• miss luxor

    Nån som har eller haft gallsten?

    Är det någon som haft eller har gallsten?

    Hej
    Är det någon som har eller haft gallsten alt problem med gallan?
    Jag har drabbats och undrar om någon har tips på vad man kan äta?
    Framförallt vad man inte ska äta (har hört att man ska undvika fet mat, äpple, päron, paprika), finns det mer man ska undvika?
    Vill aldrig mer uppleva den smärtan!!!!!

  • Svar på tråden Nån som har eller haft gallsten?
  • miss luxor

    Ja det känns som ett himmelsrike...

    Absolut nu mår vi så här, hädanefter!

    (har undrat hela dagen hur det e med dig..
    åhhh va snäll du e! Jag undrar så klart hur det är med dig med!
    Sen tänker jag på rystall om hon assisterar på nån stackare med gallsten.. )

  • depecha

    haha.. ja, det kanske hon gör *S*
    Tror jag har blivit lite lugnare med operationen. Iasf för tillfället. Har tom frågat sambon om han kommer älska mig även utan galla haha.
    Och om man kan skriva på "boobisarna" Låt oss vara, under operationen.. Om dom itne blir större haha..

  • miss luxor

    Hahaha med risk för att läkarna skrattar på sig och syr snett... nä då, det går bra! Visst.. vi gör en pakt.. En "detkommerattgåbraochvibliraldrigsjukaigen"-pakt" , ok?

  • depecha

    DEAL!!

    *skakar hand*

    Så himla skönt att må bra. Både psykiskt och fysiskt för en gångs skull.
    Men samtidigt ligger det och gnager lite för man vet ju aldrig när attacken kommer heller. Bara pang på sådär.

    Nu går tankarna lite som så att nu mår jag ju nästan helt ok, tänk om jag aldrig mer kommer ha besvär av stenarna och dom itne e så stor att dom kommer ut ändå, och jag går igenom en hemsk operation i onödan?

    Hej o hå!

    Men jag mår braaaaaa! =D

  • Miss N

    Miss Luxor:
    Ditt senaste anfall låter som mitt sista. Jag mådde rätt bra på förmiddagen, men ju längre dagen skred och jag var tvungen att äta desto mer ont gjorde det. Jag fick ont även av att dricka vatten.

    Smärtan var koncentrerad till mellangärdet och sidan (midjan) och under bh-bandet på ryggen. Jag hade aldrig någon feber vid något av anfallen. Däremot kräktes jag upp inälvorna (kändes det som).

    Hoppas du får svar snart, för ju längre det dröjer desto längre dröjer det med en ev. operation som "tyvärr" är det enda alternativet idag.

    Som jag tidigare skrivit berodde den här smärtan på att en sten satt fast vid utgången till tarmen och är det så för dig, kanske du får en operation akut....

  • miss luxor

    Miss N: Hur länge hade du den där konstiga eftervärken? Jag fick aldrig ont igår nämligen, och idag har jag inte heller ont (fast nu är det ju förmiddag...)
    Om det satt en sten vid tarmutgången, kanske den lossnat?
    På onsdag ska jag göra kontraströntgen, då får jag förhoppningsvis veta.
    Jag måste fråga dig om ärr.. visst hade du gjort titthålsoperation? Det var en på jobbet igår som sa att det blev fulare ärr av titthålsoperation, att det liksom skulle bli små ingropningar i huden på 3 ställen (såg ut som stora celulliter..). Hon själv hade gjort ett stort snitt, då man inte utförde titthål när hon opererade sig.
    Hur ser dina ärr ut?

    Nu när jag inte har ont, känner jag lite som depecha . Tänk om stenarna kommit ut den naturliga vägen...jag kanske inte behöver operera mig.. jag kanske aldrig får nå mer anfall...

  • miss luxor

    Miss N: aha...just det, dom gick in via munnen på dig.. då har du inga ärr antar jag?
    Tog dom hela gallblåsan eller bara stenarna på dig?

    hmm...kanske är ett alternativ om man inte vill ha ärr...

  • depecha

    Hej svejs!

    Hur mår du idag då Luxor? Du har inte brytit vår pakt och har ont igen hoppas jag? =)

    Här e det ganska ok. Känner lite mot gallan i vissa rörelser, men annars helt ok =D

  • miss luxor

    depecha:
    goodáy mate.. nejnej jag ska absolut inte bryta pakten :)
    Mår bra idag (som igår).. i övre regionerna iallafall, bara lite ont om man trycker. (om jag får gnälla..som vanligt..har jag ju så klart istället mensvärk o migrän...blä, fast det gör inget, känns iallafall som himmelsrike)

    nejdå..du känner väl inte av gallan....!

  • Miss N

    Miss Luxor:
    Jag hade ingen eftervärk efter de "vanliga" anfallen...möjligen träningsvärk av allt kräkande. Anledningen till det konstanta värken var ju att stenen satt fast.

    Ang. ärren. Jo, jag har ärr på magen från titthål. En i naveln (snyggt gjort, smälter in i naveln så att säga) det är det största ärret på cirka två cm, eftersom gallblåsan togs ut den vägen. Sedan ett mellan revbenen (cirka 1cm) och två pyttesmå på högra sidan. Mina ärr är inga gropar. Just nu är de lite röda (eftesom de är nya) men med tiden kommer de troligen inte att synas alls. Svårt att tänka mig att det skulle bli snyggare ärr av öppen kirurgi, snittet är ju då 15-20 cm!!Mina är ju totalt cirka 4 cm. För att inte snacka om återhämtning...jag tog panodil efter operationen medan min sänggranne (=öppnat upp) slukade droger av alla de slag.

    Att jag fick en kamera ner genom halsen var för att det inte gick att komma åt stenen som satt fast via magen. De övriga 5 stenarna fanns i blåsan och plockades alltså ut magvägen.

Svar på tråden Nån som har eller haft gallsten?