• FreNi

    Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!

    Det är just nu ett år kvar till den stora dagen, och jag tänkte att vi brudar som ska säga ja till våra älskade i augusti 2013 kan samlas i en grupp för att prata av sig om allt från tidig planering, jobbiga släktingar, klänningsletande, dekoration, mat, tårta och allmänt skitsnack däremellan Flört

    Alltid skönt att kunna prata med andra som sitter på samma ställe  planeringen, fråga om tips & råd, svära över jobbiga saker och glädjas åt varandras lycka. Hoppas vi får många roliga stunder här i tråden! {#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!
  • Helipa

    Vill bara lägga rn till sak gällande självupptagen-kommentaren. Jag har full förståelse att man (jag) kan uppfattas som självupptagen i och med planeringen av ett bröllop, men är det inte det hela bröllopskulturen säger oss? Att det är "vår dag", viktigaste dagen i våra liv, osv.
    Det är ok att säga det till mig, men gör det då när allt är över, inte när nerverna är på topp och man redan är hispig över allt. Det finns väl absolut ingenting jag kan göra det i det här skedet? Nu när det är så kort tid kvar och all min energi går åt att ro det hela i hamn.
    Jag blir så ledsen av den kommentaren för den är så dömande och det enda den leder till är att jag nu skäms jättemycket och nte vågar säga ett ljud om bröllopet till henne de kommande veckorna. Vad det detta hon ville?
    Det tråkiga är att jag dessutom har ansträngt mig en massa för att inte verka för bröllopstokig och har haft som tumregel att inte nämna bröllopet såvida ingen annan för det på tal eller det är någon praktisk detalj som måste lösas där och då. Nu kunde jag lika gärna släppt lös allt istället...

  • MissFannie
    Helipa skrev 2013-08-07 20:40:58 följande:
    Vill bara lägga rn till sak gällande självupptagen-kommentaren. Jag har full förståelse att man (jag) kan uppfattas som självupptagen i och med planeringen av ett bröllop, men är det inte det hela bröllopskulturen säger oss? Att det är "vår dag", viktigaste dagen i våra liv, osv.
    Det är ok att säga det till mig, men gör det då när allt är över, inte när nerverna är på topp och man redan är hispig över allt. Det finns väl absolut ingenting jag kan göra det i det här skedet? Nu när det är så kort tid kvar och all min energi går åt att ro det hela i hamn.
    Jag blir så ledsen av den kommentaren för den är så dömande och det enda den leder till är att jag nu skäms jättemycket och nte vågar säga ett ljud om bröllopet till henne de kommande veckorna. Vad det detta hon ville?
    Det tråkiga är att jag dessutom har ansträngt mig en massa för att inte verka för bröllopstokig och har haft som tumregel att inte nämna bröllopet såvida ingen annan för det på tal eller det är någon praktisk detalj som måste lösas där och då. Nu kunde jag lika gärna släppt lös allt istället...
    det är så tråkigt när det blir bekymmer kring något som bara ska vara roligt! utifrån det du berättar känns det som att hon kanske inte har full förståelse för hur det hon säger påverkar dig. hon verkar inte heller förstå hur du ser på bröllopet och att det är en så viktig dag (månader, år) i ditt liv. kanske hon ser det mer som en fest?
     jag hade en liknande situation med en av mina tärnor, dock valde hon att hoppa av för några månader sen så det var ju bra tid innan åtminstone. men där var det också att hon var centrerad på vad hon skulle ha på sig och hur det skulle vara för henne, ingen förståelse (eller försök till förståelse) för vad jag ville och hur jag tänkte... så tråkigt när det blir så. känns som att vänskaper sätts lite på prov i det här.
    har du pratat med henne och sagt hur du upplever det hon säger och hur det känns för dig? det vore ju tråkigt att ha med denna känslan fram till den största dagen i ditt liv!
    så jag tycker inte att du överreagerar och jag tror att om du pratar med henne och utgår ifrån hur du känner/upplever det så kan det nog bli bra ska du se :) pepp pepp!
  • MissFannie

    så himla roligt att se bilder från er som haft ert bröllop! tack för att ni delar med er :D och stort GRATTIS!! :)

  • Nivi och Jesper
    Helipa skrev 2013-08-07 20:40:58 följande:
    Vill bara lägga rn till sak gällande självupptagen-kommentaren. Jag har full förståelse att man (jag) kan uppfattas som självupptagen i och med planeringen av ett bröllop, men är det inte det hela bröllopskulturen säger oss? Att det är "vår dag", viktigaste dagen i våra liv, osv.
    Det är ok att säga det till mig, men gör det då när allt är över, inte när nerverna är på topp och man redan är hispig över allt. Det finns väl absolut ingenting jag kan göra det i det här skedet? Nu när det är så kort tid kvar och all min energi går åt att ro det hela i hamn.
    Jag blir så ledsen av den kommentaren för den är så dömande och det enda den leder till är att jag nu skäms jättemycket och nte vågar säga ett ljud om bröllopet till henne de kommande veckorna. Vad det detta hon ville?
    Det tråkiga är att jag dessutom har ansträngt mig en massa för att inte verka för bröllopstokig och har haft som tumregel att inte nämna bröllopet såvida ingen annan för det på tal eller det är någon praktisk detalj som måste lösas där och då. Nu kunde jag lika gärna släppt lös allt istället...
    Usch, det är ju som du säger. Detta kunde hon åtminstonde (om hon nu var så tvungen) säga efter att ni har gift er. Man är såååååå känslig veckorna innan! Hon förstår uppenbarligen inte hur det är med bröllop. Och jag kan tycka som du att det är ju den viktigaste dagen i ens liv (eller en utav dom viktigaste för andra kanske) då är det väl lite oundvikligt att man pratar om det nonstop?

    Det är jobbig situation du har hamnat i med din tärna! Vet inte alls hur du ska hantera det. Jag kan tyvärr inte komma med några bra tips för vi har också haft våra tvister med många och som inte har slutat så bra... 
  • 1337Lise

    Helipa: Förlåt, men vilken mupp. Verkar som att hon vill ta ifrån dig bröllopsglädjen totalt - fy sjutton vilken energisugare. Har du sett Bride wars? Låter lite som tärnan i den filmen..

    Skulle jag vara du så skulle jag inte prata mer med henne innan bröllopet. Det är min plan när det gäller en vän till mig som höll på att sabba hela min möhippa genom att ta min uppmärksamhet under hela kvällen - hon behövde plötsligt erkänna att hon knarkat samma dag, att hon blivit gravid och gjort abort för andra gången - trots att hon försökte bli gravid - och att hon vill ha sex med folk under möhippan för att hämnas på sin kille. Detta trots att jag hade sagt åt henne att jag finns där för henne varje dag - men inte just denna, för det är min dag. Och hon förstod.. SA hon. Men sedan försvann hon under kryssningen och dök upp några timmar senare. VIsade sig att hon dragit ned en random kille i vår gemensamm hytt. Jag kan knappt förstå att det jag skriver är sant.. vem gör sådan? Sedan hade alla tjejerna lagt ihop pengar så att de skulle kunna bjuda mig på ALLT under kryssningen. Underbart! Kändes helt otroligt generöst. Denna vännen bjöd dock inte på något, hon köpte två Smirnoff Ice och satte sig bredvid mig och drack ur de båda.. Och under picknicken som min bästa vän hade fixat (chokladdoppade jordgubbar hade hon gjort) så svepte hon vinet, fyllde på, svepte igen, fyllde på igen. Folk hintade lite att hon skulle inte dricka upp allt vi hade och hon svarade att "jag är alkhoholisten i sällskapet.. eller slampan! Jag har inte bestämt mig än."

  • Sudditjuven

    Det som du skriver 1337Elise gör mig helt förbluffad! Är hon en sådan människa som inte har några spärrar? Jag vet inte ens om jag hade bemödat mig med att bjuda en sådan person, jag hade nog snarare varit rädd att personen ifrågade hade ställt till en scen för att få uppmärksamhet..


  • jenniferochaugust

    Lakinna skrev 2013-08-07 17:48:42 följande: jenniferochaugust skrev 2013-08-07 10:53:06 följande: Okej... var hos sömmerskan igår och började nästan grina.Jag hade lagt på mig flera centimeter i midjan under min TVÅ veckor långa semester där jag dessutom tränade flera dagar. Hur är det möjligt? Alltså min värld rasade samman och helt plötsligt var jag världens fulaste, världens tjockaste och klänningen var SÅ FUL. Jag kände sånt otroligt självförakt på en gång, så misslyckad. Hur man man gå upp i vikt innan sitt eget bröllop? Hur dum frå man vara? Jag skäms!Och efter det känns ingenting bra längre... :( Usch vad jobbigt, du var inte svullen bara då? Spannmål eller laktos kanske? Kan du fortfarande ha klänningen? Tror som de andra sa att det kanske kan vara ett stressymtom så försök ta det lugnt, ät bra och fortsätt träna så kanske kroppen återgår till det normala. Tror det bara är du som tyckte att du var världens fulaste och tjackaste, två cm är inget någon annan kommer märka utan du kommer vara den finaste bruden ändå!Lycka till!Ja, jag kan ha klänningen ändå, men den spänner åt rejält i midjan. Det blir till att hålla andan under vigseln i såna fall :( Som tur är så ska jag byta klänning till middag och fest, en kortare variant som inte alls sitter lika tajt. Jag har ju känt lite själv att jag lagt på mig lite under semestern, liksom blivit mjukare... Men om jag lyckades med det på två veckor måste jag ju kunna vända det till utgångspunkten på tre veckor tänker jag. Så nu är det low carb high protein som gäller och bra träning. Det är bra att börja jobba igen och återgå till sina rutiner :)Tror det var någon pms också som gjorde att jag var extra känslig + nervositet för bröllopet och allt... Tack för peppen! Kram       

  • jenniferochaugust

    Jaha då blev det sådär med citeringen... fan!Till Lakinna:  Ja, jag kan ha klänningen ändå, men den spänner åt rejält i midjan. Det blir till att hålla andan under vigseln i såna fall :( Som tur är så ska jag byta klänning till middag och fest, en kortare variant som inte alls sitter lika tajt. Jag har ju känt lite själv att jag lagt på mig lite under semestern, liksom blivit mjukare... Men om jag lyckades med det på två veckor måste jag ju kunna vända det till utgångspunkten på tre veckor tänker jag. Så nu är det low carb high protein som gäller och bra träning. Det är bra att börja jobba igen och återgå till sina rutiner :) Tror det var någon pms också som gjorde att jag var extra känslig + nervositet för bröllopet och allt... Tack för peppen! Kram     

  • Helipa

    1337Lise:
    Energisugare var ordet! Har köänt mig totalt orkeslös sedan i lördags pga henne negativa kommentarer. En del människor vet helt enkelt inte hur mycket deras ord sårar eller hur mycket de kan påverka andra människor. Bride wars, det var länge sen, får kanske se om den för lite mer igenkänningsfaktor!
    (0
    Usch, din vän verkar, om möjligt, änn värre än min. Vilken människa! Du gör helt rätt i att inte ha någon kontakt med henne mer. Tyvärr tar den här bröllopsstressen fram det värsta hos folk. Man märker direkt vem som unnar en glädjen, vem som vill stötta och vem som genuint bryr sig. Dessvärre märker man junockså vem som inte klarar av att fokus tas från dem.

    Det är klart att det är ok att som vän till en blivande brud ibland kan bli lite mätt på bröllopssnacket eller trött på att mycket kretsar kring bröllopet. Men å andra sidan, när någon t.ex. bryter med sin partner då är det ju lite samma sak, man lägger all energi man har på att lyssna, förstå, trösta, muntra upp, gräva ner sig, tillsammans med sin nedbrutna vän, eller hur? Det där klarar man ju av, visst, det kan vara jobbigt och krävande men å andra sidan är det ju det som det innebär att vara en vän, att man finns där även när vännen kanske inte är sitt mest sympatiska jag. Och man "härdar ut", för man vet att det går över och man går vidare och att det betyder mer för ens vän än för en själv.
    Kanske är det lika bra att vi får se den här sidan av våra vänner nu, så att vi i framtiden kan välja att hålla dem på ett avstånd, att inte engagera oss eller låta oss bli knäckta av dem.

    Men det känns tufft när man är i det.

    Nivi och Jesper: tak för dina ord,. Det är inte bara kul att planera ett bröllop, mycket ställs på sin spets.

    MissFannie: du har absolut helt rätt i det du skriver, hon ser det nog mer som en fest än ett livslångt åtagande och har noll förståelse för hur mycket jobb som ligger bakom.
    Däremot är jag tveksam till om det går att prata med henne om detta, och jag vet inte riktigt ifall det finns något mer hon kan säga som egentligen gör saken bättre, för det har varit så mpnga olika tillfällen nu när hon har beklagat sig över bröllopet och möhippan, om hur jobbigt hon tycker att det är att vara tärna, om att hon absolut inte vill behöva göra en massa. Det har varit vid sådana tillfällen och med ett sådant upplägg att man har känslan att man blir utmålad som världens bitch eller bridezilla ifall man då reagerar eller kommenterar det. Nu i efterhand kan jag känna att jag hellre hade varit en bitch från början och sluppit höra allt, men det går inte att göra något nu.
    Men jag tror jag har hittat en någorlunda bra lösning: hon får så lite uppgifter som möjligt på bröllopsdagen, dvs. dyk upp färdigklädd en viss tid vid kyrkan, gå ner längs med altargången när du ska, stå framme vid altaret under vigseln och sen är du "fri". Sedan får min andra tärna följa med mig under dagen, vi gör oss iordning tillsammans på hotellet, äter en god lunch, skålar i champagne, äter jordgubbar, åker i en lyxig bil och är med på foton. Min fokus får framförallt ligga hos min "snälla" tärna, så får den gnälliga som hon verkar vilja: noll medverkan. Jag ska sluta ge energi till energitjuven.

  • leula

    Det låter som några av er behöver sluta ödsla tid där den inte förtjänas

    Jag vart möhippad igen(!!)
    denna gång av jobbet.
    Hade absolut ingen aning, stod i myskläder och bakade muffins för brölloppet när ett gäng från jobbet ramlar in.
    Jag har inte jobbat så jättelänge på detta jobb, ett år nu. Så det var jätteroligt,
    Bowling, öl och massa mat och en hel drös från jobbet. Men idag är det liiiiite segt kan jag lova.
    Tur att planen är att åka och hämta tallrikar hos cateringfirman och sedan sitta hos frisören och färga o klippa hår :)
    Lagomt ansträngande ..

Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!