• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis
    Ninnnis skrev 2011-09-05 17:25:13 följande:
    Snart kommer maken hem och tar över, då ska jag och vovven på agility. 
    "Tar över" lät lite dumt. Dessutom är det inte så mycket att ta över just nu när Mini sover

    Nu är spagettin klar!
  • start september

    Smygläsaren säger tummen upp för Muggles sömnråd, Muggles var min stora inspiration med stora tjejen.  Jag fick ingen ordning på dagsömnen först alls, sedan i sele bara och först efter tre månader var hon mogen att sova i vagnen, både stilla och i rörelse. Så man kan införa rutiner och det ändras med tiden. Tre månader är min erfarenhet att det krävs nästan innan de blir mer rutinföljande.

    Kram och lycka till!

  • Ninnnis
    start september skrev 2011-09-05 19:18:08 följande:
    Smygläsaren säger tummen upp för Muggles sömnråd, Muggles var min stora inspiration med stora tjejen.  Jag fick ingen ordning på dagsömnen först alls, sedan i sele bara och först efter tre månader var hon mogen att sova i vagnen, både stilla och i rörelse. Så man kan införa rutiner och det ändras med tiden. Tre månader är min erfarenhet att det krävs nästan innan de blir mer rutinföljande.

    Kram och lycka till!
    Tack! Då väntar jag med spänning på att Mini ska bli tre månader

    Lycka till själv! 
  • Ninnnis

    Det gick jättebra för maken och Mini ikväll. Inte för att jag hade trott något annat, han är lika trygg med maken som med mig. Så skönt att kunna vara borta i tre timmar och roa sig och sedan komma hem till sovande son och glad make

    Agilityträningen gick däremot sådär, men det var ganska väntat eftersom vi inte har tränat på snart ett år. Vovven hade glömt att man ska springa igenom tunneln och över alla hinder. Men skam den som ger sig! Vi får träna ihärdigt så ska det nog bli bra. 

  • Hvidbrud

    Vad härligt Ninnis! Hoppas att ni fick sova gott i natt också. Bra dagssömn ger god nattsömn har jag hört. Min lille store J sov fem timmar i sträck inatt! Hurra! Jag han nog med ett par drömcykler för jäklar i min låda vilka äventyr jag har varit på i drömmarnas rike inatt. Ja, utan drömmar blir man lätt tosig. Och på tal om det så är det ju underbara nyheter från Dig Daa! Hoppas att det håller i sig! Och skönt att få vända allt med en kurator. Heja dig!

  • Hvidbrud

    Flamman guumman! Hur är det? Tänker på dig, finaste du. Hoppas att ni är ok och håller om varandra, du och dina fina tjejer.

  • Ninnnis

    Heja lille J!

    Mini sov gott på den utpumpade mjölken, maken lade honom kl.20 och han vaknade strax efter kl.01. Sen sov han till kl.04, därefter har han vaknat lite oftare fram till kl.07.

    Ikväll kommer min älskade lillasyster, det ska bli så mysigt! Hon stannar till fredag, då vi allihop kör upp till grannlandet i väst över helgen. 

  • dfk

    Hvidis, Vad skönt att du får drömma sött!

    Ninnis, då får ni rå om varann du och syster!

    Flamman, en till som tänker på digHjärta

    Känner mig lite seg, ska på ett möte i Stockholm på em. Det regnar och pendeltågen är inställda. Nu går det ersättningsbussar ända fram till nov-dec. Vet av erfarenhet att det brukar strula med tider o sånt. Bäst att vara ute i god tid. Så pinsamt när man kommer för sent... 
    Nu har mitt höstdepp börjat lite smått. Äter nu både rosenrot och d-vitamin. 

  • Fru Bygg

    Ninnnis, skönt att Mini har sovit lite bättre nu! Mysigt med besök från syster och kommande resa.

    Hvidis, visst är det underbart att få sova lite.

    Lanovia, skönt att hallrenoveringen har gått så snabbt framåt!

    Jag skulle ju kommentera så mycket mer, men det blev helt tomt i huvudet. Jag får skylla på sömnbrist!

    Åh, nu vill jag verkligen att lilla Pricken ska titta ut. Mår inte alls bra just nu, har så fruktansvärt ont i rygg och höfter och sover som en kratta, så hela dagarna är man bara i en dimma av trötthet. Känner mig som en kass mamma till E just nu, för de dagar hon inte är på dagis och jag är själv med henne, så är jag ju inte så himla rolig..
    Jaja, det blir väl lite bättre sen. Vet bara inte hur jag ska klara två veckor till (eller fyra om jag går över denna gången). Förlåt att jag klagar, jag hade ju gått i detta tillståndet för resten av livet för att mina barn ska må bra, men det är bara jobbigt just nu...

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård