• Anonym (Irriterad)

    Kinaklänning WTF?!

    Jag blir så sjukt irriterad över dessa kinaklänningar. Varför beställa och oftast också göra kopior på befintliga klänningar från Kina?!


     


    Kina ligger på andra sida jorden. Det finns faktiskt sömmerskor som inte är allt för dyra inom vårt lands gränser. How about att stödja lokal verksamhet?????


    Sure, jag skulle gärna ha en Vera Wang klänning, men jag vill inte ha en KOPIA!! Det är fult och det är olagligt. Tänk på dom som ritat och gjort allt förarbete som det krävs för god design.


    Har jag inte råd så har jag inte råd, då får man köpa en annan, som inte är en kopia gjord på andra sidan jordklotet.


     


    Ville bara få ur mig detta...


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-11 21:30
    Kan inte ändra ursprungsinlägget men kan tillägga att jag gör ett minus på "irritationen" men att jag fortfarande står för det jag skrivit, med fokus på piratkopiering och transporter världen runt.
  • Svar på tråden Kinaklänning WTF?!
  • Anonym (Irriterad)

    Wow, borta ett tag och ser detta. Många upprörda.. Det var inte riktigt min mening. jag ville inte bestämma över folk, jag ville bara säga min åsikt. Att folk tapper hoppet om mäsnkligheten pga det jag skrivit känns ju också lit väl jag jag tycka..


    Känns ialla fall skönt att det finns folk som förståt vad jag menade (trots tonen i inlägget, som jag bett om ursäkt för, jag var bara väldigt upprörd just då)


     


    Klart man inte kan köpa allt lokalproducerat, men jag tycker att i den mån man kan så ska man också göra det. Vi tror att vi kan göra hur som helst på denna jord bara för att vi ha pengar.. kan man köpa klänningen som är tillverkad inom europa så är det bättre till exempel.


    Klart att en klänning inte påvärkar klimatet, men om alla tänker så...


    ..men det är ju bara en bokhylla, det är ju bara en tröja, det är ju bara en...


    Känns inte så hållbart i längden.


     

  • Chicita

    Apropå att det är mer miljömedvetet att sy upp klänningen i Sverige...
    Vart tror ni att tygerna tillverkas?
    Inte är det i Sverige i alla fall... Eller väldigt få tyger tillverkas här och då är det sällan tyger man skulle välja till en brudklänning.

    Jag sydde min egen klänning. Men tygerna som jag köpte i vår lokala affär (hej vad jag är bra som handlar lokalt *ironi*) är ju tillverkade i Thailand, Kina eller andra delar av världen där jag inte har någon som helst inblick i arbetsvillkor mm.
    Jag tror inte att tygerna hade kortare resväg eller var mer miljövänliga bara för att jag köpte dom som metervara och inte som färdig klänning.

    Att köpa en klänning i butik betyder inte heller alltid att det är från någon etablerad designer.
    Många billigare klänningar är så kallade "kinaklänningar" även om det inte är kopior på andras design. Utan enklare basmodeller.
    Det finns inte flera miljoner sätt att sy en klänning på. Alla etablerade designers "stjäl" från varandra om man ska tänka så. Ibland är det bara valet av ytskikt på klänningen som skiljer två olika designers klänningar ifrån varandra. Den ena valde georgette och den andra organza exempelvis. men i botten är det en axelbandslös sweathartringad empireskuren full-längds klänning. 
    Det finns också bröllopsbutiker som bara beställer "kinaklänningar" och sen lägger på 50% i ren vinst.
    Bruden går därifrån och känner sig nöjd med att ha hittat en billig klänning i en vanlig affär och undersöker inte vart den kommer ifrån... Men det är exakt samma klänning hon hade kunnat få utan butiken som mellanhand...
    Och nej det är inte alltid så, men det har framkommit rätt tydligt här på BT i flera gamla trådar att några har råkat ut för just det...

    Det är självklart fult att kopiera någons design rakt av. Alltså att kinaklänningsföretagen plagierar klänningarna (dvs att dom använder andras bilder och sen försöker påstå att det är deras egen design).
    Många kinaklänningsföretag syr upp egna klänningar som är inspirerade av andras design, men inte direkta kopior. Dom är också så pass seriösa att dom inte använder designerns bilder för att låtsas vara upphovsmakare till dom klänningarna. 
    Vissa "kinaklänningar" sys tydligen upp i samma fabriker som procucerar originalklänningarna.
    Dom använder alltså samma tyger och det är samma sömmerskor som syr. Men dom gör det "vid sidan av"...
    Kanske av den där balen med tyg som blivit lite solblekt. Eller den där en tråd hade råkat bli lite grövre än resten. Inget som en vanlig "Svensson" skulle tänka på. Men som designern / inköparen skulle rata.
    Man kanske skulle kunna säga att i de fallen så är ens kinaklänning en designerklänning men av 2:a handssortering...  

  • Mustikka

    Det är inte alla som kan eller ens har tid att sy upp klänningar. Jag skulle sy upp en klänning som var av inget märke. Butiken som sålde klänningen sydde upp den i Turkiet och sålde den senare för 20.000 kr.Inga sömmetskor jag talade med ville sy upp den, den skulle ta all deras tid och månader att göra. Så då är det självklart att jag väljer att sy upp den i kina och sparar 10.000 kr. Butiker syr också upp klänningar och säljer dyrt. Det är inget dem medger utan kallar dem för deras egna design. Nu beställde jag en helt annan designer klänning från butik för att jag förälskade mig i den och ville ha den i orginal. Men mina tärnklänningar ska komma från kina. Inget fel med det!

  • blacksugar78

    Väldigt intressant med alla upprörda tongångar angående dessa kinaklänningar.. Som statsvetare och väldigt intresserad av hur vårt samhälle fungerar, plus att jag skrev min c-uppsats om barnarbete kan jag inflika med lite fakta. Större delen av vår konsumption, när det kommer till till exempel kläder är ej producerade i Sverige, utan andra länder (vanligtvis mindre utvecklade länder). Appropå miljöaspekten kan jag säga att klänningarna som finns i butik i Sverige (många, inte alla) har också färdats långt och även fast företag säger sig veta att det inte förekommer varken slav eller barnarbete vet vi i dagens läge att detta inte är helt sant. Vad jag försöker säga är: Vad spelar det för roll ifall du vill köpa en vanlig eller kinaklänning. Kvalitén behöver faktiskt inte vara bättre för att den är producerad i Sverige. Jag funderar starkt på att köpa en kinaklänning. Detta på grund av budget och för att jag inte hittat min drömklänning i alla bröllopsaffärer här i Stockholm. Vi här inne på forumet borde istället ödsla vår tid med att stötta varandra och glädjas åt att vi ska få leva i kärlek med våra respektive. Väldigt många av de dyra märkerna som finns i Sverige och resten av världen har haft en relativt billig produktionskostnad (så till och med vi med mindre budget hade haft råd med), men sedan lagt på en massa på priset på grund av statusen den designern har (nu pratar vi inte att dessa designer ska klara sig med en dräglig lön, vi pratar multum i lön). Sedan förstår jag klart att det som designer inte är roligt att någon stjäl ens verk och därmed kunder. Är inte anonym och ni får mer än väl kommentera detta inlägg, så länge vi alla kan hålla det på en civiliserad nivå

  • afturelding

    Jag är själv hobbysömmerska (slutförde aldrig min utbildning), och jag ser faktiskt ingen större skillnad, rent miljömässigt, på att låta sy upp en klänning i asien, eller att importera tyger för att sy upp en klänning här. I Sverige prodcúceras små mängder av bomull, linne och syntetfibrer, men det är allt. Man vill nog inte sy en klänning i linne dock. Den produktion som vi är kända för i  i Sverige är handtryckta tyger, men tygerna från början är inte alltid producrade här. 

    Men etiskt sett skulle jag själv aldrig köpa något uppsytt från asien. Eftersom att jag syr allting själv så behöver jag inte köpa kläder eller andra textilvaror från de stora kedjorna. Jag skulle aldrig betala så lite för det hantverk som jag vet läggs ner på produkterna. Det är så mycket erfarenhet/utbildning som behövs för att sy kläder, och speciellt brudklänningar, och jag tycker att det ska värdesättas av konsumenterna.

    Men det är bara min åsikt, och de som väljer att köpa klänning i Kina hoppas jag har tänkt över sitt köp, och kan man då stå för det så ser jag inget fel i det.

  • jenniferochaugust

    Jag är ändå väldigt fascinerad över hur hett det här ämnet är, tycker inte riktigt att det är begripligt. Som samhället ser ut idag så skeppas alla typer av produkter hit och dit över hela världen. Det mesta vi konsumenter köper är massproducerat och fabriksgjort. Märkligt hur det kan vara så oetiskt och omoraliskt att köpa en klänning direkt från tillverkaren istället för från en butik i Sverige där de importerat tyg och ibland färdigsydd klänning från ett asiatiskt land. Jag kan faktiskt inte riktigt förstå att man lägger en så oproportioneligt stor värdering i det.
    Att man kopierar en designad klänning är inte ok, det kan jag hålla med om (även om jag knappast tänker bråka på folk som väljer att göra så). Det är piratkopiering och varumärkesintrång, Men det är så lätt att sitta här och döma! Hur många av er har inte köpt en billig Nike-keps på charterresan? Det är ju också piratkopiering och varumärkesintrång i högsta grad, men hur omoraliskt är det?
    Jag undrar om motståndarna till Kina-uppsydda klänningar verkligen tror på sina argument själva? eller är det missunsamhet och avundsjuka som ligger bakom?
    För jag kan tycka att det är oetiskt att köpa en klänning för 20.000 kronor när folk går hungriga. DÄR ligger min moral.

  • FruForsmark

    Kan ju säga att de 5 butiker jag var inne i Stockholm så hade de kollektioner som främst var från USA och Italien som de beställde efter. Dessutom fanns det flera kopior av Victorias brudklänning och jag kan ana att prinsessan Kates klänning också gett upphov till liknande kopior numera.

  • Anneli256

    Länge sedan jag var inne och skrev något över huvud taget. Ser att tonläget inte ändrats mycket. Orsaken att jag gick in var att jag på fb såg ovanstående TS. Blev ganska irriterad. Förstår inte heller egentligen varför ett forum som BT vill lägga ut en trådstart som denna på fb, då det enilgt min åsikt definitivt inte är någon bra reklam för BT. Ett dömande och kritsierande tonfall gör väll inte att fler personer söker sig till detta forum.


     


    När jag planerade inför vårt bröllop så gick jag med för att få goda råd vilket jag ofta fick, men det hände också att jag fastnade i otrevliga diskussioner som tog massa energi som jag kunde använt till något annat. Det är lätt att det skrivna språket misstolkas och att det blir fel, har själv fått be om ursäkt för formuleringar som tolkats på ett sätt som inte varit min mening.. Men det jag tycker är tråkigt och beklämande att se vissa vuxna människor faktiskt inte beter sig bättre än skolungar ibland.


     


    Om trådstartaren hade skrivit konstruktivt och inte i affekt så hade tråden kunnat bli mycket intressant, det finns enligt min åsikt en hel del konstruktiva svar här.


     


    Och JA jag valde en kinaklänning, både till mig och mina tärnor var mycket nöjd med dem, och jag har inte för avsikt att försvara mitt val.

  • Alyllyra

    Kom ihåg den här gamla tråden och tänkte uppdatera lite angående min klänning:

    Jag har då, som jag kanske sagt tidigare, beställt min klänning i butik. Klänningen är av det amerikanska märket Alfred Angelo, och med anledning av den här diskussionen mailade jag dem och frågade några frågor angående deras produktkedja.
    Fick först inget svar, men när jag åter mailade dem ca en månad senare fick jag svar samma dag.

    Dessa frågor ställde jag:


    Where are the fabrics from? Are they ethically produced?
    Where is the dress made? Are the workers properly paid, do they have decent working hours?
    How far is the dress transported if I buy it here in Sweden? By what mode of transportation, air, road, rail, sea?
     
    Och följande svar fick jag:
    All are dresses are produced in the Far East, some of the factories we own ourselves and some are third party producers. However all the factories we deal with and produce from, have very exacting standards. Unfortunately as the goods are produced in the Far East, we have to move them to Europe. But we do so by shipping by Sea primarily on huge container vessels, minimizing the carbon footprint.
     
    Alfred Angelo takes its responsibility towards producing ethical goods very seriously, as we are a family owned business first and foremost.
    Kikade även in på deras hemsida och fick reda på att "Far East" betyder Kina och Hong Kong. Som ni ser svarade hon inte på alla mina frågor, men jag orkade faktiskt inte driva det vidare. Hemsidan visar också fina bilder från fabriken, men hur sanna de är jämfört med de faktiska förhållandena har jag ingen aning om.

    Sammanfattningsvis alltså:
    Klänningen görs i samma land och fraktas samma sträcka oavsett om man köper den på Milly eller i butik. I alla fall är fallet så för min klänning, och jag misstänker att det är samma för många av de stora klänningsföretagen. 
  • SoonToBeBride2013

    Jag kan bara tillägga att jag har en kompis som gifter sig i sommar och som faktiskt har beställt sin klänning från en sömmerska som gör klänningen från scratch - det behöver INTE alls vara billigare.

    "Det finns billiga sömmerskor" : kan du ge något konkret tips på en sådan sömmerska (som gör klänningar av bra kvalitet)?

  • SoonToBeBride2013
    Anonym (JA) skrev 2013-03-11 17:47:54 följande:
    Håller med!
    Kvaliten går inte ens att jämföra med våra klänningar i butik här heller även om dom som köpt av kinasidor gärna vill inbilla sig det. Bilderna på klänningarna ser förjävliga ut oftast!

    GRRRR 
    Min klänning är det riktigt bra kvaltiet på och ärligt talat ser jag ingen skillnad på min klänning och originalet (som jag provat i butik). Min kompis som var med mig i butiken och som sett min klänning tycker de ser LIKADANA ut. Jag har även visat klänningen till några andra personer som inte ens visste att den var köpt i Kina, som blev väldigt forvånade när jag berättade det (eftersom den var så bra gjord). 

    Tycker det är fel att generalisera som du gör... självklart finns det kinaklänningar som är mindre bra gjorda, men det finns även klänningar som är extremt bra gjorda! Moralargumenten (att kopiera) är en annan sak.
  • SandraElisabet
    SoonToBeBride2013 skrev 2013-04-19 11:39:53 följande:
    Jag kan bara tillägga att jag har en kompis som gifter sig i sommar och som faktiskt har beställt sin klänning från en sömmerska som gör klänningen från scratch - det behöver INTE alls vara billigare.

    "Det finns billiga sömmerskor" : kan du ge något konkret tips på en sådan sömmerska (som gör klänningar av bra kvalitet)?
    Jag kan svara direkt.
    "Den billiga sömmerskan" finns i Kina. Flört Det finns en anledning att industrialliseringen hjul snurrar som det gör, och vi ska alla vara glada för det.

    Om jag själv skulle sy en klänning (hobbysömmerska) skule det med mönsterkonstruktion, toiller, provningar med mera ta minst en arbetsvecka à 40 h. Om jag gjorde det på fritiden (alltså inte behövde betala in skatt etc) skulle jag ändå ta minst 200 kr/h. Då är inte material eller maskinförslitning inräknat.
    Så 8000 kr + material och omkostnader. MINST! Så det där med "billig sömmerska" i Sverige finns inte om du inte känner någon som gör det gratis eller tar betalt så hen inte går runt.

    Jag tycker hela den här diskussionen visar på extrem okynnighet hos TS och andra som visat på total oförståelse för textilbranschen, logistik samt hur världen faktiskt snurrar. Det är lite pinsamt.
  • Chicita
    SandraElisabet skrev 2013-04-24 23:25:53 följande:
    Ja jag kan ju ta några konkreta prisexempel på vad bara materialkostnaden är om ingen (som inte syr själv) vet.

    Min styvmors klänning syddes av ett gardintyg (ve och fasa? Flört) och kostade ändå 1500:- ca
    Svärmors klänning var också av ett gardintyg, på rea så den gick på ca 750:-
    Min brudklänning kostade ca 4-5000:- i materialkostnad tror jag. Jag köpte grejor i flera omgångar och har hittat kvitton i efterhand på saker jag hade glömt. Så kanske någon tusenlapp eller så till faktiskt.
    Min kompis brudklänning när hon gifte sig kostade materialet ca 2500:- till (billigt satintyg och acetat-spets)
    Min tärnklänning den gången gick på ca 1900:-
    Min kopia av brudklänningen fast i färg (medeltidsversion) kostade 1700:- trots att jag fick handla till grossistpris.

    Det här är alltså bara materialkostnader.
    Jag sýr ju gratis till mig själv och mina vänner/släktingar.
    Om jag skulle sy till någon annan så skulle jag som SandraElisabet säger ta minst 200:- i timmen.
    Och jag tror inte att jag la under en arbetsvecka på någon av klänningarna.
    Min brudklänning höll jag nog på i 2 veckor med.  Så bara en veckas arbetstid skulle kosta 8000:-
     
Svar på tråden Kinaklänning WTF?!