• Sudditjuven

    Vi som gifter oss 2015!

    En dottertråd till Bröllop 2015.

    Här diskuterar vi alltså kommande bröllop! :) 

    Vi planerar just nu ett vintageromantiskt bröllop för ungefär 50 personer och vi har en budget på 20.000 - 25.000. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-14 23:00
    Augusti:

    8e - Artemiss
    15e - Sudditjuven

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 08:39
    ? - Lindijoo

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 13:02

    120926 - april/maj
    ellie01 - Maj/juni
    Cammyr - 13e juni
    Artemiss - 8e augusti
    Sudditjuven - 15e augusti
    Lindijoo - augusti

  • Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!
  • frkmaria
    Petraksa skrev 2014-01-15 15:21:06 följande:
    Det beror ju helt på vad ni ska köpa. Men om man vill ha de "vanliga" ölsorterna så skiljer det väldigt mycket i pris! vin däremot beror det helt på vilken sort, ibland kan det till och med vara dyrare i tyskland så det gäller att researcha lite innan :)
     Samma sak med spriten, väldigt mycket beroende på sort och erbjudanden. Men om man inte bryr sig så mycket om märken kan man få tag i väldigt mycket billigare i Tyskland.

    Och precis som du säger, kul att göra det som en liten utflykt :)
    Försöker räkna lite på det. Låter detta rimligt för 90-100 pers? 

    20 flaskor champange

    35 flaskor rött /Bib
    30 flaskor vitt/ Bib


    15 plattor öl


    7 plattor cider


    3 plattor färdigblandade drinkar (gin tonic eller dyl)


     Eller är det snålt?
    Givetvis tillkommer alkoholfria alternativ som cola/fanta/sprite/mineralvatten samt vanligt vatten.

    Champangen är ungefär samma priser, det finns lite billigare och lite dyrare.. .vet inte vad man ska köra. Måste man köra riktig champange eller räcker det med mousserande? 

    Hursom. Om jag räknar på detta så tjänar vi in kanske 3000 om man tänker resan. Och har man då köpt för mycket så får man tillbaka det på systemet.

    Äsch. Jag får se. Kan man åka med mina föräldrar och handla så de också får handla lite kanske det blir lättare.. Då kan vi ju dela på resan och då lönar det sig helt plötsligt mycket mer! 

    Sen vet man ju inte med båtpriserna... jag fattar helt enkelt inte sidorna helt och hållet. :) 

     
  • Petraksa

    Det är egentligen bara du som kan avgöra vad som är rimligt. Utifrån hur många du tror kommer dricka alkohol hur mycket de "brukar" dricka vid festligheter osv. 

    Champange och mousserande vin är egentligen ingen skillnad. Det enda som får lov att heta champange är de som tillverkas i distriktet champange i Frankrike. Sen skiljer det givetvis i smaken beroende på vilket mousserande man köper. Finns alltid bättre och sämre. Har för mig att systembolaget kan ordna en provning om jag inte har helt fel för mig.. Tror att mina föräldrar provade olika sorter innan de gifte sig men jag kan ha fel.

    Nu var det ett tag sen jag åkte över till Tyskland men det är något med 6timmars regeln. Vet inte hur mycket du får tillbaka på biljett priset men tror att det är hälften om du åker tillbaka inom sex timmar. :)

    Tänker mer på det där med färdigblandade drinkar.. De brukar i sig vara väldigt dyra och de som jag har smakat har inte alls varit goda och inte i närheten smakat som originaldrinken..

    Hade det inte varit bättre att köpa lite flaskor, (finns jättebillig god gin) så att man kian blanda själv?

    Nu har jag själv haft väääldigt många fester och har hjälpt till att arrangera ännu fler, och det går åt väldigt mycket mindre alkohol än man tror.
    Det är därför vi har valt att ha en bartender för jag tror att vi sparar på det i det långa loppet. Mindre alkohol behövs köpas in då det inte blir "spill" på samma sätt (någon blandar en drink som inte var god osv.,)

    Lättast tror jag dock är att se till de man bjuder. De kanske bara är öl och vin människor och då kanske det inte behövs annat? 

  • frkmaria

    Ah.
    Tanken är ju faktiskt att vi inte ska ha sprit just för att det inte ska bli fylleslag. Men så gjorde våra kompisar i somras så att de hade gin&tonic färdigblandad och den var fakiskt riktigt god! Så det är därifrån jag har fått den idéen! :)

    Nej, det är svårt att beräkna. Vissa jag läste hade beräknat en massa mer än jag, men jag är lite rädd för att några inte riktigt klarar av att sätta stopp själv..

    Förövrigt snubblade jag över denna sida idag: www.partyproductions.se . Någon som har erfarenhet? Positiv/negativ? :D Verkar finnas en del bra saker! 

  • filibustern
    gloriousgirlgirl skrev 2014-01-15 14:40:07 följande:
    Äntligen, äntligen, äntligen! Får jag skriva här på BT och faktiskt, på riktigt, planera ett bröllop! Så jag hänger på lite här, hoppas att det är okej med er andra. Bröllop blir det nästa sommar (2015) i Linköpingstrakterna.
    välkommen!
  • Kinder
    gloriousgirlgirl skrev 2014-01-15 14:40:07 följande:
    Äntligen, äntligen, äntligen! Får jag skriva här på BT och faktiskt, på riktigt, planera ett bröllop! Så jag hänger på lite här, hoppas att det är okej med er andra. Bröllop blir det nästa sommar (2015) i Linköpingstrakterna.
    Stort grattis :)
  • Tessa

    Jag har ju tidigare i denna tråd klurat på alternativ till de gräsliga stolar som herrgården vi bokat har i sin festsal. För er nya så är hela herrgården superfin, med kristallkronor och tidstypiska inslag från 1700-talet samt en salong med rokokomöbler etc. 
    I festsalen har de tyvärr slitna trästolar med en lila sits som inte faller någon i smaken - varken den som gillar trästolar eller lila...

    Har tittat på att hyra in stolar eller överdrag, men med transportkostnader till norrbotten kostar det multum.

    Hittade nu dessa fina vita TERJE klappstolar på IKEA som jag tänkte att man kan ha både under middagen och under vigseln utomhus. Man ställer upp dem i trädgården och personalen bär sedan in stolarna i festsalen medan gästerna minglar.



    Vet dock inte hur sköna de är att sitta på en längre stund, så måste nog testa vid nästa IKEA-besök.
    De kostar 139kr styck, och jag behöver ca 40 stycken = 5560kr
    Men detta är kanske något man kan sälja för halva priset på blocket sedan får att få igen lite av pengarna?

    Vad tror ni? Kanske rentav någon av er som har denna stol?
     
    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
  • filibustern
    Tessa skrev 2014-01-17 22:57:52 följande:
    Jag har ju tidigare i denna tråd klurat på alternativ till de gräsliga stolar som herrgården vi bokat har i sin festsal. För er nya så är hela herrgården superfin, med kristallkronor och tidstypiska inslag från 1700-talet samt en salong med rokokomöbler etc. 
    I festsalen har de tyvärr slitna trästolar med en lila sits som inte faller någon i smaken - varken den som gillar trästolar eller lila...

    Har tittat på att hyra in stolar eller överdrag, men med transportkostnader till norrbotten kostar det multum.

    Hittade nu dessa fina vita TERJE klappstolar på IKEA som jag tänkte att man kan ha både under middagen och under vigseln utomhus. Man ställer upp dem i trädgården och personalen bär sedan in stolarna i festsalen medan gästerna minglar.

     


    Vet dock inte hur sköna de är att sitta på en längre stund, så måste nog testa vid nästa IKEA-besök.
    De kostar 139kr styck, och jag behöver ca 40 stycken = 5560kr
    Men detta är kanske något man kan sälja för halva priset på blocket sedan får att få igen lite av pengarna?

    Vad tror ni? Kanske rentav någon av er som har denna stol?
     
    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
    låter som en ypperlig plan tycker jag :) och ang. komforten, jag tror det är som med alla andra stolar. det är olika från klappstol till klappstol. kanske just den här kvalisorten är skön, eller inte? :P 

    tror absolut dom är säljbara sedan! kan faktiskt vara rätt så åtråvärt för en annan som kanske ska ha utomhusbröllop. :)
  • frkmaria

    Man kan ju tom kolla med herrgården om de vill köpa stolarna av er för just bröllopstillfällen. Eller ännu bättre, fråga om de inte ska köpa sådana, eller liknande, direkt. Personligen så tänker jag strunta i stolarna och köra på de som finns. De ser iaf bekväma ut. Kommer inte heller sy stolskappor eller sätta rosetter. Ärligt talat tror jag inte våra gäster kommer reagera på detta heller. Men jag skulle först ta upp problemet med herrgården och kolla om de kan lösa det! :)

  • Petraksa
    Tessa skrev 2014-01-17 22:57:52 följande:
    Jag har ju tidigare i denna tråd klurat på alternativ till de gräsliga stolar som herrgården vi bokat har i sin festsal. För er nya så är hela herrgården superfin, med kristallkronor och tidstypiska inslag från 1700-talet samt en salong med rokokomöbler etc. 
    I festsalen har de tyvärr slitna trästolar med en lila sits som inte faller någon i smaken - varken den som gillar trästolar eller lila...

    Har tittat på att hyra in stolar eller överdrag, men med transportkostnader till norrbotten kostar det multum.

    Hittade nu dessa fina vita TERJE klappstolar på IKEA som jag tänkte att man kan ha både under middagen och under vigseln utomhus. Man ställer upp dem i trädgården och personalen bär sedan in stolarna i festsalen medan gästerna minglar.

    Vet dock inte hur sköna de är att sitta på en längre stund, så måste nog testa vid nästa IKEA-besök.
    De kostar 139kr styck, och jag behöver ca 40 stycken = 5560kr
    Men detta är kanske något man kan sälja för halva priset på blocket sedan får att få igen lite av pengarna?

    Vad tror ni? Kanske rentav någon av er som har denna stol?
     
    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
    Jätte fina stolar!
    Om du tycker att det kan bli obekvämt med stolarna så kan man sy enklare dynor att sitta på och då gärna i färgtemat. Tror inte detta heller är något problem att få sålt speciellt inne på denna sidan :) 
  • Tessa
    frkmaria skrev 2014-01-18 12:00:29 följande:
    Man kan ju tom kolla med herrgården om de vill köpa stolarna av er för just bröllopstillfällen. Eller ännu bättre, fråga om de inte ska köpa sådana, eller liknande, direkt. Personligen så tänker jag strunta i stolarna och köra på de som finns. De ser iaf bekväma ut. Kommer inte heller sy stolskappor eller sätta rosetter. Ärligt talat tror jag inte våra gäster kommer reagera på detta heller. Men jag skulle först ta upp problemet med herrgården och kolla om de kan lösa det! :)
    Det var ju en smart idé! :) Tack för tipset!

    Och tack ni andra för era inputs!

    Jag tror inte heller alla våra gäster kommer tänka på stolarna. Men mig stör det fruktansvärt mycket. 
    Efter vi varit där och tittat, nämnde jag dessa fula stolar för min mamma. Hon skrattade lite och retade mig för att jag är petig Flört och sa just att ingen kommer tänka på stolarna.
    Men så var hon själv på just samma herrgård några månader senare för en konferens. När hon kom tillbaka tittade hon storögt på mig och sa "Vet du, de där stolarna var faktiskt riktigt hemska! Jättekonstigt att de inte köpt in några andra."

    Jag ska i alla fall provsitta dessa nästa IKEA-besök och klura lite på era tips och tankar.

    En vecka kvar till bröllopsmässa! Längtar så! 
    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!