• Bamsemums

    Fler som ska gifta sig Juli 2014?

    Det är fler som har skapat trådar om sin månad, tänkte göra samma sak Då jag inte har sett "min" månad här än. Så är det fler som ska gifta sig Juli 2014? Hur långt har ni kommit med planeringen och hur känns det? :)      

  • Svar på tråden Fler som ska gifta sig Juli 2014?
  • Elin2014
    a ring on my finger skrev 2014-06-02 12:04:29 följande:
    Vi ska ha förrätt, huvudrätt, tårta.
    Tror man räknar 1glas till förrätt och 2glas till huvudrätt.
    Drickan till maten är väl relativt lätt att räkna ut, på ett ungefär iaf. Men sen har vi frå bar hela kvällen och då blir det plötsligt svårt. Hur mycket kommer folk att dricka? Vad kommer folk att dricka? Kommer det vara jättevarmt ute? Osv...
    Lite kan ju gärna bli öer men vi tycker väldigt mycket om vin och går gärna på systembolaget och handlar flaskor efter vad vi ska äta så vi har inte så stor nytta av att ha massor av "festvin" kvar. Och starksprit dricker vi väldigt sällan så det har vi inte heller någon nytta av att ha mängder av.

    Det bir nog mestman/tärna som kör oss men det har vairt trevligt om de också hade kunnat ta ett glas bubbel hos frisören t.ex. Och så har vi barn som vi behöver ha med oss så vi måste ha bilar med bilstolar i. Som sagt små "oviktiga" saker som ändå måste lösas innan dagen D
    a ring on my finger...

    Ska ni åka till Tyskland och köpa er alkohol? Jag tycker också det är supersvårt att beräkna, vi har dock gjort ett försök och tänkte se hur det stämmer överrens med er andra. Hur har du beräknat?
    Min sambo åker till Tyskland på fredag.......
  • Fluff
    CJ5 skrev 2014-06-02 12:43:10 följande:
    Delar gärna! Detta blir ett låååångt inlägg!
    torsdagen hittar jag stora spelkort i bilen, på fredagen ringde någon och frågade efter Alice, men det kopplade jag inte alls. På lördagen får jag ett mms från haren i Alice i underlandet med en klocka i handen tick tack tick tack stod det.. Efter en stund knackar det på dörren, jag öppnar och på trappan ligger en fin rosa låda. i den låg en inbjudan från hjärter dam till hattmakarens te bjudning. En jätte fin blå klänning med underkjol och vita strumpbyxor. Jag hade en kvart på mig att bli klar. Sen knackar det på dörren igen och nedanför trappan står haren med klockan. jag får springa efter haren som skuttar iväg. Möter en av kortknäcktarna och vi sätter oss sen i min pappas bil. I bilen får jag smink en peruk och jätte långa ögonfransar och ett gigantiskt vinglas som jag ska bära omkring hela dagen. Vi åker till gärdet ut till ett stall där vi ska åka häst och vagn. och där möter jag hjärter dam, en till knäckt, hattmakaren, katten och dudedi och dumdedum vad dom nu heter, dom skalliga tvillingarna i filmen. Dom är sååå utsopexade hela bunten att jag inte känner mig utklädd, allt var så bra och dom var såå fina! dagen följs av att vi åker till en studio och jag får sjunga in en sång (jag kan inte sjunga) Sen går vi på spökvandring i gamla stan och går till en krog inne i stan och tillslut hamnar vi på min syrras terass där dom dukat upp världens finaste middag, men tekannor och minimat och allt var så perfekt!!!! 
    Åååh va kul! Vilken härlig dag :D
  • fkidron

    Jag hoppar in här strax innan allas våra bröllopsdagar går av stapeln.. Nervöst som bara den!

    Är det någon mer som gifter sig utomlands? Vi har väl avklarat det mesta, men nu är det en liten grej som jag stångas med. Jag försöker hitta svenska fina låtar att ha på under receptionen, alltså mingellåtar. Inte för "tröga" eller långsamma sådana utan med lite sväng i.. Vi går in med Bob Marley - I want you t ex, på stranden, så jag vill liksom hitta passande svensk musik som kommer låta fin även för "utländska" öron så att säga.. Ett par som jag är säker på är Åsa Jinder "Av längtan till dig" och Lars Winnerbäck "För dig". 
    Eftersom jag sitter utomlands så kan jag inte ta del av era säkerligen välvalda spotify listor, jag har helt enkelt inte tillgång till inspiration!
    Några tips? :)

    Sen är jag också orolig att inbjudningarna till sverige kom fram lite sent.. Alla som kommer har visserligen redan bokat biljetter. En månad innan kanske är acceptabelt ändå? När skickade ni ut era?

  • a ring on my finger
    Elin2014 skrev 2014-06-05 07:42:34 följande:
    a ring on my finger...

    Ska ni åka till Tyskland och köpa er alkohol? Jag tycker också det är supersvårt att beräkna, vi har dock gjort ett försök och tänkte se hur det stämmer överrens med er andra. Hur har du beräknat?
    Min sambo åker till Tyskland på fredag.......
    Ja vi ska handla i Tyskland om någon vecka.

    Vi hr räknat att ca 60 personer kommer att dricka (75st på gästlistan varav några är nykterister, chafförer, gravida och nyförlösta, plus att där säkert är några som inte har möjlighet att komma på bröllopet)

    Bubbel till brudskål: 8 flaskor (dessa köper vi i Sverige)
    Vin till Sangria som välkomstdryck: 12 liter

    Maten:
    Flasköl 4 flak*24 flaskor
    Vin förrätt: 9 liter
    Vin huvudrätt: 18 liter
    Konjak: 1 flaska
    Likör: 2 flaskor (resten till festen)
    Whiskey; 2 flaskor (resten till festen)

    Festen:
    Öl: 12 flak burköl
    Cider: 4 flak
    3 flaskor Gin
    2 flaskor Tequila
    3 flaskor ljus rom
    Bubbel till fest: 10 flaskor
    Vitt vin: 4 Bag in Box
    Rött vin: 4 Bag in Box
    Rosé vin: 4 Bag in Box

    Som sagt...vi har ingen aning om hur realistiskt eller orealistiskt detta är
  • Carolinekahlstrom

    26 Juli är det dags för oss att gifta oss. Vi har alla viktiga poster bokade, men nu står allt helt stilla. Jag är inte en sån som vill pyssla och försöka göra så mycket så att jag blir utbränd, utan jag/vi vill ha det så mysigt som möjligt och så avslappnat som möjligt.
    Vad är det som händer nudå? Vi har inte varit på något samtal med prästen ännu, har inte pratat med kantorn om vilken musik det skall önskas.
    Vad GÖR MAN?! Jag är helt lost i detta... Måste få några stolpar att gå efter.
    Mer än de viktigare sakerna sas.

  • Kalejdoskop

    Nu har vi äntligen beställt vigselringar! Efter att senaste guldsmeden helt sabbat min ring, så sökte vi oss till en mindre butik, ingen kedja eller så. Han var proffsig och trevlig och hjälpte oss hitta det som passade oss allra bäst! Nu hoppas jag bara att min förlovningsring hinner bli lagad i tid..

  • Lindatamminen
    a ring on my finger skrev 2014-06-05 14:00:19 följande:
    Ja vi ska handla i Tyskland om någon vecka.

    Vi hr räknat att ca 60 personer kommer att dricka (75st på gästlistan varav några är nykterister, chafförer, gravida och nyförlösta, plus att där säkert är några som inte har möjlighet att komma på bröllopet)

    Bubbel till brudskål: 8 flaskor (dessa köper vi i Sverige)
    Vin till Sangria som välkomstdryck: 12 liter

    Maten:
    Flasköl 4 flak*24 flaskor
    Vin förrätt: 9 liter
    Vin huvudrätt: 18 liter
    Konjak: 1 flaska
    Likör: 2 flaskor (resten till festen)
    Whiskey; 2 flaskor (resten till festen)

    Festen:
    Öl: 12 flak burköl
    Cider: 4 flak
    3 flaskor Gin
    2 flaskor Tequila
    3 flaskor ljus rom
    Bubbel till fest: 10 flaskor
    Vitt vin: 4 Bag in Box
    Rött vin: 4 Bag in Box
    Rosé vin: 4 Bag in Box

    Som sagt...vi har ingen aning om hur realistiskt eller orealistiskt detta är
    det är jättesvårt att beräkna:/ vi ska åka till tyskland nästa vecka och har fortfarande inte kommit överens hur mycket som behövs....

    nästa vecka ska vi även provsmaka tårtan:)

    min klänning är hos skräddaren och förvånad blev jag när jag fick sy in 2 cm på var sida :) fast lite nervös för hur den kommer sitta men skräddaren lovade att den ska sitta perfekt:)

    ringarna beställdes nu i går :) lite pyssel kvar med dekorationen sedan tror jag allt är klart...
  • Kakbakaren

    Alltså, vi har fortfarande inte lyckats få skickat inbjudningskorten (gifter oss 26 juli) men den här helgen SKA jag få klart dem! Vi har ju inte ett så jättestort och bröllop och de flesta borde veta om det ändå men det börjar nog bli dags nu... Nåväl, den som väntar på något gott eller hur var det? Själv känner jag att det inte är så jättelång tid kvar och börjar stressa över om vi har allt under kontroll...

    Nästa fredag ska vi träffa vigselförrättaren. Vi skulle ha med hindersprövningen då så får se om den har hunnit komma innan det, annars får vi skjuta upp mötet någon vecka.

    Igår var vi in till staden och hittade kostym åt mannen och kollade på ringar och hittade också varsin vi ville ha så vi slog till och köpte dem samtidigt. Tur vi inte har kollat tidigare för jag känner redan att jag vill ha min nya ring NU NU NU!!! Tror jag bara kommer att använda vigselringen efter bröllopet för min förlovningsring var verkligen sliten då man såg hur en ny ser ut, eller så får jag använda bara vigselringen ett tag tills den är lika sliten som förlovningsringen och sedan passar de ihop, haha :D

  • Fluff
    Carolinekahlstrom skrev 2014-06-05 23:49:34 följande:

    26 Juli är det dags för oss att gifta oss. Vi har alla viktiga poster bokade, men nu står allt helt stilla. Jag är inte en sån som vill pyssla och försöka göra så mycket så att jag blir utbränd, utan jag/vi vill ha det så mysigt som möjligt och så avslappnat som möjligt.
    Vad är det som händer nudå? Vi har inte varit på något samtal med prästen ännu, har inte pratat med kantorn om vilken musik det skall önskas.
    Vad GÖR MAN?! Jag är helt lost i detta... Måste få några stolpar att gå efter.
    Mer än de viktigare sakerna sas.


    Det låter som att ni behöver ett samtal med prästen, är det inbokat? Annars skulle jag ringa och försöka boka in ett.
    Har ni hindersprövningarna klara? För det vill prästen ha på mötet, iaf våran.
    Sen när vi träffade prästen så gick vi igenom vigsel steg för steg, så alla frågor kunde bli besvarade. Kan vara bra om ni har funderat på in och utmarsch, psalmer och om ni har nån solosång. För det är några av de större valen ni gör där.

    Sen är det väl svårt att ge mer stolpar när man inte vet vad som är gjort och vad man vill ha gjort :)
    Alla har vi ju olika syn på hur vi vill att Dagen ska bli.

    Vi håller på med de sista för oss vilket är blommor och musik efter livebandet på festen sen har jag enbart bordsplaceringsskyltar kvar :)
    Sen dammsuger jag i mina skor jag ska ha på bröllopet :P
  • Kalejdoskop

    Igår blev jag hippad! Såå himla rolig dag! Halvdag på spa, picknick och lekar i solen och sen dans hela natten. Mina omtänksamma vänner gav mig en snoppboa att ha runt halsen, tackar :P en dag jag kommer minnas länge! Vänner som inte kunde komma bidrog med pengar så jag skulle få en fin dag, helt otroligt. Så, nu är det bara att räkna ner dagarna till den stora dagen!

Svar på tråden Fler som ska gifta sig Juli 2014?