• RosaBlomma

    Lågbudget (4000kr) räcker gott och väl?

    Vi gifter oss i april i Rådhuset med de närmaste inbjudna. Totalt blir vi 20 personer.
    Vi ska ha festen hemma hos oss, där det bjuds på smörgåstårta som min mormor gör och det beställs en tårta som min mamma bjuder på. Festen kommer att avslutas kl.19.00 då vår 1.åriga dotter måste sova. 

    Bröllopsnatt på hotell vet jag knappt om det är lönt att ha. Vi kommer ju bara att vara där från kl.19.00 på kvällen. Dessutom så vaknar dottern allt från 05.00-07.00, så det blir inte direkt någon sovmorgon för oss.

    Egentligen hade vi velat bjuda fler? .T.ex min faster och farbror vars bröllop jag/vi har varit på. Men då måste vi ju även bjuda resten så att säga på både min och m2b's sida. Eller?I Rådhuset får man ha max 20 gäster, så där går det också bort...Är det dålig stil att inte bjuda? Vi träffar dem typ endast en gång om året...

    På ett sätt så känns det skittråkigt med ett lågbudgetbröllop, men på ett sätt så räcker det gott och väl. Detsamma gäller att inte kunna ha en bröllopsnatt själv och äta frukost i lugn och ro morgonen efter.

    Hur resonerar ni i liknande situation? Hur kan man göra det bästa av det hela?

    Här är vår budget:

    Klänning: 200kr (beställd från Kina, hoppas att den passar)
    Tiara: 200kr
    Smink: 0kr (min syster sminkar mig)
    Hår: 400kr (får väl unna mig en klippning hos frisören)
    Kläder till honom: 0kr (tar något från garderoben)
    Ringar: 500kr (titan, beställt från England...hoppas att de passar)
    Blombukett: 500kr
    Mat och tårta: 0kr
    Dricka: 500kr
    Vigsel: 500kr
    Inbjudningskort, tackkort, bordsplacering: 700kr
    Dukar: 20kr (från second hand)
    Fotograf: 0kr (min mamma är duktig på det)
    Bordsdekoration:500 kr (blommor, ballonger)

    TOTALT: 4000kr

     

  • Svar på tråden Lågbudget (4000kr) räcker gott och väl?
  • Larssonmaria86

    Virrefo: Man betalar bara tull om köpesumman överstiger 1300 kr, naturligtvis kan det bli fel och man får betala tull ändå men då får man överklaga. Man kan läsa mer på Tullverkets hemsida :)

  • virrefo

    jag fick betala tull när jag köpte inbjudningskort från lightinbox.se. dom kosta ca 250 +Frakt på 236 och en tullavgift på det. killen från dhl sa att det är tull på allt du beställer

  • RosaBlomma
    Camben skrev 2014-02-18 21:26:15 följande:
    Ang. er budget så känns posten blommor 500 och trycksaker 700kr som onödigt stor i förhållning till totalen, 
    men det kanske är viktigt för er?
    Men tänker att det kan det räcka med en bukett rosor för 49kr som man knyter ett fint band runt och trycksaker kan man göra själv på enkla papper.
    Bara ett förslag, för då kanske ni har mer utrymme att bjuda fler om det är viktigare. 
    Alla trycksaker är redan beställda, så nu efteråt kan vi inte göra så mycket åt det.Tanken var ju först att ha ett större bröllop och beställningen av trycksaker blev lite väl spontan en sen kväll ;)

    En rosbukett låter enkelt och bra! Kan man komplettera med brudslöja (så heter väl de vita små blommorna?) och något grönt kanske? Det skulle räcka bra för mig Solig
  • RosaBlomma

    Vi kommer förresten ändå inte kunna att bjuda fler, tyvärr.
    Rådhuset har en begränsning på max 20 personer pga brandsäkerhetsregler.

    Vi hade från början tänkt att vi skulle sitta på något anrikt café i stan och inta bröllopstårta + kaffe, men de ville inte boka in någon på en helg. Lite tramsigt kan jag väl tycka, men så är det.

    En annan tanke innan var att ha vår bröllopsfest med buffe på Möllebacken i Helsingborg eller Linneaträdgården, men det var minimum 25 personer.

    Till slut hamnade vi hemma med både mat och tårta. Hoppas bara att alla får plats här hemma!!

     1,5 månad kvar till bröllopet och jag börjar förstå varför de som har större bröllop börjar sin planeringen flera år före Flört

  • Larssonmaria86

    Virrefo: Då har han bara blandat ihop det, MOMS är det du har betalat och som man alltid får betala (25 procent) och handlar man över 1300 kr tillkommer dessutom en tullkostnad. Många avgifter att hålla reda på :P
    Har man tur så kan paketet "slinka" undan tullen helt och då slipper man även momsen, det har hänt de fyra gånger jag beställt :) På denna länken står all information: www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettlandutanforeu/internethandelfranettlandutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba9280005754.html

    Rosablomma: Så har du tur har du gjort ett superfynd med din klänning, den är jättefin :) Jag vet inte vad en sån bukett skulle kosta men har tänkt ha liknande till mina tärnor fast med rosa rosor :)

  • Fjärilen

    Det enda som jag reagerade på var dukar för 20kr. Så jag antar att det är 2 st dukar, så de kostar 10 kr st?

    Har du hittat så billiga linne dukar på second hand? Du får gärna tips var du har hitta dem :)

    Lycka till med ditt bröllop. 

  • carola78
    virrefo skrev 2014-02-19 09:10:47 följande:
    jag fick betala tull när jag köpte inbjudningskort från lightinbox.se. dom kosta ca 250 +Frakt på 236 och en tullavgift på det. killen från dhl sa att det är tull på allt du beställer
    Larssonmaria86 skrev 2014-02-19 07:40:03 följande:
    Virrefo: Man betalar bara tull om köpesumman överstiger 1300 kr, naturligtvis kan det bli fel och man får betala tull ändå men då får man överklaga. Man kan läsa mer på Tullverkets hemsida :)
    Jag hittar inte det beloppet på tullverkets hemsida. Står bara att man betala 12% i tullavgift på kläder och 25% moms. Därefter finns ett verktyg där man kan räkna ut vad varan kommer landa på.
    Kan du länka dessa uppgifter? 
  • carola78
    carola78 skrev 2014-02-19 13:58:43 följande:
    Larssonmaria86 skrev 2014-02-19 07:40:03 följande:
    Virrefo: Man betalar bara tull om köpesumman överstiger 1300 kr, naturligtvis kan det bli fel och man får betala tull ändå men då får man överklaga. Man kan läsa mer på Tullverkets hemsida :)
    Jag hittar inte det beloppet på tullverkets hemsida. Står bara att man betala 12% i tullavgift på kläder och 25% moms. Därefter finns ett verktyg där man kan räkna ut vad varan kommer landa på.
    Kan du länka dessa uppgifter? 
    hittade den:
     www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettlandutanforeu/internethandelfranettlandutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba9280005754.html
Svar på tråden Lågbudget (4000kr) räcker gott och väl?