• AoPoV

    Linköpingsbröllop 2014

    Har nu suttit och läst igenom tråden Linköpingsbrudar 2013 www.brollopstorget.se/Forum-5-55/m4206909.html vilket kan rekommenderas då det fanns en hel del matnyttigt i den! Problemet är väl just att vi inte ska gifta oss 2013 utan 2014...

    Lite snabbt om mig och min blivande: Vi har varit ett par sedan 2003, fick barn i augusti 2012 och planerar bröllop till maj 2014. Än så länge är det väldigt mycket på planeringsstadiet men vi tänkte utnyttja att vi är så tidigt ute med att fixa lokal i god tid. Vigseln blir borgerlig, då ingen av oss är sådär särdeles troende, men i övrigt blir det ett alldeles vanligt bröllop med massa gäster, sittande middag, dans och kanske en och annan glädjetår.
    För den som vill ha ett borgerligt bröllop med mer än en avrivning på 45s i stadshuset kan jag rekommendera den här tråden: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3931030-1.html .

    Hoppas nu att det är fler som vill vara med och dela med sig av planering och inspiration!

  • Svar på tråden Linköpingsbröllop 2014
  • linn84
    sandri87 skrev 2013-11-28 10:04:51 följande:
    Kommer ni ha tärnor och kommer era tärnor ha en tärnbukett? Jag kommer från Tyskland och där är det inte vanligt med tärnor. Jag själv kommer ha två tärnor då min m2b kommer ha bestman.
    Min bästa kompis ska vara tärna. Hennes uppgift kommer mest vara att ta hand om mig och hjälpa mig innan bröllopet och under. Hon ska även vara den som är "boss" över möhippan.  Angående tärnbukett så har jag inte bestämt det ännu. Men det är inte säkert att hon kommer ha det.
    Vi ska inte ha ett kyrkligt bröllop så då känns det som att man kan tänja en hel del på de vanliga detaljerna. =) 
  • bettansss
    marolo skrev 2013-11-29 09:21:37 följande:
    Jag trodde att man var tvungen att vänta tills listan över vem som tjänstjör den veckan och sedan boka in dem? 
    Jag tror att man kan fråga nån annan också men det är väl upp till den om man vill tacka ja till det i så fall. 
    sandri87 skrev 2013-11-28 10:04:51 följande:
    Kommer ni ha tärnor och kommer era tärnor ha en tärnbukett? Jag kommer från Tyskland och där är det inte vanligt med tärnor. Jag själv kommer ha två tärnor då min m2b kommer ha bestman.
     Jag kommer ha en tärna men min sambo kommer nog inte ha någon bestman tror jag. Min tärna ska vara med under dagen, hjälpa mig med min klänning och så, tror att jag eventuellt kommer behöva hjälp med toalettbesöken med min stora tyllkjol... ;) Har inte riktigt bestämt mig angående en tärnbukett, jag tycker det känns lite överflödigt men kanske ska höra med henne om hon vill ha det eller inte.
  • widuse

    Nej då , det är inget som hindrar att man bokar in den man vill. Man kontaktar dem ju så får de säga ja el nej ( jag antar att det är så) våran sa ja iaf :)

  • bettansss

    Vi har också bokat in vigselförrättare nu, en som egentligen hör till Motala kommun men han hade inget emot att komma till Linköping. Men när jag skulle ringa kommunen och göra den officiella bokningen lät hon jag pratade med väldigt förvånad när jag sa att vi inte skulle vara i rådhuset. Trodde ändå att det var lite vanligare med borgerliga vigslar lite varstans nuförtiden men det kanske det inte är? 

  • marolo

    jag har haft jätteproblem att få tag på någon förättare, typ ingen av de som finns på listan svarar och när vi ringde växeln sa hon att man inte kunde boka förren man har en hindersprövning? Vilket jag tycker är väldigt konstigt då den bara räcker i 4 månader och visst borde man kunna boka tidigare än så? i alla fall är det någon som har tips på en bra förättare? hälften svarar inte och en pratade vi med men hon var jätteotrevlig, är inte så lång tid kvar nu så har lite panik att jag inte hittat en förättare...

  • bettansss

    Ja, det låter konstigt marolo. Jag ringde ju som sagt kommunen (Motala) och då sa hon att jag skulle skicka in hindersprövningen när vi fått den. Nu har jag den ju visserligen redan då det inte är så många månader kvar till vår dag (LÄNGTAR!!!) men det lät inte som att hon utgick ifrån att man var tvungen att ha den. 

    Vi bokade en som hör till Motala, men han bor i Borensberg så han kunde komma hit. Han heter Karl- Axel Molinder och min systers jobbarkompis var nöjd med honom.  Har för mig att jag läst om par som varit nöjda med Lars Sandström och Monica Wennås också, men är inte helt säker. De är från Linköping. 

    Håller med om att det var svårt att få tag på vigselförrättare, har nog försökt ta kontakt med någon de senaste två månaderna (inte jätteaktivt förstås, men ändå...) Men nu är det gjort!  

  • marolo
    bettansss skrev 2013-12-12 13:58:03 följande:
    Ja, det låter konstigt marolo. Jag ringde ju som sagt kommunen (Motala) och då sa hon att jag skulle skicka in hindersprövningen när vi fått den. Nu har jag den ju visserligen redan då det inte är så många månader kvar till vår dag (LÄNGTAR!!!) men det lät inte som att hon utgick ifrån att man var tvungen att ha den. 

    Vi bokade en som hör till Motala, men han bor i Borensberg så han kunde komma hit. Han heter Karl- Axel Molinder och min systers jobbarkompis var nöjd med honom.  Har för mig att jag läst om par som varit nöjda med Lars Sandström och Monica Wennås också, men är inte helt säker. De är från Linköping. 

    Håller med om att det var svårt att få tag på vigselförrättare, har nog försökt ta kontakt med någon de senaste två månaderna (inte jätteaktivt förstås, men ändå...) Men nu är det gjort!  
    Monica Wennås är den vi försökt få tag på eftersom hon är "tilldelad" den veckan vi gifter oss, men hon svarar inte på telefon så får leta vidare... Vi fick tag på en annan kommer inte ihåg vad hon hette men hon var jätteotrevlig så den energin vill man ju helst inte ha en dag som bröllopet,
  • Hanti

    Jag letar efter solist till kyrkan (Linklöping) är det någon som har tips på var jag kan leta?

  • marolo
    Hanti skrev 2013-12-20 10:12:27 följande:
    Jag letar efter solist till kyrkan (Linklöping) är det någon som har tips på var jag kan leta?
    Jag vet inte hur lätt det är att hitta men jag skulle rekomendera att hitta någon ifrån en studentförening exempel någon av körerna eller spexen i stan, i studentkretsar finns det några solister som är riktigt duktiga och säkerligen inte tar så mycket betalt. Annars finns det ju blocketannonser och sånt :)
Svar på tråden Linköpingsbröllop 2014