• Popaulolinona

    Vad säger man istället för "Tills döden skiljer oss åt"?

    Jag vet att många väljer bort just den delen i krykan och det skulle vi också vilja göra då vi haft ett flertal dödsfall inom familjen de senaste åren och det känns olustigt att säga "Tills döden skiljer oss åt". Men vad är det man brukar säga istället?

  • Svar på tråden Vad säger man istället för "Tills döden skiljer oss åt"?
  • passionsblomman

    TS, jag förstår hur du menar. Det är ju dock sant i vilken relation som helst-ingen kan riktigt försvinna så länge någon minns och så vidare. Det är ju tröst i sorg och en del av det vi kallar kärlek, att den bär över avstånd och genom tid och rum. Vare sig det är ett barn, en make eller en vän som ryckts ifrån en-för den har ju ryckts ifrån en hur man än vrider och vänder på det-annars skulle där ju inte finns något att sörja alls. Det behöver man inte kalla flummigt tycker jag.

    Men, det som är det speciella och unika med just ett äktenskap är ju rent faktiskt inte just den biten, utan den juridiska, och det är därför man måste tänka sig för och vara lite mer noga med vad man menar förutom den känslomässiga delen att man alltid bär den andre inom sig osv. Just att ge den andre fri är för mig väldigt viktigt.

    Jag gick alldeles nyligen igenom en operation som innebar att de var inne i mitt huvud och tog bort en tumör. Tiden innan och nu efter har livet i vår familj mycket tydligt ställts på sin spets. För mig var det otroligt viktigt att prata med min sambo innan operationen och verkligen veta att han fått höra att jag ville att han skulle fortsätta leva fullt ut även utan mig om det skulle gå illa. Att jag önskade honom en ny kärlek, att han fick göra vad han ville med vårt hem, att jag litade på att han skulle ta hand om vår son på bästa sätt osv. Det är klart att det vi hade skulle finnas kvar inom både honom och vår son-men oavsett vad som väntar efter döden, så kan det finnas ganska starka känslor av att man är skyldig den avlidne någon slags evig trohet, och det ville jag absolut inte att han skulle behöva känna ifall jag inte vaknat upp mer. För mig personligen är det mer kärleksfullt än om jag skulle klamra mig fast vid tanken på oss två i all evighet.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    pinkflesh skrev 2013-07-12 11:08:54 följande:
    Passionsblomman: Men vad man än säger under en borgerlig vigsel står väl inte det över lagen? Så självklart kan man ju inte tvinga någon att inte gifta om sig. Så blodigt menade jag inte utan jag efterfrågade mer en formulering som inte nödvändigtvis var sammankopplat med livet på jorden. Ursäkta om jag var otydlig.
    Hur tänker du nu menar du? För det man uttalar under vigsellöftena är ju det man juridiskt binder sig till? Jag tänker att man ska säga det som vekligen är själva kärnan i det hela-det som är den lagliga biten.
    En vigsel och vigsellöften är ju egentligen inte alls en kärleksförklaring i romantisk aspekt utan det är en juridisk handling. Sedan är det ju givetvis en kärleksförklaring i sig att man låter sig sammanvigas med en annan människa, men jag tror rätt många villar bort sig en hel del.
    När man läser förslag till egna löften här, så är det ganska ofta det är påflallande tydligt att de löftena egentligen mer vore lämpliga som ett vackert tal från den ene till den andre, och då hellre vid middagen eller läst som en dikt efter själva vigsellöftena.
    Det finns ju gott om skäl att uttrycka "jag älskar dig" och utveckla tankarna om varför. Men det är inte det själva löftena går ut på. Därför tycker jag det i själva verket är ganska svårt och dessutom rätt onödigt att ändra i just löftes-delen, oavsett kyrklig eller borgerlig vigsel.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • December2010

    Pinkflesh: Du har rätt. Skulle man uttala sig så skulle det inte vara bindande, först och främst för att i juridiken finns inget äktenskap när en har dött. ÄB är inte dispositiv (det innebär att du inte kan avtala pm annat än vad "som gäller". ) Även om du skulle kunna göra det skulle ert sånt avtal falla på 36 paragrafen AvtL eftersom det är oskäligt. Ni kan alltså säga så utan någon juridisk konsekvens.

  • December2010

    Passionsblomman: Du behöver inte oroa dig. Allt man "avtalar" om är inte bindande juridiskt eftersom lagen helt enkelt inte ger utrymme för utsvävningar att avtala om vad som helst. Detta är ett sånt exempel. Pinkflesch kan säga detta helt utan juridiska konsekvenser. De är båda fria den dag ena parten dör.

  • passionsblomman
    December2010 skrev 2013-07-12 11:26:53 följande:
    Pinkflesh: Du har rätt. Skulle man uttala sig så skulle det inte vara bindande, först och främst för att i juridiken finns inget äktenskap när en har dött. ÄB är inte dispositiv (det innebär att du inte kan avtala pm annat än vad "som gäller". ) Även om du skulle kunna göra det skulle ert sånt avtal falla på 36 paragrafen AvtL eftersom det är oskäligt. Ni kan alltså säga så utan någon juridisk konsekvens.
    Javisst-men då blir det ju egentligen bara ännu mer meningslöst att fylla just den juridiska korta lilla biten av en bröllopsdag med "löften" som inte äger giltighet i sammanhanget. Det blir ju fel,  i fråga om vad det är man egentligen binder sig till-för det låter ju då som något annat än det är. Man kan helt enklet inte lova mer än vad lagen tillåter-och varför ska man då just i vigselögonblicket göra det? en sortens löften och kärleksförklaringar passar ju då bättre som ett tal senare under dagen. Innehållet blir ju inte mindre för att man väntar med det tills själva laghandlingen är utförd. 
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    December2010 skrev 2013-07-12 11:33:33 följande:
    Passionsblomman: Du behöver inte oroa dig. Allt man "avtalar" om är inte bindande juridiskt eftersom lagen helt enkelt inte ger utrymme för utsvävningar att avtala om vad som helst. Detta är ett sånt exempel. Pinkflesch kan säga detta helt utan juridiska konsekvenser. De är båda fria den dag ena parten dör.
    Det fattar jag-det är därför jag inte tycker den sortens ogiltiga löften passar under själva vigseln-de saknar helt relevans just där, just eftersom man inte kan lova mer än lagen tänker hålla så att säga.
    Lagen skiljer äkta makar åt vid döden-hur obehagligt man än upplever det som enskld person-därför tycker jag det är ett relevant inslag i löftena och en inte helt oviktig del dessutom. Det är BRA att vi vet att döden avslutar det jordiska äktenskapet och det kan komma stunder i livet för den som är kvar då det är något att luta sig emot, istället för något otäckt. det är den aspekten jag vill ha fram.

    Allttså:

    *Det är i mina ögon ingen idé att stå och lova saker som inte har giltighet

    *Delen om döden är i ett framtidsperspektiv både bra och viktig som jag ser det
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Fjärilen
    Fjärilen skrev 2013-07-12 11:42:17 följande:
    Vi sa typ "in till livets slut" tor jag. Det tyckte jag var fint iaf.
    Eller var det i livets alla dagar... Nu blev jag lite osäker...
  • December2010

    Passionsblomman: Då förstår jag hur du menar (och ur den aspekten håller jag med dig).

Svar på tråden Vad säger man istället för "Tills döden skiljer oss åt"?