• daniiel

    Nya tråden - Kinaklänningar och gaffel däremellan!

    Den gamla tråden: Kinaklänningar och gaffel däremellan!

    Den gamla tråden innehåller så många inlägg och sidor att den blivit lite svårläst och inaktuell, så det var dags att starta på ny kula och hoppas att nya "kinaklänningsbrudar" hittar hit. Precis som i den gamla tråden ska det främst vara en plats att diskutera allt som har med kinaklänningar att göra, men också en plats för prat däremellan om alla möjliga vardagliga ting och funderingar. En social tråd för brudar som funderar på, ska beställa eller har beställt en kinaklänning! :)

    Kinasidor som just nu är populära att beställa ifrån:
    www.landybridal.co
    www.dinobridals.com
    www.lightinthebox.com
    www.jjshouse.com
    www.jenjenhouse.com

    Samlingssidor med olika säljare:
    www.dhgate.com
    www.ebay.com
    www.aliexpress.com
    Bubblare:
    www.etsy.com

    Sidor som var populära för flera år sedan:
    www.coralsbridal.com
    www.milanoo.com
    www.dressilyme.com
    www.daphnebridals.com

    Tänk på att gärna lägga in bilder på, eller länka till, klänningen du beställer och sedan visa bilder på det färdiga resultatet. I den här tråden är det obligatoriskt med bilder ;) Alla är intresserade av att se ett slutresultat.

    Kom gärna ihåg också att om du citerar inlägg med bilder, så radera bilderna eller förminska dom innan du postar. Kan du inte göra det, så skriv användarens namn i början av inlägget och strunta i att citera. Det för att tråden ska bli lite mer överskådlig och att samma bilder inte behöver postas om och om igen.

    Men, det absolut viktigaste i den här tråden är att alla som skriver här ska känna sig välkomna och bli trevligt bemötta. Förhoppningsvis ska man vilja stanna kvar här och gaffla! :)
  • Svar på tråden Nya tråden - Kinaklänningar och gaffel däremellan!
  • mtep

    Jag har kommit i kontakt med en sömmerska på Ebay i Kina via en medlem här på bröllopstorget. Kan läsa nästan 200 nöjda kommentarer. Men hur "brukar" man göra? Betala i förskott via Paypal??

  • mtep

    Ville tillägga till ovan...
    Jag har sålt varor för några år sedan på nätet mha Payson. Då kunde jag ju se att personen i fråga fört över pengar via Payson och först då skickade jag. Funkar Paypal på liknande vis? Eller vågar jag betala hela summan till sömmerskan utan att jag fått se någon klänning? Måste man göra betalningen via Ebay (fattar ej riktigt hur jag kopplar ihop mitt Ebaykontot med mitt Paypal konton?!

  • Citronapelsin

    Betalade m kort på Dhgate
    Tog 12 dar trots att jag valde långsam gratis frakt 
    Mycket nöjd 
    1300kr
    ingen tull el annat ttillkomsts försöka lägga in bilderna

  • mtep
    Citronapelsin skrev 2015-02-11 18:49:55 följande:

    Betalade m kort på Dhgate
    Tog 12 dar trots att jag valde långsam gratis frakt 
    Mycket nöjd 
    1300kr
    ingen tull el annat ttillkomsts försöka lägga in bilderna


    Ok funkart Dhgate på samma sätt som eBay? Betalde du i förskott?
  • citronmedapelsin

    Jag vet inte hur Ebay fungerar. Jag beställde på DHgate och valde en säljare som hade 100% positiv feedback och ganska många transaktioner.

    Jag betalade med kort och var beredd att bli blåst på pengarna. DHgate skulle behålla pengarna tills jag fått klänningen och först då skulle säljaren få dem. Lite samma tanke som Paypal tänker jag.

    Allt gick så fort. Det tog cirka 12 dagar och ändå skrev jag "no hurry" för jag var lite orolig att de skulle göra slarvigare om det stressades. Och dessutom hade jag läst att det var nån högtid där nu. Men, det gick fint.

    Jag är mycket nöjd. Har inte provat den än, men den ser toppen ut. Jag har räknat med att justera hos sömmerska ifall det felar med nån cm här eller där.

    Jag skulle aldrig betala 3000 kr för att hyra en klänning eller 5000-6000 kr för att köpa de billigaste i stan (som jag tyckte var inte i min smak). Hellre skulle jag köpa flera på nätet och chansa för 1300 kr st. Nu är jag lite sugen på att köpa fler. Så fin! Fast man behöver förhoppningsvis bara en brudklänning.

    Ska lägga in bilder snart.

  • jennyal
    mtep skrev 2015-02-10 20:59:20 följande:

    Jag har kommit i kontakt med en sömmerska på Ebay i Kina via en medlem här på bröllopstorget. Kan läsa nästan 200 nöjda kommentarer. Men hur "brukar" man göra? Betala i förskott via Paypal??


    Hej mtep!
    Jag köpte min klänning på Ebay av en sömmerska från Hong Kong. Hon hade också flera hundra positiva, varav många på 'liknanade' klänningar som den jag gillade.
    Betalningen skedde då via Paypal på 'min klännings' auktionssida. Gick hur smidigt som helst. Efter det hade jag kontakt med säljaren direkt via mejl och skickade mått den vägen.
    Klänningen kom ca 2 v innan utlovad tid och var superfin och verkligen välsydd. Bild finns i denna tråden.

    Lycka till!
     
  • SaraJ

    Tänkte att jag skulle dela med mig av mina erfarenheter av kinaklänningsköp. Jag vet att det är en annan medlem som redan har visat upp samma klänning i den här tråden men det skadar ju inte med fler bilder. Jag köpte den här klänningen från jjshouse:


    Och här är resultatet: (ursäkta dåliga mobilbilder)



    På bilderna har jag inte fått hjälp med att snöra åt klänningen utan håller endast ihop den där bak. 

    Det jag blev besviken på var att det var paljetter och pärlor över hela klänningen vilket jag inte tycker framgick i någon beskrivning eller på bilderna. Det kanske andra tycker är fint men det gjorde att klänningen glänste och glittrade för mycket för min smak och det gjorde att det blev en annan stil på klänningen än vad jag ville ha. Som tur var gick det att klippa bort paljettera ganska enkelt själv utan att förstöra tråden och bara låta pärlorna sitta kvar. Det tog ett antal timmar men det var det värt för nu tycker jag att den är superfin.
    Såhär satt paljetterna:


    Jag fick också jämna till kanten på klänningen då den var lite slarvigt klippt.
    I det stora hela är jag ändå nöjd, klänningen sitter perfekt, tyget är jättefint och den kom efter bara någon vecka. Jag ska dock ta bort blomman på klänningen och ha en underkjol till för att få bättre form.

    Så länge man räknar med att man kan behöva göra lite ändringar för att bli nöjd så rekommenderar jag att köpa en kinaklänning. Beror ju såklart på hur kräsen man är och vad man har för förväntningar också.

  • SaraJ
    Nightrod skrev 2015-02-18 10:45:24 följande:
    Kinaklänning som hon är jättenöjd med
    Wow superfin och ovanlig! Glad Fick ni betala mycket i tullavgift och moms?
Svar på tråden Nya tråden - Kinaklänningar och gaffel däremellan!