• Äldre 30 Aug 11:12
    114863 visningar
    52 svar
    52
    114863

    Låta gästerna betala för bröllopet?

    Flisanpisan skrev 2016-07-16 10:59:54 följande:

    Fast du augusti. Det finns ju faktiskt kuvertbröllop skulle du inte gå på det då lr? Man kan ha kuvertkostnad hemifrån oxå men då tar man ju det ist för bröllops gåvor.

    Det är brudparet själva som väljer. Vi hade först tänkt ha "knytkalas" men så hjälpte mina föräldrar till så vi ska ha grillat ist.


    "Man tar det ist för bröllopsgåvor" så du hade seriöst kunnat neka din familj och dina vänner att närvara om dom kom med för billiga presenter?! Det är precis samma sak när man kräver en viss summa i inträdesavgift.

    Jag går hellre på ett bröllop där det bjuds på en torr kaka och vatten och alla är välkomna än ett bröllop med 3 rätters och tårta där jag får betala inträde och dom som inte har råd inte ens får delta i firandet.
  • Äldre 30 Aug 12:48
    #10
    missmass skrev 2016-08-30 12:28:25 följande:

    Fattar att det råder delade meningar om detta. Men jag personligen ser inget fel i att ha en "kuvertavgift", eller att man skriver att man gärna tar emot en penningagåva. Jag och min make gjorde inte det, vi hade råd och tyckte att det skulle vara roligare att få lite "kreativa" presenter.

    Men samma år var vi på ett bröllop där vi betalade 500 kr vardera i kuvertavgift. Vi tyckte det kändes jättebra att kunna bidra till festen, och tog dessutom bort pressen i att hitta "den perfekta bröllopsgåvan".

    När man säger att man "hellre går på ett bröllop där det bjuds på torr kaka och vatten än tremiddags" om man måste betala för sig känns lite taskigt också. Det betyder att vissa ska få sin drömdag, för att de har råd med det. Men de som har taskig ekonomi och stor familj ska snällt ställa sig och laga buffé bord och bröllopstårta dagen innan bröllopet. Då är det väl bättre att alla bidrar till att man åtminstonde kan unna sig lite på sin bröllopsdag.

    Sen får man självklart vara taktfull när man sätter kuvertavgiften. Tror man att 300 kr/per är ungefär vad de flesta kan klara av så är det ofint att sätta 700 bara för att man vill ha en superlyxig bröllopstårta. Men om majoriteten har råd med det kan man väl sätta 1000kr/per och görs speciella "dealer" med de som inte har råd. Min svärmor och hennes son kom inte med någon som helst gåva till oss på bröllopet, eftersom hon inte tyckte att hon hade råd. (Vad jag tycker om det är en annan sak, speciellt som vi bjöd på alla mat, husrum, och flygbiljett t/r, men det är en annan sak).

    Huvudsaken att man inte tar något som är orimligt för de flesta, och har i beräkningen att vissa kanske tackar nej pga pengarna, det kan man ju då inte bli sur på.


    Min drömdag hänger inte på hur stor tårta eller lyxig klänning mina gäster kan betala till mig. Min drömdag innebär först och främst att ha alla nära och kära där. Att inte behöva kasta ut min farmor om hon inte kan betala eller se mina syskon avstå för att deras barn behöver vinterkläder.Men alla är vi olika.

    .

    Nu hade vi den festen vi ville ha och vi sparade naturligtvis till denna. Vi bjöd våra gäster på allt och dom kände sig mkt välkomna och omhändertagna. Dom var gäster, inte kunder.
  • Äldre 30 Aug 20:23
    #14
    augusti skrev 2016-08-30 15:17:37 följande:

    När man säger att man "hellre går på ett bröllop där det bjuds på torr kaka och vatten än tremiddags" om man måste betala för sig känns lite taskigt också. Det betyder att vissa ska få sin drömdag, för att de har råd med det.

    Menar du allvar??????

    Ja, precis så är det. Folk har olika förutsättningar ekonomiskt och man fogar sig efter det MAN HAR RÅD ATT BJUDA PÅ! man tar fan inte betalt för att man vill ha sin "drömdag" då får man ändra sina prioriteringar efter sin ekonomi och kanske bjuda färre eller bara ha 2 rätter eller en billigare klänning eller lokal eller...ja du förstår. Man tar inte betalt!


    Jag tycker att det är orättvist att somliga får bo i slott och köra ferrari bara för att dom har råd. Kanske ska jag ta betalt från alla som vill gratulera mig när jag fyller år och har namnsdag ;) Det ska vara rättvist ;)
  • Äldre 6 Sep 12:52
    #19
    missmass skrev 2016-09-05 18:31:48 följande:

    Varför känns det som att folk VILL missförstå?

    Jag menar som sagt inte att man ska fläska på en stor kuvertavgift för att kunna ha ett fett bröllop, utan för att somliga verkligen, på riktigt, skulle få äta torra kex och dricka vatten på sin bröllopsdag om de ville att hela ens familj skulle kunna komma på bröllopet. Alt bjuda mamma, pappa, mormor och syskonen på köttfärslimpa efter en enkel cermoni.

    Men om man vill att HELA ens familj ska kunna komma och delta, är det då så fel att de får betala sin egen middag?

    Valet är ju:

    1. faster Greta och farbror Bertil blir inte bjudna alls på festen, för man har inte råd. eller

    2. faster Greta och farbror Bertil blir bjuda, och får själva välja om de vill lägga 500 i kuvertavgift eller inte.

    Men då har de ju i allafall en möjlighet att komma om de vill och kan.

    Kan inte folk se att det är en skillnad på att ta en kuvertavgift för att ha möjlighet att kunna bjuda alla, och att ta en kuvertavgift för att det ska vara superlyxigt?

    Läs gärna hela mitt inlägg:

    Jag förutsätter att de flestas "drömdag" ändå innefattar att ha alla man älskar, eller åtminstonde så många som möjligt, där?


    Men tänk dina syskon, faster eller mamma inte har råd med 500kr+ resa, kläder osv för att gå på ditt bröllop? Hade dom föredragit att inte kunna fira dig på ditt trerättersbröllop pga ekonomin eller att komma och fira med er och äta torr kaka? Min familj och jag hade föredragit den torra kakan.

    Ännu värre är ju dom som inte har råd men skäms för att berätta det. Dom som kanske får äta sämre resten av månaden för att få vara med och fira er och betala för er fest..

    Du missade alt 3 och 4.

    3. Göra som de flesta vuxna, spara pengar och betala för sin egna fest.

    4. Bjuda på den torra kakan och fatta att ett bröllop inte handlar om maten. Se att gemenskap, kärlek och inkludering är viktigare. Att inte ta betalt för att familjen ska kunna ta del av firandet.
  • Äldre 6 Sep 13:00
    #20
    Flisanpisan skrev 2016-09-03 09:03:35 följande:

    Men va? Jeanette det hade ingenting med bröllopsgåvorna att Göra? Jag tror du får ta o läsa min ruta igen! Dessutom är gåvorna bara för att önska brudparet lycka. Sen vad summan är för de är la skitsamma!

    Gah tänk om folk kunde läsa vad man skriver.

    Att ha en kuvertavgift är ju ungefär samma sak som att önska pengar. Jag tycker inte det är något konstigt i de o som strassbruden säger det är upp till de som är bjudna om dom vill lägga pengar på kuvert avgift eller tex köra 80 mil. Folk får ha sina åsikter men oavsett är det brudparet som bestämmer.


    Men om du tar inträde istället för gåvor så är det ju samma sak som att ta förgivet att gåvorna kostat en viss summa. Kalle hade kanske tänk tillverka en personlig gåva med materialkostnader på 50kr. Om ni krävt inträde på ex 500kr per person så får ju Kalle och hans fru plötsligt betala 1000kr tillsammans för att komma. Dvs 950kr mer än det hade kostat att ge en gåva.

    Önskar man sig pengar så kan alla ge vad dom har råd med. En bestämd kuvertavgift är samma sak som att säga till sin mormor "Ge hit 500kr annars får du inte komma".

    Visst bestämmer brudparet själv! Dom får göra precis som dom vill. Men andra kan väl få uttrycka sin åsikt även om dom tycker att det är fult att kräva pengar av sin familj för att dom ska få fira brudparet? Eller ohyfsat att stoppa farmor i dörren för att hon inte betalt inträde..
  • Äldre 8 Sep 09:14
    #22
    Flisanpisan skrev 2016-09-07 23:53:34 följande:

    Läser det missmass skrev o håller helt med henne hon förklarade det riktigt bra. det jag menade oxå.

    Och jag tänker lite oxå du väljer ju som gäst om du vill närvara. Jag var inbjuden till ett bröllop i Stockholm (Bor i Jönköping) det är en bit och vi hade fått sova över där. Då är det ju då enligt er lika fel att åka iväg då för då måste du ju betala hotell och allt. Ingen som erbjöd oss sovplats. Oj då hamna det helt plötsligt på ca 2000 kronor för mej o mannen ihop. Pengar vi inte hade då o valde då att inte åka dit.

    Var min mans kusin som gifte sej. Inga sura miner där inte. Och dessutom förstår oftast släkt och vänner om dom vet att man har det lite kärvt med pengar så brukar dom inte ha några problem med att betala en kanske 200 kronor i kuvertavgift.

    För dom vill vara med o fira parets stora dag.

    Tänk er själva er bästa kompis gifter sej och hon ska ha ett kuvertbröllop men oj då ska hennes bästa vän inte komma för att hon är för jävla stolt för att betala en kuvertavgift. Snacka om att bli sviken. En kuvertavgift handlar som missmass sa inte om att ha en jättedyr middag utan att faktiskt kunna bjuda på några mer anständigt än bara kex och kaffe. Men som sagt alla har vi olika åsikter. Har man inte råd att gå på btöllopet man är bjuden på så får man låta bli. Och har man råd men är för stolt så är man. Punkt o slut. Jag skulle inte ha någonting alls emot att betala 200 kronor i kuvertavgift för ett bröllop. Men som jag skrev tidigare tar man en kuvertavgift kan man kanske inte räkna med att få gåvor.


    I TS handlar dt om 1000kr pp. Jag brukar läsa om inträdesavgifter på 500kr pp. 200kr pp har jag nog inte sett.

    Men det handlar om hur man ser på sina gäster. Vill du stoppa din farmor i dörren om hon inte betalt så är det upp till dig. Vill du att dina familjemedlemmar ska välja bort ert firande om dom inte har råd (med skammen som medföljer) så är det upp till dig. Är en stor klänning, middag och tårta viktigare för dig än att alla kan närvara så är det upp till er.

    Du säger gärna till dina familjemedlemmar "betala annars får ni inte fira vårt livs viktigaste dag"

    Förstår du att ditt inbjudningskort plötsligt blir ett simpelt reklamblad? Förstår du att dina gäster blir betalande kunder?

    Varför ska det vara så förbannat omöjligt att spara till det man vill ha? Att gifta sig är gratis, men festen kan kosta hur mycket som helst.

    Nu sparade vi pengar för det var viktigt för oss att alla gäster skulle känna sig som välkomna gäster.
  • Äldre 8 Sep 17:31
    #29
    dloow skrev 2016-09-08 12:05:36 följande:

    Ibland tror jag tror att det är svårt att anamma andra kulturers bröllopstraditioner. Hur logiskt man än kan tycka det vara att alla gästerna "hjälps åt" att betala för bröllopet så fungerar det inte i praktiken. Inte på ett vanligt svenskt bröllop.

    Svenskar vill kunna komma och äta gratis och sedan ge en present. Svenskar VILL ge present. Det spelar ingen roll om brudparet säger att de inte vill ha presenter. Svenskar ger presenter. Inte pengar. På sin höjd presentkort. Även om det tar emot.


    Jag vet inte i vilka kulturer det är vanligt att ta en bestämd inträdesavgift? Det enda jag stött av andra kulturers bröllop har varit bröllop där ett ekonomiskt bidrag varit vanligt som present. Då har det varit en valfri, ofta anonym, summa som gästerna ger fullt frivilligt. Och det har varit tredagarsbröllop där det bjudits på boende, mat, aktiviteter osv. Inte något vanligt (typiskt svenskt) eftermiddagsbröllop på närmsta herrgård med en trerätters.

    Är det någon i tråden som kan ge exempel på den kultur där man som regel tar en bestämd entréavgift på sina bröllop?
  • Äldre 9 Sep 08:36
    #35
    dloow skrev 2016-09-08 18:13:48 följande:

    Inträdesavgift är det väl ingen som talat om? Men jag tänker själv på syriska bröllop där gästerna ofta ger så mycket pengar till brudparet att det rent av blir en vinstaffär. Jag var själv på ett sådant bröllop och mina vänner som gifte sig sa att de gick plus.


    Tråden handlar om kuvertavgift dvs en fast inträdesavgift som släktingarna måste betala för att få komma in. Att få pengar i present är en helt annan sak. Det är ju frivilligt och är därför en gåva:)

    Jag känner till massvis med bröllop där brudparen fått mkt pengar i present men det är ju som sagt frivilligt av gästerna.

    Jag efterfrågade den kultur som TS påstår sig känna tull. Den är det är vanligt att ta ex 1000kr pp i obligatorisk inträdesavgift.
  • Äldre 21 Oct 19:25
    #43
    Släktkalas skrev 2016-10-17 23:34:22 följande:

    Jag ser att det är väldigt delade meningar om kuvertavgift på bröllop.

    I min släkt (som är väldigt stor) förväntar sig folk att bli bjudna, och vissa har en tendens att dra med sig oinbjudna partners osv. På bröllop och dop tex. Jag ser därför kuvertavgift som något jag kan använda för att undvika att det kommer massa extra personer vi ej bjudit, och att jag efter att bröllopet är över slipper höra att jag inte bjöd alla.

    De som vi verkligen vill spendera vår bröllopsdag med kommer inte läsa någonting om kuvertavgift på sin inbjudan, de som däremot blir bjudna enbart för den fortsatta goda stämningens skull får faktiskt betala sin mat+dryck ifall de vill vara med och ha släktkalas för det är inte för att de ska ha en kul kväll, äta gratis mat och dricka gratis sprit, som vi gifter oss. Vi gifter oss av kärlek till varandra och jag bjuder gärna med hela tjocka släkten men jag betalar bara för dem jag verkligen vill ha där och alla andra vill jag veta exakt hur många de blir.

    Så resonerar jag. Det har inget med pengar och ekonomi att göra egentligen, utan bara att jag är så trött på principen i min släkt där man bara bjuder in sig själv eller tar med en extra person en ny partner eller varför inte halva nya partnerns familj och förväntar sig att de som gifter sig/döper sitt barn har räknat med att det kanske kommer några fler än man bjudit.


    Dina släktingar är ohyfsade, respektlösa och plumpa. Så därför är ni det också? Känns inte som om det kommer ge önskat resultat.

    Det finns en mycket stor risk att det största samtalsämnet på bröllopet kommer ske bakom er rygg :/ Drt kommer bli en enorm snackis vilka som blivit bjudna och vilka som tvingats betala för att närvara. Om dom som blivit bjudna utan avgift är människor med takt och hyfs så kommer dom också reagera starkt på orättvisan. Då finns det risk att ni framstår som snåla/elaka och att ni förlorar goda relationen med den vettiga delen av släkten.

    Då är det bättre att vara ärlig och tydlig! Skriv att inbjdan enbart gäller XX och att andra inte kommer släppas in pga platsbrist. Sedan har ni någon vid dörren. Enkelt, korrekt , rakt och trevligt
Svar på tråden Låta gästerna betala för bröllopet?