• Sudditjuven

Vi som gifter oss 2015!

En dottertråd till Bröllop 2015.

Här diskuterar vi alltså kommande bröllop! :) 

Vi planerar just nu ett vintageromantiskt bröllop för ungefär 50 personer och vi har en budget på 20.000 - 25.000. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-14 23:00
    Augusti:

8e - Artemiss
    15e - Sudditjuven

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 08:39
    ? - Lindijoo

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 13:02

120926 - april/maj
    ellie01 - Maj/juni
    Cammyr - 13e juni
    Artemiss - 8e augusti
    Sudditjuven - 15e augusti
    Lindijoo - augusti

• Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!
  • Maid of honour
    filibustern skrev 2014-01-19 19:06:58 följande:
    välkommen och grattis! vad kul att ha middagen hemma! catering är ju mycket kallrätter, men det beror ju såklart på vad ni har för rätter :)  har dåligt om fantasi för att hitta på en lösning dock. men ett värmeskåp vore ju något! om ni inte hae en stor ugn? fin bukett för övrigt! sitter och tittar själv på buketter, fast jag vet att jag inte kommer att ha ens en ögonfrans med i hur min bukett kommer se ut :P
    Tack! Jag vill inte ha något kallt, eller till förrätt och efterätt, men huvudrätten vill jag ha varm. Men jag tänkte om man får den varm och hyr ett värmeskåp och sen har man inhyrd personal som lägger upp och serverar. Vi bor bara 10 min gångväg från kyrkan, och vill inte lägga 100 000kr på bröllop, så tänkte att huset skulle vara roligt, vi har 400kvm totalt med vind och källare, så jag tror vi ska få plats :) Bor på landet med åkrar runtomkring så inte direkt många grannar att störa heller!

Varför får du inte bestämma hur den ska se ut?  
  • filibustern
    Maid of honour skrev 2014-01-19 19:21:42 följande:
    Tack! Jag vill inte ha något kallt, eller till förrätt och efterätt, men huvudrätten vill jag ha varm. Men jag tänkte om man får den varm och hyr ett värmeskåp och sen har man inhyrd personal som lägger upp och serverar. Vi bor bara 10 min gångväg från kyrkan, och vill inte lägga 100 000kr på bröllop, så tänkte att huset skulle vara roligt, vi har 400kvm totalt med vind och källare, så jag tror vi ska få plats :) Bor på landet med åkrar runtomkring så inte direkt många grannar att störa heller!

Varför får du inte bestämma hur den ska se ut?  
    OJOJ vilket HUS! O.O  låter underbart! då skulle jag nog rekommendera ett värmeskåp, och personal skulle underlätta mycket! 

jo, heh. i början av planeringen så läste jag att enl. tradition (vet inte om den är svensk eller amerikanske eller nåt) så ska brudgummen beställa och hämta brudbuketten. och jag berättade detta för min fästman och han liksom "ok! jag ska beställa din brudbukett, och du får inget veta". :) så på den vägen är det. har så klart hintat lite (med slägga haha), men får inget veta. så det kan bli vad som helst, vilket är både spännande och läskigt :P  
  • Maid of honour
    filibustern skrev 2014-01-19 19:27:06 följande:
    OJOJ vilket HUS! O.O  låter underbart! då skulle jag nog rekommendera ett värmeskåp, och personal skulle underlätta mycket! 

jo, heh. i början av planeringen så läste jag att enl. tradition (vet inte om den är svensk eller amerikanske eller nåt) så ska brudgummen beställa och hämta brudbuketten. och jag berättade detta för min fästman och han liksom "ok! jag ska beställa din brudbukett, och du får inget veta". :) så på den vägen är det. har så klart hintat lite (med slägga haha), men får inget veta. så det kan bli vad som helst, vilket är både spännande och läskigt :P  
    Vad romantiskt! Min svärmor var överlycklig när vi sa att vi bestämt oss för att stanna hemma och gifta sig för då kunde hon göra båda brudbukett, bortsdekoration, och kyrkodekoration :) Jag är bara tacksam för de är så himla duktiga!
  • filibustern
    Maid of honour skrev 2014-01-19 19:47:55 följande:
    Vad romantiskt! Min svärmor var överlycklig när vi sa att vi bestämt oss för att stanna hemma och gifta sig för då kunde hon göra båda brudbukett, bortsdekoration, och kyrkodekoration :) Jag är bara tacksam för de är så himla duktiga!
    romantiskt ja. men som sagt. läskigt också :P men tycker om de allra flesta blommor så det blir nog bra oavsett^^. det jag sagt är att jag absolut inte vill ha en hård rund boll av rosor. ok, om det är en hård rund boll av nejlika (älskar nejlika) men inte av någon annan ensam blomma. och de blommor jag ogilklar, ogillar även han så. :P 

det är säkert skönt att ha någon som kan fixa sånna saker! blir billigare ^^ det enda vi tar hjälp av är min mamma som ska få virka min brudkrona. sen fixar/köper vi nog allt själv  :)
  • frkmaria

Oj. Här är man passiv någon dag så dyker 2 nya sidor upp med inlägg. :)
    Två nya så välkomna till er!

Jag tänkte på det här med klänningar som ni diskuterade (eftersom det var så mycket nytt orkar jag inte citera). Jag är ganska inne på att ha en tea-lenght som bröllopsklänning. Eftersom man gifter sig utomhus och fest med bygdegård tycker jag absolut det är passande. Men ska det vara ska det vara en ganska puffig kjol och gärna någon temafärg som band i midjan. Tänker mig något sådant: (Vill inte ha tub då jag har fula keloider på ryggen)

Nu verkar det inte funka att ladda upp flera samtidigt.. suck.. Men jaja. 

Sjöjungfru-klänning är verkligen inte my cup of tea, men gillar du den så kör hårt! :) 

Haha, filibustern! Gillar kanske inte själva utformandet men idéen! :) Vet några som skulle ha lås och nycklar i corsage och bukett, vi kanske ska ha musiknoter eller nåt istället? :) Tåls att tänkas på! :)

Ingenting är omöjligt maid of honor. Min mamma har lyckats laga middag till fler än 50 pers på en spis, så det ska väl kunna gå? Speciellt om ni har någon som gör slutet åt er. Ni kan ju förbereda så mycket som behövs så det bara är att värma upp det så det blir färdiglagat. Borde inte vara några problem!

Själv ska vi vara i ett litet kök i en bygdegård och laga mat till 100 pers, däremot tänkte vi max ha maten ljummen (eller kanske t.ex. varm potatisgratäng, kycklingklubbor eller dyl) men att lite är semi och lite är kallt. Vi tänkte dock göra det mesta själv och sedan hyra in "ungdomar" att servera och fixa disken så ingen gäst ska behöva ta på sig det ansvaret under kvällen.

Jag kommer nog vilja ha en enkel brudbukett i lila tror jag. Kommer INTE lägga flera 100 som vissa gör. Hellre en enkel typ tulpanbukett eller något som man sätter ett handtag på själv. Just den biten har jag inte tänkt så mycket på än! ;)  
  • Annelie01

oj vad ni har kommit långt i era planeringar..vi har funderingar att gifta oss juni 2015 och vi har inte ens
    börjat,inte gjort något...känner lite panik...redan;)

• filibustern
    frkmaria skrev 2014-01-19 19:57:36 följande:
    Oj. Här är man passiv någon dag så dyker 2 nya sidor upp med inlägg. :)
    Två nya så välkomna till er!

Jag tänkte på det här med klänningar som ni diskuterade (eftersom det var så mycket nytt orkar jag inte citera). Jag är ganska inne på att ha en tea-lenght som bröllopsklänning. Eftersom man gifter sig utomhus och fest med bygdegård tycker jag absolut det är passande. Men ska det vara ska det vara en ganska puffig kjol och gärna någon temafärg som band i midjan. Tänker mig något sådant: (Vill inte ha tub då jag har fula keloider på ryggen)

Nu verkar det inte funka att ladda upp flera samtidigt.. suck.. Men jaja. 

Sjöjungfru-klänning är verkligen inte my cup of tea, men gillar du den så kör hårt! :) 

Haha, filibustern! Gillar kanske inte själva utformandet men idéen! :) Vet några som skulle ha lås och nycklar i corsage och bukett, vi kanske ska ha musiknoter eller nåt istället? :) Tåls att tänkas på! :)

Jag kommer nog vilja ha en enkel brudbukett i lila tror jag. Kommer INTE lägga flera 100 som vissa gör. Hellre en enkel typ tulpanbukett eller något som man sätter ett handtag på själv. Just den biten har jag inte tänkt så mycket på än! ;)  
    fin klänning! passar absolut tycker ajg med, det blir lite "enklare" på något sätt med en sån klänning än t.ex en klänning med släp eller något på den typ av bröllop ni ska ha :)

ne vi vill inte heller lägga massa 100 på min brudbukett. och min karl kommer nog snåla utav bara tusan haha! han tycker 500 (som för oss är skitbilligt) för en brudbukett är dyrt :P men vi kommer försöka hålla oss under 1000kr på den. faktiskt, hittade jag en bild här på BT för massa månader sen, där hon hade VIRKAT sin brukbukett. den var rätt så nice faktiskt! och göbben tyckte det också. jag föreslog att höra av sig till min moster eller något, som gör en hel del "smågrejer". :P men jag får se vad han hittar på.
    Annelie01 skrev 2014-01-19 20:00:43 följande:
    oj vad ni har kommit långt i era planeringar..vi har funderingar att gifta oss juni 2015 och vi har inte ens
    börjat,inte gjort något...känner lite panik...redan;)
    inte då. ingen anledning att stressa - då gå ti'n ba fortare :P 
    jag föraöker hålla tillbaka mig själv då jag vet, att om jag ska börja ordentligt, är jag klar innan september I ÅR. :P 

• frkmaria

Känner igen det med virkad brudbukett, och min syster är high på att virka. Men jag tror ändå jag vill ha en "riktig" brudbukett. Kanske hinner ändra mig tills dess. ;) Men jag tror sådana saker faller på plats när det väl är dags.. och det är just det Annelie.. att vi är för tidigt ute! ;) Haha. Men det är rätt skönt för då kan man planera i lugn och ro och behöver inte stressa! :) 

• filibustern

förlåt jag halv-spamma här!! 

kollar lite brudbuketter.. kolla vad som finns för annorlunda. och kom in på "beaded wedding bouquet"
    alltså brudbuketter gjorda av pärlor! dyra som tusan, men så vackra!

man kan ju kanske blanda riktiga och pärlor också :)
    tänkte som inspiration till någon ^^ 
  • josefjun
    Maid of honour skrev 2014-01-19 19:02:33 följande:
    Jag har redan bestämt hur jag vill ha min brudbukett!

MIn svärmor och svägerska har en blomsterbutik och har gjort den nedan, och jag tycker den är så fin!

oh, vilken otroligt fin! ungeför nått sånthär vill jag också ha! väldigt vacker.
Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!