• elinile

    Gå ner i vikt till maj 2010, följas åt o peppa varandra?

    Fler än jag som har svårt att låta bli kakor, godis o annat gott trots att jag så gärna vill gå ner i vikt... Känner mig helt hopplös... Ingen karaktär för fem öre!

    Jag vill ner iaf 7 kilo. Någon som känner igen sig o vill följas åt o peppa varandra på vägen??

  • Svar på tråden Gå ner i vikt till maj 2010, följas åt o peppa varandra?
  • fromheretoeternity
    elinile skrev 2010-01-18 22:20:08 följande:
    Exakt vad är LCHF?? Kan ju söka på det iofs, men du fromheretoeternity verkar ju veta lite.
    Low Carb High Fat. Det går ut på att man äter väldigt liten mängd kolhydrater och på så sätt håller blodsockret nere. (En striktare form av GI). Detta medför att insulinproduktionen från bukspottkörteln minskar. Insulin är ju ett hormon som för in blodsockret i cellerna där de lagras (som fett) och samtidigt blockerar fettförbränningen eftersom kroppen redan har ett överskott av energi i form av blodsocker. Dvs att med LCHF kost äter man mycket protein och fett men väldigt lite kolhydrater och håller på så sätt fettförbränningen hög.
    Hjärnan vill helst ha kolhydrater som energiform eftersom det är den snabbaste energin, och vid brist på kolhydrater bildar kroppen istället ketoner som hjärnan använder. Ketoner bildas av protein och fett.

    Jag utesluter alltså bröd, ris, pasta, potatis, socker, frukt, ja allt som innehåller kolhydrater (förutom grönsaker då) och äter mycket kött med feta såser, avokado, fet yoghurt. Lite nötter och massa ost.

    Eftersom blodsockret hela tiden hålls på en lagom nivå känner jag mig aldrig sötsugen (vilket jag alltid var förut) och håller mig längre mätt. Magen är inte längre uppblåst och jag blir inte trött efter maten.
    Dessutom rinner kilona av mig

    Det finns massa information om LCHF på nätet.
  • elinile
    fromheretoeternity skrev 2010-01-19 22:57:33 följande:
    Low Carb High Fat. Det går ut på att man äter väldigt liten mängd kolhydrater och på så sätt håller blodsockret nere. (En striktare form av GI). Detta medför att insulinproduktionen från bukspottkörteln minskar. Insulin är ju ett hormon som för in blodsockret i cellerna där de lagras (som fett) och samtidigt blockerar fettförbränningen eftersom kroppen redan har ett överskott av energi i form av blodsocker. Dvs att med LCHF kost äter man mycket protein och fett men väldigt lite kolhydrater och håller på så sätt fettförbränningen hög.Hjärnan vill helst ha kolhydrater som energiform eftersom det är den snabbaste energin, och vid brist på kolhydrater bildar kroppen istället ketoner som hjärnan använder. Ketoner bildas av protein och fett.Jag utesluter alltså bröd, ris, pasta, potatis, socker, frukt, ja allt som innehåller kolhydrater (förutom grönsaker då) och äter mycket kött med feta såser, avokado, fet yoghurt. Lite nötter och massa ost.Eftersom blodsockret hela tiden hålls på en lagom nivå känner jag mig aldrig sötsugen (vilket jag alltid var förut) och håller mig längre mätt. Magen är inte längre uppblåst och jag blir inte trött efter maten.Dessutom rinner kilona av mig Det finns massa information om LCHF på nätet.
    Ok! Ge gärna förslag på vad du äter en dag, frukost, lunch, middag. Kan vara intressant att testa kanske...
  • majsan801

    Dagens middag blir fläskfilegryta med kantareller gör en stor smaskig grönsallad med avoccado och fetaost, övriga i familjen får även ris. Hur enkelt som helst att ta bort kolhydraterna vid middag och lunch. Det enda som är halv drygt är mellanmål och frukost.

  • fromheretoeternity
    elinile skrev 2010-01-20 22:53:58 följande:
    Ok! Ge gärna förslag på vad du äter en dag, frukost, lunch, middag. Kan vara intressant att testa kanske...
    Till frukost äter jag fet fil (4,2%) med hackade paranötter, linfrön och några frysta hallon samt ett ägg.
    Om jag känner att jag behöver ett mellanmål på fm äter jag en babybel ost (har ett väldigt stressigt jobb så det blir sällan tid till mellanmål)
    Till lunch åt jag idag paprika fylld med köttfärs, mozarellaost, fetaost och goda kryddor. Ovanpå: ost så klart!
    Till middag åt jag omelettrulle med baconröra. Fast oftast är jag inte så hungrig på kvällen och då äter jag något enklare. Turkisk yoghurt med lite nötter, grönsaksstavar med guacamole eller kanske fetaost inlindad i parmaskinka som jag sen stekt snabbt i lite olika.

    Det är hur god mat som helst och när jag räknat ihop kcal så är det faktiskt inte så mycket mer än 1300-1500kcal och ändå håller jag mig mätt mellan målen och är aldrig sötsugen. Känns helt fantastiskt!

    Har gått ner 1-1,5kg per vecka.
  • fromheretoeternity
    majsan801 skrev 2010-01-21 16:40:43 följande:
    Dagens middag blir fläskfilegryta med kantareller gör en stor smaskig grönsallad med avoccado och fetaost, övriga i familjen får även ris. Hur enkelt som helst att ta bort kolhydraterna vid middag och lunch. Det enda som är halv drygt är mellanmål och frukost.
    Guud vad gott det låter! Jag ska bjuda mina föräldrar och syskon på middag på lördag och då tänkte jag göra fläskfilé med champinjonsås, tomater med mozarellasallad och basilika, varma grönsaker i ugn och rotfruktsgratäng till dem.
    Man kan äta så gott utan kcal!
  • Johanna Lund

    Jag har testat ALLT. Det enda som fungerade för mig var att börja med att halvera alla portioner och skippa all frukt innan kl 12.
    När jag blev hungrig tog jag tea och knäckebröd utan smör.
    Var ute och gick ca 30min om dagen och gjorde sittupps på yogaboll framför tv'en för att förena nytta med nöje.
    Efter 3månader utan godis, läsk och kaffe började jag unna mig efterrätter 2ggr i veckan, chips och godis.
    Men i MINI portioner.

    Gick ner från 94kg i november08
    till 68kg i augusti09.

    Har varit stabil nu utan träning i 5månader.

    DET går bara man bara har bestämt sig.

    Lycka till tjejer.

  • Johanna Lund

    Jag har testat ALLT. Det enda som fungerade för mig var att börja med att halvera alla portioner och skippa all frukt innan kl 12.
    När jag blev hungrig tog jag tea och knäckebröd utan smör.
    Var ute och gick ca 30min om dagen och gjorde sittupps på yogaboll framför tv'en för att förena nytta med nöje.
    Efter 3månader utan godis, läsk och kaffe började jag unna mig efterrätter 2ggr i veckan, chips och godis.
    Men i MINI portioner.

    Gick ner från 94kg i november08
    till 68kg i augusti09.

    Har varit stabil nu utan träning i 5månader.

    DET går bara man bara har bestämt sig.

    Lycka till tjejer.

  • Tausen

    Vi hade precis kommit igång med skidåkning och äta nyttigare..men nu har vårt hus brunnit och vi står utan hem och grejer...hur ska man lyckas hålla i någonting när allt omkring är kaos?

  • elinile

    Nej!! Stackars er! Brann det ner helt och hållet? Måste vara hemskt... Skickar en kram!


    Tausen skrev 2010-01-22 07:27:41 följande:
    Vi hade precis kommit igång med skidåkning och äta nyttigare..men nu har vårt hus brunnit och vi står utan hem och grejer...hur ska man lyckas hålla i någonting när allt omkring är kaos?
  • majsan801

    Startvikt i januari: 69,9
    Mål:65 (fast ännu hellre 63)
    Väger nu:67,6
    Denna veckans viktnedgång: 1,5kg
    Fusk: Massor tyvärr.. men 3 dagars lchf kost, dock inte efter varann
    Träning: 30min löpning och situps..jaga galen 2 åring

  • JennyLu

    Hej tjejer!
    (sorry jag bara tar för givet att det bara är tjejer här...)
    Är ny på tråden!
    Jag har gått ner 4 kg på 3 veckor. Å då har jag tränat en gång bara. Vad jag har gjort är att jag ändrat kosten totalt! Dragit ner på kolhydrater. Så ingen pasta, ris eller potatis till exempel.
    Tanken är att jag ska springa och gymma lite oxå, men är mitt i renoveringen av vårt kök så har inte hunnit med allt.

    Springa är ett tips till er alla som vill bli lite slankare!

    Nu kör vi!

  • Bröllopsivrig

    Hej på er! Hänger på här jag också! Ska gifta mig i början på juni som det ser ut. Så gott som spikat! Har gått ner 12 kilo sedan augusti men nu går det trögt! Mitt mål är ytterligare 10 kilo fram till bröllopet dvs 16 veckor till! Hur gör ni med klänningen?? Jag måste beställa min denna veckan. Vill helst ta en storlek mindre än den jag provade som satt perfekt. Är det lite väl våghalsat tror ni?? Klänningen är svindyr och det vore ju hemskt om den inte passar....Men jag VILL!! 10 kilo borde väl motsvara en storlek även om jag är lång?? Hade ni vågat?? Jag är motiverad till max (känns det som just nu. Har idag börjat ta bort pasta, ris, potatis och bröd helt. Kanske ska prova köra GI helt kanske.....hur som helst....10 eller helst 12 kilo på 16 veckor är väl inte orealistiskt??
    Kämpa på och ha det gott!!

Svar på tråden Gå ner i vikt till maj 2010, följas åt o peppa varandra?