• Mörk Ängel

    Såg ni Bondebröllopet igår på tv??

    Vad tyckte ni?

  • Svar på tråden Såg ni Bondebröllopet igår på tv??
  • nni
    Troll1 skrev 2009-01-28 12:04:40 följande:
    Jag tyckte Emma var väldigt vacker och som hon kan sjunga se´n! Wow!
    Hon KAN verkligen sjunga. Tänk om man skulle kunna det på samma sätt
  • Toblerone

    Ja hon var duktig. Fatta vad svårt att sjunga när man samtidigt är så rörd..

  • feministbrud

    Jag såg det och blev otroligt irriterad på brudöverlämningen trots att allt skulle vara så jäkla traditionellt. Igen kolla med andra ord. Det förstörde allt som eventuellt kunde varit fint.

  • Ore

    Mörk Ängel skrev 2009-01-27 22:32:33 följande:


    Jag tycker om att pappan leder fram bruden, för även om det inte varit svenskt på flera hundra år, så har det väl ändå varit det? Och jag tycker ändå inte att det spelar så stor roll ur jämlikthetsvinkel..
    Utan att utveckla detta till en tråd om brudöverlämningens vara eller inte vara, så vill jag i alla fall upplysa om att det inte överlag (fast med vissa lokala undantag) varit tradition med brudöverlämning sedan 1300-talet. Innan dess vigdes paret på kyrktrappan, och gick sedan in i kyrkan gemensamt till mässan. Ur jämställdhet spelar det kanske ingen praktisk roll i Sverige, men rent symboliskt så är det ju en överlämning. Så symboliken i handlingen är ojämställd, hur man själv än ser på överlämning.

    Och jag håller med Francis. Vare sig förhållandet blir långvarigt eller inte så känns ju allt jättebra i början. Att säga att "jag kunde gift mig med honom efter några månader" är lätt att göra när det gått några år och man VET att det funkar.
  • Troll1

    Åhh, snälla gör inte denna tråd till en överlämningstråd också...

  • Ore

    Ska inte det, jag lovar. Men jag var bara tvungen att svara på en direkt fråga även om den går litet OT. Men inte mer OT än annat här i tråden... Det var ju ändå något som förekom på Bonde-bröllopet...

  • Mörk Ängel

    Nej, jag och sambon har inte alls varit ihop länge utan hade vi bara vågat hade vi säkert gjort det efter en vecka. Då satt vi på IKEA och "planerade" bröllop Så utan facit i hand så hade jag kunnat gjort det. Nu vill vi dock spara ihop pengar, och förlova oss först också, haha.

    Håller med om att Emma sjöng superfint! Och någon sa att det var fint att de kunde öppna upp sig så mycket offentligt, det håller jag verkligen med om! Speciellt som hon är så ung. Jag håller tummarna för dem!!

  • Francis

    Tycker också det var otroligt modigt utav henne att sjönga, och att det faktiskt lät bra, för när nerverna kommer in i bilden så blir det så att stämbanden lätt hopar sig och det låter falskt även om man är jättteduktig i vanliga fall.

    OT då... tycker överlämning är helt ok, funderar själv på det och jag tror inte att Emma tänkte så som vissa här inne tänker angående att det skulle vara nedlåtande på något sätt och att hon skulle känna sig mindre jämlig Magnus för detta!

    Tycker det är en liten fin gest för att visa att man inte kommer vara pappas flicka längre.. hihi.. om man får säga så utan att ni andra kvinnor här inne rasar!

    Angående detta ämne som jag redan komenterat en hel del om, som det känns iallafall. Går man inte i in i vartenda förhållande med tron om att detta skall vara ett seriöst förhållande, och speciellt i början när man är som mest förälskad så är allt toppen och ens partner är perfekt, MEN när detta lagt sig så kommer alla små personligheter som man inte noterat tidigare upp, när man inte anstränger sig jättemycket längre utan faller in i sin verkliga personlighet (missförstå mig inte nu) och lever ihop och den dagliga vardagen smyger sig på, det är oftast då man verkligen lär känna varann, och där är också då det håller eller spricker. Menar helt enkelt enligt MIN mening att man borde vänta med att springa till kyrkan innan man gått igenom detta...
    Men självklart finns det solskenshistorier, tyvärr inte så vanliga men dom existerar!!

  • CeciliaA

    Har aldrig fattat det där "när nyförälskelsen släpper". Våran har suttit i i över 6 år men vi är väl en av solskenshistorierna. Skulle dock aldrig kunna leva i ett förhållande där man bara fungerar ihop och har en bra vardag, då skulle jag hellre varit själv under tiden tills man hittar personen som får ens hjärta att hoppa över ett slag och man alltid går omkring med ett leende på läpparna och livet är underbart helt enkelt. Men behöver ju inte oroa mig för jag hittade mannen i mitt liv när jag var väldigt ung och vi kommer aldrig leva utan varann. Så nej att vänta till nyförälskelsen lägger sig är inte aktuellt hos oss, då förblir vi ju ogifta :-P

  • Francis

    Missförstå mig inte, det är skillnad på förälskad, vilket man är i början utav ett förhållande, och då ser man inte alla sidor.. så enkelt är det bara att säga något annat är inte att tala sanning. Jag vet inget par som tex haft en disskusion eller grälat den första veckan eller två.. utan det kommer senare när man lär känna varan bättre. Det betyder inte att man spelar en annan person, men man anstränger sig lite hårdare i början om man är intresserad utav den andre och visar kanske inte sina sämsta sidor på första dejten, eller?? Rätta mig om jag har fel..
    Jag menar inte att man bara är kär i början och sen är man som rumskamrater resten utav livet (?!)
    Jag kan ju bara prata för mig själv, men jag var förälskad först och sen när den lagt sig (för det har den) så börjar jag istället älska honom, och den kärleken är mycket djupare än en förälskelse och den blir bara djupare och djupare desto mer tiden går.
    Jag kan ju säga helt ärligt att jag inte hade tex "tagit en kula" framför honom i början, eller tänka på honom före jag tänker på mig själv i början, då tänker man mer på sig själv, men i dagens läga hade jag gjort det!
    Vet inte om ni förstår men jag hoppas det och inte missförstår mig igen..
    ;o)

  • Esonda

    Ååh jag såg reprisen på Webb-Tv:n idag... så fint att jag började gråta !! Såg så underbart ut när hon gick in med sin pappa man kunde se från långa vägar hur stolt han var att få gå vid sin dotters sida den stora dagen :) Mysigt var det ^^

  • silwerbrud

    Tycker också att Emma var jättemodig och duktig som kunde sjunga så fint trots alla känslor / nerver. Själv skulle jag nog börja störtböla! (vilket jag gjorde, fast jag bara tittade på henne)
    F ö: Håller med dig helt och hållet Francis.


    Francis skrev 2009-01-28 17:38:34 följande:
    Missförstå mig inte, det är skillnad på förälskad, vilket man är i början utav ett förhållande, och då ser man inte alla sidor.. så enkelt är det bara att säga något annat är inte att tala sanning. Jag vet inget par som tex haft en disskusion eller grälat den första veckan eller två.. utan det kommer senare när man lär känna varan bättre. Det betyder inte att man spelar en annan person, men man anstränger sig lite hårdare i början om man är intresserad utav den andre och visar kanske inte sina sämsta sidor på första dejten, eller?? Rätta mig om jag har fel..Jag menar inte att man bara är kär i början och sen är man som rumskamrater resten utav livet (?!)Jag kan ju bara prata för mig själv, men jag var förälskad först och sen när den lagt sig (för det har den) så börjar jag istället älska honom, och den kärleken är mycket djupare än en förälskelse och den blir bara djupare och djupare desto mer tiden går.Jag kan ju säga helt ärligt att jag inte hade tex "tagit en kula" framför honom i början, eller tänka på honom före jag tänker på mig själv i början, då tänker man mer på sig själv, men i dagens läga hade jag gjort det!Vet inte om ni förstår men jag hoppas det och inte missförstår mig igen..;o)
  • stinch

    Hallucinerade jag att det sades i programmet att Emma flyttade från sitt föräldrarhem (alltså "flyttade hemifrån") hem till Magnus?

  • Francis

    Tack silwerbrud =)
    Jag har själv tänkt sjunga "from this moment" till min m2b... men när hon tog upp micken och satte igång så blev jag helt svettig och satt på händerna och hoppades att hon skulle sätta tonerna så det inte blev falskt...
    Å efter bondebröllopet har jag börjat tvivla mer och mer på om jag verkligen fixar att sjunga, blev ju helt nervös när hon skulle göra det, skulle aldrig klara av att hålla mig såpass "stabil" som hon gjorde, hade nog lipat en hel del så det inte kom ut några ord.. haha

    Stinch: Helt korrekt, flyttade hemifrån till Magnus. Hon är ju trots allt precis fyllda 23 så hon är inte supergammal även fast man kan tro att hon är lite äldre.
    Blir nog en himla omställning för henne, som hon tom nämnde själv. Flytten och att på på egen hand med en kille för första gången i sitt liv, sen förlovning direkt på detta och sen bröllop! Klart att kärleken spirar och man inte kanske hinner med att tänka efter så rationellt. Men ingen idée att spåna om det kommer hålla eller inte.. vi får vänta och se, tar det slut är "SE&HÖR" dom första att skriva om det och deras förstasida ser man ju alltid när man står i matkön ;o)

  • Bondbönan

    Undrar om hon haft någon kille innan...?
    *spekulerar vilt*

Svar på tråden Såg ni Bondebröllopet igår på tv??