• RufsMaja

    Hjälp, vad gör man när man har blivit lurad?

    Min vän som också ska gifta sig, har lämnat in sin förlovningsring för en storleksförändring, en halv strl mindre,

    Ringen har 3 diamanter, av kvalite River-TW/ VVS och även när hon lämnade in ringen för ändringen sa de som värderar ringen i butiken att diamanterna är av bästa kvalité River -TW.

    När hon hämtade ut sin ring, såg hon att diamanterna är annorluna, inte samma färg längre och krävde ett värderings intyg av dem och det visade sig att diamanterna är Numera bara TopCristal-Top Cape i kvalité.( mkt sämre kvalité alltså)

    Är inte det märkligt?
    Vad gör hon då?

    Jag tycker det är SKANDAL!!

  • Svar på tråden Hjälp, vad gör man när man har blivit lurad?
  • RufsMaja

    "få ringen restaurerad " vad betyder det?

    Stenarna är så viktiga för henne, då hennes stackars m2b som är fattig fattig student slitit, jobbat natt, spara, äter knappt ngn lunch bara för att kunna ha råd och ge henne en fin fin ring--
    ..jag blir bara gråt färdig när jag tänker på det..

    Han har själv med hjlp av sin släkting som är kunnig om diamanter "handplockat" just desss diamanter som ska sitta på hennes finger.

    hon har sagt att ingen pengar i världen kan ersätta det..det handlar inte för henne egentligen kanske om att diamanterna är sämre kvalité nu utan den är HELA GREJEN.

  • RufsMaja

    Det som är sjuk också är att detta är på en välkänt Guldsmed i Stockholm, inte i ngt Slum område, utan ett ställe med Gott rykte..(trodde jag)

  • vintergården

    inget att snacka om. klart att hon ska polisanmäla direkt. det är grovstöld. nästan så man skulle gå ut med vilket företag det gäller =) önska henne lycka till

  • MissDoe

    Det låter ju helt fruktansvärt, men jag tror att det är svårt att få tillbaka exakt samma diamanter. Den som gjort det här är säkert rätt snabb med att sälja bort det han/hon stulit.

    Det jag menar med "restaurerad" är helt enkelt att hon får nya likvärdiga stenar som sätts in och att ringen fixas till så den blir lika vacker som den en gång varit. Om hon har tur kanske hennes m2b (som verkar helt underbar) kan få vara med på nåt hörn så att den nya ringen blir lika speciell.

    Sen kan jag förstå att inget i hela världen kan få henne att må bättre.. det är inte därför jag tycker hon ska kräva skadestånd, utan för att verkligen visa att det som gjorts mot henne är FEL!
    Många gånger är man nog för snäll och tycker att det inte spelar nån roll, huvudsaken är att den skyldige åker fast. Men ev. skadeståndspengar kan ju avnvändas till ett nytt minne för livet för dom.


    RufsMaja skrev 2008-03-15 17:58:51 följande:
    "få ringen restaurerad " vad betyder det?Stenarna är så viktiga för henne, då hennes stackars m2b som är fattig fattig student slitit, jobbat natt, spara, äter knappt ngn lunch bara för att kunna ha råd och ge henne en fin fin ring--..jag blir bara gråt färdig när jag tänker på det..Han har själv med hjlp av sin släkting som är kunnig om diamanter "handplockat" just desss diamanter som ska sitta på hennes finger.hon har sagt att ingen pengar i världen kan ersätta det..det handlar inte för henne egentligen kanske om att diamanterna är sämre kvalité nu utan den är HELA GREJEN.
  • MissDoe

    Usch, jag får ont i magen av det här! Blir alldeles gråtfärdig när jag hör hur hennes m2b har kämpat och så råkar de ut för nåt så hemskt.

    *massor med styrkekramar till din vän*

  • 8108

    Sådant MÅSTE polisanmälas!!

    Hur ska man annars kunna stoppa denna typ av brottslighet!
    Jag tror ärligt talat att det inte hjälper att vöänta till på måndag, vad skulle det finnas för förklaring som rättfärdigar att de bytit ut stenarna??

  • MissDoe

    Håller med! Finns inga förklaringar som duger i det här läget.


    8108 skrev 2008-03-15 18:20:23 följande:
    Sådant MÅSTE polisanmälas!! Hur ska man annars kunna stoppa denna typ av brottslighet! Jag tror ärligt talat att det inte hjälper att vöänta till på måndag, vad skulle det finnas för förklaring som rättfärdigar att de bytit ut stenarna??
  • RufsMaja

    Ni är snälla som kommer med råd coh självklart är vi tacksamma för all råd vi kan få.

    vi har bestämt att låta detta företag vara anonym ett tag, men på ett eller annat sätt kommer vi så småningom att berätta vilket det är, så att andra lyckliga som ska köpa/ göra om sina vigselringar, förlovningsringar inte behöver vara med om ngt såå tråkig och ledsamt..

  • MissDoe

    Det tycker jag ni gör helt rätt i! Kan vara smart att vänta tills ni pratat med polisen, så får dom avgöra när det är läge att berätta. Man vet ju aldrig, kan ju hjälpa din vän om det är lite tyst än så länge.


    RufsMaja skrev 2008-03-15 18:25:04 följande:
    Ni är snälla som kommer med råd coh självklart är vi tacksamma för all råd vi kan få.vi har bestämt att låta detta företag vara anonym ett tag, men på ett eller annat sätt kommer vi så småningom att berätta vilket det är, så att andra lyckliga som ska köpa/ göra om sina vigselringar, förlovningsringar inte behöver vara med om ngt såå tråkig och ledsamt..
  • trampetroll

    Det är mycket viktigt att polisanmäla. Jag anser inte att man behöver gå till affären igen eller någonting. Det har hon ju i princip redan gjort när hon hämtade ringen och kommenterade att den är annorlunda och de bara sluddrade förbi ämnet.
    Detta är ett riktigt riktigt riktigt grovt brott som absolut inte får nonchaleras. Ägaren till butiken kan få kraftiga böter men det är mer troligt att ha faktiskt får fängelsestraff då detta brott är ett mycket grovt förskingringsborott. Hon har absolut inget att förlora att gå till polisen eftersom hon har kvittorna men även om hon inte haft det skulle hon gått. Det är bara att ge sig iväg till polisstationen, vänta inte!!!

Svar på tråden Hjälp, vad gör man när man har blivit lurad?