• VinterBrud2015

    Bröllop vintern 2014/2015

    Hej!

    Tänkte att det vore roligt att höra från er andra som planerar bröllop till vintern! :)

    När gifter ni er? Vad har ni för planer? Hur långt har ni kommit? Och alla andra funderingar..

    Så kan vi hjälpas åt lite med alla problem som vi garanterat kommer att springa på ;)

  • Svar på tråden Bröllop vintern 2014/2015
  • VinterBrud2015
    AkJ skrev 2014-08-26 10:23:24 följande:
    OK. Vi har en bröllopssajt med all info, och den fick gästerna länk till redan vid Save the Date, så de har vetat alla tider osv från början. Men i veckan ska som sagt våra (sjuuukt snygga! :)) inbjudningar gå ut. 

    När kommer ni skicka inbjudan?
    Vi har gjort en hemsida också men inte gett någon tillgång än, det får de när inbjudan går ut. Inte helt säker på när vi ska skicka dem men tror att det blir i slutet av oktober eller början av november. Då är det ca tre månader innan, tycker det borde räcka? En vanlig helg i februari borde ju de flesta inte vara bortbokade och som sagt så vet ju våra närmaste redan.
  • MariaMerry

    Hej på er allihopa!

    Vi ska gifta oss 7 februari 2015 i en liten liten medeltidskyrka från 1100 talet strax utanför Växjö :)

    Fick min klänning igår på posten, är från jen jen house, och jag måste säga att jag är positivt överraskad! den var väldigt fin och välsydd för att vara så billig :)

    Känns som vi har mkt mer att planera men en dl saker är än så länge färdiga: Min svägerska är frisör så hon fixar hår, en jobbakompis går make up utbildning så hon fixar smink, min bror spelar i band och sjunger så han sjunger i kyrkan, härst och vagn har jag alltid hållt på med så en kompis kör oss gratis med sin stora fina ardenner, och en bekant är fotograf så har fått et bra rabateratt pris :) 
    Det gäller att se över vika vänner man har så kan man komma undan lite billigare :)

    När det gäller ringar har vi tänkt beställa från Hedbergs guld på internet, och hoppas de passar.

    Dekoration i kyrkan ska vara massa levande ljus. När vi kommer till lokalen ska gästerna möta oss utanför och alla ska hålla facklor (www.waltreco.se/)
    Inne i festlokalen ska vi nu plocka kottar som vi sen sprayar silver, funderat på att torka blodröda lönnlöv men kanske blir för höstigt, så istället klipper ska vi nog klippa av murgrönor som man lägger i små silverfat och så låter man sen murgrönorna slingra sig ut över borden :) Tror att vi kommer köpa ikea knoppalakan som dukar eller så blir det dunilin.

    Jag och min M2B har även tänkt att hålla ett tal till gästerna och tacka alla för att dom kom osv under kvällen och då ska vi göra det utomhus och samtidigt skicka upp hjärtformade lyktor (www.qmagasinet.com/)

    Nu har jag verkligen skrivit av mig! Roligt att läsa om allas planer här och lycka till alla på den stora dagen!! :))

  • AkJ
    VinterBrud2015 skrev 2014-08-26 10:48:05 följande:
    Vi har gjort en hemsida också men inte gett någon tillgång än, det får de när inbjudan går ut. Inte helt säker på när vi ska skicka dem men tror att det blir i slutet av oktober eller början av november. Då är det ca tre månader innan, tycker det borde räcka? En vanlig helg i februari borde ju de flesta inte vara bortbokade och som sagt så vet ju våra närmaste redan.
    Det borde absolut räcka, tycker jag. :)
    Följ min bröllopsblogg! 1/11 2014 är det dags - brollopjj.wordpress.com
  • VinterBrud2015
    MariaMerry skrev 2014-08-30 10:13:34 följande:

    Hej på er allihopa!

    Vi ska gifta oss 7 februari 2015 i en liten liten medeltidskyrka från 1100 talet strax utanför Växjö :)

    Fick min klänning igår på posten, är från jen jen house, och jag måste säga att jag är positivt överraskad! den var väldigt fin och välsydd för att vara så billig :)

    Känns som vi har mkt mer att planera men en dl saker är än så länge färdiga: Min svägerska är frisör så hon fixar hår, en jobbakompis går make up utbildning så hon fixar smink, min bror spelar i band och sjunger så han sjunger i kyrkan, härst och vagn har jag alltid hållt på med så en kompis kör oss gratis med sin stora fina ardenner, och en bekant är fotograf så har fått et bra rabateratt pris :) 
    Det gäller att se över vika vänner man har så kan man komma undan lite billigare :)

    När det gäller ringar har vi tänkt beställa från Hedbergs guld på internet, och hoppas de passar.

    Dekoration i kyrkan ska vara massa levande ljus. När vi kommer till lokalen ska gästerna möta oss utanför och alla ska hålla facklor (www.waltreco.se/)
    Inne i festlokalen ska vi nu plocka kottar som vi sen sprayar silver, funderat på att torka blodröda lönnlöv men kanske blir för höstigt, så istället klipper ska vi nog klippa av murgrönor som man lägger i små silverfat och så låter man sen murgrönorna slingra sig ut över borden :) Tror att vi kommer köpa ikea knoppalakan som dukar eller så blir det dunilin.

    Jag och min M2B har även tänkt att hålla ett tal till gästerna och tacka alla för att dom kom osv under kvällen och då ska vi göra det utomhus och samtidigt skicka upp hjärtformade lyktor (www.qmagasinet.com/)

    Nu har jag verkligen skrivit av mig! Roligt att läsa om allas planer här och lycka till alla på den stora dagen!! :))


    Välkommen! :) Ytterligare en som ska gifta sig 7/2-15, kul!

    Härligt, låter som ni har kommit en bra bit på väg med planeringen och har koll på vad ni vill :) Smidigt med så mycket kontakter bland vänner och familj! Är tyvärr väldigt få i vår umgängeskrets som arbetar med något bröllopsrelaterat yrke.

    Fint med facklor och lyktor! Sånt som är så mysigt med vinterbröllop :)
  • emmehjärtadickens

    Hej på er brudar!
    Vi gifter oss på alla hjärtans dag , 14 februari 2015.
    Kommer ha vigseln i en liten kyrka och en bröllopsfest för 40 personer.
    Vi har en budet på 45-50000. Då äringen bröllopsresa inräknad. Min mamma är florist och fixar alla blommor till inköpspris så där sparar vi en del. Men blommorna är ju inte direkt billiga på alla hjärtans dag, tur att vi inte ska ha röda rosor Jag tror vi ligger bra till i planeringen. :)

  • Fia88
    emmehjärtadickens skrev 2014-09-11 12:31:34 följande:

    Hej på er brudar!
    Vi gifter oss på alla hjärtans dag , 14 februari 2015.
    Kommer ha vigseln i en liten kyrka och en bröllopsfest för 40 personer.
    Vi har en budet på 45-50000. Då äringen bröllopsresa inräknad. Min mamma är florist och fixar alla blommor till inköpspris så där sparar vi en del. Men blommorna är ju inte direkt billiga på alla hjärtans dag, tur att vi inte ska ha röda rosor Jag tror vi ligger bra till i planeringen. :)


    Välkommen!!
    Vad mysigt med ett litet bröllop. Vart i sverige gifter ni er?

  • AkJ
    emmehjärtadickens skrev 2014-09-11 12:31:34 följande:

    Hej på er brudar!
    Vi gifter oss på alla hjärtans dag , 14 februari 2015.
    Kommer ha vigseln i en liten kyrka och en bröllopsfest för 40 personer.
    Vi har en budet på 45-50000. Då äringen bröllopsresa inräknad. Min mamma är florist och fixar alla blommor till inköpspris så där sparar vi en del. Men blommorna är ju inte direkt billiga på alla hjärtans dag, tur att vi inte ska ha röda rosor Jag tror vi ligger bra till i planeringen. :)


    Välkommen! Vårt bröllop är 1/11, så det börjar närma sig raskt nu. Tror vi ligger bra till också, men tyvärr ska husets alla fönster renoveras nu, så vilken dag som helst kommer vi kapslas in och få hantverkare överallt. Lite rädd att brudklänningen ska bli full av byggdamm och att vi kommer få svårt att printa ut och vika alla häften vi ska göra (vi kommer inte kunna använda varken kök, halva vardagsrummet eller kontor enligt infon vi fått, och då är det inte så mycket yta kvar ...). Känns som en helt onödig faktor i livet just nu faktiskt. 
    Följ min bröllopsblogg! 1/11 2014 är det dags - brollopjj.wordpress.com
  • VinterBrud2015

    Välkommen emmehjärtadickens!

    AkJ
    , typiskt att de alltid ska dyka upp för att göra sånt där när det minst passar. Hoppas ni hittar nån bra lösning, kanske finns någon annan ni kan ta med pysslet över till, en toastmaster eller så som kanske är villig att hjälpa till lite också? ;)

    Vi var på besök på slottet igår och gick igenom mer nogrant i vilka lokaler vi ska vara och ungefärligt tidschema, känns bra! Nu har vi lite mer koll på vad som behöver göras och vad som finns att tillgå på plats. Överlag så kändes alla lokaler större än vi kom ihåg dem så det var ett plus. Dock gör det att vi inte riktigt vet hur vi ska göra med bordsplacering, eller framför allt placering av oss. Vi kommer behöva ha sex stycken rektangulära bord med 10-12 pers på varje och det kommer inte få plats att ha ett honörsbord på anda ledden utan all bord kommer behöva stå parallellt. Så frågan är om vi ska sitta på ett av borden i mitten eller om vi ska sitta på bordet längst bort. Fördelen med längst bort är att vi har uppsikt över alla, även om det blir ryggen på en del, men samtidigt känns det som att de som är längst bort blir så himla långt ifrån. Hur hade ni gjort?

  • AkJ
    VinterBrud2015 skrev 2014-09-12 16:28:32 följande:

    Välkommen emmehjärtadickens!

    AkJ, typiskt att de alltid ska dyka upp för att göra sånt där när det minst passar. Hoppas ni hittar nån bra lösning, kanske finns någon annan ni kan ta med pysslet över till, en toastmaster eller så som kanske är villig att hjälpa till lite också? ;)


    Tyvärr (i just detta fall) gifter jag mig med en perfektionist till designer, så att han låter någon annan röra vid vårt grafiska material sker inte. Att få hjälp är alltså helt uteslutet. :( Men men, i värsta fall får vi väl sätta upp ett kontor i sovrummet, och bära in skrivbord och maskiner och all utrustning där, och plasta in hela rummet. :)

    När det gäller bordsplacering: vi kommer också ha flera mindre bord. Hade helst velat ha runda men fanns inte så det blir kvadratiska. Jag tyckte vi skulle ha vårt bord i mitten, men sambon tyckte absolut vi ska sitta på en sida. Så för oss blir det ett långbord och sedan 8 kvadratiska bord framför. 
    Följ min bröllopsblogg! 1/11 2014 är det dags - brollopjj.wordpress.com
  • VinterBrud2015
    AkJ skrev 2014-09-15 16:50:18 följande:
    Tyvärr (i just detta fall) gifter jag mig med en perfektionist till designer, så att han låter någon annan röra vid vårt grafiska material sker inte. Att få hjälp är alltså helt uteslutet. :( Men men, i värsta fall får vi väl sätta upp ett kontor i sovrummet, och bära in skrivbord och maskiner och all utrustning där, och plasta in hela rummet. :)

    När det gäller bordsplacering: vi kommer också ha flera mindre bord. Hade helst velat ha runda men fanns inte så det blir kvadratiska. Jag tyckte vi skulle ha vårt bord i mitten, men sambon tyckte absolut vi ska sitta på en sida. Så för oss blir det ett långbord och sedan 8 kvadratiska bord framför. 
    Hehe ok jag förstår, en del saker är bara att finna sig i :) de tycker säkert att vi är precis likadana när det gäller andra delar av bröllopet ;)

    Hmm okej, låter ju inte så dumt. önskar vi hade plats med något slags honnörsbord men jag tror tyvärr det blir omöjligt. Tror nästan det måste bli på bordet längst bort för annars får vi typ sitta på varsin sida om bordet och det känns ju inte så kul.
Svar på tråden Bröllop vintern 2014/2015