Inlägg från: Anneli256 |Visa alla inlägg
  • Anneli256

Bröllop med 75 gäster för 15 000:- Inte svårt om man vill...

Tråkigt att folk ska behöva bli upprörda och ledsna allt för att en del hävdar sin rätt att uttrycka en åsikt. Jag anser att var och en har ett ansvar om det man uttrycker gör mottagaren ledsen eller kränkt. Personligen reagerade jag på att ngn uttryckte sig som jag uppfattade nästan som nedlåtande om att ta emot hjälp av vänner etc "det är ok på budgetbröllop" Vi hade inte ngt jättebilligt bröllop ung 65 -70 000 63 gäster. Men jag kan säga att vi hade tre fotografer, sittande middag, fri bar, vi köpte tärnornaoch solistens kläder. Alla tärnor , solisten min mamma blev sminkade och fixade i håret vi hade levande musik osv osv. Detta var möjligt pga kontakter, men även att vi tex valde en Kina klänning, alkohol från Tyskland eller att stylister och frisörer var elever på en skola. jag förstår inte att det skulle vara fel om man har möjligheten att använda dem om man kan. Att vissa har negativa erfarenheter som färgar deras åsikt kan jag förstå men så länge kommunikationen är rak från början så nte missförstånd uppstår så behöver ingen känna sig kränkt eller utnyttjad. Vårt bröllop hade kostat mycket mer om vi inte haft de möjligheterna, jag förstår att alla inte har det så väl " förspänt" men personligen så ser jag inget fel i det. Att sedan räkna en budget på det är ju missvisande för de som inte har kontakter. Däremot kan vi då som tex "utnyttjat " våra kontakter kanske inspirera andra och visa på alternativ tex att vända sig till en skola med frisörer o stylister eller florist för att hålla kostnaderna nere det är inte heller enligt min åsikt fel att höra sig för hos vänner och bekanta om de känner någon som mot ersättning skulle kunna göra ngt tex baka tårta eller liknande.. Alla har vi olika åsikter och tankar kring detta och alla har vi rätt att framföra våra åsikter...eller som ngn skriver om man gör ett inlägg i ett forum så får man tåla att folk har synpunkter. Det tycker jag är rätt men personer med synpunkter behöver kanske också rannsaka vad de skriver så att det inte uppfattas som nedlåtande jag tror att det ibland kan vara en missuppfattning men det blir så himla tråkigt. Skriv gärna jag gör så här eller jag tänker så här... utelämna gärna uttryck som kan upplevas som dömande och nedlåtande. Om man undrar som saker så kan man ställa frågan hur tänkte du..eller hur räknade du.... har du tänkt på .... utan a för den skull säga " jag skulle aldrig utnyttja mina vänner och gäster så.... " det är väll ändå bara den personen som bakar tårtorna eller lagar maten, sminkar bruden osv som kan säga om de känner sig utnyttjade eller om de gör det för att de vill och tycker det är roligt.

Svar på tråden Bröllop med 75 gäster för 15 000:- Inte svårt om man vill...