• VinterBrud2015

    Bröllop vintern 2014/2015

    Hej!

    Tänkte att det vore roligt att höra från er andra som planerar bröllop till vintern! :)

    När gifter ni er? Vad har ni för planer? Hur långt har ni kommit? Och alla andra funderingar..

    Så kan vi hjälpas åt lite med alla problem som vi garanterat kommer att springa på ;)

  • Svar på tråden Bröllop vintern 2014/2015
  • VinterBrud2015

    Nu börjar jag få lite ångest över min klädsel. Har ju köpt klänning sen tidigare och gillar fortfarande den i stort sett men den är väldigt tajt där axelbanden slutar, alltså typ från axeln till armhålan om ni förstår vad jag menar, och jag tänkte när jag köpte den att det nog inte gör så mycket men nu när jag testade den i helgen undrar jag om jag inte kommer få ont av det. Vet inte om det går att ta den till en sömmerska och förstora, någon som råkar veta en bra sömmerska i Stockholm som jag kan gå och prata med?

    Sen är min klänning ganska klassiskt vacker och till har jag tänkt ha en pälsjacka av något slag till och så funderar jag på att ha håret utsläppt, lite lockat. Totalt sett en ganska klassisk stil, lite hollywood glamour kanske man kan säga. Egentligen inte en stil som är hundra jag, är lite tuffare klädd till vardags, men hellre det än sockersöt och vet inte riktigt hur jag skulle kunna tuffa till det med den klänningen.

    Min blivande däremot är inne på en lite engelsk stil med tredelad brun kostym med lite textur, kanske rutigt, och detaljer i typ orange eller vinrött. Vilket kommer passa honom utmärkt men jag vet inte hur jag ska matcha ihop oss så vi blir åtminstone liiite enhetliga. Någon som har förslag till en förvirrad?

  • Fia88

    Hej alla fina vinterbrudar.

    Jag behöver er hjälp! Håller på att bli galen på en konversation som tog plats för ett par dagar sedan med min bästa vän.
    Hon är bjuden på vårt bröllop men när inbjudningarna skickades ut så var hon & hennes pojkvän inte riktigt tillsammans ännu, så han är inte bjuden. plus att jag träffat honom 1 gång.

    När jag nu träffade henne så frågade jag om hon behöver skjuts ner till bröllopet, det är ju 36 mil bort så vi försöker att koordinera samåkning.
    Då svarar hon att hon får skjuts, av sin pojkvän. Trodde först att hon skämtade men han har tydligen erbjudit sig att köra 36 mil för att lämna av henne för att sedan sitta och vänta på henne för att hämta henne från festen.
    Min väninna tycker också att det är för dyrt att bo på herrgårn där vi har festen och tänker bo inne i jkpg då hon får personlpris på ett hotell där.
    Vi kommer ha gemensam frukost för gästerna dagen efter så då ska han skjutsa ut henne igen, enkel väg 3 mil.

    Jag vet inte hur jag ska reagera. Försöker hon fiska efter en inbjudan för sin pojkvän eller försöker hon bara komma undan så billigt som möjligt?

  • AkJ

    Jag är egentligen fel person att svara, för jag skulle ha bjudit honom Glad. Men jag tycker att det låter som att hon fiskar. Men vill ni inte ha honom där så tycker jag att du ska vara något i stil med "åh, vad snäll han är som skjutsar dig så!" och inte säga något mer. 


    Följ min bröllopsblogg! 1/11 2014 är det dags - brollopjj.wordpress.com
  • Fia88

    Tack AKj för din åsikt. Skönt att veta att det inte bara var jag som tyckte att det fanns undertoner till det hon sa.

    Min fästman tyckte att jag kunde säga att han får komma om hon täcker hans kuvertavgift. Vi ligger redan ganska dåligt till ekonomiskt för att få bröllopet vi verkligen vill ha.
    Men tror oddsen är ganska låga på att hon skulle göra det då hon inte vill betala ett rum på herrgårn.

  • VinterBrud2015

    Jag håller med om att det låter som att hon hoppas att hon ska få dig att bjuda in honom genom att berätta detta men samtidigt så var det ju du som tog upp frågan om skjuts och inte hon som hävde ur sig det spontant så det kan ju vara så att hon helt enkelt bara svarade hur hennes, för övrigt väldigt märkliga, plan såg ut. 
    Om ni inte tänkt/velat/kunnat bjuda honom annars så tycker jag absolut inte att ni ska göra det av denna anledningen, håll er till det ni har tänkt och som AkJ säger bara svara att det var väldigt snällt av honom att erbjuda henne skjuts.

  • Fia88

    Tack så jättemycket!!
    Det känns bra att kunna ta upp det här med någon/några utan att irritera min omgivning till döds. :)
    Eftersom de inte ens träffats när jag & min fästman förlovade oss och inte var ett par när inbjudningarna gick ut så har han aldrig varit på kartan.
    Den enda personen som är inbjuden lite som en +1 är min gudbrors sambo, men det beror på att de just nu väntar barn och om hon inte kommer så kommer inte han heller.
    Återigen tack så mycket för stöd och tankar, det behövs när tankarna börjar springa iväg.
    =D

  • VinterBrud2015

    Det som är så bra med ett forum ;) jag har också massa bröllopsfunderingar just nu och man börjar känna sig ganska tjatig bland vännerna :P

    Vi var hos skräddaren och beställde kostym till min blivande i förra veckan och fick veta att han kan hjälpa till och titta på min klänning också, så skönt att ha någon att diskutera med som faktiskt kan svara på vad som går och inte går. ska ta dit klänningen på lördag så håller tummarna att vi kan lösa något bra :)

  • Fia88

    Vad roligt! & Skönt att de kan hjälpa med din klänning också.
    Vi får hålla tummarna att de kan ordna den som du vill :)

    Jag har precis lagt på med restaurangchefen och jag får byta rätter i deras menyer lite som jag vill. Nu måste vi bara hitta en helg när vi kan åka ner och provsmaka.
    Nu ska jag ta itu med att prata med konditoriet som ordnar tårtan. NERVÖS!
    Jag har typ 20 olika idéer för ur tårtan ska se ut och smaka, men ingenting som ännu fastnat.

  • VinterBrud2015

    Ja jag hoppas det! Tror det lättaste hade varit att bara göra axelbanden lite längre men är rädd att det inte finns tillräckligt med sömsmån i klänningen för att det ska räcka att lägga ut, men vi får se.

    Åh då är vi lite i samma fas nu :) Vi har bokat att vi ska åka till slottet och provsmaka ett par olika rätter och även prata med konditorn den 12 november. Så nu håller vi också på och funderar på tårtsmaker och meny. Har ni någonting med tårtan som ni har bestämt eller är det alla möjliga sorter du funderar på? Vi har åtminstone bestämt att det blir en moussetårta av något slag, ingen av oss är förtjust i varken marsipan eller sugarpaste så det går bort. Smakmässigt är jag alltid svag för hallon och choklad och får sambon bestämma så blir det nog kaffesmak men jag torr vi kommer låta konditorn styra en del också.

    Nu har jag beställt skor också! Köpte ett par för nån månad sen som är superfina men jag tror inte jag kommer orka gå i dem hela dagen så nu har jag beställt ett par rejälare som funkar i vinterväder också så får vi se hur det känns.

  • Fia88

    Vi har supermånga idéer.
    Min fästman tycker inte om när det blir för sött och är inte sugen på Red Velvet tårta så vi är ganska mycket tillbaka på ruta 1.
    Men utseendemässigt har vi nog kommit överens:
    www.pinterest.com/pin/331085010080133244/
    Vi vill definitivt ha kottarna som är frostade, det kommer knyta an till resten av våra dekorationer.

    Skorna har jag också problem med. Har mina Manolo-kopior till vigseln och festen, kommer ha ett par ballerina skor som back-up. Men uteskorna har jag inte hittat några i ett bra pris. Har hittat ett par jag så gärna skulle vilja ha, men de kostar 3.000. =(
    www.polyvore.com/hunter_for_mendel_genuine_fur/thing

Svar på tråden Bröllop vintern 2014/2015