• Anonym (Irriterad)

    Kinaklänning WTF?!

    Jag blir så sjukt irriterad över dessa kinaklänningar. Varför beställa och oftast också göra kopior på befintliga klänningar från Kina?!


     


    Kina ligger på andra sida jorden. Det finns faktiskt sömmerskor som inte är allt för dyra inom vårt lands gränser. How about att stödja lokal verksamhet?????


    Sure, jag skulle gärna ha en Vera Wang klänning, men jag vill inte ha en KOPIA!! Det är fult och det är olagligt. Tänk på dom som ritat och gjort allt förarbete som det krävs för god design.


    Har jag inte råd så har jag inte råd, då får man köpa en annan, som inte är en kopia gjord på andra sidan jordklotet.


     


    Ville bara få ur mig detta...


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-11 21:30
    Kan inte ändra ursprungsinlägget men kan tillägga att jag gör ett minus på "irritationen" men att jag fortfarande står för det jag skrivit, med fokus på piratkopiering och transporter världen runt.
  • Svar på tråden Kinaklänning WTF?!
  • goli
    Aniara4 skrev 2013-03-11 20:54:29 följande:
    Jag föreslår att vi alla försöker hålla en god ton här. Om man ogillar stilen i de anonymas inlägg kan man ju välja att uttrycka sig på ett annat sätt själv.
    Tror att TS är beredd på att hans/hennes tråd kan skapa en dålig ton, därav beslutet att vara anonym...
  • Aniara4
    goli skrev 2013-03-11 20:57:08 följande:
    Tror att TS är beredd på att hans/hennes tråd kan skapa en dålig ton, därav beslutet att vara anonym...
    Så varför ge henom vatten på sin kvarn?
  • Koyal

    Goli och vad menar du med Ni? Syftar du på mig då också eller? Otrevliga tonen som du har är väl anledning till anonymiteten. Dock missbruk av den då denna tråd inte kräver det. Jag har betalat 17000 kr för min klänning, för jag har råd och kan betala det. För mig är det inte bara en dag! Det är dagen då jag och min bästa vän blir ett, en familj och jag spenderar mina pengar såsom jag vill. Precis som alla andra får göra som de vill.

  • Anonym (Irriterad)

    Åsiktsfrihet var det, eller hur?


    Sa jag att kineserna inte ska få jobb? eller att dom inte var människor??????


    Nu blir jag ärligt arg, att folk inte inser produkten av ens handlingar. Att kopiera och tjäna pengar på det någon annan lagt extremt mycket tid på är FULT och kan även kallas stöld. Kalla mig bortskämd, men jag har inte heller råd att köpa en klänning för 30000 och har aldrig utgett mig för att kunna det heller.


    Det jag inte står för det är saker som transporteras tvärs över vår jord, vi kan inte få allt, (bortskämda var det va?)


    Vi vill betala inget och ha allt på vems bekostnad? Våra barn, barnbarns...


    Produkten av IKEAsamhället.. Sedan har man mage att klaga på att kvalitén är dålig till råga på allt.


     


    Jag har inte valt att köpa en sjukt dyr klänning, min kostar 4000kr även fast jag kan DRÖMMA om en klänning från tex vera wang.. Jag har inte heller sagt att ni inte får köpa en kinaklänning. Jag sa att JAG inte kan stå för det. Så det jag inte förstår är varför NI blir så upprörda


     


    och en annan sak, hur skulle jag vilja ha uppmärksamhet när jag väljer att vara anonym? (man kan inte vara flera anonyma alias samtidigt och det kan faktiskt vara så att det verkligen är så att folk håller med mig)

  • Koyal

    Och jag behöver inte skämmas för mitt köp heller! Trots att du anser att vi som betalar mer än vad de flesta här gör borde skämmas

  • josvi558

    och jag behöver inte vara anonym... men jag är fortfarande irriterad

  • Principisessan

    Oj, vilken irritation. Blev lite paff faktiskt över att man kan bli så arg över något så banalt. Men alla är vi ju olika.

    jag sjävl har varit gidt förut, vågade då inte köpa en kinaklänning för att jag hittade i butik en klänningjag blev helt kär i. Den kostade såklart mycket mer men den ville jag inte riskera att få en sämre kopia av(och nej det hadeinte behövt vara sämre men jag var orolig för det) så jag sparade som en alning för att köpa den alldeles för dyra klänningen från la sposa, och den ar verkligen som en dröm. Jag var jättefin i den.

    nu så har jag ju hunnit med en separation med skilsmässa och träffat en ny man, så denna gång när jag ska gifta mig så kollade jag först lite på måfå på nätet, blev löjligt förälskad i en klänning som endast fanns på etsy.com. Säljaren hade inga omdömen och startat om sin profil föera gånger. När jag frågade varför detta kom sig och förklarade att jag ville verkligen köpa klänningen men säklart var lite nojjig över att handla på nätet så fick jag inget svar alls. Den klänninen var ingen stulen bild från någon annan sajt. Så efter en runda i alla butiker i stan och vetskapen om att inget var det jag ville ha, så modifierade jag bilden på den klänning jag hittat så den var exakt som jag tänkt mig, mejlade en kinasida, höll tummarna för att det skulle bli bra och ta mig tusan det blev faktiskt det! Och om jag nu ska jämföra kvaliten på denna mot min la sposa (de är ju helt olika i modellen) så är tyget eller sömnaden i sig inte alls sämre. Kjoldwlen har tjockare tyg o fler lager med tyg. Och så finns en inbyggd bh, det som var sämre var att de varit slarvigare med att sy fast spetsapplikationerna på spesboleron och så var den delen för stor. Kanske måttade jag fel men det var ju inte så svårt att sy in det själv. Jag är verkligen supernöjd med min kinaklänning, och jag var det med la sposan också. Det är svårt att jämföra dem då de är helt olika i modellen. Och gällande omsömnad så var de tvugna att lägga ut la sposan då det begav sig och sy om så den passade min kropp.

  • Sjörå

    Jag hade inget större val när jag det gällade kinaklänning eller inte. Klänningen jag har förälskat mig i har utgått från leverantören och då är det enda sättet för mig att få tag i den att köpa en kinaklänning. Detta är inte något försvarstal från min sida utan mer ett påpekande att man inte ska vara så snabb att döma, det kan finnas en miljon orsaker till att någon väljer att köpa en kinaklänning eller avstå. 

  • Fröken Finemang

    att välja att köpa kinaklänning eller att inte göra det, är ju ens eget val.

    Jag har beställt en från Kina, jag tror den kommer vara fantastisk när den kommer.
     För att det är faktiskt MIN brudklänning!! :) Jag är stolt och står för mitt val.

    Och ingen har ifrågasatt eventuell moral eller vad man tror om kvalitén, så det är som det ska vara.
    Respekt för varandras val. 

    Det är grejjen. 

    Det är grejjen som gör att jag blir onödigt irriterad på TS. tyvärr. 
     

Svar på tråden Kinaklänning WTF?!