• daniiel

    Nya tråden - Kinaklänningar och gaffel däremellan!

    Den gamla tråden: Kinaklänningar och gaffel däremellan!

    Den gamla tråden innehåller så många inlägg och sidor att den blivit lite svårläst och inaktuell, så det var dags att starta på ny kula och hoppas att nya "kinaklänningsbrudar" hittar hit. Precis som i den gamla tråden ska det främst vara en plats att diskutera allt som har med kinaklänningar att göra, men också en plats för prat däremellan om alla möjliga vardagliga ting och funderingar. En social tråd för brudar som funderar på, ska beställa eller har beställt en kinaklänning! :)

    Kinasidor som just nu är populära att beställa ifrån:
    www.landybridal.co
    www.dinobridals.com
    www.lightinthebox.com
    www.jjshouse.com
    www.jenjenhouse.com

    Samlingssidor med olika säljare:
    www.dhgate.com
    www.ebay.com
    www.aliexpress.com
    Bubblare:
    www.etsy.com

    Sidor som var populära för flera år sedan:
    www.coralsbridal.com
    www.milanoo.com
    www.dressilyme.com
    www.daphnebridals.com

    Tänk på att gärna lägga in bilder på, eller länka till, klänningen du beställer och sedan visa bilder på det färdiga resultatet. I den här tråden är det obligatoriskt med bilder ;) Alla är intresserade av att se ett slutresultat.

    Kom gärna ihåg också att om du citerar inlägg med bilder, så radera bilderna eller förminska dom innan du postar. Kan du inte göra det, så skriv användarens namn i början av inlägget och strunta i att citera. Det för att tråden ska bli lite mer överskådlig och att samma bilder inte behöver postas om och om igen.

    Men, det absolut viktigaste i den här tråden är att alla som skriver här ska känna sig välkomna och bli trevligt bemötta. Förhoppningsvis ska man vilja stanna kvar här och gaffla! :)
  • Svar på tråden Nya tråden - Kinaklänningar och gaffel däremellan!
  • daniiel
    augusti skrev 2014-05-14 11:27:02 följande:
    Om du får hem en fin klänning, så är det ett riktigt fynd du har gjort! :) Annars går den använda till möhippa, maskerad eller kanske att ta såna "trash the dress"-foton med :) 

    Att den redan står som skickad kan ha flera förklaringar. Antingen är den redan skickad och då är det mest troliga att dom har färdigasydda som dom försöker matcha med måtten du angivit. Det är ju snörning på den, så dom kan ju ganska lätt komma undan med det trots att det inte är exakt rätt ;)

    Eller så kan det vara så att den inte alls är skickad. Det är nämligen så att dom på DHgate har bara ett visst antal timmar/dagar på sig att ange en vara som skickad efter avslutad affär. Därför kan varor stå som skickade långt innan dom verkligen är det. Så var det för mig med båda tärnklänningarna samt båda brudklänningarna.

    Jag håller tummarna för dig :)
  • daniiel
    ViskesLopme skrev 2014-05-14 09:51:43 följande:

    Hur mycket har ni varit tvugna att betala i tull och skatt sedan i relation till kostnaden på klänningen?


    Försökte läsa på om reglerna som finns om detta men när man använde den kalkylen tyckte jag att det kom fram andra siffror än vad jag sett på BT.


    ?


    Det ska vara så att det är tullfritt upp till 1300kr eller vad det nu är. Inklusive frakten då.

    Annars ska man kunna räkna såhär som nedan, så vitt jag vet.

    Vi säger att klänningen kostar 2000kr inkl frakt. Tullsatsen är 12% av varans värde + frakt. Momsen är 25% av varans värde + frakten + tullsatsen.

    2000kr + tullsatsen (12%) = 2240kr
    2240kr + moms (25%) = 2800kr

    Och efter det tillkommer även administrativ kostnad och den varierar en hel del, från någon hundralapp till flera hundralappar. Så slutsumman för en klänning som kostar 2000kr inkl frakt kan sluta upp på kring 3000-3500kr.

    Om en klänning skulle kosta under 1300kr inkl frakten, så kan man ändå behöva betala momsen på 25% + en administrativ kostnad.
  • daniiel
    September2014 skrev 2014-05-14 09:52:21 följande:
    Så, vad gör jag nu? Klänningen jag lade upp tidigare var från Dino och jag har väl i så fall tänkt att beställa därifrån eller Landy då de verkar ha flest nöjda kunder. 
    Ja, det är ju en fin klänning du fått hem och den är ju inte totalt olik originalet. Men. Den är ju tillräckligt olik för att jag ska förstå att du inte känner dig helt nöjd.

    Både Landy och Dino har gott rykte och personligen hade jag nog vågat beställa. Men, tänk på att dom är extremt glada i pärlor och paljetter och det finns chans att man får det även om man säger att man inte vill ha det. Tyvärr. Det är ju en hel del paljetter och pärlor på originalet och ibland går dom dessvärre mer på bilden än det man skrivit.
  • Kileane

    Jag vet verkligen inte hur jag ska tänka nu...HUR har ni tagit era höftmått?!

    Jag vet att det står "widest point" men mina höfter (över höftbenen) är liksom inte den bredaste punkten...det är min rumpa och den sitter ju aningen längre ner!

    När jag mäter höften enligt instruktionerna (över höftben och ca 18 cm under midjan) får jag 93 cm, och när jag mäter över stussen får jag 98 cm. Jag försökte mejla JJshouse och fråga vad som gäller, men de vill bara att jag ska uppge det rätta höftmåttet (...).

    Tittar man i deras size charts placerar mina mått mig hyfsat mittemellan storlek 8 och storlek 10, utom just höftmåttet som är mycket mindre.

    Kanske det är jag som är vanskapt :D Vet att jag har en putrumpa, men vet inte om det spelar något roll då klänningen är A-linjeformad...

  • daniiel
    Kileane skrev 2014-05-15 10:16:35 följande:
    För en A-linje, lite beroende på, så spelar inte höftmåttet jättestor roll. Mitt höftmått var större än storlekstabellen när jag beställde mina klänningar, men dom passade bra ändå :) Men använd dig av dina egna mått du, oavsett hur dom är i jämförelse med tabellen.
  • iso

    Jag beställde från Kina och är egentligen nöjd men insåg för ett par dagar sedan att jag ju faktiskt aldrig kollat runt på butiker i stan. rädd att ångra mitt Kina-klännings-köp gick jag ut på lunchen idag och hittade såklart en. så nu har jag snart två klänningar. och med alla ändringar hos sömmerskan blev min Kina-klänning ganska dyr ändå (ca 3000 kr totalt). den jag köpte kostar 3 900 kr. hoppas jag kan sälja den ena av dem sen iaf. 

    vet inte vart jag vill komma med detta riktigt, mer än att det ju uppenbarligen kan bli bra hur man än gör. :) jag är glad att jag kollade runt i stan ändå trots allt. 

  • augusti

    Jag har absolut noll förväntningar på en snygg klänning till det priset, men som du säger, den kan vara en kul utklädnad vid nästa halloween fest kanske ;)

    Tack för svar om frakten, då förstår jag bättre:)

    )[quote=4382948][quote-nick]daniiel skrev 2014-05-14 22:08:59 följande:[/quote-nick]

  • September2014
    Blivande frugann skrev 2014-05-12 16:31:49 följande:
    augusti skrev 2014-05-10 19:06:02 följande:
    iurochskur skrev 2014-05-10 18:55:32 följande:
    daniiel skrev 2014-05-07 20:58:53 följande:
    Idag var jag på stan med min karl, då jag totalt fastnat i klänningsletandet och kände att jag behövde nog klämma och känna och prova för att förstå vad som passar min kropp bäst. Såklart hittade jag ju en fantastisk klänning ( MEN på rea) från Maggie Sottero som satt som en smäck.

    #iurochskur - jag trodde ALDRIG att en modell som var snävare över höfterna skulle passa mig, men fasiken DU HADE RÄTT! Kurvorna kom fram på ett helt annat sätt och korsettlivet höll in både mage och muffintop. :) Så tack för ditt tips! Utan det hade jag inte provat den modellen överhuvudtaget!

    #Augusti - ser med spänning fram emot att se din DH-klänning! Hoppas att det bara var jag som hade otur!

    #Blivande frugan - tack för support!

    #daniiel - Du är vår klänningsdrottning, no doubt about it! Lägger upp en bild i Visa DIN brudklänning-tråden när bra bilder är tagna! 
Svar på tråden Nya tråden - Kinaklänningar och gaffel däremellan!