• betsy05

tips på någon lyxig soppa?

vi ska ha fisk och skaldjurstallrik till varmrätt, och kan inte komma på en bra förrätt. Det kan inte vara kött (ej köttätare) eller fisk/skaldjur (eftersom varmrätten är det). Vi funderar på soppa, men det måste vara en lyxig en. Har någon tips, och gärna recept?

• Svar på tråden tips på någon lyxig soppa?
  • anne på grönkulla

Och under tiden har jag rotat fram en gazpacho-variant (men det finns säkert olika sätt att göra...):

1 stor grön paprika
    1 liten gul lök
    1 gurka
    1/2 liter hett vatten
    2 buljongtärningar (höns eller grönsak)
    1/2 liter kallt vatten
    1 burk krossade tomater
    1 vitlöksklyfta
    1 msk citronsaft
    1-2 msk olivolja
    salt & svartpeppar
    tabasko

KLyv, kärna ur & skölj paprikan, skär i bitar. Skala & skär löken i bitar. Skölj gurkan, skär 3/4 av den i bitar. Lös buljongtärningarna i det heta vattnet, spä med det svala & kyl det.

Kör de skurna grönsakerna, burktomaterna & vitlöken i matberedare eller mixer tills det är finfördelat. Blanda grönsaksröran med den kylda buljongen, citronsaft och olja. Smaka av med salt, peppar och tabasco. Hyvla resten av gurkan i fina skivor och blanda i.

Serveras kallt, kyl med is om det inte går på annat sätt! Går som jag sa innan att serveras byggt i t ex glasskålar eller t o m en urgröpt melonhalva - eller vad man nu kommer på.

• augusti2005

det har jag inte provat, men jag skulle nog inte göra det. man vänder ju i den vispade grädden, och även om den inte skulle bli brun (vilket jag misstänker att den blir) så faller den nog ihop och blir mysko. men den är superlätt att mixa ihop, tar kanske fem minuter!

• frulan

anne på grönkulla

Haha, satt precis o funderade på om det var ett slang/fackord i kockvärlden

En kompis till mig brukar servera gazpacho i lite större shotglas/rörglas med en sån italiensk brödpinne till.
    Ser oxå "byggt" ut

• augusti2005

när jag har gjort den har jag inte låtit buljongen svalna så mycket, den soppan hinner ändå svalna medan man mixar med den (kalla) avokadon o grädden. o nu tror jag att jag svamlar, dags att lägga sig... klart att avokado är kall... hursomhelst beställde vi ringar idag! 13 augusti here we come! (för att svamla om något helt annat och helt utanför trådens ämne...)

• anne på grönkulla

Hmm, det var ju en tanke - ska kanske anmäla "byggt" i den nya tråden BT:s ordbok? Skämt åsido var det bara min trötthet & förvirring som gjorde att tangenterna flyttade på sig...

• melie

Skulle också satsa på en avokadosoppa. Jätte gott och så känns den lite "finare" än en champinjonsoppa. ;) Annars är sparris soppa ochså jätte gott. Självklart hemmagjord och inte på påse! ;) Med en garnering med antingen grön eller vit sparris blir det finfint!

• lokatt

finns några sopprecept här på bt... exakt var minns jag inte, men det finns i samband med festinfon

• mli_b

Räksoppa: (6 port)
    400g räkor med skal
    1 msk hackad gul lök
    1 msk hackad schalottenlök
    1/2 morot (ca 50g) i tärningar
    50g rotcelleri, i tärningar
    1/2 purjolök, strimlad
    1 rågad msk vetemjöl
    1 1/2 l fiskbuljong (går bra att göra av 3 buljongtärningar och 1 1/2 l vatten)
    1dl torrt vitt vin
    1msk tomatpuré
    ett par dillkvistar
    1msk vispgrädde
    2 äggulor
    3 msk konjak (jag brukar använda sherry istället)
    ev salt
    cayennepeppar

Skala räkorna, ställ räkorna kallt. Fräs räkskal, lök och resten av grönsakerna. Låt fräsa under omrörning utan att smöret blir brynt. Strö över mjöl och rör om väl. Tillsätt vin, fiskbuljong, tomatpuré och dill. Låt soppan koka 20-30 min. Sila soppan genom en finmaskig sil. Pressa ut så mycket som möjligt ur skalen. (Hit kan förberedas dagen innan.)

Vispa samman äggulor med grädde och konjak och vispa ner blandningen i soppan. Låt soppan sjuda upp under omrörning. Lägg i de skalade räkorna så att de värms upp, men låt inte soppan koka mer.

Häll upp soppan i tallrikar, dekorera ev med dill.

• mli_b

Om man vill kan man låta bli grönsakerna och hälla i lite grönsaksfond istället. Det blir lite bättre om man gör "på riktigt", men det är lite för mycket jobb om jag gör till oss två hemma.

Svar på tråden tips på någon lyxig soppa?