• daniiel

    Nya tråden - Kinaklänningar och gaffel däremellan!

    Den gamla tråden: Kinaklänningar och gaffel däremellan!

    Den gamla tråden innehåller så många inlägg och sidor att den blivit lite svårläst och inaktuell, så det var dags att starta på ny kula och hoppas att nya "kinaklänningsbrudar" hittar hit. Precis som i den gamla tråden ska det främst vara en plats att diskutera allt som har med kinaklänningar att göra, men också en plats för prat däremellan om alla möjliga vardagliga ting och funderingar. En social tråd för brudar som funderar på, ska beställa eller har beställt en kinaklänning! :)

    Kinasidor som just nu är populära att beställa ifrån:
    www.landybridal.co
    www.dinobridals.com
    www.lightinthebox.com
    www.jjshouse.com
    www.jenjenhouse.com

    Samlingssidor med olika säljare:
    www.dhgate.com
    www.ebay.com
    www.aliexpress.com
    Bubblare:
    www.etsy.com

    Sidor som var populära för flera år sedan:
    www.coralsbridal.com
    www.milanoo.com
    www.dressilyme.com
    www.daphnebridals.com

    Tänk på att gärna lägga in bilder på, eller länka till, klänningen du beställer och sedan visa bilder på det färdiga resultatet. I den här tråden är det obligatoriskt med bilder ;) Alla är intresserade av att se ett slutresultat.

    Kom gärna ihåg också att om du citerar inlägg med bilder, så radera bilderna eller förminska dom innan du postar. Kan du inte göra det, så skriv användarens namn i början av inlägget och strunta i att citera. Det för att tråden ska bli lite mer överskådlig och att samma bilder inte behöver postas om och om igen.

    Men, det absolut viktigaste i den här tråden är att alla som skriver här ska känna sig välkomna och bli trevligt bemötta. Förhoppningsvis ska man vilja stanna kvar här och gaffla! :)
  • Svar på tråden Nya tråden - Kinaklänningar och gaffel däremellan!
  • Qlsson

    Hjälp med kinabeställning: hip-measurement!?!?! och hur tusan funkar "hollow to floor"?!?


    Alltså, de efterfrågar "hip-measurement" men jag har fått lära mig att höftmåttet tar man över höftkammen, och det är ju INTE mitt "tjockaste ställe på stussen" som ju heter stussmått på svenska, men det verkar som om det är DET måttet de är ute efter?! Någon som beställt redan som kan bekräfta eller förklara för mig?


    Och detta "hollow-to-floor" mått som man ska ange hela tiden.... Jag har mätt upp det, och trodde att jag fattade hur det fungerade, men så såg ja ett svar på en av butikernas chattar, till en anna kund och då verkade det som om jag fattat det tvärt om.


    Jag är rädd att klänningen ska bli för kort och inte gå över knät på mig, så då tänkte jag att om jag skriver in ett par cm till på "hollow-to-floor" måttet så kommer klänningen att bli lite längre, eller hur?


    Men sedan verkade det på butikens svar i forumet (till en annan kund) som om den i så fall tvärt om skulle bli KORTARE? Är inte det ologiskt?


    Och självklart har jag frågat detta i forumet på butiken sida, men de har inte svarat ännu och jag vill gärna beställa för de har ett erbjudande som går ut i morgon förmiddag....
    Så stort tack för hjälpen om nån vet, tack tack TACK!!!

  • duarm
    Qlsson skrev 2015-02-04 21:28:46 följande:

    Hjälp med kinabeställning: hip-measurement!?!?! och hur tusan funkar "hollow to floor"?!?


    Alltså, de efterfrågar "hip-measurement" men jag har fått lära mig att höftmåttet tar man över höftkammen, och det är ju INTE mitt "tjockaste ställe på stussen" som ju heter stussmått på svenska, men det verkar som om det är DET måttet de är ute efter?! Någon som beställt redan som kan bekräfta eller förklara för mig?


    Och detta "hollow-to-floor" mått som man ska ange hela tiden.... Jag har mätt upp det, och trodde att jag fattade hur det fungerade, men så såg ja ett svar på en av butikernas chattar, till en anna kund och då verkade det som om jag fattat det tvärt om.


    Jag är rädd att klänningen ska bli för kort och inte gå över knät på mig, så då tänkte jag att om jag skriver in ett par cm till på "hollow-to-floor" måttet så kommer klänningen att bli lite längre, eller hur?


    Men sedan verkade det på butikens svar i forumet (till en annan kund) som om den i så fall tvärt om skulle bli KORTARE? Är inte det ologiskt?


    Och självklart har jag frågat detta i forumet på butiken sida, men de har inte svarat ännu och jag vill gärna beställa för de har ett erbjudande som går ut i morgon förmiddag....
    Så stort tack för hjälpen om nån vet, tack tack TACK!!!


    Hip-measure är stussen så som jag fattat och hollow to floor är från halsgropen till golvet. Ska du ha hellång klänning så mät med skor på alt lägg till längden för klack. Hollow to hem brukar de fråga efter om man ska ha kortare klänning och det är från halsgropen till fållen på kjolen. Om det är en kortare så kommer de säkert fråga hur lång du vill ha det måttet. Det gjorde dem när jag beställde min även om det måttet inte var med från början.. Jag la på några cm och skräddaren la på en hel del. Slutade med att den är 30 cm längre än vad som var tänkt. Men det är som tur var inga problem att lägga upp ju.. :) Lycka till!
  • Nightrod
    Qlsson skrev 2015-02-05 08:21:25 följande:

    Tack snälla!!


    Då är jag inte HELT hut o cyklar alltså :)
    Tack tack


    PÅminner här med, skall du ha en vid underkjol så får du plussa på lite på längden, för annars lyfter underkjolen upp den lite för mycket från golvet
    Live free, ride free
  • Blivande frugann
    almami skrev 2015-02-02 07:08:04 följande:

    Nu har jag beställt min klänning! Det blev från Landybridal.co Gjorde beställning igår kväll och imorse fick jag kompletterande frågor om längd mm. Bad även dom att inte göra hjärtformad överdel utan mer rak så jag skickade med en bild på hur jag ville att den ska se ut och då fick jag frågan om jag även ville ha spetskanten som var med på den bilden. De verkar oerhört seriösa så jag hoppas verkligen att den är fin i kvalién nu oxå


    Om det är jag tror och har sett på andra bilder på deras klänningar så är den på provdockan en klänning de har sytt...


    Jättefin klänning! Mycket lik min, fast jag hade axelband. Jag beställde också från dem och ja, de är seriösa och klänningen är jättefin. Jag var så rädd att den skulle bli platt så de satte in flera lager tyll i underkjolen. Slutade med att jag tog bort två delar för den blev för mycket! ;-D


    Det enda var att jag har stor byst och är smal under bysten. Där blev det lite lösare, som var svårt att ordna hos en sömmerska här hemma då de var sytt i själva stommen. Men det var något som bara jag såg. Och på själva dagen såg inte jag heller det, då hade jag fullt upp med att vara lycklig!

  • maraya
    augusti skrev 2015-02-04 15:31:41 följande:

    Maraya, hur ser den ut på dig?


    Jag har bara en slarvig bild. Verkar inte komma upp via mobilen :P

    Har beställt en underkjol nu iaf, och tror då att klänningen kommer göra sig mer rätt. :)
  • almami
    Blivande frugann skrev 2015-02-05 15:06:18 följande:

    Jättefin klänning! Mycket lik min, fast jag hade axelband. Jag beställde också från dem och ja, de är seriösa och klänningen är jättefin. Jag var så rädd att den skulle bli platt så de satte in flera lager tyll i underkjolen. Slutade med att jag tog bort två delar för den blev för mycket! ;-D


    Det enda var att jag har stor byst och är smal under bysten. Där blev det lite lösare, som var svårt att ordna hos en sömmerska här hemma då de var sytt i själva stommen. Men det var något som bara jag såg. Och på själva dagen såg inte jag heller det, då hade jag fullt upp med att vara lycklig!


    Ååå va skönt å höra!! Kan du maila bild på din klänning så jag ser hur den ser ut? lina.avera@gmail.com

    Tack!
Svar på tråden Nya tråden - Kinaklänningar och gaffel däremellan!