• tr3apor

    september 2014

    En tråd för oss som gifter oss i September 2014.
    Här kan vi dela med oss av planering, frågor och såklart bilder!

  • Svar på tråden september 2014
  • Dani

    Nu i veckan kom det till 8 nya gäster som ska bjudas, vänner till fästmannens föräldrar som vi inte riktigt hade räknat med. Men men! Det blir nog bra ändå.
    Nu efter att jag förlikat mig med tanken på att tårtan kommer att gå loss på 6-6500 så känns allt annat som droppar i havet faktiskt.
    Men nu har vi bokat DJ och fotograf så alla stora bitar är färdiga nu. Snart är det bara 5 månader kvar!

  • Förälskade

    Jag tycker gästlistan varierar hela tiden även om den faktiskt är spikad så vill man lägga till (fast att jag inte får). Jag tror även att jag har löst hur jag ska göra med hur jag ska göra med "bordsplaceringen" lr a korten...där gästerns namn står vid platsen...har hjärnsläpp och kommer inte på det rätta ordet. Men tänkte sätta ihop små favors till var gäst, något som symboliserar oss och som inte samlar damm. Jag ska pyssla ihop små askar där jag sedan ska lägga i papers-seed som jag gör själv. Min sambo älskar blommor och grönt så då symboliserar det väldigt mycket honom sen så är det en gåva som blir väldigt billig om man gör det själv :)

    Jag har fortfarande inte hittat någon florist eller någon som ska göra vår tårta än, är ledig i veckan så får ge mig ut på jakt efter det för det är allt annat än lätt att hitta i denna lilla stad. Tycker att bröllop borde ske titt som tätt här men tydligen ingen större marknad för allt runt omkring. Kan inte förstå att det är under 6 månader kvar!

  • Anettem

    Jag har efter mången tanke kommit fram till att det ska bli solrosor i brudbuketten och i och med det kan jag äntligen kontakta florister. :)

  • Förälskade
    Anettem skrev 2014-04-01 08:14:22 följande:

    Jag har efter mången tanke kommit fram till att det ska bli solrosor i brudbuketten och i och med det kan jag äntligen kontakta florister. :)


    Åh vad fint! Önskar jag visste vad jag vill ha för blommor. Hur vill du ha den bunden i så fall? Det enda jag vet att jag vill är att buketten ska vara droppformad.
  • Anettem
    Förälskade skrev 2014-04-01 20:53:12 följande:
    Åh vad fint! Önskar jag visste vad jag vill ha för blommor. Hur vill du ha den bunden i så fall? Det enda jag vet att jag vill är att buketten ska vara droppformad.
    Jag tänker mig solrosor, mörkgröna blad av något slag och eventuellt mjukt cremefärgade rosor bundet i rund form men inte sådär jättetät utan lite lösare. Förhoppningsvis så får jag en bra florist som förstår precis hur jag menar så att jag blir nöjd, märkligt att det ska vara så svårt just med blommor.
    Du hittar nog dina blommor snart också ska du se, det är som en liten spärr som bara måste släppa. :)
  • Ninisen

    Vi gifter oss den 27 september i Nydala Klosterkyrka utanför Värnamo. Känner mig en aning stressad över att inte ha kommit på hur inbjudningarna ska se ut eftersom både brudklänning och klänningar till brudtärnorna är klara, brudbuketten är planerad, maten planerad, hela vigselceremonin är planerad.
    Men det löser sig säkert.
    Det är andra gången jag gifter mig, medan min sambo alltid tidigare sagt att han inte någonsin ska gifta sig. Fast det visade sig att han inte var sämre än att han kunde ändra sig. Det gör att jag känner lite mer press den här gången, jag har en betydligt starkare bild av hur jag vill ha det. Minns mitt förra bröllop med värme men även de saker med den dagen som jag inte vill uppleva den här gången. Bröllopet är tänkt att bli en förhållandevis intim historia, bara de släktingar och vänner som vi av hela våra hjärtan vill ha med kommer att få en inbjudan. Vilket ledde till att vi står med ca 80 gäster, men troligtvis blir det en del avhopp vilket gör det hela mer lätthanterligt.
    Festen kommer att bli på en scoutgård utanför Värnamo, en underbar lokal som dessutom har 40 sängplatser, vilket är väldigt praktiskt eftersom många gäster kommer från annan ort.
    Vi hoppas att dagen kommer att bli en härlig blandning av allvar och  skämt. Min sporttokige sambo har fått välja utgångsmusik och då blev det Eurovisionmelodin, och han kommer att gå in i kyrkan före mig och då till tonerna av Final Countdown. För egen del har jag valt betydligt mer traditionell musik. Min dotter, som kommer vara brudtärna tillsammans med min sambos dotter, kommer att sjunga de solon som vi tänkt oss ha under vigseln.
    Min sambo är lite trött på det här med bröllopsprat så det känns skönt att jag hittade detta forumet!  

  • Ninisen
    Förälskade skrev 2014-01-23 14:23:50 följande:
    Vad kul! Det är jätte förvirrande det här om du frågar mig! Hade en bild på en klänning och valde en helt annan. Men det bästa tipset jag har är att testa även om du inte tycker om den på galgen!

    Jag sitter här och garvar i min ensamhet, tänkte försöka hitta in och utgångsmusik för vigseln. Jag tål inte orgelmusik tydligen! Bara skrattar och inget låter vackert! Har ni valt musik?
    Vi har valt musik. Som ingångsmusik för mig blir det Trumpet Tune av John Stanley och utgångsmusiken blir Te Deum av Charpentier. Problemet för oss är att vi gifter oss i en ganska liten kyrka som har en liten orgel vilket påverkar musikvalet. Men eftersom jag kommer från Landskrona så vet jag att orgeln där inte är någon begränsning för urvalet. Kan hålla med om att orgelmusik kan låta illa om man inte hör den "live". Mitt tips är att ni kontaktar kantorn/organisten och ber honom/henne spela några förslag för er. Vet att organisten Dag Videke är väldigt duktig och Håkan Falk som är kantor ska vara både rolig och duktig. Om man väljer avancerade stycken är det bra om musikern får reda på det i god tid så de har en chans att öva.
    Under vigseln kommer min dotter att sjunga "To have and to hold", "All of me" och slutligen "Kärleken förde oss samman". Det har nästan varit svårare att välja solon än in- och utgångsmusik. 
  • niwen

    Jag sitter och pillar det sista med inbjudningarna nu, vilken mening tycker ni passar bäst 
    "INBJUDER ER ATT VARA MED OCH FIRA DENNA DAG"
    eller
    "BJUDER IN TILL ATT VARA MED ATT FIRA DENNA DAG"

    eller om det finns bättre förslag så tar jag gärna emot det med. Små detaljer gör mycket. Känner mig osäker på om det ska vara att eller och.. Länge sedan jag läste svenska i skolan nu hehe..  

  • dream85

    Hej!
    Äntligen kan jag gå med i denna tråd. Jag har suttit och läst eran tråd och drömt mig bort till ett septemberbröllop men sambon har inte varit lika pigg på den iden. Men idag helt plötsligt så överraskade han mig med att vilja boka datum för bröllop. Så den 20 september gifter vi oss i Stadshuset i Stockholm. Det är även vår 6 årsdag och jag har verkligen drömt om att få gifta mig just den dagen. Så blev otroligt glad när vi lyckades boka den sista lediga tiden 20 september.
    Men vårt bröllop kommer vara lite annorlunda jämfört med de flesta härinne men tycker bröllop är otroligt kul att diskutera så följer gärna diskussionerna ändå.

    Vi har bestämt oss för att gifta oss i smyg. Ingen i familjen kommer att få veta förrän efteråt. Vi kommer gå ut med en förlovning men säga att vi kommer gifta oss sommaren 2015. Jag har alltid drömt om ett väldigt stort bröllop men kände helt plötsligt att jag vill ha det bara vi 2. Och eftersom sambons föräldrar är skilda efter en väldigt bitter skilsmässa och knappt kan vara i samma rum så känns det bara lättast. Man vill helt enkelt inte behöva ha den bittra stämningen under dagen.
    Så om 1 månad ska vi gå ut med att vi har förlovat oss och se hur alla reagerar. Jag vet inte hur jag ska kunna hålla tyst om detta men ska göra mitt bästa. Vi vill berätta för alla när vi är samlade och om 1 månad så firar vi sambon samt min examen så det känns som ett väldigt bra tillfälle. Då hinner vi även välja ut förlovningsringar.

    Längtar som en galning till den stora dagen, får hoppas dessa 5,5 månader går snabbt!

Svar på tråden september 2014