• Sandra380

    Tårta eller cupcakes?

    Ja, precis som överskriften säger. Ska man bjuda på en vacker bröllopstårta eller riktigt snygga cupcakes?

    Vore ju tråkigt att inte få göra klassikern och skära tårtan men min tanke var att ha en onormalt stor cupcake längst upp i ställningen som fortfarande vore identisk med de andra som vi då skulle kunna skära.
    Kan ju ha en liten tårta längst upp med men vill gärna ha lika som alla andra. 

    Åh, hjälp mig spåna lite?! Vad tror ni? 

  • Svar på tråden Tårta eller cupcakes?
  • daniiel
    Sara1991 skrev 2013-06-24 10:49:10 följande:
    Ja precis :) Alla gillar olika saker här i livet och de är ingenting som är ett måste . Man får välja precis vad man vill och så får gästerna gilla läget :) Att ha både tårta och cupcakes kan man ju absolut ha om man gillar båda eller om man är osäkra på vad gästerna gillar . Men då tycker jag att de ska finnas så att alla gäster kan få välja . Tycker att de blir lite fel om gästerna får cupcakes medans brudparet ska äta tårta . Risken är att de blir lite sura miner . Så ska man ha olika alternativ så ska de gälla alla tycker jag :)

    Men detta är som sagt bara min åsikt :)
    Jag håller med dig. Men kitkät ska ju inte ens äta tårtan, bara skära i den och sedan ställa bort den till dagen efter. Det känns för mig väldigt märkligt. Jag kan tycka att det skulle vara bättre om man skar i en cupcake då också.

    Men men, givetvis får man göra som man vill, även gällande den saken :)
  • jenniferochaugust

    Vi ska ha ett dessertbord för 53 personer och har beställt följande:
    * tvåvåningstårta 40-bitars
    * 20 cupcakes
    * 30 cake pops
    * 30 macarons
    * 20 vaniljkakor

    Då får alla välja lite vad de själva vill ha. Tårtbagaren lovade att tårtans bitar var väldigt generösa så egentligen bör tårtan räcka till 53 bitar om alla skulle vilja ha. Det kommer helt klart att bl ilite över, men det som blir kvar efter får stå framme bland snacksen sen :)

    Jag rekommenderar att hitat "proffessionelal hemmabagare", alltså någon som driver en bakblogg och brukar ta beställninagr på bakverk, men som gör det hemma som en bisyssla. Då blir det mycket billigare :)

  • kitkät
    Sara1991 & daniiel, 

    Men tårtan som vi ska ha högst upp är ju just en cupcake fast i en tårtform! Det är varken någon fyllning eller annat i "tårtan", det är muffins-smet i en tårtform med frosting på - precis som våra cupcakes! Det är alltså en "stor cupcake"!
    Jag förstår inte varför det är så konstigt att våra gäster inte får välja mellan tårta eller cupcakes? Vi har valt att inte ha en traditionell tårta eftersom vi inte är så förtjusta i tårta och då får gästerna gilla läget, på samma sätt som jag gillar läget när jag går på bröllop och blir serverad en tårtbit! 

    Vi kommer ha 200 gäster på bröllopet, menar ni då att vi borde ha 200 cupcakes + tillräckligt många "vanliga" tårtor (den tårtan som vi ska skära i är just en "stor cupcake", så den smakar precis som våra små cupcakes) så att alla gäster ska få välja själva? Rent praktiskt så tror jag inte det är en toppenidé med dessertbord för så många gäster! 

    Vi sparar den stora cupcakes-tårtan till dagen efter då vi ska träffa våra föräldrar för en frukost, för att vi inte vill kasta den! Och den smakar ju precis likadant som våra cupcakes, så det finns ingen anledning att låta gästerna ta av den, vilket ändå inte hade gått med 200 gäster! Alla gäster, inkl. oss, får varsin cupcakes! 
    Jag förstår inte vad som är så konstigt med det? 
  • Sara1991
    kitkät skrev 2013-06-24 15:25:37 följande:
    Sara1991 & daniiel, 

    Men tårtan som vi ska ha högst upp är ju just en cupcake fast i en tårtform! Det är varken någon fyllning eller annat i "tårtan", det är muffins-smet i en tårtform med frosting på - precis som våra cupcakes! Det är alltså en "stor cupcake"!
    Jag förstår inte varför det är så konstigt att våra gäster inte får välja mellan tårta eller cupcakes? Vi har valt att inte ha en traditionell tårta eftersom vi inte är så förtjusta i tårta och då får gästerna gilla läget, på samma sätt som jag gillar läget när jag går på bröllop och blir serverad en tårtbit! 

    Vi kommer ha 200 gäster på bröllopet, menar ni då att vi borde ha 200 cupcakes + tillräckligt många "vanliga" tårtor (den tårtan som vi ska skära i är just en "stor cupcake", så den smakar precis som våra små cupcakes) så att alla gäster ska få välja själva? Rent praktiskt så tror jag inte det är en toppenidé med dessertbord för så många gäster! 

    Vi sparar den stora cupcakes-tårtan till dagen efter då vi ska träffa våra föräldrar för en frukost, för att vi inte vill kasta den! Och den smakar ju precis likadant som våra cupcakes, så det finns ingen anledning att låta gästerna ta av den, vilket ändå inte hade gått med 200 gäster! Alla gäster, inkl. oss, får varsin cupcakes! 
    Jag förstår inte vad som är så konstigt med det? 
    Hej :) Hur skulle vi veta att de var en stor cupcake och inte en tårta ? Du skrev ju faktiskt att ni skulle ha en tårta högs upp och sedan cupcakes till gästerna . En tårta är för mig nåt helt annat än en stor cupcake.

    De var eftersom du först skrev att du och din man skulle ha en tårta och  cupcakes till gästerna men sedan skrev du att ni inte inte gillade tårta och valde därför cupcakes. Men ni hade ju faktiskt valt en tårta . De var därför som jag och daniiel blev lite förvirrad och inte fick ihop resonemanget.

    Jag menade inte att just ni skulle ha både tårta och cupcakes , de får ni välja precis som ni vill . De jag sa var att jag personligen anser att om man ska ha flera olika alternativ så ska de finnas så de räcker så att alla får möjligheten att välja . De är min personliga åsikt och det skrev jag även i mitt inlägg!

    Detta är som sagt ett disskusionsforum och därför ställde jag en fråga för att jag inte förstog hur du menade eftersom du sa emot dig själv . Och sedan framförde jag enbart min personliga åsikt om ämnet eftersom TS ställde den frågan :)
  • annapia

    Jag tycker personligen att bröllopstårta är så vackert och skulle välja det. Cupcakes kan nog vara mer praktiskt och trendigt just nu. Välj det ni själva tycker mest om både utséendemässigt och smakmässigt. Om jag skulle valt cupcakes så skulla jag haft en mycket liten tårta högst upp som matchade men inte nödvändigtvis behöver vara exakt som en stor cupcake, för enbart brudparet att skära i och äta av.

  • Chicita
    annapia skrev 2013-06-24 19:43:34 följande:
    Jag tycker personligen att bröllopstårta är så vackert och skulle välja det. Cupcakes kan nog vara mer praktiskt och trendigt just nu. Välj det ni själva tycker mest om både utséendemässigt och smakmässigt. Om jag skulle valt cupcakes så skulla jag haft en mycket liten tårta högst upp som matchade men inte nödvändigtvis behöver vara exakt som en stor cupcake, för enbart brudparet att skära i och äta av.
    Men om man vill ha cupcakes för att man tycker om det - varför ska man då ha en tårta som man äter själv?
    Man väljer väl cupcakes för att man föredrar det i så fall? 
    Jag som gillar tårta skulle ju inte ha tyckt att det var så kul att ge bröllopsgästerna tårta medans jag själv och maken åt cupcakes (som jag inte gillar att äta - men är fina att titta på).

    Klart att man ska välja det man själv föredrar. Men då ska man väl bjuda gästerna på samma sak? 
  • annapia

    Chicita skrev 2013-06-24 19:50:34 följande: annapia skrev 2013-06-24 19:43:34 följande: Jag tycker personligen att bröllopstårta är så vackert och skulle välja det. Cupcakes kan nog vara mer praktiskt och trendigt just nu. Välj det ni själva tycker mest om både utséendemässigt och smakmässigt. Om jag skulle valt cupcakes så skulla jag haft en mycket liten tårta högst upp som matchade men inte nödvändigtvis behöver vara exakt som en stor cupcake, för enbart brudparet att skära i och äta av. Men om man vill ha cupcakes för att man tycker om det - varför ska man då ha en tårta som man äter själv?Man väljer väl cupcakes för att man föredrar det i så fall? Jag som gillar tårta skulle ju inte ha tyckt att det var så kul att ge bröllopsgästerna tårta medans jag själv och maken åt cupcakes (som jag inte gillar att äta - men är fina att titta på).Klart att man ska välja det man själv föredrar. Men då ska man väl bjuda gästerna på samma sak? Jag håller helt med. Själv skulle jag enbart ha bröllopstårta! Kanske anser en del att cupcakes är mer praktiskt för många gäster eller att det är mer modernt men själv gärna vill ha just det traditionella med tårtskärandet. Ett alternativt är annars för cupcakesentusiasterna två sammanflätade cupcakes med caketoppers som delas med tårtspaden.

  • Chicita
    annapia skrev 2013-06-24 19:55:57 följande:
    Jag håller helt med. Själv skulle jag enbart ha bröllopstårta! Kanske anser en del att cupcakes är mer praktiskt för många gäster eller att det är mer modernt men själv gärna vill ha just det traditionella med tårtskärandet. Ett alternativt är annars för cupcakesentusiasterna två sammanflätade cupcakes med caketoppers som delas med tårtspaden.
    Ja det är ju därför vi är flera nu i tråden som rekommenderat att man har just en stor cupcake eller liknande på toppen om man absolut vill ha det där tårtskärandet. Flört

    Jag tolkade ditt förra inlägg som att du rekommenderade att brudparet skulle servera gästerna det dom föredrog själva. Men om dom föredrog cupcakes så skulle dom ändå ha en riktig tårta som dom skar upp och åt av. Och det var det jag tyckte blev konstigt... Flört
  • daniiel
    kitkät skrev 2013-06-24 15:25:37 följande:
    Sara1991 & daniiel,
    Sara1991 skrev 2013-06-24 18:06:27 följande:
    Precis som Sara skriver, jag uppfattade inte att tårtan skulle vara som en stor cupcake utan fyllning och sånt, eftersom du skrev tårta. Tårta är även för mig ett bakverk med fyllning. Då förstår jag lite bättre, men jag förstår inte varför ni inte äter av den direkt på kvällen då? :)

    Och nej, givetvis behöver man inte ha två alternativ för gästerna att välja mellan. Det är, som både du och jag skrivit, nästan omöjligt att göra alla glada och nöjda ändå. Jag har aldrig påstått att ni måste ha flera olika sorter.

    Det jag inte har förstått, är varför ni har ett bakverk som ni skär i, om ni inte ska äta det (på kvällen). Det är det enda jag har ifrågasatt.
  • idak86

    Jag och den blivande ska ha cupcakes istället för tårta eftersom vi inte är några tårtmänniskor. Vi ska ha kokoscupcakes med  mango-cream cheese-frostning på de laktos- och glutenfria cupcakesen och chokladfrosting på de vanliga cupcakes.

Svar på tråden Tårta eller cupcakes?