• Äldre 8 Jul 14:52
    22705 visningar
    68 svar
    68
    22705

    Bröllop med 75 gäster för 15 000:- Inte svårt om man vill...

    Hej!
    21/9 ska vi gifta oss och alla, precis ALLA gapar och skrattar till när jag berättar att jag har en budget på 15 000:- Jag ser inte svårigheterna med det riktigt och jag känner inte att vi kommer att ha något sniket budget-bröllop. Jag tänkte dela med mej av min budget och hur vi gör, kanske kan vi tipsa varandra? :)

    Kläder:
    Bruden: Brudklänning och skor måttbeställda från Kina 940:- inkl.frakt
    Brudgummen: Kostym från outlet 1500:- Skor har han sen tidigare
    Sonen: 5-delars kostym från E-bay 280:- inkl. frakt Skor: 200:-
    Dotter: Dopklänning som redan finns i hemmet så 0:-
    Blommor/brudbukett: 800:- då jag bara vill ha en enkel solros som brudbukett.
    Hår&make-up: önskade mej presentkort till frissan när jag fyllde år och fick det, make-up ska en kompis göra.
    Ring: 1000:- då jag ska ha mammas vigselring och därmed bara behövde bekosta förminskningen.

    Förberedelser/Dekoration:
    Inbjudningskort: Egna som jag skrivit ut från dator och klippt och klistrat 400:- inkl.porto
    Festprogram/Placeringskort (Som är samma sak då jag skrivit gästens namn på framsidan av placeringskortet) :
    Lakan (dukar/stolsöverdrag) 100stycken: 1000:- begagnade
    Dekoration i lokalen: Ljus och ballonger från kina 200:- resten blir naturdekoration
    Serveringspersonal: 2 19-åriga "kusin-kompisar" 2000:-
    Fotografering: Gratis då fotografen ska få använda bilderna i sin portfolio och är en vän till familjen.

    Fest:
    Lokal: 2600:- inkl. porslin och städ
    Mat: 3000:- En kompis mamma har erbjudit sej att laga all mat (Viltstek med rostade rotfrukter och massa tillbehör, det blir ingen annan förrätt än fördrink och snittar) och jag har fått allt kött av svärmor vars man är jägare. Vi kommer inte ha bröllopstårta utan kör med kladdkaka och apelsingrädde till efterrätt.
    Dryck: 1000:- Min m2b står för alkoholen i baren då han vägrade ha självkostnadsbar utan krävde att vi skulle bjuda på allt, så då får han stå för resten av kostnaderna av dryck utanför budgeten ;) Den kommer inhandlas i Tyskland på semestern.

    Slutsumma: 14 920:-

    Gratis tips:
    Naturdekoration
    Låna så mycket du kan, låna kandelabrar av avv du känner, det kvittar väl om dom är lika eller inte, en salig blandning är också fint :) Jag har även lyckats låna en flera spetsgardiner jag tänker lägga som dukar över lakanen på borden för att få en lyxigare känsla, även där kan det bli en fin effekt om de inte har samma mönster så länge de har samma färg.

    Nu är jag väl medveten om att jag haft tur och att kontakter är ett jäkla plus... Men lite envishet, planering och tålamod kommer man också långt på ;)

    På festen har jag även turen att ha världens bästa värdpar som även kommer stå för en del underhållning och i övrigt får spotify göra jobbet ;)

    Fler än jag som budget-gifter sej och vill dela med sej? :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-08 18:55
    Okej! Jag ber om ursäkt. Tydligen har jag formulerat mej väldigt provocerande, det var inte min mening! Själklart är den ingen dans på rosor att fixa ett bröllop för 15 000:- Meningen med tråden var att kanske kunna hjälpa och visa på att det går att gifta sej "billigt" beroende på vad man har för krav. Och kanske hitta någon i liknande situation att bolla lite med. Nu verkar tråden mest gå ut på att förklara för mej vilken tur jag haft som fått köttet osv. och att försöka "spräcka budgeten"... Jag är jätteglad och tacksam för all hjälp jag fått på många vis. Jag har valt att ta emot den hjälp som erbjudits och det står jag för. Självklart känner inte alla en jägare med överfylld frys eller en fotograf i behöv av bilder, men kanske känner någon någon som känner någon som kan hjälpa till med något? Förstår ni vad jag menar?
    Jag har tänkt 1000:- på dryck till maten då det är den som räknas in i min budget, den drycken kommer att inhandlas i Tyskland.
    Två personer på serveringen tror jag räcker och värdparet kommer att vara med och guida dem... Vi kommer bara att använda porslinet till middagen, i baren blir det plastglas (Som jag också fått till skänks).

    Jag ber om ursäkt till er som tycker att jag verkar arrogant, det var inte min mening. Jag kollar efter någon annan tråd där jag kanske kan ventilera. Tack och hej! :)

  • Svar på tråden Bröllop med 75 gäster för 15 000:- Inte svårt om man vill...
  • Äldre 10 Jul 19:37
    #51

    Varifrån beställde du din klänning?

  • Anneli­256
    Äldre 11 Jul 03:30
    #52

    Tråkigt att folk ska behöva bli upprörda och ledsna allt för att en del hävdar sin rätt att uttrycka en åsikt. Jag anser att var och en har ett ansvar om det man uttrycker gör mottagaren ledsen eller kränkt. Personligen reagerade jag på att ngn uttryckte sig som jag uppfattade nästan som nedlåtande om att ta emot hjälp av vänner etc "det är ok på budgetbröllop" Vi hade inte ngt jättebilligt bröllop ung 65 -70 000 63 gäster. Men jag kan säga att vi hade tre fotografer, sittande middag, fri bar, vi köpte tärnornaoch solistens kläder. Alla tärnor , solisten min mamma blev sminkade och fixade i håret vi hade levande musik osv osv. Detta var möjligt pga kontakter, men även att vi tex valde en Kina klänning, alkohol från Tyskland eller att stylister och frisörer var elever på en skola. jag förstår inte att det skulle vara fel om man har möjligheten att använda dem om man kan. Att vissa har negativa erfarenheter som färgar deras åsikt kan jag förstå men så länge kommunikationen är rak från början så nte missförstånd uppstår så behöver ingen känna sig kränkt eller utnyttjad. Vårt bröllop hade kostat mycket mer om vi inte haft de möjligheterna, jag förstår att alla inte har det så väl " förspänt" men personligen så ser jag inget fel i det. Att sedan räkna en budget på det är ju missvisande för de som inte har kontakter. Däremot kan vi då som tex "utnyttjat " våra kontakter kanske inspirera andra och visa på alternativ tex att vända sig till en skola med frisörer o stylister eller florist för att hålla kostnaderna nere det är inte heller enligt min åsikt fel att höra sig för hos vänner och bekanta om de känner någon som mot ersättning skulle kunna göra ngt tex baka tårta eller liknande.. Alla har vi olika åsikter och tankar kring detta och alla har vi rätt att framföra våra åsikter...eller som ngn skriver om man gör ett inlägg i ett forum så får man tåla att folk har synpunkter. Det tycker jag är rätt men personer med synpunkter behöver kanske också rannsaka vad de skriver så att det inte uppfattas som nedlåtande jag tror att det ibland kan vara en missuppfattning men det blir så himla tråkigt. Skriv gärna jag gör så här eller jag tänker så här... utelämna gärna uttryck som kan upplevas som dömande och nedlåtande. Om man undrar som saker så kan man ställa frågan hur tänkte du..eller hur räknade du.... har du tänkt på .... utan a för den skull säga " jag skulle aldrig utnyttja mina vänner och gäster så.... " det är väll ändå bara den personen som bakar tårtorna eller lagar maten, sminkar bruden osv som kan säga om de känner sig utnyttjade eller om de gör det för att de vill och tycker det är roligt.

  • Äldre 11 Jul 04:19
    #53

    Mycket bra skrivet Anneli256.
    Orkar inte gå tillbaka, men det var någon som skrev att man inte skulle fråga vänner för att det var oförskämt när de var gäster eller något liknande, och att det kunde förstöra vänskapen.
    Jag kan säga att om någon av mina vänner gifte sig och inte bad mig baka deras tårta skulle jag bli lite förolämpad.. de vet att jag är duktig på detta och det hade varit en ära för mig att få göra det och om de inte frågade skulle jag tolka det som att de tyckte mitt hantverk inte höll måttet. Jag har vid flera tillfällen erbjudit vänner tex födelsedagstårtor på eget bevåg eller efter tillfrågan och sagt att jag kan göra det om det får bli min present till dem, eller så gör jag det till ett förmånligt pris.
    Om man sitter på en talang som hör hemma i sammanhanget och man inte blir tillfrågad tror jag många skulle känna lite så. Skall man hålla nere sina kostnader så måste man utnyttja sina kontakter. Och även om man betalar fullpris för tjänsten så främjar man ju sina vänner /bekanta i deras talang. Det är ju upp till den som skall utföra tjänsten som bestämmer priset.
    Däremot kan man ju inte ta för givet att de skall säga ja, eller att man skall få det gratis. När jag frågar om den här typen av tjänster är jag alltid tydlig med att de har valfiheten att tacka ja eller nej. Jag vänder mig till personen för att jag vet att denne har en stor talang.
    Jag tror att många kanske har kontakter fast de inte vet om det. Fråga runt på jobb, facebook mm så finns det säkert någon som känner någon som är bra på något.

  • Äldre 11 Jul 08:51
    #54

    Helenis, det är ju precis det jag vill få fram-att man som hantverkare vill känna att orsaken att man blir tillfrågad isåfall är att de tycker man är bra på det man gör och har förtroene för en. Inte för att de vill hålla nere sina kostnader. För, är det det så de tänkt, så kommer det bli svårt för mig att ta betalt. Ponera att jag driver egen firma-hur gör jag då? Och om jag är anställd av en annan butik, då har jag faktiskt rent lagligt ganska begränsad rätt att hjälpa till gratis, då det i slutänden kan bedömas som svekfullt mot arbetsgivaren-och då kan man få sparken.

    Jag tänker och känner precis som du och blir oftast glad åt frågan. det jag själv hela tidne har sagt är att jag inte tycker att man kan ge det som ett spartips och att gränsen mellan att känna sig hedrad och utnyttjad ibland kan bli hårfin, så jag ger rådet att vara lite försiktig med hur man framför frågan och inte ta för givet att det ska bli så himla billigt.

    Sedan, Anneli256, är det väl ändå så att alla-varenda en i tråden-har egna tankar och synpunkter, och då får väl alla, precis som TS gjort uttrycka dem? Och var och en får stå för hur den uttryckt sin. Jag tycker tendensen att man buntar ihop mångas olika åsikter och sedan ger kritik med en enda stor slev är ganska vanlig på BT "ni säger allihop att..." osv. Jag har ttex ingen lust alls att behöva stå för om någon skulle säga "jävla blodsugare" eftersom jag inte sagt eller tycker så själv-men så blir det rätt ofta här. Folk är allmänt dessutom rätt lättkränkta, i synnerhet i fråga om pengar, barn och brudöverlämning.
    Jag tror få här har tyckt att det är en föroämpning att fråga vänner-men fler än en har tankar om HUR man frågar och på vilka bevekelsegrunder och att det inte är så självklart att man "ska" få gratishjälp så att an ska ge det som spartips.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 11 Jul 12:01
    #56
    Helenis skrev 2013-07-11 04:19:04 följande:
    Skall man hålla nere sina kostnader så måste man utnyttja sina kontakter. Och även om man betalar fullpris för tjänsten så främjar man ju sina vänner /bekanta i deras talang. Det är ju upp till den som skall utföra tjänsten som bestämmer priset.
    Däremot kan man ju inte ta för givet att de skall säga ja, eller att man skall få det gratis.
    Jag tror att många kanske har kontakter fast de inte vet om det. Fråga runt på jobb, facebook mm så finns det säkert någon som känner någon som är bra på något.
    Fast det här rimmar lite illa i mina öron. Fair att be vänner/bekanta för att främja dem och för att man tycker att de är duktiga men jag tycker du säger emot dig själv lite när du kombinerar det med att säga "skall man hålla nere sina kostnader så måste man utnyttja sina kontakter". I det uttalandet ligger ju underförstått att det ska bli billigare just för att de är kontakter.
  • jennif­erocha­ugust
    Äldre 11 Jul 12:10
    #57
    Det är klart att man kan använda sina kontakter! Det var inte det jag menade när jag skrev att gäster ska vara gäster osv. Bland annat är floristen vi använder min tärnas pappas nya fru. MEN jag vill understryka att vi inte betalar något underpris och att vi speciellt sa flera gånger till henne att vi vill att hon ska ta riktigt betalt. Däremot så fick vi då en florist som vi verkligen kan lite på, som vi vet gör 100% för att vi ska bli nöjda och som tog sig tid att gå igenom blommor och arrangemang. DET är att utnyttja kontakter tycker jag, utan ekonomisk vinning.
  • Äldre 11 Jul 12:28
    #58
    jenniferochaugust skrev 2013-07-11 12:10:57 följande:
  • Äldre 11 Jul 15:25
    #58

    Som sagt så verkar det vara väldigt olika hur man ser på tjänster och gentjänster inom olika umgängen.
    Jag har svårt att se hur det kan bli ett uttnyttjande (om det inte alltid är samma vänner som får och får men inte ger tillbaka).
    Jag erbjuder mer än gärna min tid och mina kunskapet till mina vänner. Jag behöver inte gå minus och räknar inte mer att någon annan ska göra heller, men jag tänker inte tjäna pengar på mina vänner. Däremot ser jag det som en självklarhet att hjälpa till och marknadsföra de vänner som har hjälpt en.

    Andra verkar se det på ett helt annat sett än vad jag gör. Förmodligen för att man inte har riktigt samma mentalitet bland sitt umgänge (GISSAR jag)

    Däremot behöver man inte skuldbelägga folk som vill nyttja sin kontakter på ett bröllop vilket jag som sagt har stött på en hel del här på bröllopstorget och då inte bara i denna tråd utan lite överalt.

  • Äldre 11 Jul 15:46
    #59

    Jag tycker också att om man har vänner och kontakter som kan hjälpa till en så här speciell dag, ska man absolut fråga. Man kan inte få mer än ett nej, och så länge man accepterar detta nej utan krusiduller så finns det absolut inget ont att säga. :)
    Jag har också uppftattat att det finns en massa regler av vad som är fint och ofint och vad som är ok på budgetbröllop eller "vanliga" bröllop sen jag blev medlem här på sidan.
    Frågan om kuvertavgift t.ex kan det kastas väldigt elaka kommentarer om så som "vill ni att gästerna ska bekosta er fest? Nej då skulle jag väntat med att gifta mig!" osv.
    Jättetråkigt och har verkligen fått mig att tänka om angående det trots att jag alltid tänkt mig att ha kuvertavgift. Och det kommer långt ifrån bekosta vårt bröllop då vi själva kommer lägga ner ca 80.000+ och kuvertavgiften då endast skulle täcka en del av matkostnaderna. Vi vill inte ha en massa symboliska presenter och detta har fungerat smidigt på tidigare bröllop jag varit på.
    Men som sagt, sen jag började läsa trådar här har jag förstått att många anser det som väldigt fult och nu vet jag inte alls hur jag ska göra längre.

  • Äldre 11 Jul 15:59
    #60

    Vi kommer inte ha kuvertavgift, men har varit på bröllop där de varit det och de va inget med det.


    Gör PRECIS så som ni själva tycker!


    Sanct skrev 2013-07-11 15:46:00 följande:
  • Äldre 11 Jul 16:06
    #61

    Så här blir min bukett, men röda rosor istället för lila. Har beställt från aliexpress och denna buketten och en corsage kostar 100.- Hoppas de är så fina som jag tror i verkligheten också!


  • Äldre 11 Jul 17:44
    #62

    Det är väldigt lätt att läsa mellan raderna och på så sätt tolka in egna meningar, och det verkar vara ett klassiskt tema här på BT.

    Det dras slutsatser åt höger och vänster om vilka människor man umgås med mm mm.
    Läs vad som faktiskt skrivs istället. Och försök tänka er att personen som sitter på andra sidan det meddelandet inte skrev det för att vara dum och elak.

    Jag tycker att det är stor skillnad på att utnyttja och att nyttja kontakter.
    Som jag (och andra) har skrivit flera gånger så är det trevlig att bli tillfrågad för att man är duktig på något, och om man kan så ställer man upp.
    Men det är inte alltid så trevligt att bli tillfrågad "som ett spartips".
    Och speciellt inte i samband med att man blir bjuden.
    "vi ska gifta oss den X/X. Kan du baka tårtan / binda buketten / laga maten / servera?  Vi har lite tight budget så vi frågar alla vi kan om hjälp. Ja du får ju självklart komma på bröllopet också" (jaha... jamen DÅ blev det ju genast så mycket  roligare att jobba gratis när jag blev medbjuden så där på nåder)
    Vänd på steken "Vi ska gifta oss den X / X. Och vi vill gärna ha dig som gäst. Vi tycker också att du är så duktig på xxxxxxxxxx så skulle du vilja ta på dig att göra det så vore vi jätteglada. Kan du ge oss ett prisförslag så får vi se om vi har råd bara?"

    Det är väl ingen som "skuldbelägger" någon?
    Och om någon får dåligt samvete för att dom känner att dom nog utnyttjar sina kontakter så kanske den veckarklockan var behövlig.
    Jag säger i alla fall inte att det är fel att fråga om hjälp. Men man kanske kan tänka på hur man frågar, och även varför...
    Ibland kanske det hade varit bättre att ta pengarna det skulle ha kostat att bjuda in den här floristen, tårtbagaren, sångerskan eller vad det nu kan vara, och eventuellt deras respektive - och lagt dom pengarna på att ge personen en slant för utfört arbete istället. I alla fall om man (som en del gör - ni som inte gör det behöver inte ta åt er) bjuder folk bara för att kunna utnyttja deras kompetens eller deras kontakter...

    Och apropå kuvertavgift...
    I vissa kretsar är det så man gör. Det är liksom det vanliga. Det är inget konstigt och ingen tar illa upp för det.
    Men i vissa andra kretsar så skulle man hellre bjuda på torra skorpor och vatten än att ta kuvertavgift om man inte hade råd att bjuda liksom.
    Så om det är vanligt i era kretsar så kör på det. Då är det ingen (eller i alla fall väldigt få) som rynkar på näsan.
     

  • Äldre 11 Jul 17:56
    #63

    Angående kuvertavgiften handlar det inte så mycket om att vi inte skulle ha råd. När vi som sagt redan lägger runt 80.000 på bröllopet känns 15.000 till för maten inte som nåt vi inte skulle klara av.

    Det är bara det "vanliga" runt de jag känner att ha det så. Dels för att slippa skålar och tavlor som bara står och dammar, dels för att slippa stressan angående vad man ska ge i present till varandra sen finns det säkert de som gör det för att slippa en del av utgifterna också.

    Min fästmans släkt är inte svensk och där är det vanligt att man ger pengar som gåvor till brudparet. Men det skulle skulle kännas väldigt konstigtför mig, att sitta och ta emot en massa kuvert med kontanter så där... även om det egentligen är samma sak som att ta ut kuvertavgift i slutändan. :) 

  • Äldre 11 Jul 19:13
    #64
    Sanct skrev 2013-07-11 17:56:44 följande:
    Angående kuvertavgiften handlar det inte så mycket om att vi inte skulle ha råd. När vi som sagt redan lägger runt 80.000 på bröllopet känns 15.000 till för maten inte som nåt vi inte skulle klara av.

    Det är bara det "vanliga" runt de jag känner att ha det så. Dels för att slippa skålar och tavlor som bara står och dammar, dels för att slippa stressan angående vad man ska ge i present till varandra sen finns det säkert de som gör det för att slippa en del av utgifterna också.

    Min fästmans släkt är inte svensk och där är det vanligt att man ger pengar som gåvor till brudparet. Men det skulle skulle kännas väldigt konstigtför mig, att sitta och ta emot en massa kuvert med kontanter så där... även om det egentligen är samma sak som att ta ut kuvertavgift i slutändan. :) 
    Det är inte säkert att du slipper presenter ändå. Många tycker att det är så det ska vara. Man ger en gåva helt enkelt annars är man oförskämd (alltså jag menar inte att man måste ge en gåva, men vissa tänker så).
    Min pappas sambo sa - efter att vi sagt att vi inte ville ha några presenter, vi ville i stället att så många som möjligt skulle klä sig enligt temat då det var temabröllop - att vi var tvugna att önska oss något i alla fall, eftersom att "man ska" ge en present, även om den är liten. Man ska inte gå tomhänt helt enkelt...

    Så vi var övertydliga i både inbjudan och hemsidan att vår önskan var att dom inte gav något alls utan att dom kunde följa temat om dom ville bidra på något sätt till bröllopet. Men att om någon absolut ville ge något så var önskan då att dom gav en valfri summa till bröllopet eller resan. Och vi fick massor med pengar trots att nästan alla följt vår önskan om klädsel. Jag vågar inte tänka på vad vi skulle fått om vi hade haft ett "vanligt" bröllop med en enklel klädkod Obestämd
  • Äldre 12 Jul 02:58
    #65
    Sara 120707 skrev 2013-07-11 12:01:56 följande:
    Fast det här rimmar lite illa i mina öron. Fair att be vänner/bekanta för att främja dem och för att man tycker att de är duktiga men jag tycker du säger emot dig själv lite när du kombinerar det med att säga "skall man hålla nere sina kostnader så måste man utnyttja sina kontakter". I det uttalandet ligger ju underförstått att det ska bli billigare just för att de är kontakter.
    Det tycker jag inte alls.. tråden handlade ju om hur man skulle hålla nere kostnader. Jag skrev också att den som utför tjänsten/hantverket bestämmer priset. Båda partner har rätt att säga ja eller nej om de tycker det inte känns bra. En förfrågan kan man alltig lämna, det betyder inte att man kommer välja det i slutändan om det inte går ihop med ens budget eller man hittar något annat man hellre vill ha, på samma sätt som den tillfrågade kan säga ja eller nej beroende på relationen till den som frågar eller om man har tiden att göra det. Det beror väl som sagt vem som frågar vem och på vilket sätt man gör det. Att utnyttja kontakter behöver inte ha direkt med kostnader att göra heller. Jag frågade tex en bekant som rider mycket om han kände någon som hade hästar och brukar köra på bröllop, och fick ett telefonnummer till en person som jag inte skulle fått kontakt med annars. Nu är jag lite mer inne på en speciell veteranbil, så jag vet inte om jag kommer ringa numret jag fick, men det är långt kvar om man kan ändra sig och då är det bra att ha det där telefonnumret..
  • Äldre 12 Jul 03:08
    #66
    Sanct skrev 2013-07-11 15:46:00 följande:
    Jag tycker också att om man har vänner och kontakter som kan hjälpa till en så här speciell dag, ska man absolut fråga. Man kan inte få mer än ett nej, och så länge man accepterar detta nej utan krusiduller så finns det absolut inget ont att säga. :)
    Jag har också uppftattat att det finns en massa regler av vad som är fint och ofint och vad som är ok på budgetbröllop eller "vanliga" bröllop sen jag blev medlem här på sidan.
    Frågan om kuvertavgift t.ex kan det kastas väldigt elaka kommentarer om så som "vill ni att gästerna ska bekosta er fest? Nej då skulle jag väntat med att gifta mig!" osv.
    Jättetråkigt och har verkligen fått mig att tänka om angående det trots att jag alltid tänkt mig att ha kuvertavgift. Och det kommer långt ifrån bekosta vårt bröllop då vi själva kommer lägga ner ca 80.000+ och kuvertavgiften då endast skulle täcka en del av matkostnaderna. Vi vill inte ha en massa symboliska presenter och detta har fungerat smidigt på tidigare bröllop jag varit på.
    Men som sagt, sen jag började läsa trådar här har jag förstått att många anser det som väldigt fult och nu vet jag inte alls hur jag ska göra längre.
    Alltså alla har ju sina egna åsikter om allt och ingenting. Jag kan tycka att det är lite sådär med kuvertavgift på bröllop. Men det beror ju helt på vem och hur upplägget är. Är det tex två högavlönade personer som inte nämner något om att presenter undanbedes så tycker jag det är sniket. Men om det är några som kanske har det lite motigt ekonomiskt och som man vet inte kan ha någon bröllopsfest på annat sätt tycker jag det är skillnad. Så länge man undanber om presenter så borde ju folk förstå.
    Jag tycker ni skall göra det som ni tycker känns bäst för er. Det handlar nog mest om hur man uttrycker sig. skriver man det bara på rätt sätt i inbjudan så kommer de som ni betyder något för inte bry sig om detta och ha förståelse. Man kan ju ha sina åsikter om hur saker och ting skall vara, emn det är ändå de två som gifter sig som skall få ha sin fest så som de vill och om någon har några problem med det så behöver de ju inte komma på festen. Ha i åtanke bara att de ni bjuder skall tycka att de har råd med avgiften. Det kan ju också ha betydelse om man har bröllopet på orten man bor eller om man släpar iväg folk långt ut på vischan eller skärgården eller liknande som en del gör. d får man ju tänka på att gästerna ändå måste lägga ner en del pengar på boende och transport.
  • Äldre 12 Jul 11:56
    #67
    Helenis skrev 2013-07-12 02:58:27 följande:
    Jag tror att vi helt enkelt får vara överens om att vi inte är överens här

    Jag tycker fortfarande att om man har inställningen att "skall man hålla nere sina kostnader så måste man utnyttja sina kontakter" så kommer man på något plan att bli besviken om det blir lika dyrt som att gå till någon orelaterad.
    Jag har snarare inställningen att för att hålla nere sina kostnader så behöver man hitta ett koncept som passar ens budget.
    Tycker även att det är en helt annan sak att som sagt be en bekant för att den är duktig och skulle det råka bli billigare så är det en bonus. 
  • Thosse
    Äldre 16 Jul 19:43
    #68
    Popaulolinona skrev 2013-07-08 14:52:35 följande:
    Hej!
    21/9 ska vi gifta oss och alla, precis ALLA gapar och skrattar till när jag berättar att jag har en budget på 15 000:- Jag ser inte svårigheterna med det riktigt och jag känner inte att vi kommer att ha något sniket budget-bröllop. Jag tänkte dela med mej av min budget och hur vi gör, kanske kan vi tipsa varandra? :)

    Kläder:
    Bruden: Brudklänning och skor måttbeställda från Kina 940:- inkl.frakt
    Brudgummen: Kostym från outlet 1500:- Skor har han sen tidigare
    Sonen: 5-delars kostym från E-bay 280:- inkl. frakt Skor: 200:-
    Dotter: Dopklänning som redan finns i hemmet så 0:-
    Blommor/brudbukett: 800:- då jag bara vill ha en enkel solros som brudbukett.
    Hår&make-up: önskade mej presentkort till frissan när jag fyllde år och fick det, make-up ska en kompis göra.
    Ring: 1000:- då jag ska ha mammas vigselring och därmed bara behövde bekosta förminskningen.

    Förberedelser/Dekoration:
    Inbjudningskort: Egna som jag skrivit ut från dator och klippt och klistrat 400:- inkl.porto
    Festprogram/Placeringskort (Som är samma sak då jag skrivit gästens namn på framsidan av placeringskortet) :
    Lakan (dukar/stolsöverdrag) 100stycken: 1000:- begagnade
    Dekoration i lokalen: Ljus och ballonger från kina 200:- resten blir naturdekoration
    Serveringspersonal: 2 19-åriga "kusin-kompisar" 2000:-
    Fotografering: Gratis då fotografen ska få använda bilderna i sin portfolio och är en vän till familjen.

    Fest:
    Lokal: 2600:- inkl. porslin och städ
    Mat: 3000:- En kompis mamma har erbjudit sej att laga all mat (Viltstek med rostade rotfrukter och massa tillbehör, det blir ingen annan förrätt än fördrink och snittar) och jag har fått allt kött av svärmor vars man är jägare. Vi kommer inte ha bröllopstårta utan kör med kladdkaka och apelsingrädde till efterrätt.
    Dryck: 1000:- Min m2b står för alkoholen i baren då han vägrade ha självkostnadsbar utan krävde att vi skulle bjuda på allt, så då får han stå för resten av kostnaderna av dryck utanför budgeten ;) Den kommer inhandlas i Tyskland på semestern.

    Slutsumma: 14 920:-

    Gratis tips:
    Naturdekoration
    Låna så mycket du kan, låna kandelabrar av avv du känner, det kvittar väl om dom är lika eller inte, en salig blandning är också fint :) Jag har även lyckats låna en flera spetsgardiner jag tänker lägga som dukar över lakanen på borden för att få en lyxigare känsla, även där kan det bli en fin effekt om de inte har samma mönster så länge de har samma färg.

    Nu är jag väl medveten om att jag haft tur och att kontakter är ett jäkla plus... Men lite envishet, planering och tålamod kommer man också långt på ;)

    På festen har jag även turen att ha världens bästa värdpar som även kommer stå för en del underhållning och i övrigt får spotify göra jobbet ;)

    Fler än jag som budget-gifter sej och vill dela med sej? :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-08 18:55
    Okej! Jag ber om ursäkt. Tydligen har jag formulerat mej väldigt provocerande, det var inte min mening! Själklart är den ingen dans på rosor att fixa ett bröllop för 15 000:- Meningen med tråden var att kanske kunna hjälpa och visa på att det går att gifta sej "billigt" beroende på vad man har för krav. Och kanske hitta någon i liknande situation att bolla lite med. Nu verkar tråden mest gå ut på att förklara för mej vilken tur jag haft som fått köttet osv. och att försöka "spräcka budgeten"... Jag är jätteglad och tacksam för all hjälp jag fått på många vis. Jag har valt att ta emot den hjälp som erbjudits och det står jag för. Självklart känner inte alla en jägare med överfylld frys eller en fotograf i behöv av bilder, men kanske känner någon någon som känner någon som kan hjälpa till med något? Förstår ni vad jag menar?
    Jag har tänkt 1000:- på dryck till maten då det är den som räknas in i min budget, den drycken kommer att inhandlas i Tyskland.
    Två personer på serveringen tror jag räcker och värdparet kommer att vara med och guida dem... Vi kommer bara att använda porslinet till middagen, i baren blir det plastglas (Som jag också fått till skänks).

    Jag ber om ursäkt till er som tycker att jag verkar arrogant, det var inte min mening. Jag kollar efter någon annan tråd där jag kanske kan ventilera. Tack och hej! :)
    Hej är ny här på forumet - o jag blev väldigt inspirerad av ditt inlägg! TACK!!! (har inte läst övriga kommentarer :)  )
Svar på tråden Bröllop med 75 gäster för 15 000:- Inte svårt om man vill...