• Äldre 15 Jul 14:13
    114873 visningar
    52 svar
    52
    114873

    Låta gästerna betala för bröllopet?

    Jag har funderat på en sak. I vissa länder gör man så att gästerna som skall vara med och fira bröllopet ger brudparet en summa låt oss säga tex. 1000pp. Då står brudparet för lokal, mat, fest, logistik mm. Ioch med detta så behövs inga bröllopspresenter. Min fråga är om det är okej att göra så eller skulle gästerna bli upprörda?
    Tacksam för svar ! Kyss


    gästerna betalar
  • Svar på tråden Låta gästerna betala för bröllopet?
  • Anonym (Big No No)
    Äldre 8 Sep 22:14
    #31
    Strassbruden2016 skrev 2016-09-08 10:29:01 följande:
    Ang att önska pengar till smekmånad är väl bättre att få än flera olika modeller av glasvasar som bara står..

    Vi önska oss först o främst att folk skulle närvara och present ej viktig men annars så thailändska baht inför bröllopsresan el presentkort på ikea. (Nu ställde vi in thailandsresan och fick ändra till skidresa i sverige pga olika anledningar) detta fick gästerna veta så vi fick en del svenska pengar i present.och det kändes bra att tex åka på slädtur o tänka att det var en bröllopspresent. Vi kunde tack vare de unna oss bra mkt mer på skidresan än vi kanske annars gjort och vi köpte även ngr supersnygga muggar som minne av bröllopet.. Fick dock mest presentkort. Vilket för oss är bättre än massa porslin o dylikt som vi redan har...
    Tips är annars att registrera sig på butiker så man får saker man faktiskt vill ha, och dessutom håller butikerna koll så att dubletter inte inhandlas. Finns gott om butiker/köpcentrum som har denna funktion (även webbutiker om man nu inte skulle bo i en storstad).
  • Anonym (Big No No)
    Äldre 8 Sep 22:18
    #32
    Jeanettewikander skrev 2016-09-08 17:31:07 följande:
    Jag vet inte i vilka kulturer det är vanligt att ta en bestämd inträdesavgift? Det enda jag stött av andra kulturers bröllop har varit bröllop där ett ekonomiskt bidrag varit vanligt som present. Då har det varit en valfri, ofta anonym, summa som gästerna ger fullt frivilligt. Och det har varit tredagarsbröllop där det bjudits på boende, mat, aktiviteter osv. Inte något vanligt (typiskt svenskt) eftermiddagsbröllop på närmsta herrgård med en trerätters.

    Är det någon i tråden som kan ge exempel på den kultur där man som regel tar en bestämd entréavgift på sina bröllop?
    I arabiska kulturer (typ iranier) är det väldigt vanligt att man ger pengar som present (och då ofta väldigt mycket!) Men de (om man får generalisera lite) skulle absolut inte ha kuvertavgift som substitut. Det är i slutändan en gåva och inte en avgift, och det tror jag genomsyrar de flesta kulturerna.

    DVS håller med dig och har inga exempel på kulturer där man tar en avgift.
  • Äldre 8 Sep 22:21
    #33
    Anonym (Big No No) skrev 2016-09-08 22:14:28 följande:

    Tips är annars att registrera sig på butiker så man får saker man faktiskt vill ha, och dessutom håller butikerna koll så att dubletter inte inhandlas. Finns gott om butiker/köpcentrum som har denna funktion (även webbutiker om man nu inte skulle bo i en storstad).


    Jo jag vet att det finns sånt men det var inget för oss, dels så hade vi vars ett hem som skulle bli ett när vi flytta ihop, har de flesta bra o ja saker i dubbla uppsättningar. Men det är jättesmidigt att det finns.
  • Anonym (Big No No)
    Äldre 8 Sep 22:22
    #34
    dloow skrev 2016-09-08 18:13:48 följande:

    Inträdesavgift är det väl ingen som talat om? Men jag tänker själv på syriska bröllop där gästerna ofta ger så mycket pengar till brudparet att det rent av blir en vinstaffär. Jag var själv på ett sådant bröllop och mina vänner som gifte sig sa att de gick plus.


    Det är väl detta hela tråden handlar om? Om man kan be gästerna betala in X antal kr för att få komma på bröllopet =inträdesavgift. 

    Att man i bla arabiska kulturer ofta ger mycket pengar i PRESENT är en helt annan sak. Det är en gåva och den är frivillig. Dina syrianska vänner kommer troligtvis med pengar och dina svenska med presenter. Men frågan var om det var upp till var och en av bröllopsgästerna att själva bestämma detta, eller om man som värd kan be om pengar för att gästerna ska få komma på bröllopet.
  • Äldre 9 Sep 08:36
    #35
    dloow skrev 2016-09-08 18:13:48 följande:

    Inträdesavgift är det väl ingen som talat om? Men jag tänker själv på syriska bröllop där gästerna ofta ger så mycket pengar till brudparet att det rent av blir en vinstaffär. Jag var själv på ett sådant bröllop och mina vänner som gifte sig sa att de gick plus.


    Tråden handlar om kuvertavgift dvs en fast inträdesavgift som släktingarna måste betala för att få komma in. Att få pengar i present är en helt annan sak. Det är ju frivilligt och är därför en gåva:)

    Jag känner till massvis med bröllop där brudparen fått mkt pengar i present men det är ju som sagt frivilligt av gästerna.

    Jag efterfrågade den kultur som TS påstår sig känna tull. Den är det är vanligt att ta ex 1000kr pp i obligatorisk inträdesavgift.
  • Äldre 9 Sep 09:06
    #36

    Nu gled tråden in i en diskussion som inte är relevant.
    Vad gästerna väljer att ge bröllopsparet i gåva är deras egna val och inte påtvingat som en kuvertavgift är.

  • Äldre 11 Sep 10:42
    #37

    Jag tänker inte "försvara" min åsikt mer. Tycker ni att jag har fel får ni gärna tycka det, det är det som är det fina med att bo i ett fritt land.

    Majken, du bad om svar på en enkel fråga: okej eller inte.
    Jag svarar: okej om man lägger det på en nivå man tror att gästerna klarar av.

  • Äldre 11 Sep 19:20
    #38

    Man bjuder till fest. Jag anser att kuvertavgift är lite tacky och snudd på fult.

    I värsta fall får man väl "önska" sig pengar, men räkna med att vissa kanske kommer med en annan slags gåva istället.

  • Äldre 13 Sep 20:14
    #39
    Anonym (Big No No) skrev 2016-09-08 22:14:28 följande:
    Tips är annars att registrera sig på butiker så man får saker man faktiskt vill ha, och dessutom håller butikerna koll så att dubletter inte inhandlas. Finns gott om butiker/köpcentrum som har denna funktion (även webbutiker om man nu inte skulle bo i en storstad).
    Då ska ju funktionen finnas i butiker som man faktiskt behöver något från. Vi är två vuxna människor som har slagit ihop två hushåll och därefter bott längre tillsammans. Vi har medvetet försökt göra oss av med saker vi haft, men inte velat ha/behövt genom att sälja, ge bort eller slänga som sista utväg.
    Vi behöver absolut inget av följande:
    Bestick, glas, tallrikar, köksartiklar
    Handdukar, lakan eller andra texitiler
    Prydnassaker, konst eller liknande
    Böcker
  • Äldre 26 Sep 11:14
    #40

    Hej
    jag skulle själv aldrig kunna tänka mig ta en avift av gästerna jag bjuder. För mig skulle det kännas helt fel. Men sen vet jag inte hur jag skulle reagera om jag blev bjuden på ett bröllop och bedd att betala.
    Ni får väl tänka för- och nackdelar med det hela.
    sen vet jag oxå att i andra länder så ger släkt och vänner pengar. Ju närmare brudparet du är ju mer pengar ger du.

Svar på tråden Låta gästerna betala för bröllopet?