• betsy05

tips på någon lyxig soppa?

vi ska ha fisk och skaldjurstallrik till varmrätt, och kan inte komma på en bra förrätt. Det kan inte vara kött (ej köttätare) eller fisk/skaldjur (eftersom varmrätten är det). Vi funderar på soppa, men det måste vara en lyxig en. Har någon tips, och gärna recept?

• Svar på tråden tips på någon lyxig soppa?
  • frulan

Nu har jag inget recept för det är maken som gör soppan o han är inte hemma...

Men... jordärtkockssoppa!!!!! Sååå gott o lyxigt!

• Xite

Jag tänkte också säga det:
    Soppa på jordärtskocka!

• dubbelbröllop05

Nån gräddig kantarellsoppa kanske...eller sparris?

• betsy05

jordärtkockssoppa har jag aldrig provat med det låter gott. Har du recept?
    Problemet med den och även kantarell soppa är att det är så tråkig färg, beige-grå. Sparris soppa är ju grönt o fint, det är kanske en bra ide. Eller kanske en soppa som man kan garnera med nåt snyggt, typ spett eller klick med gräddfil o kaviar.
    Mer tips tack!

• frulan

Synd att inte maken är här

Men jag kan ju försöka med recept (har dock inga mått)
    jordärtskockor
    champinjoner
    potatis (tror jag)
    viltfond
    grädde

o sen tog det slut, har ingen aning om vad som ingår... vet att den ska mixas i alla fall

• anne på grönkulla

Soppa på morötter (går att göra gräddigare och lyxigare än det låter) eller pumpa kanske? Båda blir ju färgglada. Har inga recept men kanske kan kolla om du är intresserad.

• Tolin

Tror att jag har recept på en fantastisk jordärtskockssoppa som serveras med något slags bröd med parmesan! Restauranggott! Ska leta i mina gömmor.

• augusti2005

avokadosoppa! Man mixar avokado med grönsaksbuljong och lite grädde. toppa med en klick löjrom och creme fraiche! serveras ljummen.

• betsy05

tack för tips.

Tror inte att det passar med mättande soppor med potatis mm i som förrätt, utan mer 'fina' soppor. Svamp, sparris mm är ju bra, och de får gärna vara gräddiga, och med vin i. Har hört talas om soppor med champagne i (mousserat vin antagligen) någon som känner till nån sådan?

Svar på tråden tips på någon lyxig soppa?