• Sara1991

    Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)

    Jag jobbar som florist i Stockholm och hjälper er gärna med alla era frågor , funderingar eller om ni bara Vill ha någon att bolla idéer med :)

  • Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)
  • passionsblomman
    sommaren13 skrev 2013-07-15 16:28:16 följande:
    Dom hade tyvärr slutat konservera blommor
    Japp. De och ett par till var nog de sista jag kände till förut och jag har inte hört någon annan som tycker att det rent affärsmässigt är någon idé att hålla på med längre. Det efterfrågas nästan aldrig och lönsamheten är noll-en sådan tavla skulle behöva kosta många tusen idag för att det skulle bli någon vinst för företagaren.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • sommaren13
    passionsblomman skrev 2013-07-15 16:35:37 följande:
    Japp. De och ett par till var nog de sista jag kände till förut och jag har inte hört någon annan som tycker att det rent affärsmässigt är någon idé att hålla på med längre. Det efterfrågas nästan aldrig och lönsamheten är noll-en sådan tavla skulle behöva kosta många tusen idag för att det skulle bli någon vinst för företagaren.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Jaja får bli fina kort av buketten istället
  • passionsblomman
    sommaren13 skrev 2013-07-15 16:36:26 följande:
    Jaja får bli fina kort av buketten istället
    Det brukar jag alltid ha som mitt tips-ochjag tror i längden att det blir bra mycket bättre, ärligt talat. Efter ett par år är den där konserverade buketten inte fin längre, om den ens var det från början.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • sommaren13
    passionsblomman skrev 2013-07-15 16:50:25 följande:
    Det brukar jag alltid ha som mitt tips-ochjag tror i längden att det blir bra mycket bättre, ärligt talat. Efter ett par år är den där konserverade buketten inte fin längre, om den ens var det från början.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Får bli en fin canvastavla av kortet istället Som du säger så är den konserverade buketten inte så fin i längden....
  • Noli
    Sara1991 skrev 2013-07-15 11:19:11 följande:
    Hej :) Astillbe är supervacker :)

    Styckevis så räknas inte astillbe som en dyr blomma . Den kommer i flera olika storlekar men bukar ca ligga på 15-30 :- under högsäsong . Astillbe är en ganska skir blomma i sig och de behövs då alltså ganska många för att skapa en normalstor bukett av enbart dessa . Men då styckepriset inte är så högt så är de ändå inte jättemycket pengar de handlar om :)
    Tack för ditt svar! Låt säga att jag vill ha Astilbe i min bukett och sen även till några mindre vaser på borden, då beställer jag allt detta tillsammans hos floristen? Eller går Astilbe att köpa billigare någon annanstans till bordsdekorationerna?

    Ursäkta min dumma frågor, jag köper verkligen aldrig blommor i vanliga fall och känner mig helt borttappad inom detta område :) 
  • Sara1991

    Noli: Då får ställa precis vilka frågor du vill:) Om ni bara Vill ha astillbe i bordsdekorationerna och inte nåt arrangemang så skulle jag beställa astillben buntvis från floristen. Köper man hela buntar så får man rensa och snitta själv och då brukar man kunna få dem till ett bättre pris :)

  • Popruta

    Hur länge håller sig en bukett fräsch förresten? Nu har jag beställt en, ska hämta den vid 12 och vigseln är vid 13. Visst borde den inte bli jätteful på en timme? 

  • passionsblomman
    Popruta skrev 2013-07-16 13:52:05 följande:
    Hur länge håller sig en bukett fräsch förresten? Nu har jag beställt en, ska hämta den vid 12 och vigseln är vid 13. Visst borde den inte bli jätteful på en timme? 
    Den ska inte bli ful på många timmar ifall det är bra kvalité på blommorna och de har dragit vattenordentligt.
    Tänk också på att inte pilla och klappa på blommorna-då bryter man bladen och där de brutits blir det sedan snabbt fula bruna streck. Jag ser ofta att när bruden visar sin bukett så står både hon och andra tjejer och just klappar uppe på buketten "dutt dutt" liksom-det är ingen hit. Man ska tänka på själva kronbladen som om de vore fjärilsvingar-se men inte röra.

    Är det varmt ute så är det jättebra att ha med sig en blomspruta som man kan ha och duscha över blommorna med under dagen-använd den dimmigaste strålen och spraya på ett avstånd av ca 30 cm, så den återfuktas utan att det rinner om den.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Popruta
    passionsblomman skrev 2013-07-16 13:58:07 följande:
    Den ska inte bli ful på många timmar ifall det är bra kvalité på blommorna och de har dragit vattenordentligt.
    Tänk också på att inte pilla och klappa på blommorna-då bryter man bladen och där de brutits blir det sedan snabbt fula bruna streck. Jag ser ofta att när bruden visar sin bukett så står både hon och andra tjejer och just klappar uppe på buketten "dutt dutt" liksom-det är ingen hit. Man ska tänka på själva kronbladen som om de vore fjärilsvingar-se men inte röra.

    Är det varmt ute så är det jättebra att ha med sig en blomspruta som man kan ha och duscha över blommorna med under dagen-använd den dimmigaste strålen och spraya på ett avstånd av ca 30 cm, så den återfuktas utan att det rinner om den.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Tack!! Då ska jag inte pilla på den så ska det nog gå bra
  • Alvstina

    Hej!

    Jag träffade min frisör nu i veckan och vi pratade om att ha blommor i frisyren. Det ska vara vita blommor, som inte är så stora (inte större än en femkrona), och de ska hålla hela dagen. Gifter mig i slutet av augusti. Vilka blommor kan hålla sig fina en hel dag under de förutsättningarna? 

    Ska jag köpa dem dagen innan och sätta dem i vatten med näring, eller hur får jag dem att hålla? 

Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)