• ellysmom

    Någon som har kuddslipad diamant som vill visa?

    Hej!

    Min juvelerare har tagit hem lite kuddslipade stenar som jag ska titta på i veckan och jag tänkte se om någon här kanske har denna slipningen på sin enstensring och vill visa?
    Jag har sagt att jag vill ha en sten med typ 1,14 i L/B förhållande eftersom jag gillar lite mer rektangulär form. Vore jättekul att se era ringar!
    Säg såklart oxå hur stor sten ni har, hur många carat etc. Gärna även ringstorlek.
    Jag ska ha en sten på 1ct eller större så dessa storlekar vore kanske roligast att se. Någon? 

  • Svar på tråden Någon som har kuddslipad diamant som vill visa?
  • zero

    Ellysmom: När och hur har jag vetat bäst och varit nedlåtande? Allt jag gjort är ju att svara på dina frågor och om du uppfattat mig annorlunda så är det ju trist för det har inte varit menat så iaf.

    Angående GOG (och vad jag tror att 120926 menar) så är det respekterat av de kunder som handlat där sedan de öppnade, "storhandlarna" hänger på pricescope . Deras främsta försäljare (Jonathan) är ju också aktiv på ps. Jag vet att de sålt till svenskar också, en på detta forumet har haft en avc hemma och kanske fler. Jag kommer köpa därifrån snart och jag lovar att berätta för de som vill veta hur det gick att köpa därifrån.

    Anledningen att jag öht blev intresserad av att köpa därifrån bortsett från alla videos, folks erfarenheter och deras av-serie är att det är det enda stället jag vet existerar (även som fysisk butik) där man kan begära ut precis vad för information som helst av det man köper och att man har rätt att få video och bilder utöver det på vad jag köper (fördel för internethandel)Sen hur andra väljer att göra är ju upp till dem.

  • Ladurée Addict

    ellysmom skrev 2013-11-26 22:16:28 följande:En annan intressant sak... min guldsmed sa idag att ingen seriös handlar med AGI certifierade diamanter i Sverige. Att man föredrar GIA och HRD.Märkligt uttalande från din guldsmed. AGS är ju mer tillförlitliga när det gäller slipning än både GIA och HRD. Jag skulle personligen aldrig köpa en sten med HRD cert.    

  • Ladurée Addict

    ellysmom skrev 2013-11-28 09:10:18 följande: 120926 skrev 2013-11-27 12:31:56 följande: Förlåt jag känner bara att jag måste hoppa in i den här tråden. Ellysmom om det är så att du gillar stenen så är det det absolut viktigast. Självklart är det viktigt att titta på färg och klarhet när det kommer till dimanter. Däremot är själva slipningen vädigt viktig när det kommer till hur diamanten faktiskt presterar. Vill du ha en "död" sten som knappt glittrar eller nästan ser lite mjölkig ut? Nej förmodligen inte. Du vill ha en vit sten som glittrar som bara den och dessutom ser så stor ut som möjligt. Det är ju därför man vill ha en diamant och också därför de är så fantastiska. Slipningen gör jättestor skillnad för alla de här faktorerna och när det kommer till de flesta fancy-slipade stenarna (även cushion) så finns det inget sätt att gradera de på som det gör med briljanter. Därför kan man inte genom ett certifikat ge feedback på om stenen är "bra" eller inte. Om du inte tror mig så skulle jag rekommendera dig att läsa på lite mer påwww.pricescope.com/ eller www.truthaboutdiamonds.com/.Angående certifikaten så finns det i princip inget som heter AGI vilket får mig att tro att du kan ha hört fel. Det finns EGL och IGI och nej de är inga bra certifikat. Men GIA och AGS är i princip likvärdig i trovärdighet. Däremot är HRD (som ditt certifikat är ifrån) kända för att gradera högre än GIA när det kommer till färg. Det innbär att din HRD sten som är gradera till H kanske enligt GIA skulle vara en J. Det är då viktigt att man kollar att man betalar rätt för den stenen. Angående om din sten kommer se varm ut brevid din allians, ja förmodligen. Men det beror helt och hållet du hur "känslig" du är. Det är olika från person till person. Men små stenar ser näsan alltid lite vitare ut och du kommer förmodligen se skillnad på de små stenarna efter som de är någonstans mellan E-F. Sedan tycker jag att du är onödigt nedlåtande men tanke på att du tydligen inte har särskilt mycket kunskaper om diamanthandeln i USA. Good old gold är respekterad och mycket duktigt på det de gör och med tanke på att diamanthandeln är så pass mycker större i USA så ska man akta sig för att tro blint på det som de svenska guldsmederna säger. Om du jämför de på good old gold och din guldsmed i göteborg så skulle jag säga att det är safe to say att de på GOG har jobbat med bra mycker mer stenar än personen i GBG. Diamanhandeln är inte jättestor i Sverige och det är många guldsmeder som inte alls har så bra kolla som de får det att framstå. Nu säger jag att det så med just din guldmsed men det kan vara bra att vara lite kritisk. Slutligen, gillar du stenen och den känns rätt så tycker jag du ska slå till annars är det bara att leta vidare :) Och jo Zero, stundtals låter du lite "veta-bäst" aktig och nedlåtande över mina "småstenar" etc.Men det är ok! Måste jag helt ha missat. Finner snarare Zeros inlägg som hjälpsamma och informativa. Verkar som hon genuint försöker hjälpa andra att finna stenar som både är prisvärda, unika och inte minst välslipade.

  • ellysmom
    jools skrev 2013-11-28 10:53:58 följande:
    När du skirver GOG anatr jag att du menar GIA och det är ju det erkänt mest trovärdiga certifikatet! Vad jag vet- och då har jag pratat med i alla fall 4 riktigt bra guldsmeder som är bra å diamanter- så är GIA certifikat no 1 och det certifikatet är ju exakt lika både i USA  och här. Så då spelar det ju ingen roll om du köper här eller där. Jag skulle aldrig väla något annat en GIA, eller, jo, eventuellt AGS.

    Sedan att gemene man i USA inte har koll på sina diamanter betyder ju inte att amerikanske webbsidor inte har koll. Det är ju inte riktigt samma sak. Amerikaner väljer väl stor storlek framförallt, och för att ha råd med det kanske man väljer att gå ner lägre i annat.

    Jag valde att köpa en lös diamant från James Allen efter lång tids jakt och eftersökningar. Jag var intresserad av en cushion också, men då det är svårt att veta hur mycket de glittrar då man inte får så bra informaton om slipningen valde jag bort den modellen. Istället valde jag en round elller brilliant som är lättare att bedömma. Jag kan inget när det kommer till att titta på en sten och bedömma den, men jag kan jäkligt mycket när det kommer till siffrar och bokstäver och litar mer på det än på mina egna ögon.
    James Allen gav ett otroligt kunningt och trovärdigt intyg, jag velade massor men fick prata med två olika gemmologer och diskussionen pågick under flera dagar, under tiden höll de 4 diamanter åt mig. De kändes så mycket mer ärliga och kunniga än alla de svenska guldsmeder jag pratat med. Nu ska en av de bästa i Göteborg göra min ring, och han har bara lovordat diamanten jag köpt!
    Att totalt döma ut alla som handlar på och alla webbutiker är nog inte korrekt. Med tanke på hur fruktansvärt många diamanter och ringar JA handlar med så är det väl klart att något kan bli fel ibland, ingen är fullkomlig och alla begår misstag. Men jag tror inte att de lurar med flit då sådant sprider sig ruskigt fort när det gäller näthandlar.

    Tillbaka till diamanter och färg, min diamant är H, mest för att jag inte gillar när de ser för blå ut då det är min värsta färg. Men det betyder ju inte att min diamant ser gul ut, lägger man den mt vt bakgrund så ser den väldigt vit ut! Så jag skulle inte vara rädd för att ta H. Nu hade inte vi budget till en så stor sten som du ska ha, så där kan det iof synas skillnad på färgen kanske, men det är mer än jag vet.
    Nej jag menade GOG som i Good old Gold som Zero i det här fallet har berättat om. GIA vet jag att det är bra och även vad det är eftersom de stenar jag hittills tittat på haft de certifikaten. Stenen som den ene guldsmeden nu tagit hem till mig är en HRD som var det certifikatet jag postade här i tråden. Jag tycker som du att det är lättare att sätta sig in i siffror, bokstäver och tror oxå mer på det än jag litar på mina ögon (som iof är sjukt kritiska men kanske FÖR kritiska om du förstår hur jag menar? )

    James Allen säljer säkert fina stenar men det som var grejen med att jag tvekar ang tex dem (bland andra näthandlare som kör helhetskoncept) är att det är sån fabrik över det hela och att det finns så många som vittnar om dåliga fattningar och stenar som trillat ur etc, däribland min vänninna som tappade sin sten.
    Jag dömer inte "totalt" ut alla som näthandlar men jag tror att man måste vara riktigt kunnig på området om man ska vara "säker" för inte ens då kan man nog vara det. 

    Jag var hos en annan guldsmed idag och frågade lite där. Det visade sig att de jobbar mycket mer med ovanligare slipningar (är perser så klientelet är ju lite mer insatt och kräset) och kunde berätta en hel massa om kuddslipningar och certifikat. De hade även flera stora kuddslipade hemma och i olika kvalité. Jag fick bla se en som var på 1.06 i färg G VS1 med excellent slipning och jättefina proportioner, djup etc så jag vete katten om min andra guldsmed ska få göra ringen trots allt. Dessa hade fler idéer om fattning etx och verkade helt klart mer erfarna vad gäller kuddslipningen. Får bara förhandla lite om priset.
  • ellysmom
    Ladurée Addict skrev 2013-11-28 12:28:46 följande:
    Verkar som att det blir fel när jag länkar till andras inlägg av någon anledning. My bad!
  • jools

    Ellysmom: Åh, vad kul att du hittat en diamant som känns bra! Jag tror att det alltid går att förhandla lite :) Det är ju jäkligt snyggt med kuddslipade! Jag försökte släppa på att vara alltför kritisk, och inte noja allför mycket. Först då vågade jag gå igenom med köpet. Jag tänker, sedan när den väl sitter på fingret så kommer man ju inte jämföra den med andra diamanter direkt, och då blir den ju liksom perfekt!

    Ja, anledningen till att jag vill göra min ring här hemma är ju just det med fattning och sånt, jag vill kunna gå in till de som gjort ringen och få den kollad då och då. Det känns mycket tryggare att göra den här, så det är jag helt med dig på!

    Min stora fundering just nu är om jag ska ha sidostenar eller bara den stora diamanten (eller, stora och stora, den är 0.5) på vigselringen. Guldsmeden tycker att den stenen syns mer om ringen är slät i övrigt. Men jag älskar sidostenar! Men vill ju samtidigt att den stora stenen ska synas ordentligt!

  • ellysmom
    jools skrev 2013-11-29 11:46:20 följande:
    Ellysmom: Åh, vad kul att du hittat en diamant som känns bra! Jag tror att det alltid går att förhandla lite :) Det är ju jäkligt snyggt med kuddslipade! Jag försökte släppa på att vara alltför kritisk, och inte noja allför mycket. Först då vågade jag gå igenom med köpet. Jag tänker, sedan när den väl sitter på fingret så kommer man ju inte jämföra den med andra diamanter direkt, och då blir den ju liksom perfekt!

    Ja, anledningen till att jag vill göra min ring här hemma är ju just det med fattning och sånt, jag vill kunna gå in till de som gjort ringen och få den kollad då och då. Det känns mycket tryggare att göra den här, så det är jag helt med dig på!

    Min stora fundering just nu är om jag ska ha sidostenar eller bara den stora diamanten (eller, stora och stora, den är 0.5) på vigselringen. Guldsmeden tycker att den stenen syns mer om ringen är slät i övrigt. Men jag älskar sidostenar! Men vill ju samtidigt att den stora stenen ska synas ordentligt!
    Vi var och skulle titta på stenen igår men då kunde de inte hitta den så sambon kunde inte få se den. (den var ju bara hemma på lån så de kanske hade fått skicka tillbaka den. Ägaren jobbade inte lördag denna helgen så vi kunde inte fråga honom)
    Men, sambon blev iaf oxå kör i slipningen. De hade ett par andra hemma så han kunde se hur det kommer bli på ett ungefär. Så himla kul!! Och nu är det ju inte långt borta heller insåg vi! Det gäller verkligen att hitta en sten som är perfekt nu för vi gifter ju oss den 8 mars. 14 veckor går ju hur fort som helst och jag är glad att jag började leta så tidigt för SHIT så mycket det är att sätta sig in i.

    Det verkar ju ändå som att jag kommer kunna hitta en vars djup inte är för stort så att längd och bredd upptill blir lite större. Vill inte ha som en lite boll liksom utan lite flatare men inser att det nog är lite svårt att hitta "den perfekts".

    Min guldsmed säger som din, att det är snyggast med enbart den stora stenen och på en lite smalare skena.

    Är den antikslipning ni pratar om samma som "gammal-slipning"? Nån pratade om det i butiken sist vi var där och jag glömde fråga...
  • jools

    Antikslipning har jag inte riktigt koll på heller!

    Gah, då är frågan sidostenars vara eller inte vara!
    Hur ska du göra?

    Vi gifter oss 22/2, så det är ganska snart också. Så coolt att äntligen få bära den fina ringen- eller jag tror den blir fin, det är ju inte klart än!

  • ellysmom
    jools skrev 2013-12-02 11:15:06 följande:
    Antikslipning har jag inte riktigt koll på heller!

    Gah, då är frågan sidostenars vara eller inte vara!
    Hur ska du göra?

    Vi gifter oss 22/2, så det är ganska snart också. Så coolt att äntligen få bära den fina ringen- eller jag tror den blir fin, det är ju inte klart än!
    Jag ska inte ha några sidostenar. Men de jag nu tittat på är ju runt 6.5cmx5.7cm så det känns som att det räcker.  
    Eller hur! Ska bli sjukt kul att ha den på sig! haha! Heller ingen riktig aning om hur det blir med fattning och allt. Men det blir säkert bra. Annars får man väl modifiera lite.
    Hur stor var din sten och vad har du för ring till om du har någon? Jag tycker en stor solitär är superfint och mycket maffigare än flera stenar. Har för mig du sa en halv carat och då tycker jag nog ändå att du ska ha bara den för sig själv. 

     
Svar på tråden Någon som har kuddslipad diamant som vill visa?