• miss luxor

    Nån som har eller haft gallsten?

    Är det någon som haft eller har gallsten?

    Hej
    Är det någon som har eller haft gallsten alt problem med gallan?
    Jag har drabbats och undrar om någon har tips på vad man kan äta?
    Framförallt vad man inte ska äta (har hört att man ska undvika fet mat, äpple, päron, paprika), finns det mer man ska undvika?
    Vill aldrig mer uppleva den smärtan!!!!!

  • Svar på tråden Nån som har eller haft gallsten?
  • Miss N

    Hoppas jag inte skrämde slag på er genom att berätta om min sänggranne på sjukhuset som fått öppen kirurgi...hon var rätt dramatiskt av sig

  • miss luxor

    Miss N:

    Jaha...stackare, du fick operation á la dubbel uppsättning alltså.
    Tack för beskrivningen..det var skönt att höra.. om ärren alltså.

  • depecha

    När opererade du dig miss N? Var det länge sen?
    Hur snabbt fick man åka hem? Hur länge var man "borta"?
    Luxor: Jo, har bara lite ont när jag gör vissa rörelser, men inget som är spiellt hemskt. Har aoxå mensvärk haha, men som du säger, det är ingenting =)

  • Miss N

    Blev opererad nov -04. När man gör titthål är tanken att man ska åka hem dagen efter. Min operation var fredag 10.00 och lördag eftermiddag skulle jag åkt hem. Dock var jag så svag efter operationen (hade ju inte ätit på nästan en vecka, så det var lite speciellt) att jag bad om en extra dag. Åkte alltså hem på söndag efter lunch.

    Efter en vecka åkte jag nästan 30 mil till en fest och efter 10 dagar kunde jag åter lyfta min son (som var 7 månader=9,5 kg), så man återhämtar sig jättefort.

  • depecha

    Ok, verkar ju ganska ok...
    Iofs så e jag inte rädd för smärtan efteråt eller ärren eller nånting sånt, utan endast själva sövningen! Hua!
    Skönt att du mår bra igen iaf!

  • Miss N

    Visst kändes det läskigt att bli sövd, men sedan tänkte jag att om något går fel så lär ju inte jag få reda på det. Själva sövandet gick jättefort. De sa att jag skulle tänka på något trevligt. Fick nästan hojta att de skulle vänta tills min hjärna fick fram en bild på min son (var lite trög av lugnande). Det första jag tänkte på när jag vaknade var "J...ar jag har somnat och glömt Emil (min son) på skötbordet"..innan jag fattade var jag var .

  • depecha

    usch, låter heeeeemskt!
    Vette 17 hur jag ska överleva..
    Men på nåt vis lär man väl göra det. Hehe, som sagt, annars dör man iaf smärtfritt.

  • miks

    depecha: Jag bor i göteborg och opererades på östra sjukhuset. Det tog nästan ett år innan jag fick operation. Tyvärr är det jättelånga väntetider och de hade operationsstopp ett tag på östra under den tiden. (de gjorde endast akuta op) Ibland under den tiden önskade jag att jag skulle få akut inflammation i gallblåsan så jag skulle bli av med den snabbt... När jag väl opererades visade det sig att jag hade en liten inflammation samt att ena gallväggen var svullen. Därav den konstanta smärtan.

    Har du fått tid för operation? Hur länge har du väntat?

  • depecha

    Miks:
    Jag var och gjorde ultraljud i torsdags och fick veta säkert att det var gallsten. Pratade med husläkaren på fredagen och hon skulle skicka remiss till kirurgen.
    Men hon sa ju att det var långa väntetider.
    Jag läste på aftonbladet för ett tag sen att här i stan var det 2 års väntetid på galloperationer. Hualigen!

    Men men! Vi får väl an se. Det går an så länge man inte har ont.

  • miss luxor

    depecha:
    Hur mår du idag?

    Jag har inte brytit vår pakt, tjohoooo.
    Om operationstid i Uppsala... kolla om du inte kan operera dig någon annastanns.
    Det kanske finns möjlighet att åka till Stockholm (det är ju inte så långt).
    Inte för att jag vet hur långa kötider det är här, men det kanske är värt att kolla upp.

Svar på tråden Nån som har eller haft gallsten?