• Bamsemums

    Fler som ska gifta sig Juli 2014?

    Det är fler som har skapat trådar om sin månad, tänkte göra samma sak Då jag inte har sett "min" månad här än. Så är det fler som ska gifta sig Juli 2014? Hur långt har ni kommit med planeringen och hur känns det? :)      

  • Svar på tråden Fler som ska gifta sig Juli 2014?
  • KimOchKjell

    Hej Allihopa!

    Är ny på denna sidan och rätt oerfaren vad gäller bröllop.
    Var på mitt första i lördags, och nu är det så att jag själv ska gifta mig med min kärlek i Juli 2014!

    Festlokal på Öckerö/Hönö i göteborgs skärgård är det ända som är bokat än så länge.
    Bör jag ha fått gjort mer än bara festlokal?
    Vi står inför valet och kvalet om vi ska gifta oss i kyrkan eller inte.

    Tacksam för respons och ett och ett annat tips :)

  • FruG
    KimOchKjell skrev 2013-09-09 16:47:03 följande:
    Hej Allihopa!

    Är ny på denna sidan och rätt oerfaren vad gäller bröllop.
    Var på mitt första i lördags, och nu är det så att jag själv ska gifta mig med min kärlek i Juli 2014!

    Festlokal på Öckerö/Hönö i göteborgs skärgård är det ända som är bokat än så länge.
    Bör jag ha fått gjort mer än bara festlokal?
    Vi står inför valet och kvalet om vi ska gifta oss i kyrkan eller inte.

    Tacksam för respons och ett och ett annat tips :)
    Hejdär! 

    Jag var också på bröllop i Lördags och ska gifta mig i Juli -14! 
    Hade en väninna som var på bröllop på hönö förra helgen och det var så himla fina omgivningar sade hon, bra val :) 
    Vi hade först bestämt att vi skulle gifta oss borgerligt på platsen där vi ska ha middagen, men efter vi ''landat'' kom vi fram till att vi egentligen vill gifta oss i kyrkan. Man behöver ju inte vara jättekristen för att gifta sig där och känns ändå som att gifta sig gör man i kyrkan! Det blir ju förhoppningsvis bara en gång man ska gifta sig, tror jag skulle ångra mig om jag inte gjorde det i kyrkan. 
    Ni behöver nog inte ha panik, vi har planerat väldigt mycket men det är för att undvika stress och sådant man kan missa om man inte har gott om tid. 

    Ta det lugnt, lycka till! :)
  • Pia88
    Kakbakaren skrev 2013-09-09 11:36:20 följande:
    Välkomna alla "nya"! Det är ett tag sedan jag själv har skrivit, allt har stått stilla och planer på att skjuta fram bröllopet har funnits men jag vill helst inte det eftersom det så småningom börjar bli dags att starta bäbisverkstaden och jag gärna vill kunna dricka ett glas vin osv. på min egen bröllopsdag! Skjuter vi fram det blir det ändå max ½ år (men tror inte det eftersom vi båda vill ha sommarbröllop) så hänger med här tills vidare i alla fall.

    Hur som helst, det här med lokal får mig att gråta. Det finns absolut INGENTING jag tycker är intressant eller skulle kunna tänka mig. Jag hade tänkt mig en fin lokal nära havet men sådant verkar inte existera i dessa trakter (Vasatrakten i Österbotten). Och när jag väl hittar något fint är det ingen lokal utan en restaurang vilket betyder att möjligheten att fixa mat och dryck själva inte finns. Att betala 40€/pers endast för maten utan drycker inräknade ingår liksom inte i vår budget. Och hade vi tänkt gifta oss nästa sommar börjar det nog bli dags att boka nu eftersom datumet är viktigt...
    Äsch.. Inte roligt att inte ha nån lokal... Är det Vasa som gäller, norr eller söder om Vasa?... Finns det nån danspaviljong, segelpaviljong som du kan tänka dig?.. "Måste" det vara hav eller kan en vik duga lika bra? E inte så insatt i vad som finns i just vasa.. Men har du några vänner du kan fråga? Studiekamrater?... Vet ett par som gifte sig i Vasa o som via Wärtsilä fick tag på en ganska modern med ljus lokal nära vatten.... Sen finns ju Replot... Har för mig att mot Malax hållet ska det finnas nåt..
    Sku e vara jeppis sku ja kuna hjälp mer...
  • Kakbakaren
    Pia88 skrev 2013-09-10 08:42:57 följande:
    Äsch.. Inte roligt att inte ha nån lokal... Är det Vasa som gäller, norr eller söder om Vasa?... Finns det nån danspaviljong, segelpaviljong som du kan tänka dig?.. "Måste" det vara hav eller kan en vik duga lika bra? E inte så insatt i vad som finns i just vasa.. Men har du några vänner du kan fråga? Studiekamrater?... Vet ett par som gifte sig i Vasa o som via Wärtsilä fick tag på en ganska modern med ljus lokal nära vatten.... Sen finns ju Replot... Har för mig att mot Malax hållet ska det finnas nåt..
    Sku e vara jeppis sku ja kuna hjälp mer...
    Nej speciellt inte med tanke på att det mesta säkert börjar vara bokat så småningom och slutet av juli är antagligen ganska populärt. Datumet är viktigt, eller okej det viktigaste är väl att vi blir gifta, men det finns så många datum att välja mellan och när man har ett bra (samma dag vi träffades) är det ju lite roligt att återanvända det Flört

    Söder om Vasa får det också vara, fästmannen är från Malax och vi ska flytta dit i vår så allt mellan Vasa-Malax går bra. Norrut har jag inte så mycket anknytning till förutom mor- och farföräldrarna som är från Jeppis, men eftersom mina mor- och farföräldrar är betydligt (ca. 10-20 år) yngre än hans är det lättare för dem att transportera sig en bit. Ifall du råkar komma på vad för något som kanske finns mot Malaxhållet får du gärna säga till, alla tips mottages Skrattande

    Det måste inte vara hav, vatten överlag går bra Glad Vi båda är havsmänniskor och aah, vatten är bara så fint Hjärta Hittade Kalle's Inn och det var jättefint! Fast därifrån måste man ta "hela paketet", samma sak gäller Seglis (+ att därifrån är det utsikt till universitet vilket jag kanske klarar mig utan på min bröllopsdag...), vill helst hitta en lokal där man endast kan hyra utrymmena och får fixa resten själv.

    Kanske det var Wärtsilä-salen i Domus Bothnica de hade festen i? Den är jättefin och det ordnas en del bröllop där och jag skulle antagligen kunna tänka mig det om det inte vore för att den ligger mitt på campus-området där jag rör mig varje dag. Replot är inte helt uteslutet men jag har inte hittat någon annan lokal än ungomdslokalen mitt i byn.

    Grejen är den att vi har hållit det lite hemligt hittills och inte berättat för någon om våra planer men jag inser att vi kanske får gå ut med det nu och fråga familj, vänner och bekanta. Min pappa har alla världens kontakter så kanske han skulle veta något som jag inte vet trots flera timmars googlande.

    Tack så mycket för tipsen Glad
  • Pia88
    Kakbakaren skrev 2013-09-10 10:10:01 följande:
    Tyvärr. Då e kommer till malax e ja no helt out.. Vet att e e ca 30 km söder om vasa, men that´s it.. En som sku kunna hjälp e Niini men ja vet in hur aktiv hon e mera här... Böri ändå vara några år sen di gift sig...

    Men, då de kommer till klänning så kan ja varmt rekomender Boutiq beauty Glad jätte trevli ti ha o göras me Glad krävs e så färgar o skorna till rätt färg oxå.. men där kan e ta tid.. beställd mina i juli o har ännu int fått dem.. ingen panik förståss, men ja sku ju vila ha dem Tungan ute
  • Kakbakaren
    Pia88 skrev 2013-09-10 12:05:08 följande:
    Tyvärr. Då e kommer till malax e ja no helt out.. Vet att e e ca 30 km söder om vasa, men that´s it.. En som sku kunna hjälp e Niini men ja vet in hur aktiv hon e mera här... Böri ändå vara några år sen di gift sig...

    Men, då de kommer till klänning så kan ja varmt rekomender Boutiq beauty Glad jätte trevli ti ha o göras me Glad krävs e så färgar o skorna till rätt färg oxå.. men där kan e ta tid.. beställd mina i juli o har ännu int fått dem.. ingen panik förståss, men ja sku ju vila ha dem Tungan ute
    Ja hitta Niini här å hon had länkat ti sin blogg där hon noo verkar skriva, tack ska du ha, ja ska ta å höra me henne va hon har att säga! Skrattande

    Ja köpt en långklänning från Boutique Beauty förra åre, den va jättefin å servicen va bra! Min syster va me å man så hu hennes ögon tindra då hon så alla brudklänningar di had där å att hon myki hellre hu ska vila se på de än på nå årsfestklänningar så kanske ja får ta me henne då de börjar bli dags nu då Flört Kanske de sku lönas att kolla nu i höst ifall di sku ha nå på rea (500€ e noo absoluta maxgränsen! De måst man väl hitt en bra klänning för?) men ja had tänkt gå ner en 5-10 kg till ännu så får se. Fast prova kan man ju alltid Oskyldig Annars har ja å hört myki bra om Haavemaa (?) i Seinäjoki, de e ju int heller omöjligt långt bort.
    Pia88 skrev 2013-09-10 12:05:51 följande:
    E de förresten för tidigt att boka präst redan nu?
    Nej, inte ifall de redan tar emot bokningar, ni har väl bokat det mesta i övrigt så då kan man nog boka präst också Skrattande
  • Alun

    Får man vara med här? :)

    Vi gifter oss 5 juli 2014, har bokat festlokalen redan som vi även gifter oss utanför med släkt å närmaste vänner. Vigselförättare är kontaktad också.
    Nu ska vi göra några save the date-kort till närmaste släktingar men inbjudningskorten skickas inte ut förrän efter nyår.

    Vårat tema är lila/orange, min klänning, en långärmad i spets, är bestämd men inte beställd då jag för tillfället är höggravid å måtten blir smått tokiga då ;)
    Å tärnorna är redan tillfrågade å tackat lyckligt ja alla 4! :)

Svar på tråden Fler som ska gifta sig Juli 2014?