Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)
Chicita, färglära är en av grundpelarna i floristutbildningen. Åtminstone var den det i min. Det är naturligtvis lika viktigt som att en frisör, inredare, trädgårdsdesigner eller klädbutiksinnehvare har koll. Och det har de inte alltid. Jag har fått idiot-råd i klädaffären likväl som av make-upartister om amn säger så.
Däremot är det intressant ibland i branschen, att lyssna på hur folk beskriver färg-både florister själva och kunder. Det råder högst individuella uppfattningar om saker och ting ibland.
Det finns massor av florister-det bara sprutar ut från gymnasierna numera, (jag har lite svårt att fatta vart alla kompetenta och behöriga lärare kan ha kommit ifrån så snabbt...) och blommor kan man handla ta mig tusan överallt. Men skickliga hantverkare, med koll på vad de gör från A till Ö, är det inte lika gott om. Det är därför jag alltid, alltid säger att man ska leta reda på en florist man känner att man får förtroende för, en man känner att man lirar med, som fattar vad man menar-även om man förklarar dåligt enligt branschspråk, och som kan sitt hantverk.
Jag hoppas att det finns en framtid för vår yrkesgrupp, mer än att bara kränga tulpaner billigast möjligt, och att folk i gemen ska förstå att det är skillnad på binderier som brud och begravning, och att det ska finnas en efterfrågan på just den sortens arbeten även i tiden av "herregud, gör buketten själv, vet blir minst lika snyggt och myyyyycket billigare", men det ser ganska tufft ut.