• Sudditjuven

    Vi som gifter oss 2015!

    En dottertråd till Bröllop 2015.

    Här diskuterar vi alltså kommande bröllop! :) 

    Vi planerar just nu ett vintageromantiskt bröllop för ungefär 50 personer och vi har en budget på 20.000 - 25.000. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-14 23:00
    Augusti:

    8e - Artemiss
    15e - Sudditjuven

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 08:39
    ? - Lindijoo

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 13:02

    120926 - april/maj
    ellie01 - Maj/juni
    Cammyr - 13e juni
    Artemiss - 8e augusti
    Sudditjuven - 15e augusti
    Lindijoo - augusti

  • Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!
  • filibustern
    Petraksa skrev 2014-01-15 10:31:36 följande:
    Jag fattar inte heller hur alla lyckas hålla priset nere.
    Vi hade tänkt oss en budget på ca 60.000 men igår när vi satt och räknade på vad allt kommer kosta så insåg vi att det var kört :P

    Fattar inte hur vi har planerat våra liv egentligen. Håller på att renovera huset, 2 resor inplanerade detta året och så ett bröllop 2015.
    Känns som om att vi får leva på nudlar ett tag, haha.

    Ni som inte har tänkt spendera så mycket på ert bröllop vad drar ni in på? Det är jag nyfiken över!
    För vi har ändå gratis lokal plus att jag kommer fixa nästan alla dekorationer själv och har planerat att köpa en kinaklänning men ändå kommer vi upp i extrema summor! 
    klänningen ville jag personligen inte lägga flera tusen på, så det blev blocket. 1000kr. sen har vi inte så många gäster, vi kommer ta några små tårtor istället för en våningstårta. (vet inte om det blir någon skillnad, men det hoppas vi väl) cateringen är rätt så billig här, alkoholen bjuder vi bara en del på, sen får de hålla eget. dekorationer tar vi från naturen så där sparar vi in massor. storduken blir nog en sån där pappersduk från dollarstore. lokalen kommer gå på 400kr för två dagar. om det inte blir den blir det nog dyrare. 

    men det är klart, mycket blir dyrare än man tänkt. :) men man försöker hålla ner.  
  • Petraksa
    filibustern skrev 2014-01-15 10:39:11 följande:
    klänningen ville jag personligen inte lägga flera tusen på, så det blev blocket. 1000kr. sen har vi inte så många gäster, vi kommer ta några små tårtor istället för en våningstårta. (vet inte om det blir någon skillnad, men det hoppas vi väl) cateringen är rätt så billig här, alkoholen bjuder vi bara en del på, sen får de hålla eget. dekorationer tar vi från naturen så där sparar vi in massor. storduken blir nog en sån där pappersduk från dollarstore. lokalen kommer gå på 400kr för två dagar. om det inte blir den blir det nog dyrare. 

    men det är klart, mycket blir dyrare än man tänkt. :) men man försöker hålla ner.  
    Klänningen känner jag samma, därför tror jag att en kinaklänning blir bästa lösningen. Om man inte hittar någon billig begagnad, fast det är jag väldigt tveksam till då jag nästan vet precis hur den ska se ut :P haha

    Min karls bror är bagare så han kommer att få baka tårtorna och min ena tärna är florist så hon kommer fixa blommorna. Så där är ytterligare 2 ganska dyra poster som vi drar in på..

    Det som egentigen kommer bli dyrast tror jag är mitt hår och smink, maten och fotografen. Fast sen är det alla de här småposterna som lätt glöms bort. Laddade ner en jättebra detaljerad budgetplan någonstans ifrån och alla dessa småutgifterna som man inte tänker på blir ju hur mycket som helst!
    Förhoppningsvis kan man köpa på sig lite under tiden så att det inte blir en sådan stor klumpsumma när det väl närmar sig.

    Sen alkoholen tänker vi bjuda på men det får bli några rundor till tyskland innan och så kommer vi att ha en bartender och 3-4 drinkar som man kan välja på förutom öl och vin. Bartendern just för att det drar ner på betydligt på kostnaderna mer än vad ett "drinkbord" gör. 
  • Azra M

    Vi har åxå två resor inplanerade detta året hehe.. Ibland tänker man ej. Vi ska gifta oss nästa år i Österrike (zell am see) dem har bröllopspaket för ca tio tusen som inte är så farligt tycker jag :) sen klänning + ringar å små saker räknar vi med tio tusen till.. Så ca 20 000 på hela bröllopet hoppas vi på - resan då,Fast vi får en semester på köpet åxå, kanske får bli smekmånad där nere eller en resa senare om vi skulle få pengar över ;) . Blir dyrare för gäster som kommer så därför vill vi ej ha nån bröllopspresent.

  • Petraksa
    Azra M skrev 2014-01-15 10:59:51 följande:
    Vi har åxå två resor inplanerade detta året hehe.. Ibland tänker man ej. Vi ska gifta oss nästa år i Österrike (zell am see) dem har bröllopspaket för ca tio tusen som inte är så farligt tycker jag :) sen klänning + ringar å små saker räknar vi med tio tusen till.. Så ca 20 000 på hela bröllopet hoppas vi på - resan då,Fast vi får en semester på köpet åxå, kanske får bli smekmånad där nere eller en resa senare om vi skulle få pengar över ;) . Blir dyrare för gäster som kommer så därför vill vi ej ha nån bröllopspresent.
    Nej verkligen inte! Men det är väl lika bra att göra allt på en gång och ha det överstökat ;)

    Vad kul att resa iväg och gifta sig! Ska ni ha bröllopet på vintern eller sommaren?

    När jag bodde i usa så gifte sig en av mina kompisar i Aspen på sommaren och vi alla åkte lift upp till en bergstopp där de vigdes och senare hade festen. Så himla fint och annorlunda! 
  • Azra M

    Ja precis :) vi gifter oss under sommaren, finns fortfarande snö på bergstopparna då det gillar vi. Okej va roligt :) vi har verkligen blivit förälskade i Österrike så kan varmt rekommendera det :)

  • frkmaria
    Eimi147 skrev 2014-01-14 22:39:50 följande:
    en budget på 20-25.000.. låter som himmelriket för mig.. hur lyckas ni?
    Nu ska ju vi ha en budget mellan 40.000-60.000. Vi sparar så mycket vi kan innan och hoppas på det bästa.
    Vad vi drar ner på är
    1. Musiken - våra vänner spelar och sedan kör vi spotify-lista på kvällen.
    2. Maten - lagar buffé och gör det själva, det kan lätt gå på 1000lappen/kuvert om man vill ha 3rätters med servering osv.
    3. Lokal - bygdegård (där man ju då kan göra allt själv).
    4. Fotograf/Frisör - sådana tjänster tänkte vi inte använda oss av utan försöka lyckas få vänner/bekanta att ta kort, sätta upp hår osv. Fast här har vi ju inte frågat några än så är inte säker.
    5. Kläder - kinaklänning är jag inne på om jag inte hittar "it" på blocket eller dyl. Är just nu väldigt inne på tea-length. Har ett problem. jag vill ha ganska breda axlar på klänningen men egentligen vill jag ändå ha snörning i ryggen, och då tealength. Svårt. 

    Vi tänker inte dra ner på varken gäster eller alkohol. Hellre ett billigt bröllop med många gäster än dyrt där man bara kan bjuda fåtalet. Vi funderar faktiskt dessutom på hur mycket billigare tyskland blir? På systemet får man ju lämna tillbaka. Vi ska göra en kalkyl och se. Får säkert med oss mamma och pappa till Tyskland om så skulle vara! :)  
  • Petraksa
    frkmaria skrev 2014-01-15 13:04:09 följande:
    Vi tänker inte dra ner på varken gäster eller alkohol. Hellre ett billigt bröllop med många gäster än dyrt där man bara kan bjuda fåtalet. Vi funderar faktiskt dessutom på hur mycket billigare tyskland blir? På systemet får man ju lämna tillbaka. Vi ska göra en kalkyl och se. Får säkert med oss mamma och pappa till Tyskland om så skulle vara! :)  
    Instämmer helt med dig! Vill absolut hellre bjuda alla och snåla in på annat än att plocka bort gäster.
    Beror ju helt på vart i landet du bor. Om en tysklandsresa blir billigare eller inte.
    För oss blir det absolut billigare då vi har gjort det vid andra festligheter och fått låna en släktings skåpbil att lasta i :)  Sen är det väl inte hela världen om det blir alkohol över, då är det bara att bjuda på ytterliggare en fest ;)
  • gloriousgirlgirl

    Äntligen, äntligen, äntligen! Får jag skriva här på BT och faktiskt, på riktigt, planera ett bröllop! Så jag hänger på lite här, hoppas att det är okej med er andra. Bröllop blir det nästa sommar (2015) i Linköpingstrakterna.

  • frkmaria
    Petraksa skrev 2014-01-15 14:22:14 följande:
    Instämmer helt med dig! Vill absolut hellre bjuda alla och snåla in på annat än att plocka bort gäster.
    Beror ju helt på vart i landet du bor. Om en tysklandsresa blir billigare eller inte.
    För oss blir det absolut billigare då vi har gjort det vid andra festligheter och fått låna en släktings skåpbil att lasta i :)  Sen är det väl inte hela världen om det blir alkohol över, då är det bara att bjuda på ytterliggare en fest ;)
    Vi bor i småland så det är ju nära. Och båda kommer från skåne så våra föräldrar är där nere och kan säkert låna pappas bil då att lasta i (för jag har en så liten att det inte skulle få plats något).. Men blir det så stor skillnad på pris tänker jag? Annars är det ju en rolig tur att ta. Åka till Tyskland, kanske tom några dagar, och ta bordershoppen på vägen hem! :) 
  • Petraksa
    frkmaria skrev 2014-01-15 15:08:48 följande:
    Vi bor i småland så det är ju nära. Och båda kommer från skåne så våra föräldrar är där nere och kan säkert låna pappas bil då att lasta i (för jag har en så liten att det inte skulle få plats något).. Men blir det så stor skillnad på pris tänker jag? Annars är det ju en rolig tur att ta. Åka till Tyskland, kanske tom några dagar, och ta bordershoppen på vägen hem! :) 
    Det beror ju helt på vad ni ska köpa. Men om man vill ha de "vanliga" ölsorterna så skiljer det väldigt mycket i pris! vin däremot beror det helt på vilken sort, ibland kan det till och med vara dyrare i tyskland så det gäller att researcha lite innan :)
     Samma sak med spriten, väldigt mycket beroende på sort och erbjudanden. Men om man inte bryr sig så mycket om märken kan man få tag i väldigt mycket billigare i Tyskland.

    Och precis som du säger, kul att göra det som en liten utflykt :)
     
Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!