• Sudditjuven

    Vi som gifter oss 2015!

    En dottertråd till Bröllop 2015.

    Här diskuterar vi alltså kommande bröllop! :) 

    Vi planerar just nu ett vintageromantiskt bröllop för ungefär 50 personer och vi har en budget på 20.000 - 25.000. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-14 23:00
    Augusti:

    8e - Artemiss
    15e - Sudditjuven

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 08:39
    ? - Lindijoo

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 13:02

    120926 - april/maj
    ellie01 - Maj/juni
    Cammyr - 13e juni
    Artemiss - 8e augusti
    Sudditjuven - 15e augusti
    Lindijoo - augusti

  • Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!
  • Kotten
    Plättis skrev 2015-04-16 21:11:26 följande:

    Ikväll fick jag ett sms från min kusin som ska sjunga på bröllopet, hon anmälde sig och skrev "jag antar i alla fall att jag är bjuden, för vi har inte fått någon inbjudan". Vi skickade dem förra veckan, och jag har haft sån ångest över att de ska ha kommit bort eftersom ingen hört av sig, och nu blev det inte bättre Jag kan inte ringa alla 60 gäster och kolla heller, utan får väl passa på när vi träffas.
    Är lika delar upprörd och skräckslagen, typ. Tänk om det är fler som kommit bort? Våra vänner och familjer har i alla fall fått, resten vet om att vi gifter oss och har bokat in datumet.


    Vi fick bort en inbjudan i posten, det framkom när personen gratulerade oss och jag frågade om han trodde han kunde komma, han tog det rätt chill och vi skickade inbjudningsinformationen med mejl så allt löste sig. Men lite trist ändå så klart.
  • Kotten

    Lite råd, vi ska via en bekant fråga några äldre ungdomar om dom vill plocka fram mat och hjälpa till med den biten på vårt bröllop (vi lagar delar av maten själv + köper delar t.ex. färdigskuret kött osv). Men vad är rimligt att erbjuda i timlön? Det blir en ganska lång dag och vi vill ge skäligt betal. Vad är skäligt betalt i det här fallet?

  • Sofia2015
    Kotten skrev 2015-04-17 09:05:42 följande:

    Lite råd, vi ska via en bekant fråga några äldre ungdomar om dom vill plocka fram mat och hjälpa till med den biten på vårt bröllop (vi lagar delar av maten själv + köper delar t.ex. färdigskuret kött osv). Men vad är rimligt att erbjuda i timlön? Det blir en ganska lång dag och vi vill ge skäligt betal. Vad är skäligt betalt i det här fallet?


    Vi betalar 180:-/timme/person och vi hyr in en cateringfirma för servisen. Vi räknar med tre personer i fyra timmar så vi hamnar på strax över 2000:-, vilket känns mer än rimligt! Det var deras standardtaxa, så det är inte som att vi fått nån specialdeal heller. =)
  • SofiaF
    Plättis skrev 2015-04-16 21:11:26 följande:

    Jag funderar på att baka små punschrullar som matchar temat (små björkstubbar eftersom vi har björken och Umeå som tema), men det beror lite på vädret. Blir det 30 grader varmt som i somras kommer de smälta och bli förstörda innan vigseln är klar. Dessutom vet jag inte hur restaurangen ställer sig till det.

    Ikväll fick jag ett sms från min kusin som ska sjunga på bröllopet, hon anmälde sig och skrev "jag antar i alla fall att jag är bjuden, för vi har inte fått någon inbjudan". Vi skickade dem förra veckan, och jag har haft sån ångest över att de ska ha kommit bort eftersom ingen hört av sig, och nu blev det inte bättre Jag kan inte ringa alla 60 gäster och kolla heller, utan får väl passa på när vi träffas.

    Är lika delar upprörd och skräckslagen, typ. Tänk om det är fler som kommit bort? Våra vänner och familjer har i alla fall fått, resten vet om att vi gifter oss och har bokat in datumet.


    Hmm ja punchrullar kan vara svårt i sommarvärmen... Kan du inte ha dom i kylen så länge som möjligt då? Fast marsipanen kommer nog inte vara så kul efter en stund... Kan  fundera på nått om du vill? Är konditor och är mammaledig så lite abstinens har jag allt nu ;)

    Jag funderade på att göra själv, men insåg att jag aldrig kommer hinna med studier och en bebis... Så vi funderar på att köpa peps mintkulor att lägga i en liten organzapåse till varje gäst istället :)

    Oj, men min sambos föräldrar fick sin inbjudan typ 1 vecka efter alla andra... Så hoppas det bara är dom som inte fått... Jag tror generellt att ju tidigare man skickar ut inbjudningar ju sämre är folk tyvärr på att svara tidigt faktiskt...
    crs skrev 2015-04-17 06:58:32 följande:
    Den senaste köpte jag från Boohoo. Har köpt en tidigare från JJs, och den innan minns jag inte varifrån den var... Jag vill inte ha en brudklänning så, så kändes inte som att det skulle vara så givande att leta i bröllopsbutiker :P Och affärutbudet här i stan är inte fantastiskt. 

    Vi har inga förlovningsringar, utan kommer båda två bara ha vigselringarna. Hans blir en enkel slät i titan, 4 mm bred. Jättefin på honom! :) Det var han som valde material i våra ringar, han ville nödvändigtvis ha titan pga dess egenskaper. Jag hade kunnat tänka mig att ha en ljusare metall, men jag gillar också titan! 
    Och ja, visa din! :) 

    Min unge (6 år) har sååå svårt att bestämma sig. Hon gillar alla klänningar jag visar, utom de jag tycker är bäst. Hittade en fin blå spetsklänning på HM, som jag tyckte skulle passa. Hon vill ha en blå klänning, men den dög inte. Hon ville ha en Frostklänning, som jag sa nej till. Sen ändrade jag mig och sa okej, men då ville hon inte ha den längre. Så smidigt... 
    Plättis skrev 2015-04-16 21:11:26 följande:

    Jag funderar på att baka små punschrullar som matchar temat (små björkstubbar eftersom vi har björken och Umeå som tema), men det beror lite på vädret. Blir det 30 grader varmt som i somras kommer de smälta och bli förstörda innan vigseln är klar. Dessutom vet jag inte hur restaurangen ställer sig till det.

    Ikväll fick jag ett sms från min kusin som ska sjunga på bröllopet, hon anmälde sig och skrev "jag antar i alla fall att jag är bjuden, för vi har inte fått någon inbjudan". Vi skickade dem förra veckan, och jag har haft sån ångest över att de ska ha kommit bort eftersom ingen hört av sig, och nu blev det inte bättre Jag kan inte ringa alla 60 gäster och kolla heller, utan får väl passa på när vi träffas.

    Är lika delar upprörd och skräckslagen, typ. Tänk om det är fler som kommit bort? Våra vänner och familjer har i alla fall fått, resten vet om att vi gifter oss och har bokat in datumet.


    Vilken bra idé ändå! Det låter fint, liksom! Om de inte smälter bort då. :) 

    Är det inte väldigt sällan saker kommer bort på posten ändå? Risken att flera kommit bort borde väl vara rätt liten? Men du kanske kan delegera uppgiften lite, be dina närmsta höra sig för lite när de pratar med de som bjudits? :) 

    Jag är sjukt jävla nervös att min ring ska komma bort på vägen tillbaka till guldsmeden. Den behöver förminskas, men jag gillar verkligen inte alls att den varken är hos henne eller mig. Har sovit helt dåligt senaste nätterna för bara oroar mig att den ska komma bort. När jag lämnade in den så var personalen så stressad med så jag kom helt av mig och missade att försäkra försändelsen ordentligt. Det känns inte ens lite bra. Har inte gärna råd att låta göra en ny om den skulle komma bort... 
    Håller tummarna att ringen kommer fram !!

    Hahaha min dotter är också 6 år och hade gärna varit Elsa varje dag inklusive bröllopsdagen om hon fick ;) Hon ska ha den här klänningen från Lindex :)


  • SofiaF
    Kotten skrev 2015-04-17 09:05:42 följande:

    Lite råd, vi ska via en bekant fråga några äldre ungdomar om dom vill plocka fram mat och hjälpa till med den biten på vårt bröllop (vi lagar delar av maten själv + köper delar t.ex. färdigskuret kött osv). Men vad är rimligt att erbjuda i timlön? Det blir en ganska lång dag och vi vill ge skäligt betal. Vad är skäligt betalt i det här fallet?


    Hur lång dag kommer det bli då och hur gamla är dom? Svårt att uppskatta, men drygt 100 kr/h är väl ok beroende på ålder och så :)
  • Plättis
    crs skrev 2015-04-17 06:58:32 följande:

    Är det inte väldigt sällan saker kommer bort på posten ändå? Risken att flera kommit bort borde väl vara rätt liten? Men du kanske kan delegera uppgiften lite, be dina närmsta höra sig för lite när de pratar med de som bjudits? :)

    Jag är sjukt jävla nervös att min ring ska komma bort på vägen tillbaka till guldsmeden. Den behöver förminskas, men jag gillar verkligen inte alls att den varken är hos henne eller mig. Har sovit helt dåligt senaste nätterna för bara oroar mig att den ska komma bort. När jag lämnade in den så var personalen så stressad med så jag kom helt av mig och missade att försäkra försändelsen ordentligt. Det känns inte ens lite bra. Har inte gärna råd att låta göra en ny om den skulle komma bort...


    Jag ska be dem höra sig för, annars har vi rätt regelbunden kontakt med släkten och kan fråga dem då. Dessutom har vi ett Facebook-evenemang där man åtminstone kan få svar från de som använder Facebook.

    Håller tummarna för att den hittar fram, det borde gå bra. Vår inbjudan är det andra jag vet kommit bort på posten, men det får man väl se som en rätt bra procent.
    Kotten skrev 2015-04-17 08:45:05 följande:

    Vi fick bort en inbjudan i posten, det framkom när personen gratulerade oss och jag frågade om han trodde han kunde komma, han tog det rätt chill och vi skickade inbjudningsinformationen med mejl så allt löste sig. Men lite trist ändå så klart.


    Ja, tråkigt när det inte blir som man tänkt :/ Vi har några extra eftersom vi bara kunde beställa jämna antal, så det löser sig ju. Men vi har slickat kuvert i onödan och det är nog banne mig värst av allt :P
    SofiaF skrev 2015-04-17 10:42:31 följande:

    Hmm ja punchrullar kan vara svårt i sommarvärmen... Kan du inte ha dom i kylen så länge som möjligt då? Fast marsipanen kommer nog inte vara så kul efter en stund... Kan  fundera på nått om du vill? Är konditor och är mammaledig så lite abstinens har jag allt nu ;)

    Jag funderade på att göra själv, men insåg att jag aldrig kommer hinna med studier och en bebis... Så vi funderar på att köpa peps mintkulor att lägga i en liten organzapåse till varje gäst istället :)

    Oj, men min sambos föräldrar fick sin inbjudan typ 1 vecka efter alla andra... Så hoppas det bara är dom som inte fått... Jag tror generellt att ju tidigare man skickar ut inbjudningar ju sämre är folk tyvärr på att svara tidigt faktiskt...


    Ja, fundera gärna om du kommer på något smart :) Vi ska vigas kl 16 och middagen börjar 17, så rent teoretiskt borde de kunna ligga i kylen till strax innan 17 om serveringspersonalen kan lägga fram dem. Än så länge har jag inte hört att någon är allergisk mot mandel eller några andra ingredienser, så det verkar lovande. Men å andra sidan är det jäkligt pilligt och jag kommer stå i köket och svära i flera dagar för att få ihop det. Små mintpastiller känns mycket lockande när jag tänker på det ;)

    Och ja, alla tänker att de har gott om tid på sig att svara. Det är lite frustrerande, men vi brukar alltid vara sista lortarna när det gäller allt, så det kanske är payback nu.
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • filibustern

    fick samtal igår om att min vigselring är färdig - nu bara gravyren kvar. ska skickas för det på tisdag, så om 3 veckor kan jag hämta våra ringar! :DDD ska bli kul att se hur gravyren blev! 

    för övrigt ska jag (då göbben är borta) fixa med inbjudan så det är HELT klart för utskick när karln kommer hem på flygardagen. då tänker vi ha ett kalas för karln som fyller år 5 maj, och då när våra föräldrar är där, så passa vi på att ge dom inbjudan personligen. ooooh! så spännande det ska bli! 

    men det känns lite jobbigt att göra allt... lite.. usch.. har tappat gnistan lite.. 


    SofiaF skrev 2015-04-16 19:17:19 följande:
    Ska någon av er ge några favors till era gäster förresten?
    vi tänker låta gästerna få ta hem vinglasen ^^
  • Emmasara

    Idag har jag fått hem min ring och fått testa den, älskar den jättemycket och längtar tills jag får använda den varje dag 141 dagar kvar :P 

    Jag tänkte ta en bild med min förlovningsring också, men när jag hade båda ringarna på mig så såg man hur oputsad min förlovningsring är och det såg bara konstigt ut 


    5 september 2015
  • SofiaF

    Jätte fin ring!! :)
    Jag övervägde att ha en större ring i mitten av min vigselring och mindre stenar runt om för det är så snyggt, men när jag testade så var det bara inte jag... Men som sagt det är jätte snyggt :D

  • Allrakäraste
    Emmasara skrev 2015-04-17 23:13:30 följande:

    Idag har jag fått hem min ring och fått testa den, älskar den jättemycket och längtar tills jag får använda den varje dag 141 dagar kvar :P 

    Jag tänkte ta en bild med min förlovningsring också, men när jag hade båda ringarna på mig så såg man hur oputsad min förlovningsring är och det såg bara konstigt ut 


    Oj vad fin! Jag ska iväg och prova klänning nästa helg - så sjukt peppad!! - och ska även passa på att titta på ring. Har varit helt inställd på en alliansring men tycker att solitärer är fina, kanske hittar något liknande som din, det känns som en sammanslagning av dem båda :)
Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!