• Sudditjuven

    Vi som gifter oss 2015!

    En dottertråd till Bröllop 2015.

    Här diskuterar vi alltså kommande bröllop! :) 

    Vi planerar just nu ett vintageromantiskt bröllop för ungefär 50 personer och vi har en budget på 20.000 - 25.000. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-14 23:00
    Augusti:

    8e - Artemiss
    15e - Sudditjuven

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 08:39
    ? - Lindijoo

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 13:02

    120926 - april/maj
    ellie01 - Maj/juni
    Cammyr - 13e juni
    Artemiss - 8e augusti
    Sudditjuven - 15e augusti
    Lindijoo - augusti

  • Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!
  • filibustern
    Emilia skrev 2014-01-13 15:10:01 följande:
    Förresten vad gäller budget har vi nog börjat i fel ände. Vi har räknat ihop vad det kommer kosta om vi väljer denna lokalen och så får man se om det är värt det eller om vi får tänka om.
    Vi är uppe i 150 000 kr ca totalt. (exkl. resa).

    Jag vet inte hur ni lyckas med budgetar på 10-60 000 kr. Det är imponerande. :) Tycker bara maten, drycken är uppe i dessa kostnader. Men det är en fördel om man kan göra mycket själv såklart!

    Har ni börjat fundera på fotograf? Tycker de är snordyrt. :(
    tja, bor man mitt uti ingenstans (typ, västerbottens inland) så är mycket saker billigare. och så är det ju prioriteringar. men det är inte lätt! klänning skaffa jag på blocket, 1000 spänn. där spara jag säkert 4-7000. ica här jag bor har plankor (buffé) som är relativt billiga. och mycket dekoration tar vi från naturen, granris, löv, vedklabbar från stugan.. nu fick jag t.ex ett sms om att ett paket är på OK. 22meter säckväv! (23cm brett) och detta för 255kr inkl frakt. och detta begagnat härifrån BT. på nätet skulle typ 10 meter gå på 350kr. exkl. frakt. 

    fotograf kommer bli bland de dyraste. om vi tar hon vi gillar hittills så skulle det visst gå på runt 5000. för ca 2timmar, 40 bilder. rätt så billigt tycker jag, och det är för att hon kör privat, alltså jag tror inte hon har ett företag, det är bara en hobby. men hon tar OTROLIGA bröllopsbilder!  
  • Kinder

    Frkmaria ja de verkar vi verkligen ha!! Satt också och funderade på om man skulle ha någon färg till för att bryta av de lite!! Men i så fall i bordsdekorationerna bara :). Haha ja vitt är ju den färgen som är självklar haha!! Haha ja min man bara tittar på mig när man pratar om vissa saker och frågar mig om jag inte är riktigt klok haha!! Haha ja tyvärr så tror jag de första karlarna är så ;). Filibustern: låter super fint!! Måste fråga vad ska du göra med säckväven? När de gäller fotograf så har min mamma en granne som stället upp!! Han jobbar som skolfotograf annars. Och han är super duktig. Har inte fått något pris än men han kommer vara med mig från morgonen till kvällen! Och självklart får han stanna sen om han vill!! Så nu får vi bara se hur mycket pengar han vill ha :-/ haha men de är ju värt de!! När de gäller klänning så har jag kollat mycket på jjshouse.se. Super många fina klänningar till inte så farligt pris!! Man har ju fastnat för ett par stycken haha. Tur man inte ska beställa den än haha för då hade jag haft stora problem haha

  • frkmaria

    Haha. Fantastiskt att du redan kallar honom din man, Kinder! Jag brukar stoppa mig från att skriva det fast jag är ganska ofta påväg! ;) 

    Jag har en kompis som är duktig på att ta bilder som jag tänkte fråga. Eller 2 faktiskt. Men en är lite mer osäker på om hon egentligen är bjuden så tänkte fråga henne isf. De som är bjudna ändå vill man inte lägga på en massa extrauppgifter som tar så mkt tid känner jag (förutom TM då.. och BM+BT). Men sen var jag på en middag i helgen och där var en tjej som pluggat fotografi. Vi bondade en del och jag tänkte att träffar jag henne ett par gånger till kanske man kan fråga henne om hon vill ta kort för en billig peng. Kan ju redigera och skriva ut själv sen! Så får hon ju bröllopsfest och middag på köpet. Men är hon duktig kan jag ändå tänka mig att ge henne pengar svart, då hon har ett heltidsjobb redan, runt 1000-2000 tänker jag mig då + att hon får vara med på festen. Vi får se. :) Vet inte om jag bryr mig så mycket om att ha kort från frisörsalong osv. utan vill ha några fina utomhusbilder, lite från vigslen, kort på gäster och kanske något från middagen/tårtskärning/början av festen. Men som sagt har jag ju isf 2 backupkompisar som också kan ta ifall man inte lägger allt ansvar på dem.. då är det mer okej.
    Får se hur vi gör! :) 

  • filibustern
    Kinder skrev 2014-01-13 16:49:02 följande:
    Frkmaria ja de verkar vi verkligen ha!! Satt också och funderade på om man skulle ha någon färg till för att bryta av de lite!! Men i så fall i bordsdekorationerna bara :). Haha ja vitt är ju den färgen som är självklar haha!! Haha ja min man bara tittar på mig när man pratar om vissa saker och frågar mig om jag inte är riktigt klok haha!! Haha ja tyvärr så tror jag de första karlarna är så ;). Filibustern: låter super fint!! Måste fråga vad ska du göra med säckväven? När de gäller fotograf så har min mamma en granne som stället upp!! Han jobbar som skolfotograf annars. Och han är super duktig. Har inte fått något pris än men han kommer vara med mig från morgonen till kvällen! Och självklart får han stanna sen om han vill!! Så nu får vi bara se hur mycket pengar han vill ha :-/ haha men de är ju värt de!! När de gäller klänning så har jag kollat mycket på jjshouse.se. Super många fina klänningar till inte så farligt pris!! Man har ju fastnat för ett par stycken haha. Tur man inte ska beställa den än haha för då hade jag haft stora problem haha
    vi har skogstema (kanske jag skrivit åt dig?) och täntke det kunde bidra till dekorationen. likt såhär: 

    (vet inte om vi kör säckväv på inbjudan, men det är ju ett exempel)



    hittade den här som jag blev kär i (handtaget då, sambon ska fixa min bukett så jag vet inte hur den kommer se ut, men kanske jag kan övertyga honom om att ha juteväv? )

    man kan linda runt glasburkar och ha som ljus också. :)
    fick just hem paketet med all säckväv. det var styvare och grövre än jag trodde, men även finare än jag trodde :P 

  • Trattkantarellen
    Emilia skrev 2014-01-13 15:10:01 följande:
    Förresten vad gäller budget har vi nog börjat i fel ände. Vi har räknat ihop vad det kommer kosta om vi väljer denna lokalen och så får man se om det är värt det eller om vi får tänka om.
    Vi är uppe i 150 000 kr ca totalt. (exkl. resa).

    Jag vet inte hur ni lyckas med budgetar på 10-60 000 kr. Det är imponerande. :) Tycker bara maten, drycken är uppe i dessa kostnader. Men det är en fördel om man kan göra mycket själv såklart!

    Har ni börjat fundera på fotograf? Tycker de är snordyrt. :(
    Tja, 75 gäster x 370kr (buffé och alkohol)  =27.750kr
    Så då är det en bit kvar till vår budget på 60.000kr :p
    Men det handlar såklart mkt om ifall man väljer en helhetslösning el inte, vi var inne på en jättefin lokal med helhetslösning först, men då hade vi nog hamnat på 80.000kr istället...

    Jo, fotografer är svindyrt, jag och m2b har lite meningsskiljaktigheter gällande just fotograf, han tycker det räcker med någon som har en bra kamera typ en avlägsen släkting så kan m2b photoshoppa bilderna själv...
    Jag vill ha en riktig fotograf, men känner att det inte riktigt är läge att köra den diskussionen med honom just nu... 
  • Vichy

    För oss med 120 gäster är tom 250 kr för dyrt.. och det är typ dom billigaste cateringarna jag hittat.. och då är det utan alkohol.. 
    Kommer väl få sluta att vi får fixa allt själv.. Fr för mig är det ändå inte det viktigaste att få värsta lyxmiddagen. För mig är det viktigast att alla jag vill dela dagen med är med!  

  • Vichy

    OCh lokaler! Ingan aning om vilket län vi vill gifta oss i ens pga av att vi inte hittar en bra lokal än...

  • Kinder

    Nä de har jag nog missat att ni ska ha skogstema! Men Gud va häftigt!! Super fina saker man kan göra med de och väldigt unikt måste jag säga!! Kul med ett annorlunda tema. För mig är de annorlunda i alla fall ;). Är 250 de billigaste ni har hittat? Oj de är dyrt :-/. Känner ni ingen som är duktig på att laga mat som kanske kan ställa upp? Hade de inte varit så att de är jag själv som ska gifta mig så hade jag gjort maten! Men känns lite väl att även stå med det på morgonen!! Känns som om där är mycket annat som är viktigare den dagen haha!! Ja fotografer är ju inte alls billiga!! Men min man säger att de är mitt val haha!! Men ska fundera lite till över det. Har en vän som är super duktig på att fotografera så vet inte om jag ska prata med henne också och se vad hon säger. Kan man spara in lite pengar på de så kan man lägga mer på något annat ;)

Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!