• Betty84

    Ni som valde att inte ha fotograf

    Hej alla!
    Den här frågan vänder sig till de som redan gift sig.
    Ni som valde att inte ha fotograf, blev ni nöjda med bilderna ändå? Eller ångrade ni er efteråt?
    Visa gärna bilder! 

  • Svar på tråden Ni som valde att inte ha fotograf
  • Principisessan

    vi hade en "hobbyfotograf", dvs en fotoglad kompis. Bilderna blev sådär. De är ok, men inte bra. Min man som själv en gång i tiden gått fotoutbildning och trots alla år sedan som det gjordes är väldigt duktig, fick spendera många timmar med photoshop för att försöka rädda bilderna som tagits. De är tagna i fel format, oskärpa och alldeles för få mot vad man brukar ta normalt. Trist men det är som det är. Hade vi gjort om det hade vi aldrig tagit något privat alternativ, det hade varit värt pengarna att få den där wow-känslan man så gärna vill ha. 

    Men det finns några guldkorn bland bilderna så vi får nöja oss med det och vara glada över minnet helt enkelt. Vi överlever helt enkelt :)  

  • JW2014

    Jag har två  vänninor som valde att inte ha proffsfotograf på sina respektive bröllop.
     Båda har oberoende av varandra gett mig rådet "Skaffa en bra, riktig fotograf!" 
    Båda är besvikna på sina bilder.
     Så vi har lyssnat på rådet och bokat en riktig fotograf :) Ett foto som en vän tar kan vara fint, men en fotograf är en kostnär med all hantverksskicklighet. Skillnaden syns!

  • junibruden89

    Min bror gifte sig förra sommaren och hade riktig fotograf och deras bästa vänner gifte sig då oxå och hade sin fotointresserade syster och fotade helt okej bilder men avsevärd skillnad mot "proffsbilderna" min bror hittade en riktigt billug fotograf och fick bara betala 7000 kr och då ingick massor.

  • enzeru

    Efter att ha varit på två bröllop där mina vänner valt att inte anställa utan att använda fotointresserad släkt i första hand så har vi bestämt att anställa fotograf.
    I båda fallen har dom fått jaga bilder från vänner och släkt för att få bilder från sitt bröllop överhuvud taget.
    Det ena paret använde makens syster och kusin och nu 2,5 år senare har de inte fått en enda bild av dom. Bara bortförklaringar om varför de inte "hunnit" fixa bilderna färdigt.
    båda paren sitter nu med bara ett handfull bilder som inte alls är särskilt speciella och minnesvärda.
    Detta vill inte jag vara med om så en 3 timmars fotografering runt vigseln skall vi minst ha så vi får en del riktigt fina bilder i alla fall.

  • Betty84

    Tilläggas bör att min m2b har en systemkamera som vi tänkte be släkt/vänner att fota med, så det handlar inte om att vi ska be dem att fota med egna kameror.


    Jag skulle också tycka att det är väldigt tråkigt att behöva "jaga" sina bilder.


    Tycker det är dyrt med fotografer i allmänhet, visst vill man ha fina bilder, men de priserna jag hört (allt mellan 5000-10000) tycker jag är lite väl mkt.

  • PimPim83
    Betty84 skrev 2014-01-21 10:12:53 följande:

    Tilläggas bör att min m2b har en systemkamera som vi tänkte be släkt/vänner att fota med, så det handlar inte om att vi ska be dem att fota med egna kameror.


    Jag skulle också tycka att det är väldigt tråkigt att behöva "jaga" sina bilder.


    Tycker det är dyrt med fotografer i allmänhet, visst vill man ha fina bilder, men de priserna jag hört (allt mellan 5000-10000) tycker jag är lite väl mkt.


    En systemkamera är ju ingen garanti för att fina bilder. Det krävs en person som är van att fota med systemkamera och som kan alla inställningar samt bildkomposition. Bara så att tänker det menar jag.
    Tycker man att det är alldeles för dyrt med fotograf kanske man kan anlita en fotograf 1 timme för att fota porträtt, och sedan låta släkt och vänner dokumentera vigsel och fest. Porträttpaket med professionell fotograf brukar kosta ca 3000 kr tror jag, men går säkert att hitta billigare.
    Jag brukar rekomendera alla att anlita professionell fotograf. De har en helt annan känsla för bildkomposition, ljusförhållanden osv.
Svar på tråden Ni som valde att inte ha fotograf