

Klassisk crème Ninon (4 pers)

2 schalottenlökar
    1 morot
    1 l hönsbuljong (tärning+vatten)
    4 persiljekvistar
    2 dl torrt vitt vin
    500 g djupfrysta gröna ärter
    1 dl crème fraiche
    salt
    malen vitpeppar
    37 cl mousserande torrt vitt vin eller champagne

Ansa och skär lök och morot i bitar. Koka dem i buljongen med persiljekvistarna och vinet i 30 minuter. Sila och häll tillbaka.

Koka ärterna i 5 minuter, sila och kör dem i mixer tillsammans med lite av buljongen. Häll i resten av buljongen, koka upp soppan och vispa i crème fraiche. Krydda och smaka av.

Vid serveringen häller man först soppan i varma tallrikar (värm dem några minuter i 75°C varm ugn på gallret) och sedan häller man i en skvätt mousserande vin.

Servera med bröd eller oststänger.

Det finns mängder med varianter på denna soppa så om du googlar efter "crème Ninon" och "recept" så får du upp massvis med träffar.

• Kåär

arla.se finns det ett recept på en bloody mary soppa som jag tycker är jättegod. Man kan utelämna vodkan om man vill.

• betsy05

med vodka passar mej utmärkt

• Brud_2005

Har precis provat Tolins jordärtskockssoppa och den var supersmarrig (uppskattades även av den blivande maken).

• betsy05

låter bra. Men hur såg den ut, den måste vara snygg tycker jag. Är den inte lite grå?

Svar på tråden tips på någon lyxig soppa?