Inlägg från: jenniferochaugust |Visa alla inlägg
  • jenniferochaugust

    Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!

    Mpta skrev 2013-07-15 20:39:03 följande:
    Är också sjukt nervös inför vigseln, mest inför det där ögonblicket när vi ska gå in i kyrkan å möta allas blickar, vart ska ja hålla blicken å hur beter man sig för att se glad ut å inte skit nervös :)
    Jag är också sjukt nervös inför just det. Vigseln är otroligt skrämmande tycker jag, jag får ofta panik när jag ska stå i centrum på det sättet. Shit vad nervös man kommer att vara. Jag blir helt kallsvettig bara jag tänker på det. Vi ska på vigselsamtal och genrep 29 juli och då tänke jag framföra att jag vill ha två stolar vid altaret "in case" att jag skulle bli svimfärdig och må illa. Tyvärr är det stor risk för det! Önskar att jag kunde vara liiite coolare faktiskt...
  • jenniferochaugust

    Vad roligt att ni börjat visa era brudklänningar. En del diskussioner om tärnklänningar också! Jag är väldigt nöjd med tärnklänningarna som jag beställt från Dinobridal.com. Det tog knappt två veckor att få hem dem måttbeställda och de kostade 80 dollar styck. Mina tärnor är superfina i sina klänningar, de är i färgen lavendel. De kommer alla att ha skorna på mittersta bilden, det är mörklila klackskor i mocka:





    Min klänning är fortfarande hos sömmerskan, men här ser nu hur den kommer se ut. Den är dock fortfarande nålad och inte sydd. Ska dit i slutet av juli/början av augusti för sista fitting innan den är klar.

  • jenniferochaugust
    Så svårt med in- och utgångsmusik!
    Vi har lyssnat på orgelmusik så det känns som att öronen blöder :)
    Det klassiska valet, Mendelssohns brudmarsch är lockande. Den är väldigt vacker och pampig, finns även i en lugnare och lite mer modern tappning.
    Men vi tycker även om "a whiter shade of pale" på orgel, lyssna på den här:
    ">

     
    Utgångsmusiken är svårast tycker jag. Helst skulle jag vilja ha en gospelkör + Stevie Wonder som sjunger "signed, sealed, delivered", men det känns lite orealistiskt :)
    Men vi vill definitivt använda orgel eller piano, inte inspelad musik.

    Tips på utgångsmusik?
  • jenniferochaugust

    Här är en liten checklista :)

    Kyrka - kolla upp med riskastning och hur de dekorerar med blommor

    Präst - Boka vigselsamtal och genrep


    Tärnor och marsalkar - Klädsel, hur de ska gå in/stå, när vi ska träffas osv

    Festplatsen - Stäm av med serveringspersonalen hur körschemat ser ut, när vi kan dekorera osv


    Transport av gäster - Kontakta bussföretag


    Liveband - Kontakte dem för repertoar och förslag på första dans/vals


    Fotograf - Kolla upp bra fotoplatser och planera väl utefter tid tillsammans med fotografen


    Hår och makeup - Konsultation och köpa löshår innan


    Bröllopsresa - Packa innan bröllopet


    Budget - Gör uppdateringar hela tiden så den är aktuell


    Toastpar - Ha bra kontakt med toastparet angående körschema, serveringspersonal och annat


    Namnbyte - Kontakta skatteverket och skaffa nya pass/leg

    Presenter till marskalkar


    Transport av brudpar - Båt

    Solosånger vigseln - kontakta solosångerska och föreslå sånger


    Presenter till tärnor


    Tårta – dessertbord - Kontakta bagaren och fixa med leverans


    Hindersprövning


    Brud och brudgums kläder - Fixa med sömmerska

    Floristen - Var/när ska blommorna levereras


    Dekorationer - Pyssla innan


    Körschema/gästernas aktiviteter under festen - Skriva detaljerat körschema för hela dagen till toastparet och Skriva ut dokument med olika lekar osv


    Ljus och stuff från IKEA - Måste åka och köpa lite blockljus, värmeljus och annat


    Placeringskort - skriva namn


    Köpa bubbel + alkoholfritt och ev. glas till transporterna


    Snacks till kvällen - Köpa "retro" godis och snacks till festen


    Vigselprogram - ska även skrivas ut


    Festprogram - ska även skrivas ut


    Kontakta organisten för in- och utgångsmusik

    Riskastning - Lägga ris i små påsar som ska delas ut till gästerna tillsammans med vigselprogrammet

    Vigselringar - Graveras och tas med av bestman/marskalk till kyrkan

  • jenniferochaugust
    Längtandsfull skrev 2013-07-18 11:34:31 följande:
    Jenniferochaugust: vi beställde tärnklänningar i samma färg från er fast från jjhouse. Men blev inye helt nöjd så vi köpte nya i ljuslila. Så nu har vi 2 st likadana Klänningar i lavendel som vi ska sälja =)
    Varför blev ni inte nöjda? Var det färgen som blev fel?
    Ja, det är en riktig chansning att beställa från Kina. En av mina tärnors klänningar blev inte bra, men då fick vi rabatt på att beställa en ny.
  • jenniferochaugust
    3 Augusti - lillasofie - Västerås
    10 Augusti - Längtandsfull - Göteborg
    10 Augusti - Gumemnuttan - Örebro
    10 Augusti - Karolajia - Stockholm
    17 Augusti - Aug 2013 - Enköping
    17 Augusti - sommaren13 - Stockholm
    24 Augusti - Alvstina - Helsingborg
    31 Augusti - viXan - Ängelholm
    31 Augusti - kj79 - Luleå
    31 Augusti - 1337Lise - Norrköping
    31 Augusti - jenniferochaugust - Stockholm
  • jenniferochaugust

    Efter en härlig semester från allt (nja.. inte allt kanske...) bröllopspysslande så är jag nu tillbaka med full kraft!
    Idag ska jag till sömmerskan för sista provningen av brudklänningen + att jag ska lämna in min korta brudklänning för korrigering i midjan.
    På torsdag ska jag till frisören och färga håret 09.30, till skönhetssalong och fixa ögonbrynen 14.30 och sedan vid 16 ska jag på provuppsättning + smink.
    I helgen köpte vi godis till godisbordet som vi ska ha under själva festen, det blev massa smarriga godisar i pastellfärger. Vi har även köpt tårtpapper som vi ska rulla som små strutar, så att gästerna kan plocka godis i struten.
    I förra veckan hade vi genrep i kyrkan med prästen och det kändes verkligen jättebra! Jag har varit så hemskt nervös inför vigseln, men efter genrepet kändes allt mycket bättre! Vi har även bestämt in- och utgångsmusik med organisten. Det blir Drottningholmusique som ingång och Brudmarsch från Delsbo som utgång. Känns bra!

    Vi har en "bröllopshörna" i lägenheten med allt pyssel, pynt, godis osv som vi ska ta med till festlokalen. Den blir bara större och större! Vi har massa glasflaskor/burkar/konservburkar, pompoms, rislampor, ljusslingor, tyll, placeringskort, placeringskortshållare, vimplar.. etc etc... Hoppas de itne tycker att vi är galna på gården!

    Nu går tiden så otroligt fort! Läskigt och härligt på samma gång!

  • jenniferochaugust

    Okej... var hos sömmerskan igår och började nästan grina.
    Jag hade lagt på mig flera centimeter i midjan under min TVÅ veckor långa semester där jag dessutom tränade flera dagar. Hur är det möjligt? Alltså min värld rasade samman och helt plötsligt var jag världens fulaste, världens tjockaste och klänningen var SÅ FUL. Jag kände sånt otroligt självförakt på en gång, så misslyckad. Hur man man gå upp i vikt innan sitt eget bröllop? Hur dum frå man vara? Jag skäms!
    Och efter det känns ingenting bra längre... :(

  • jenniferochaugust

    Lakinna skrev 2013-08-07 17:48:42 följande: jenniferochaugust skrev 2013-08-07 10:53:06 följande: Okej... var hos sömmerskan igår och började nästan grina.Jag hade lagt på mig flera centimeter i midjan under min TVÅ veckor långa semester där jag dessutom tränade flera dagar. Hur är det möjligt? Alltså min värld rasade samman och helt plötsligt var jag världens fulaste, världens tjockaste och klänningen var SÅ FUL. Jag kände sånt otroligt självförakt på en gång, så misslyckad. Hur man man gå upp i vikt innan sitt eget bröllop? Hur dum frå man vara? Jag skäms!Och efter det känns ingenting bra längre... :( Usch vad jobbigt, du var inte svullen bara då? Spannmål eller laktos kanske? Kan du fortfarande ha klänningen? Tror som de andra sa att det kanske kan vara ett stressymtom så försök ta det lugnt, ät bra och fortsätt träna så kanske kroppen återgår till det normala. Tror det bara är du som tyckte att du var världens fulaste och tjackaste, två cm är inget någon annan kommer märka utan du kommer vara den finaste bruden ändå!Lycka till!Ja, jag kan ha klänningen ändå, men den spänner åt rejält i midjan. Det blir till att hålla andan under vigseln i såna fall :( Som tur är så ska jag byta klänning till middag och fest, en kortare variant som inte alls sitter lika tajt. Jag har ju känt lite själv att jag lagt på mig lite under semestern, liksom blivit mjukare... Men om jag lyckades med det på två veckor måste jag ju kunna vända det till utgångspunkten på tre veckor tänker jag. Så nu är det low carb high protein som gäller och bra träning. Det är bra att börja jobba igen och återgå till sina rutiner :)Tror det var någon pms också som gjorde att jag var extra känslig + nervositet för bröllopet och allt... Tack för peppen! Kram       

  • jenniferochaugust

    Jaha då blev det sådär med citeringen... fan!Till Lakinna:  Ja, jag kan ha klänningen ändå, men den spänner åt rejält i midjan. Det blir till att hålla andan under vigseln i såna fall :( Som tur är så ska jag byta klänning till middag och fest, en kortare variant som inte alls sitter lika tajt. Jag har ju känt lite själv att jag lagt på mig lite under semestern, liksom blivit mjukare... Men om jag lyckades med det på två veckor måste jag ju kunna vända det till utgångspunkten på tre veckor tänker jag. Så nu är det low carb high protein som gäller och bra träning. Det är bra att börja jobba igen och återgå till sina rutiner :) Tror det var någon pms också som gjorde att jag var extra känslig + nervositet för bröllopet och allt... Tack för peppen! Kram     

  • jenniferochaugust

    Å fy fan vilken dag igår!
    Jag hade tagit ledigt eftersom jag hade bokat tid på morgonen för att färga håret och sedan provuppsättning och provsmink på eftermiddagen. Medans jag sitter hod frisören får jag två jättejobbiga besked:
    1. Hon som ska baka vår tårta, våra cupcakes, cake pops, macarons och kakor avbokar!!!!!!!!! Helt giltig anledning då en familjemedlem tyvärr gått bort. Men jag fick sådan panik och höll på att börja gråta.
    2. Jag hörde av mig till hår/makeup tjejen och bad om adressen till dit jag skulle och hon svarar att hon inte bokat in mig, att hon missat det i sin kalender! Och jag som tagit ledigt!!!

    MEN efter en hel del svett och nästan tårar löste sig allta fantastiskt bra, till och med till min fördel ekonomiskt.
    1. Hon som skulle göra mitt dessertbord skötte allt superproffsigt och förmedlade mig till en annan och gav mig dessutom rabatterat pris som kompensation och jag får exakt samma saker, inget har förändrats.
    2. Hår och makeuptjejen fick sån otrolig ångest att jag tyckte synd om henne och vi ska ses på måndag och jag får dessutom ekonomisk kompensation för det.

    Hurra! Allt blir inte skit ändå!

  • jenniferochaugust

    ... men jag har blivit så osäker på min klänning så här tre veckor innan bröllopet. KUL? Alltså sist jag provade den (när sömmerksan påpekade att jag lagt på mig några cm under semestern) så kände jag mig såååå jäkla ful. Alltså jag tyckte att jag var ful i klänningen och jag tyckte att klänningen var ful bortom all räddning.

    Är det här bröllopsnoja? Eller tycker jag verkligen det här? Kommer jag inte vara nöjd med hur jag ser ut på bröllopsdagen? Kommer klänningsvalet vara något jag alltid kommer att ångra?

    Jag var och provade en klänning jag hittat på Blocket. Vilken dröm! Tyvärr var den lite för liten, men det finns några centimeter för att lägga ut den. Men jag kan väl inte köpa en till klänningför 6000?

  • jenniferochaugust
    Möhippa och svensexa i lördags!
    ... och vi är båda så nöjda som vi någonsin skulle kunna bli!

    Fick ett sms på morognen när jag var ute och joggade om att jag skulle stå klockan 10.10 utanför min port med packning. Sprang hem i panik så jag skulle hinna duscha och packa! Klcokan 10.10 smög jag ut - livrädd! Trodde att de skulle stå där allihop och skrämma mig... Men istälelt står där en motorscykelsnubbe och frågar "är det du som är jennifer?". Fick klä om i motorcykelkläder och hoppa på!
    Åkte till Långholmen där mina kompisar stod och hurrade med champagne! Sen paddlade vi kajak i solskenet - supermysigt! Och efter det fick jag följa ett spår av ballonger till en uppdukad picknick under ett pyntat träd i en park. Så otroligt fint de hade dekorerat och pysslat! De hade lagat en massa mat och en av mina tärnor hade gjort en underbar tårta! Under picknicken hade de ordnat lite lekar också som var helt i min smak, typ frågesporter om mig och min kille :)
    Efter det var det spa som gällde, de hade hyrt en privat avdelning med uppdukat bord av snacks, frukt och champagne. Och jag fick en underbar ryggmassage. Sen satt vi i bubbelpoolen och drack och hade mysigt.
    Efteråt gick vi på en lyxrestaurang där jag fick en femrätters avsmakningsmeny med ett glas matchande vin till varje rätt och världens största dessert (förödande för bröllopsformen).
    Sen gick vi till ett ställe där de hyrt ett privat kareokerum där vi drakc drinkar och sjöng oss hesa.

    Och vid typ 01 skulle vi gå vidare trodde jag... men då gick vi förbi en uteservering där svensexan satt! Och världens gladaste och sötaste sambo satt där med sina kompisar! Så festade vi vidare tillsammans allihop... Så otroligt kul! Måsteh a världens bästa vänner... :)
  • jenniferochaugust
    Jag har gjort något helgalet!
    Jag ahr, mindre än tre veckor innan bröllopet, köpt en ny klänning! Min förra köpte jag från Kina i typ februari och har haft den hos sömmerska typ sen dess, det var en massa saker som måste åtgärdas så nu har jag betalt 1600 kronor extra för att fixa allt det. Men jag var ändå inte nöjd, den kändes inte rätt. Fin liksom, men inte wow.
    Så jag har kikat lite på köp & sälj här och på Blocket, men inte hittat något jag hade råd med riktigt (min kille visste inte heller om att jag kikade på andra klänningar... han är ju "lite" trött på mig by now hehe). Men så förra veckan hittade jag THE dress = spets, tyll, hjärtformad urringning och klädda knappar längs med hela ryggen och släpet. DRÖMMEN. Efter mycket om och men så köpte jag den igår för 4500 kronor. Det är en helt nya oanvänd Allure bridal klänning från New York. Den avr för stor för hon som sålde den så hon hade i sin tur köpt en klänning på Blocket :)
    För mig är den självklart för liten (tjockis) så jag ska ta den till en sömmerska idag och förhoppningsvis lägga ut den! Håll tummarna nu! Om detta inte går så lägger jag mig ner och dör. Typ.

    Men jag har den äntligen! Drömmen! Har aldrig känt mig så vacker!
  • jenniferochaugust

    Juste, igår var jag på håro ch makeup konsultation. Vad roligt det var!
    Hon satte ju upp en snabb frisyr på typ 20 minuter efter ett foto jag hade med mig så den är lite sned och slarvig. Men jättefin och böljande romantisk tycker jag.
    Sminkningen blev också riktigt bra, ville inte ha något skinande, glittrande eller guldigt, bara jordiga toner.




    Kunde inte  varit mer nöjd!
    På min stora dag ska jag även ha brudslöja (blomman alltså) i uppsättningen :)
  • jenniferochaugust

    Usch, det känns som att problemen hopas sig och det blir liksom inte bättre av att ha pms...
    Igår fick vi reda på att det kommer en extra person på bröllopet vilket ställer till en massa problem. Det största problemet är att det verkligen inte finns några sittplatser kvar. Hur blev det här vårt problem liksom? Det är otroligt vad nonchalanta folk kan vara och att det ska vara upp till brudparet att fixa.
    Det är en massa andra smågrejer ochkså, känenr mig så ledsen. Verkligen nedstämd! Är det så här det ska vara? Jag trodde att jag skulle sväva runt på små moln, men jag känner mig så stressad, arg och framförallt ledsen på allt och alla.
    Dessutom är gården vi hyrt till middag och fest otroligt svåra att få tag i, de svarar liksom aldrig på mejl. Om de svarar så är det flera veckor efteråt. Så de är också en stor besvikelse och gör mig extra stressad. Just nu känner jag bara... Blä!

  • jenniferochaugust
    Helipa skrev 2013-08-16 13:53:36 följande:
    Jenniferochaugust: det där känner jag igen, pms och allmänt nere i onsdags, började till och med gråta över en småsak.
    Men det är nonchalant av folk att bjuda in sig själva. Vi hade två gäster som plötsligt meddelade att de tar med sig sina två barn fast de hade osat att de kom utan barnen. Barnen är självklart välkomna, men vibhade gärna fått reda på det några veckor tidigare, nu måste bordsplaceringen ändr.as igen..

    För min del beror mitt känsliga lynne på stress, saker som inte går som man vill och extrem sömnbrist. Jag kan verkligen inte få någon sömn alls! Känner mig inte alls pepp och vill egentligen bara en lugn helg utan en massa kravoch fix. Men nu är det möhippa imorgon så jag får snällt bita ihop fastän jag hellre hade haft den nån gång i juni/juli än helgen innan bröllopet!
    Ja, alltså det är väl nerver blandat med stress, sömnbrist och pms. Jag har också jättesvårt att somna och jag vaknar supertidigt. Sömnbrist är verkligen inte bra för psyket, jag blir otroligt lättretlig och deppig. I helgen ska jag verkligen försöka att få min sömn. Och stressa av.
    Det jag verkligen vill är att ta tag i alla punkter på "att göra listan" som går NU så slipper det vara ett stressmoment sen. Alltså inte skjuta upp saker. Jag tror att det kan få mig att slappna av lite längre fram.
    Det löste sig med de här extra gästerna, men det har varit riktigt jobbigt med allt tjafs...

    Nu håller vi tummarna för tropisk värme 31 augusti!!! :)
  • jenniferochaugust
    Nerver!

    Det mesta är ju egentligen klart, men ändå känns det som att vi missar något stort hela tiden! Klänningen hänger i sin resegarderob och suktar. Jag är så glad för min klänning, den är så vacker!
    Jag kan inte fatta att det bara är 9 dagar kvar...
  • jenniferochaugust

    Vi är nu gifta! Hurra! Bröllopet var 31/8 och en riktigt dröm. Fantastiskt!


Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!