• Sudditjuven

    Vi som gifter oss 2015!

    En dottertråd till Bröllop 2015.

    Här diskuterar vi alltså kommande bröllop! :) 

    Vi planerar just nu ett vintageromantiskt bröllop för ungefär 50 personer och vi har en budget på 20.000 - 25.000. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-14 23:00
    Augusti:

    8e - Artemiss
    15e - Sudditjuven

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 08:39
    ? - Lindijoo

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 13:02

    120926 - april/maj
    ellie01 - Maj/juni
    Cammyr - 13e juni
    Artemiss - 8e augusti
    Sudditjuven - 15e augusti
    Lindijoo - augusti

  • Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!
  • Vichy
    frkmaria skrev 2014-01-12 12:43:10 följande:
    Vi bjuder hellre alla vi vill ha med lite billigare än att bjuda få och få en fin trerättersmeny med servering vid bord liksom. Eftersom det är ett år kvar tills gästlistan ska sättas inser vi att vi nog har lättare för att lära känna fler vi vill ha med än att vi ska "förlora" gäster på listan. Tycker nästan det svåraste är släktingar då jag vill bjuda några men inte alla. Speciellt kusiner. 
    Känner precis likadant! Kommer få bjuda vissa på vigseln och festen men inte middagen då det kommer bli för dyrt och för trångt... 
    Svärmor kom dock med en idé om att vi kunde ha en mingelfika mellan vigseln och festen så kan vi få mingla lite med dem vi inte kan bjuda med på middagen, plus att gästerna får mingla med varandra också! 
  • frkmaria

    Vet precis. Nu räknade vi på allra-allra flest, och just nu är det 98. Och jag menar... det är 1 år kvar till vi ska skicka ut inbjudningar. Vi kan ju få fler vänner på den tiden. .Det är inte många "kanske". Och igår var jag på tjejmiddag och lärde känna en fotograf. Känns bra. Kunde ju inte fråga henne då men lär träffa henne ett par gånger till så då kan man ju hoppas att vi får bra kontakt så kan jag fråga henne om hon vill ta kort för en billig peng + fest. :) 

    Var som sagt och tittade idag, vi är supernöjda med lokalen! :) Så vi bokade, så skönt! Vi fick också ett tips om en sluss inte alls långt från stället där det fanns scen osv. Så vi ska nog ha vigslen där. Åker och tittar i vår/sommar när det är lite finare natur, då får man ju bättre bild på hur det ser ut!

    Det känns så jäkla gött att bitar börjar falla på plats. Jag är sååå nöjd och glad över detta! :) Framförallt så tror jag aldrig man kommer komma till stressen så lätt om man bokar och planerar såhär långt i förväg. Visst. Vissa grejer kan inte göras förrän precis, men vi har en klar bild över hur vi vill ha det.

    Och ja, bygdegården hade tyvärr inte linnedukar, men de hade ljusstakar och vattenkaraffer osv. Det känns positivt! :)  

  • Trattkantarellen
    frkmaria skrev 2014-01-12 16:58:19 följande:
    Vet precis. Nu räknade vi på allra-allra flest, och just nu är det 98. Och jag menar... det är 1 år kvar till vi ska skicka ut inbjudningar. Vi kan ju få fler vänner på den tiden. .Det är inte många "kanske". Och igår var jag på tjejmiddag och lärde känna en fotograf. Känns bra. Kunde ju inte fråga henne då men lär träffa henne ett par gånger till så då kan man ju hoppas att vi får bra kontakt så kan jag fråga henne om hon vill ta kort för en billig peng + fest. :) 

    Var som sagt och tittade idag, vi är supernöjda med lokalen! :) Så vi bokade, så skönt! Vi fick också ett tips om en sluss inte alls långt från stället där det fanns scen osv. Så vi ska nog ha vigslen där. Åker och tittar i vår/sommar när det är lite finare natur, då får man ju bättre bild på hur det ser ut!

    Det känns så jäkla gött att bitar börjar falla på plats. Jag är sååå nöjd och glad över detta! :) Framförallt så tror jag aldrig man kommer komma till stressen så lätt om man bokar och planerar såhär långt i förväg. Visst. Vissa grejer kan inte göras förrän precis, men vi har en klar bild över hur vi vill ha det.

    Och ja, bygdegården hade tyvärr inte linnedukar, men de hade ljusstakar och vattenkaraffer osv. Det känns positivt! :)  
    Så skönt att ha lokalen bokad! Synd på linnedukarna, men man kan inte få allt :p

    Vi tänker också så, det som går att planera i god tid försöker vi fixa, just så man slipper stressen på slutet. 
    Vi har inte riktigt bestämt lokal än, men de två vi väljer mellan tar båda 100pers, så det finns utrymme för att bjuda några fler :p

    Vi vill vigas utomhus, i anslutning till lokalen, så därför kommer vi vänta tills i maj, och då åka och kolla på lokalerna vid rätt tid så vi ser hur miljön är.

    Så kul att äntligen kunna komma igång lite =)
  • Kinder

    Lokalen vi har tänkt oss får där plats 100 st utan att de ska bli för trångt! Tror de var Max 125 st. Vi är just nu 70 st tror jag att de var men de är som ni skrev varför ska man bjuda folk som man inte vanligtvis pratar med! Ja sen är de ju den frågan med vänner! Hur många vänner ska man bjuda? Vi har valt de som står oss absolut närmst! Men sen är där andra som man umgås med ibland, ska man inte bjuda de också? Tar inte de illa upp om man inte bjuder dem också? Där är så många jobbiga frågar runt själva gästlistan så de känns som om jag kommer bli knäpp! Trodde faktiskt att de skulle vara en av de lättaste sakerna på den oändliga listan ;). De man absolut inte vill är ju att någon ska bli ledsen eller bortglömd! Man kan få de hur fint som helst oavsett budget :). De är vad man själv gör det till! Vi har faktiskt inte satt någon riktig budget måste jag medge utan vi har valt att ta de lite som de kommer :-/. Kanske inte de smartaste men lättast just nu haha :).

  • filibustern
    Kinder skrev 2014-01-13 09:26:18 följande:
    Lokalen vi har tänkt oss får där plats 100 st utan att de ska bli för trångt! Tror de var Max 125 st. Vi är just nu 70 st tror jag att de var men de är som ni skrev varför ska man bjuda folk som man inte vanligtvis pratar med! Ja sen är de ju den frågan med vänner! Hur många vänner ska man bjuda? Vi har valt de som står oss absolut närmst! Men sen är där andra som man umgås med ibland, ska man inte bjuda de också? Tar inte de illa upp om man inte bjuder dem också? Där är så många jobbiga frågar runt själva gästlistan så de känns som om jag kommer bli knäpp! Trodde faktiskt att de skulle vara en av de lättaste sakerna på den oändliga listan ;). De man absolut inte vill är ju att någon ska bli ledsen eller bortglömd! Man kan få de hur fint som helst oavsett budget :). De är vad man själv gör det till! Vi har faktiskt inte satt någon riktig budget måste jag medge utan vi har valt att ta de lite som de kommer :-/. Kanske inte de smartaste men lättast just nu haha :).
    inget är lätt i bröllopsplaneringar tycker jag :P själv har jag inte så många vänner jag umgås med mycket. har många bekanta och vänner jag inte träffar. men dom kanske bara får komma på vigseln. vi kommer bjuda tre av mina nära vänner (en av dom är tärnan) och 3-4st av sambons vänner. för de är väl typ de enda han har. 

    och ang. budget. det blir nästan att man tar det som det kommer fast man har budget (i alla fall för oss) .vi har budget på 30 000, men det har pendlat mellan 10 och 40 000 sen vi börja haha.. man kan ha ett riktmärke och utgå från det, sen får man ju ändra allt eftersom om man vill/måste. t.ex vi hade tänkt ringen skulle gå på max 6000. men den jag älskar går på 10 000. så då kanske vi får bita i det och betala mer, eller hoppas att det kommer en rea-period på den ringen någon lämplig tid. (är en nu, så den skulle gå på 8 000, men tycker det är lite väl tidigt att köpa ringen redan :P) 
  • frkmaria
    filibustern skrev 2014-01-13 09:33:53 följande:
    inget är lätt i bröllopsplaneringar tycker jag :P själv har jag inte så många vänner jag umgås med mycket. har många bekanta och vänner jag inte träffar. men dom kanske bara får komma på vigseln. vi kommer bjuda tre av mina nära vänner (en av dom är tärnan) och 3-4st av sambons vänner. för de är väl typ de enda han har.

    och ang. budget. det blir nästan att man tar det som det kommer fast man har budget (i alla fall för oss) .vi har budget på 30 000, men det har pendlat mellan 10 och 40 000 sen vi börja haha.. man kan ha ett riktmärke och utgå från det, sen får man ju ändra allt eftersom om man vill/måste. t.ex vi hade tänkt ringen skulle gå på max 6000. men den jag älskar går på 10 000. så då kanske vi får bita i det och betala mer, eller hoppas att det kommer en rea-period på den ringen någon lämplig tid. (är en nu, så den skulle gå på 8 000, men tycker det är lite väl tidigt att köpa ringen redan :P)
    Budgeten är väl mer ett riktmärke. Alltså, ska vi hålla det till en låg kostnad så kan vi inte beställa 3rätters catering. Vi får göra mycket själv och hitta billiga alternativ. Vi kan inte ta en festlokal där allt ingår utan får ta en billig lokal där man gör mycket själv. Sen försöker vi spara minst 60.000 (går ju inte så bra just nu...) och det som går åt av det går åt. Bättre att ha lite för mycket sparat och få över än att det sinar när allt ska betalas!
  • Kinder

    Haha nä jag märker det! Men jag vet i alla fall vad jag vill ha och vad jag ska utgå ifrån :). Vi har ju färgtema vitt, svart och silver :). Och sen är de bara jag som sköter de just nu :). Mannen min tycker de är lite för tidigt att börja planera redan haha!! Men tror inte han har insett hur mycket de verkligen har att göra!! Men han är med och tar de stora besluten! Jo de är ju klart!! Vi har ju satt en Max budget såklart men som ni skrev också så kan man ju hoppas på lite rea perioder ;). Har faktiskt inte ens kollat på ringar!! Är mer inne på dekorationer och blommor :). Just nu i alla fall. Men de är lite jobbigt för min far är allergisk mot alla olika blommor så jag måste komma på någon bra lösning på det. Och de var lite svårare än vad jag trodde! När de gäller tex maten så har vi en vän som sysslar med catering :). Men vi tänkte bara ha någon liten förrätt och sedan buffé haha! Tanke har för tre rätters men mannen ville ha buffé så detta blev kompromissen :). Sen har jagen svägerska som är super duktig på att baka så hon har fått äran att göra tårtan!! Och vi har också valt en lite billigare lokal där man får göra lite mer själv! De är helt okej för min del! Vi har rätt många runt om som är så glada för att hjälpa till och sen på själva dagen tänkte jag ha två medhjälpare eller vad man ska säga! Tar hand om disk och tar fram de som behövs osv!

  • frkmaria

    Vi har mycket gemensamt verkar det som! Vi ska också gifta oss den 1 och har svart/silver som temafärg. Men även lila och turkos. Och ja. Vitt ser ju jag som en självklar del av bröllopsplanerna. :) våra sambo är precis likadana också för den delen, men där tror jag fler har det precis likadant. ;)

  • Emilia

    Ni är flitiga på att planera och diskutera :)

    Vi var och tittade på Flädie Mat & Vingård i lördags och det som inte skulle hända - hände ;) Vi förälskade oss!
    Så nu har vi försökt fila lite på en gästlista för att få en hum om hur många vi kan tänkas bli. Den landar på ca 75-80 personer. Och det är där vi får försöka hålla oss annars skenar det iväg. (Vilket det redan har gjort).
    Sen får vi nog boka i god tid för 2014 är redan fullbokad.
    Vi kommer isåfall ta ALLT via dem. De ordnar det mesta och vi kommer nog hyra 19 hotellrum på gården åt vissa gäster. Frågan är vilka som man ska "välja" till det?!

    På ett sätt vill man spara och snåla lite för att inte det ska bli för dyrt, men samtidigt vill man inte dra in på god mat och gott vin m.m. Jag känner att jag hellre snålar in på klänning och blommor etc och lägger pengarna på festen. Vill att gästerna ska minnas denna festen!!
    Lyckos er som har duktiga mammor och andra som kan hjälpa till med mat.

    Jag är verkligen ingen "pyssel"-människa eller "bakkunnig" m.m. så jag tar tacksamt emot alla tips. :) Har iallafall börjat dricka vin för att kunna samla ihop 80 korkar som jag tänkte göra till placeringskortshållare. :P Haha.

    Jag funderar på färgtema vitt, silver/grått och ljusgrönt. Känns som om silver och vitt är poppis såklart och sen någon accentfärg till det :) Snyggt!

  • Emilia

    Förresten vad gäller budget har vi nog börjat i fel ände. Vi har räknat ihop vad det kommer kosta om vi väljer denna lokalen och så får man se om det är värt det eller om vi får tänka om.
    Vi är uppe i 150 000 kr ca totalt. (exkl. resa).

    Jag vet inte hur ni lyckas med budgetar på 10-60 000 kr. Det är imponerande. :) Tycker bara maten, drycken är uppe i dessa kostnader. Men det är en fördel om man kan göra mycket själv såklart!

    Har ni börjat fundera på fotograf? Tycker de är snordyrt. :(

Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!