• Annisen

    Bröllop augusti 2015

    Här tänkte jag att vi som gifter oss i augusti 2015 (!) kan dela tankar, tips, idéer, pyssel och peppa varandra inför den stora dagen :)


     


    Själva gifter vi oss den 8/8 2015 just nu står valet mellan två olika kyrkor och lokaler båda i stockholms området!

  • Svar på tråden Bröllop augusti 2015
  • mtep
    AnnaHJ skrev 2015-01-12 21:21:06 följande:

    Hur går det med planeringen brudar? :) Jag har precis köpt 6 meter typ och ska sätta igång att sy vimplar. Trevlig sysselsättning så här på vintern.


    Hur går det för dig med vimplarna? Jag var också inne på att jag skulle göra det men har inte kommit så långt. Hur gör du dem? Vill gärna se bilder! :)
  • AnnaHJ
    mtep skrev 2015-02-10 23:58:28 följande:
    Hur går det för dig med vimplarna? Jag var också inne på att jag skulle göra det men har inte kommit så långt. Hur gör du dem? Vill gärna se bilder! :)
    Det går väl sådär, symaskinen gick sönder när jag sytt ihop 10 av 90 vimplar Obestämd

    Först tänkte jag att jag syr ihop vimplarna på avigsidorna och vänder ut och in, så att sömmen inte syns, och sedan viker en snedslå över kanterna på översidan av vimpeln och syr ihop. Dock tyckte min mamma att jag skulle göra det enklare för mig och lägga snedslån "i" vimpeln och sy ihop på rätsidorna direkt istället. Går nog mycket fortare och vimplarna ska ju hänga rätt högt upp i taket ändå Glad

    Lägger ut bilder så snart symaskinen är lagad!
  • detondabrostet
    Linnen skrev 2015-02-10 20:28:37 följande:
    Vi gifter oss 1 augusti och har satt OSA till 1 maj. Tre månader kanske är lite tidigt men vi vill hinna åka till Tyskland för att köpa alkohol innan alla semesterfirare ger sig ut på vägarna. Annars kan jag tycka att två månader innan är ganska lagom :) 
    Ja, allt blir ju knepigare på sommaren!

    Hur mycket billigare räknar ni med att det blir med alkohol från Tyskland? Varifrån i Sverige åker ni? Vi har funderat om det är värt det eller inte...
  • Nightrod
    Linnen skrev 2015-02-10 20:28:37 följande:
    Vi gifter oss 1 augusti och har satt OSA till 1 maj. Tre månader kanske är lite tidigt men vi vill hinna åka till Tyskland för att köpa alkohol innan alla semesterfirare ger sig ut på vägarna. Annars kan jag tycka att två månader innan är ganska lagom :) 

    Vi gifter oss i augusti och har OSA senast 1 April.
    Varför skall man ge dem så otroligt lång tid på sig, man vet innom en eller två veckor om man vill komma eller inte. Och vi vill kunna planera mat, dryck och boende mm i god tid innan
    Live free, ride free
  • stresso
    Nightrod skrev 2015-02-11 09:14:11 följande:

    Vi gifter oss i augusti och har OSA senast 1 April.
    Varför skall man ge dem så otroligt lång tid på sig, man vet innom en eller två veckor om man vill komma eller inte. Och vi vill kunna planera mat, dryck och boende mm i god tid innan
    gästerna vet säkert att de vill komma, men det är kanske inte säkert att de vet att de kan komma. inte alla företag är ju så snabba med att godkänna sommarsemestrarna tänker jag, jag har jobbat på ställen där det inte varit klappat och klart förrän i mitten av maj (även om det såklart var extremt stressande för alla)...och jag har för mig att du skrivit nånstans att era gäster ska resa 40-50 mil till ert bröllop?

    ni gör såklart som ni vill men ni kanske ska överväga tanken att ge gästerna lite mer tid att ordna ledighet så att de kan tacka ja med säkerhet och inte behöva backa ur senare, eller vice versa?
  • Nightrod
    stresso skrev 2015-02-11 10:18:06 följande:
    gästerna vet säkert att de vill komma, men det är kanske inte säkert att de vet att de kan komma. inte alla företag är ju så snabba med att godkänna sommarsemestrarna tänker jag, jag har jobbat på ställen där det inte varit klappat och klart förrän i mitten av maj (även om det såklart var extremt stressande för alla)...och jag har för mig att du skrivit nånstans att era gäster ska resa 40-50 mil till ert bröllop?

    ni gör såklart som ni vill men ni kanske ska överväga tanken att ge gästerna lite mer tid att ordna ledighet så att de kan tacka ja med säkerhet och inte behöva backa ur senare, eller vice versa?

    De långväga gästerna har osat (ringt) nästan allihop de tar ledigt hela veckan och kommer upp och njuter av västkusten. Så det var de minsta problemet.
    Vi har bröllopet i vecka 32 som i regel är sista veckan på industrisemestern och som sagt. vill man så kan man.
    Så jag står fast vid det, för alla långväga är de som svarat snabbast faktiskt.
    Men sedan är de verkligen angelägna om att komma och vill fira bruden så det var ingen fråga om att komma eller ite för dem.

    MEN återigen, folk är olika, släkten är olika så endel kanske behöver ge mer tid. Men vi har bröllopet i tre dagar så vi behöver veta när folk kommer tidigt


    Live free, ride free
  • stresso
    Nightrod skrev 2015-02-11 10:33:37 följande:

    De långväga gästerna har osat (ringt) nästan allihop de tar ledigt hela veckan och kommer upp och njuter av västkusten. Så det var de minsta problemet.
    Vi har bröllopet i vecka 32 som i regel är sista veckan på industrisemestern och som sagt. vill man så kan man.
    Så jag står fast vid det, för alla långväga är de som svarat snabbast faktiskt.
    Men sedan är de verkligen angelägna om att komma och vill fira bruden så det var ingen fråga om att komma eller ite för dem.

    MEN återigen, folk är olika, släkten är olika så endel kanske behöver ge mer tid. Men vi har bröllopet i tre dagar så vi behöver veta när folk kommer tidigt


    ja ni känner ju era gäster bäst Glad
  • Eriikah
    detondabrostet skrev 2015-02-11 08:52:53 följande:

    Ja, allt blir ju knepigare på sommaren!

    Hur mycket billigare räknar ni med att det blir med alkohol från Tyskland? Varifrån i Sverige åker ni? Vi har funderat om det är värt det eller inte...


    Det beror lite på hur mycket ni tänkt att handla, det är betydligt billigare i Tyskland. Men ska ni köpa typ 10 plattor, några lådor vin och 3-4 sprtitflaskor är det inte värt det (lite beroende på vart i landet ni befinner er) Då kostar resan mer än man tjänar. Själva resan mellan länderna kostar runt 2000. Kommer dock inte ihåg om det e enkel eller t o r. Just vin är det inte heller så stor skillnad i pris mot bolaget.
  • AnnaHJ

    Det går ju faktiskt att beställa alkohol på nätet också, från Tyskland tex. Någon som gjort det? 

    Vi gick in på en sida och räknade lite och det blir nästan 4 000 kr billigare att beställa än att köpa hemma.

  • detondabrostet
    Eriikah skrev 2015-02-11 12:45:20 följande:
    Det beror lite på hur mycket ni tänkt att handla, det är betydligt billigare i Tyskland. Men ska ni köpa typ 10 plattor, några lådor vin och 3-4 sprtitflaskor är det inte värt det (lite beroende på vart i landet ni befinner er) Då kostar resan mer än man tjänar. Själva resan mellan länderna kostar runt 2000. Kommer dock inte ihåg om det e enkel eller t o r. Just vin är det inte heller så stor skillnad i pris mot bolaget.
    Vi kommer ha 80 gäster och har budgeterat ca 12000 kr för dryck om vi köper i Sverige. Det kanske är tveksamt om det blir billigare. Större delen kommer vara vin. Har du någon aning om ungefär hur stor skillnaden är på tex en flaska vin som kostar 80 kr på systemet? Glad
Svar på tråden Bröllop augusti 2015