• Äldre 19 Jan 13:04
    4566 visningar
    12 svar
    12
    4566

    Hjälp oss lite med prioriteringarna

    Vi har en budget på 55tusen kr och 50 personer totalt varav 10barn. Just nu ser de ut såhär: Brudklänning 3500kr (inte hittat någon ännu) Brudskor 300kr Tiara 400kr Brudgum kostym, skjorta, väst o slips 3500kr Brudgum skor 500kr Barnen 3st (1 kostym o 2 klänningar + skor) 3000kr (rimligt?) Mat (kallskuret, potatissallad, bröd o kaka 85kr/person) 4200kr Dryck 4700kr (inkl bensin till o från Tyskland) Alkoholfritt alternativ päroncider från ica. Tårta 39kr/bit 2000kr Lokal 2400kr Dekorationer 2000kr (vita lakan som dukar och panellängder i färg, lite Rosenbad i tyg till borden och altargången, lite "färgade glashjärtan" att strö ut på borden) Taktyg (finns tre järnrör monterade i taket med ljusslingor lindat runt och vi tänka klä dessa i vågor mes tunt tyg.) Dekorationsbuketter till borden 1500kr (rimligt?) lila och vita rosor. Brudbukett 3000kr (ej tittat efter bukett ännu, är de rimligt? Fotograf 0kr (brudens far ÄR fotograf Underhållning i form av en bordstrollkarl (rör sig bland gästerna o trollar för dem) Kaffe, te socker, mjölk och servetter 500kr Småplock tex plastglas till välkomstdrinken, småsaker som dyker upp 2000kr Ringen går på 17500kr (ja vet att den e superdyr men vill ha den prioriterad) Kan vi dra in på något? Förutom ringen? Har vi missat något? Hjälp oss!

  • Svar på tråden Hjälp oss lite med prioriteringarna
  • Äldre 19 Jan 13:33
    #1

    Barnens kläder och skor kanske ni kan komma undan med billigare. Jag vet inte vad det är för klänningar, storlek, färg osv, men det brukar gå att hitta för ett par hundralappar i vanliga butiker. Även skor. Makens kostym, kanske ni kan hitta på tex Dressmann? Beställa väst och slips på internet? Skor kanske ni kan hitta lite billigare, vet inte vad det är för skor. Brudbuketter, samma där, vet inte vad du tänkt dig, men man kan säga tex "jag vill ha en rött och vitt med maxpris på 1500kr" och på så sätt ge floristen lite fria händer. Trollkarl, behöver ni verkligen det? Om det kostar er något. Behöver du en tiara för 400kr? Kan du hitta någon billigare? Ebay? Har ni frågat runt om tårtan? Kan ni hitta den billigare någonstans? Vad har ni valt till välkomstdrink? Hur har ni tänkt kring dryck till maten, fri bar under kvällen? Lagar ni maten själva? Behöver ni kaka till maten om ni serverar tårta? Sedan tänkte jag bara som en reflektion att ni kanske bör ha något mer än enbart potatissallad till maten och päroncider som alkoholfritt alternativ? Och ja, ringen är en stor post, men endast du/ni kan avgöra om ni tycker den är värd det. Har du kollat runt om du kan hitta något likvärdigt i lägre prisklass?


  • Äldre 19 Jan 13:36
    #2

    Rosenblad och glashjärtan, är det nödvändigt? Tyg till taket? Har ni kollat så det är okej att strö rosenblad i altargången? Vem ska städa det? Vill ni ha ljuslyktor till borden? Kan ni hitta en billigare lokal? Hur har ni tänkt kvällen, dans och musik?


  • Äldre 19 Jan 13:38
    #3

    Jag tycker det ser ut som att ni har en väl tilltagen budget på det mesta. Tysklandsresan ser dock lite billig ut- när vi kollade uppfattade vi som att färjepriserna låg på ca 1600-2000 och sen tillkommer bensin och alkoholen.
    Dekortaionsbuketter borde ni kunna få ner priset på iof beroende på hur stora och många ni ska ha.
    Kläderna till barnen hade jag köpt på ebay och på så vis kommit ner massor i pris.
    Sen är det ju så att priserna kan skilja mycket åt beroende på var i landet man bor.
    I listan här finns ingen håruppsättning (smink) med, men du kanske inte heller ska ha nån speciell sådan.

    Tycker att ni gör rätt i att prioritera ringen! Den ska du ju bära resten av livet, allt annat är över på en dag!

  • Äldre 19 Jan 20:20
    #4

    Jag försökte räkna på alkoholen för c:a 100 pers och då fick jag det till c:a 12-13000 för resa till tyskland och 15-16000 för att handla på systemet. SÅ, inte jättemycket billigare faktiskt. Och på systemet kan du ju lämna tillbaka det som blir över. Men att räkna så är ju rätt lågt, även om det är 10 barn och säkert någon mer alkoholfri. Klänningar verkar ju gå att hitta för dryga tusenlappen om man köper kina. Börjar ploppa upp lite svenska sidor också som man kanske kan kolla upp? :) 

  • Äldre 19 Jan 21:43
    #5

    våra vänner åkte till Tyskland och handlade alkohol till bröllop, det gick på totalt 7000:- Bröllopet hade 60 gäster och var en mycket "blöt" fest. När festen var slut fanns det alkohol för minst en lika stor fest till kvar, Både öl, vin och cider i mängd!

  • Äldre 19 Jan 23:13
    #6

    Tänk på att om du köper klänning eller andra saker drån china tillkommer tullavgift och den kan bli dyr. Jag köpte lilltjejens klänning på en köp och sälj från Facebook. stora tjejeens på rean från hm mellantjejens på erbjudande från lindex och näst äldsta tjejen köper jag nog till våren när alla examenskläder kommer ut i butik sammanlagt blir det ca 500kr och skor till dom blir nog från skopunkten. Ska användas till skolavslutningen ockdå . Kan ju vara roligt att kunna använda dom mer än en gång. ringarna? Har du gamla guldsmycken att sälja eller lämna in. Då kan du får ner priset rejält. Kolla på bt köp och sälj efter kläder til mannen.

  • Alylly­ra
    Äldre 20 Jan 15:29
    #7

    När gifter ni er?

    Min bukett + coarsage till mannen kostade ca 1000 kr, och det var ingen liten bukett men jag gick på blommor som fanns i säsong vilket var billigare.
    Dessutom köpte vi billiga krukväxter att dekorera borden med (och spraymålade krukorna), det var mycket mer ekonomiskt än snittblommor. En vän till mig hade plockade ängsblommor på sina bord eftersom de gifte sig mitt i sommaren. Också ekonomiskt! Och fint :)

    Vi köpte vit markduk att dekorera taket med, 25 m kostade 300 kr tror jag... Bra alternativ till tyg.
     

  • Äldre 20 Jan 16:21
    #8

    Brudbuketten kändes i överkant, tror att min + tärnbukett gick på 1500 eller något sådant. Kläder till barnen känns även det i överkant, det finns ofta jättefina små kostymer och fina näbbklänningar begagnat (ofta inte använt mer än en gång så fint skick). Behöver ni dekorationsbuketter på borden om ni har annat pynt? Eller tvärsom. Vad jag reagerar på är att det inte verkar finnas någon post med för frisyr och/eller smink. Smink är väl knappast nödvändigt, men om det ska fästas en tiara kanske det kan vara bra att veta att den sitter? Annars tror jag att daniiel har fått med allt annat jag funderade på (trollkarl etc).

  • Äldre 20 Jan 16:33
    #9

    Haha jag reagerar inte ens på frisyr och smink då jag fixade allt sånt själv med hjälp av syster och smink jag redan hade hemma :P Men ja, det är en post där vissa spenderar en hyffsad summa och kan vara bra att ta med i budgeten :)


  • Äldre 20 Jan 21:49
    #10

    Hår, naglar (är nagelbitate) och make fixar en av mina tärnor.

  • Äldre 21 Jan 15:23
    #11
    daniiel skrev 2014-01-20 16:33:39 följande:
    Haha jag reagerar inte ens på frisyr och smink då jag fixade allt sånt själv med hjälp av syster och smink jag redan hade hemma :P Men ja, det är en post där vissa spenderar en hyffsad summa och kan vara bra att ta med i budgeten :)
    Ja, nä, jag hade också "gratis" hjälp med detta med, men trots allt är det en post som många lägger en del pengar på. Det var därför jag ville kolla, jag kan ju inte förutsätta att alla har sådan tur och bra koll att det går att lösa utan kostnader..
  • Äldre 21 Jan 20:31
    #12

    Min pappa är fotograf så även den posten blir väldigt liten eller obefintlig.

Svar på tråden Hjälp oss lite med prioriteringarna