• Sara1991

    Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)

    Jag jobbar som florist i Stockholm och hjälper er gärna med alla era frågor , funderingar eller om ni bara Vill ha någon att bolla idéer med :)

  • Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)
  • SaraJ

    Hej! Jag har en fundering. Jag har tänkt mig att binda min egen bukett för att vi har en ganska tajt budget. Jag vill ha en lite mer "vild" och spretig bukett till skillnad från en sådan traditionell "boll" av blommor. Jag vill inte heller ha några komplicerade färger utan jag vill ha bara vita blommor och mycket grönt. Är det svårare eller lättare att göra än en vanlig? Jag tänker att det borde vara lättare eftersom att det inte måste vara perfekt, eller tänker jag fel?

  • Tekkno

    Vi ska gifta oss 1/8 i år och jag tänker att det är hög tid att börja planera. Vi har en lite begränsad budget men det går ju att göra mycket fint ändå.

    Jag funderar på att ha kallor i orange och vita orkidéer med grönt "gräs" i brudbuketten, typ såhär 
    www.blomsterpassion.se/2010/06/min-egen-brudbukett-nar-nagot-ar-latt-ar-det-ratt/
    Är det något du tror funkar ok? Och binda om buketten med vitt sidenband. 
    Det känns som att dessa blommor går att få tag på året runt.

    Hur gör man smidigt en liten bukett till brudgummen på samma tema och tips på bordsdekorationer i samma färgskala, om än inte samma blommor och gärna mer säsongsbetonade, mottages tacksamt! Eller har man kanske inte olika blommor, trots matchande färger?

  • mia2014

    Hej Sara,
    jag skulle vilja ha lite hjälp angående namn på olika växter/blommor och ifall dom går att beställa nu till mars?

    vad heter dessa på svenska?
    Dusty miller leaves
    Silver Brunia

    Kan man få tag på dessa denna årstid?
    Vita pioner
    "Dusty miller leaves
    "
    "Silver Brunia"


    väldigt tacksam för din hjälp!!

  • miro

    Hej Sara!
    Vi gifter oss i slutet av augusti och har vigsel samt fest i trädgåren på ett café (Blå porten på Djurgården om du varit där). 

    Jag skulle vilja ha en semsommarbukett som tar upp känslan av en trädgård på sensommaren. Inte för stram. Vi har inte bestämt tema helt, men vill nog inkludera orange. I övrigt känns det som om blommorna får bestämma tonen. 

    Har tittat på allt från "enfärgade" buketter med dahlior och gerbera till "galna" sensommarbuketter med alla möjliga färger. 

    Vad skulle du rekommendera? 
    Vilken verksamhet håller du till i och hur lång tid före bröllopet bör man boka konsultation? 

    Tack!
    /Michelle

  • Sara1991
    SaraJ skrev 2015-02-21 11:52:02 följande:

    Hej! Jag har en fundering. Jag har tänkt mig att binda min egen bukett för att vi har en ganska tajt budget. Jag vill ha en lite mer "vild" och spretig bukett till skillnad från en sådan traditionell "boll" av blommor. Jag vill inte heller ha några komplicerade färger utan jag vill ha bara vita blommor och mycket grönt. Är det svårare eller lättare att göra än en vanlig? Jag tänker att det borde vara lättare eftersom att det inte måste vara perfekt, eller tänker jag fel?


    Hej :)

    Är man van vid tekniken kring att binda en bukett så skall det inte vara svårare att få till en vildare form än en rund. Det borde till och med vara lite lättare då man i en spretig bukett inte är i lika stort behov av perfekt teknik då formen inte syns lika tydligt. Viktigast är att öva på spiraltekniken så att du får till en luftig bukett där varje blomma får ta sin plats och synas, annars finns risken att allt packas ihop och ser lite rörigt ut. Detta är extra viktigt i en vildare bukett, så öva på de :)
  • Sara1991
    Tekkno skrev 2015-02-23 14:22:34 följande:

    Vi ska gifta oss 1/8 i år och jag tänker att det är hög tid att börja planera. Vi har en lite begränsad budget men det går ju att göra mycket fint ändå.

    Jag funderar på att ha kallor i orange och vita orkidéer med grönt "gräs" i brudbuketten, typ såhär 
    www.blomsterpassion.se/2010/06/min-egen-brudbukett-nar-nagot-ar-latt-ar-det-ratt/
    Är det något du tror funkar ok? Och binda om buketten med vitt sidenband. 
    Det känns som att dessa blommor går att få tag på året runt.

    Hur gör man smidigt en liten bukett till brudgummen på samma tema och tips på bordsdekorationer i samma färgskala, om än inte samma blommor och gärna mer säsongsbetonade, mottages tacksamt! Eller har man kanske inte olika blommor, trots matchande färger?


    Hej:) 

    Det tror jag blir jättefint, kallor och orkideer passar bra ihop. Dessa blommor finns att få tag på året om , så det bör inte vara några som helst problem. Gissar att du med bukett till brudgummen syftar på en corsage, då föreslår jag en liten kalla + gräs.
  • Sara1991
    Vichy skrev 2015-02-23 19:32:59 följande:

    Vilka små blommor rekommenderas om man vill ha blommor i håret.. gärna i ljusa färger...


    Hej:)

    Till håret är det alltid att föredra att välja små och hållbara blommor som inte riskerar att sloka. Bra blommor är : elegansnejlika, santini, limonium och brudslöja. Dessa finns i flera olika färger.
  • Sara1991
    mia2014 skrev 2015-02-25 22:32:38 följande:

    Hej Sara,
    jag skulle vilja ha lite hjälp angående namn på olika växter/blommor och ifall dom går att beställa nu till mars?

    vad heter dessa på svenska?
    Dusty miller leaves
    Silver Brunia

    Kan man få tag på dessa denna årstid?
    Vita pioner
    "Dusty miller leaves"
    "Silver Brunia"

    väldigt tacksam för din hjälp!!


    Hej :)

    Silverek och Brunia

    Vita pioner är för tidigt på säsongen tyvärr då dem brukar komma i maj som tidigast.De andra går att få tag på :)
Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)