• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fru sy

    Skulle bara kika in och kolla hur det var på indianfronten för Ingis, men då får jag titta in i morgon igen.

    Ninnis: Låter som Mini är som Orvar när det gäller maten, kunde varit jag som skrev det inlägget för lite väl två månader sedan. Härligt att det funkar så bra! jag tyckte ju det var lite jobbigt att det blev så tvärt amningsstopp först, men nu har jag vant mig och tänker inte på det längre. det var mysigt sålänge det varade liksom. Nu när han har 6 tänder och bits som bara den hade det nog inte varit så mysigt att amma iaf.

    Nu ska jag sova några timmar innan det är dags att gå upp och ta värktabletter. Opererade bort 3 tänder i tisdags, två visdomständer och en kindtand som blivit skadad så jag är sådär pigg. Hoppas det känns bättre imorgon!

    Kramar till alla, jag tänker på er!!

  • muggles

    Ninnnis: grattis till god sömn! Här har vi en tvilling som sover hela nätterna utan stök och en som stökar på rätt bra (men ingen nattmatning längre). Lilla Ada vaknar flera gånger per natt, oftast mellan 3 och 4 och behöver hjälp att somna om. Men det försvinner väl så småningom det också...


    Sept: hur gammal är Lilla nu? 2-3 mån? För oss började det stöka lite då. Fram tills dess sov de förutom när de åt Jag har aldrig sett bebisar som sover lika mkt som våra gjorde i början Men sedan började de vakna till  och bli mer medvetna om omgivningen och då blev det svårare att få dem att komma till ro. Jag kommer ihåg att det var runt 2-3 mån ålder som jag började fundera över mat- och sovrutiner och plötsligt kände behov av det, innan dess hade det bara funkat liksom. Men det var ganska lätt att införa denna gången, kanske för att man varit med förut och började tidigare. Tack förresten för pepp ang nattsovningen för ett tag sedan - det behövdes och kom helt rätt i tid! Våra nätter har ju blivit såå mkt bättre även om Ada fortfarande inte sover hela nätter.


    Igår den 5/1 för ett år sedan var vi på RUL och fick reda på TTS... Usch vilken ångest det var de dagarna fram till 11/1 när det var operation. Tänk att vi kom ur det med alla livhankar i behåll!! Jag kan fortfarande liksom stanna upp och bli alldeles rörd och tacksam över det. Tänk att vi har våra underbara tjejer hos oss och att de mår finfint och inte verkar ha tagit någon skada - det är ju ett mirakel!!!

  • muggles

    Oj vad konstigt det blev när man kopierade in från Wordpad (hade nätverksproblem och blev tvungen att mellanlagra inlägget), jaja.

    Sept: ang sug på händer så kan det väl vara utvecklingsfas också? Tror de suger lite mer på fingrar och händer när de har utv.fas. Våra fick tänder när de var runt 5,5 mån vilket jag tycker är tidigt. Och Vänners (från insomnade tråden) första son fick tänder när han var 4 mån...

  • muggles

    Blomman: hoppas det gick bra att sjunga igår och att ni hade en fin ceremoni. Tänkte på dig igår!

  • start september

    Också nyfiken Ingis!

    Muggles, lilla blir 4 månader om en veckaFörvånad Tiden går fort. Utv period ja. Det inns ett åskmoln mellan v 15 och 19 i boken, kan ju vara det. Kan absolut vara tänder också. En liten vit prick finns som varit lika stor sen jul.Men jag tror på fel balans mellan söm och mat

    Tänker försöka få till dagsömn med tre lurar enligt känt tänk men nätterna låter jag vara så länge, funkar ganska bra. varierande läggningstid beroende på att dagsömnen strular, men som i natt 9-8 men lite mat kanske  ca 04 och 07 kan jag alla gånger leva med ett tag till.  Nappen har hon inte så mycket på nätterna. Ska försöka få in gröt rätt snart, tror det kan hjälpa. Hon sitter redan i hög matstol och följer oss  intresserat med blicken.

    Tanken är ju att vi ska dela 50% en period mellan 7 och 9 månader (jobba 2 eller tre dagar var växelvis) så då är förhoppningen att jag bara ammar morgon och kväll. Ersättning funkar ju men det vore skönt med gröt, välling och lite  puré och plockmat tror jag. Så att bötja med smakisar nu passar r'ätt bra.

    Har lyckats få till lur på rätt tid nu, men i bärsele. Ska bli ändring men dagen fick planeras om då stora hade lite feber så de aktivitert jag täkte göra fick planeras om tills vi vet vad det är. Just nu prioriterar jag att Lillas lur blir rätt och att stora håller sig lugn inne. Maken är iväg och fixar lite, han kommer hem till nästa lur så då får ska jag få till lur i vagnen. Stora sov ute jämt, hade strukit det nu när det skulle vara vintersäsäong, men jag tror nog att jag ska få till det i vagnen för lång lur. Eftersom jag jobbar lite vill jag gärna ha sömn i vagn inne också.

    Men vad bra att i alla fall den enas sömn funkar så bra! Du är på rätt väg!

  • passionsblomman

    Tack för alla tankar och kramar hörni.

    Vi hade en väldigt väldigt fin begravning och en dag jag tror alla kommer att minnas som en bra dag, trots lera och regn. Det blev så som passade min morfar och jag kan ju säga att jag aldrig hade kunnat föreställa mig att folk skulle bli SÅ berörda och glada över attt jag tog mod till mig och sjöng "fattig bonddräng". Jag hade tänkt att den skulle finnas med, som en liten del, en hälsning från mig och typ kanske bland det sista på antingen gudstjänsten eller minnesstunden.
    -Istället hade de valt att den skulle sjungas det allra första som hände efter klockringeningen (här var det lite spännande att stå uppe på läktaren och försöka känna in när det var lagom att börja, eftersom jag sjöng utan komp), och sedan hakade prästen liksom på visan och knöt an till den i allt han sade. Jag såg ju inte folket, men det sades sedan att stämningen där nere i bänkraderna gick att ta på. Och en farbror kom särskilt fram till mig senare på dagen och sa "jag har aldrig i hela mitt rätt långa liv hört någon sjunga en sång med sådan oerhörd tydlighet och berätta innehållet så träffsäkert och rent och klart som du, och då ska du veta att jag har hört en del under åren" Det, för en som verkligen egentligen aldrig varit någon solist, kändes rätt fint att höra. Och alla kramarna och annars rätt fåordiga kusiner och morbröder som verkligen visade att de satte stort värde på och fick med sig något av sången. "Det kunde inte ha varit mer på pricken" osv.
    Jag är djupt tacksam att jag följt min magkänsla och mitt hjärta även den här gången och det känns väldigt fint att få vara med och betyda något för någon annan, på ett mycket djupare plan än att liksom "uppträda för att få beundran och beröm" om ni fattar vad jag menar. Det här är istället fråga om att förmedla känslor och att det uppenbart spelar roll för att föra människor nära varandra är så himla tydligt och då känner jag mig så glad att jag på just mitt eget lilla vis kan vara med och bidra.

    Min mamma höll ett tal och berättade en berättelse på minnesstunden som var jättefin och så man var tvungen att börja böla igen. Jag läste en dikt på slutet och insåg då att det var helt rätt beslut att jag i kyrkan stod på läktaren-det är nämligen oerhört svårt att hålla rösten stadig när man har allas ansikten framför sig...

    Att få tillfälle att möta så många av mina släktingar var faktiskt jätteroligt och jag kände starkt i hela mig att det bara helt enkelt är slarv och slöseri att inte ta vara på oss allihop bättre, inte ses och inte känna varandra bättre. Vi pratade mycket om det under dagen, vi kusiner och jaha, vips blev det visst så att "JA det vill vi och PB är helt klart kvinnan för att få ihop oss" Nähä? Styra upp och organisera? Jag? Haha! Nämen allvarligt talat, så en jättekusinträff med de morbröder som vill och alla ungar som finns och typ picknink får det nog faktiskt bli. Här hos oss. För jag har ju ett stort hus... Och min äldsta kusin sa "jaha och vilka hade ni tänkt skulle fixa med det då? PB och jag eller?" och så ett asgarv, eftersom det liksom inte kommer som någon direkt överraskning att om det ska bli, så är det nog just precis vi två.

    Det är svårt för mig att uttrycka hur starkt det är för mig att ibland i livet möta dem som vetat vem jag är "alltid". Jag är en flicka som flyttat, bytt miljö och börjat om många gånger i livet och människor har fyllts på längs vägen. Många faller med tiden bort igen och platser slutar vara "hemma" och blir istället minnen och historia.
    Igår åkte jag på vägar där jag vet exakt vilka blommor man hittar på varje liten sträcka och vart smultronen gömmer sig i gräset. Jag har aldrig bott där. men jag kommer därifrån. jag umgås inte till vardags med männskorna där, men de är grenar på samam träd som jag och vi kommer från samma fattiga bonddräng och hans hårt arbetande hustru. Vi är barn av samma jord och har samma männsikor att tacka för vår själva existens.
    Sådant tåls att tänka på och efter dagar som igår, är hjärtat tämligen fullt och kroppen fullständigt slut. Jag skulle kunna sova flera dagar tror jag. Men det vore ju synd, för då missar jag min födelsedag. Och idag skiner dessutom solen, så jag ska väl gå ut och ha tankarna med mig på en promenad. Om inte killen som ska kika på bilen kommer förstås, han hade sagt att han skulle det.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

    Mugglan, jag tänkte på dig med!
    Efter begravningen bjöd ena morbrodern med oss hem till sig. Min mamma och hennes man bodde hos dem så de tyckte vi borde få chans att dela lite mer tid än bara i kyrkan. Han och hans fru träffades alldeles för sent i livet för gemensamam barn och dessutom har hon inga biologiska själv utan har adopterat i ett tidigare äktenskap. Hennes ena dotter är gift med en kvinna och de åkte till danmark rätt nyligt och IVF.ade med fullträff och fick tvillingar-gissa om vi hade att prata om hon och jag! Jag berättade om din och min parallella väg och hur den sedan delade sig och om er operation och den andra kvinnan i salen bredvid. Jag blir så berörda av det fortfarande att jag inte klarar att berätta det utan att rösten bryts och tårarna kommer. Herregud Mugglan!

    Ja, så det är verkligen många kvinnor som vet och fått erfara hur orättvist och skört allt som har med barn att göra är. Hur otroligt tacksam man får lov att vara varje gång allt går bra. Och apropå det ska syrran visst preliminärt sättas igång nu den 9, så då får jag verkligen hoppas att allt går som det ska. Det är långt ifrån självklart och det kan i värsta fall gå riktigt illa.

    Och vidare då, aropå barn-Ingis???


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

    Ninnis-vad kul att se dig!
    Vad tråkigt det är att er vovve är så himla rädd! Vår hund satte sig upp, flög ner från soffan och for ett varv runt huset, upprört skällandes vid de första smällrna. men sedan brydde han sig inte, utan svansade runt oss lika ivrig som vanligt att bara få vara med.
    Jag-som älskar fyrverkerier är väldigt glad att han inte är vettskrämd.

    Tittade på bilderna från när du och Ingis var här igår innan jag gjorde plats i kameran för nya bilder. Lilla Mini! Tänk att ha är så stor att han bor i eget rum nu. Plutten!


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård