• Anonym (ekonomen)

    Vad kommer ert bröllop kosta/kostade (exkl smekmånad)?

  • Svar på tråden Vad kommer ert bröllop kosta/kostade (exkl smekmånad)?
  • Pagnie

    skyhigh: ja men verkligen. jag har i alla fall min drömklänning nu och den kostade massor men det behöver inte folk veta. de får din skita i.

  • dellelgarin

    Det roligaste är att folk inte behöver veta vad de kostar, men det är tydligen hel legitimt att fråga som alla förväntas svara på :)
    sen när de får svar så har man massa åsikter om det, det tycker jag är märkligt,  nu har vi ett hyfsat enkelt bröllop men har valt att lägga pengar på ringar, band,mat och detaljer, har vi fått en ide har vi kört på den, vi ville inte känna efteråt, att "åhh vi skulle ha gjort det oxå, om vi bara hade haft pengarna ":)
    vi älskar att arrangera fester och detta är ju festernas fest vi har redan hus och bilar och mycket av pengarna som "spenderas" i vårat fall kommer ju finnas kvar, alla dekorationer, foton, kläderna, ringarna...vi har köpt massor av glas osv (som kostar lika mycket att hyra) och minnena såklart, skulle man sätta sig och räkna på allt vi lagt ut under året redan kommer vi säkert up i mycket högre summor, inkl renovering av lokal mm...

    Jag tror oxå att det ibland handlar om avundsjuka, jag hade kunnat nöja mig med ett mindre bröllop oxå absolut, för mig var det antingen bara vi (närmaste familjen blir ändå rätt många pga skiljmässor) eller typ alla vi umgås med och i vårat fall är det rätt många när man är aktiva i föreningar , klubbar osv...
    Vi är två vuxna utan barn så man får passa på ;)

  • confuzed86

    jag tycker att det är helt upp till var och en hur mycket man ill spendera/kan spendcera på sitt bröllop. vill man spendera 10000 vs 300000kr så varsågoda :)
    alla tycker i olika.
    själva lägger vi runt 30-35000kr och det känner vi är lagom då jag är föräldraledig.
    jag är supernöjd med vad vi lagt våra pengar på och att vi ändå får vårat drömbröllop (visst hade jag enkelt kunnat lägga 20000kr till men samtidigt ill vi hellre lägga de pengana på ett framtida hus :)

  • Moignon

    Jag har ett bröllop som ligger i mellanklass men varför jag skriver är för att jag på något sätt vill försvara de med mindre och/eller mindre påkostade bröllop. Det är inte så att jag försvarar alla de som inte låter ha era prioriteringar och är rent ohyfsade. Men, jag tycker vissa här gör lite samma sak. Jag får lite översittarkänslor av vissa inlägg. Som att man ser ner på dem som har andra prioriteringar på samma sätt som ni blir kritiserade. Att allas högsta dröm är att ha ett rejält påkostat bröllop. Att man har en lyckligare dag för att man kan spendera mer på allt. Det är inte allas högsta dröm, och hur känslan på ett bröllop blir beror mycket även på yttre faktorer som man inte alls kan kontrollera. Jag var på ett bröllop förra sommaren. Det var påkostat men under 200 000. Det som de kunde påverka i det här fallet var att de gjorde allt från grunden själva, de hade bara en tom lokal som de smyckade och hyrde in allt. På det sättet fick de på sitt sätt och det blev väldigt personligt. Men det som gjorde ett stort intryck och mycket av magiken var gästerna. Det hölls många och fantastiskt fina tal och en del lite spexiga men personliga inslag. Hela luften var laddad med kärlek för det här paret. Jag satt nära brudparet och under brudgummens bröders tal sitter brudgummen och torkar sig i ögonen... Vilket det var fler som gjorde... Tänk på det, kärlek och glädje kan inte köpas för pengar. Har man en känslokall omgivning, spelar det ingen roll att allt är påkostat även om det underlättar för brudparet att man kan släppa mycket av jobbet. Ett paket som innehåller allt blir väldigt opersonligt dessutom. Men, jag säger inte att detta är fel, men fick jag välja skulle jag hellre äta korv med bröd i en vit hm-klänning och lägga massa tid på att ändå få det fint, personligt och minnesvärt där alla gäster är nöjda än att ha obegränsad budget med en tråkig och stel fest. Nu säger jag inte att det blir så automatiskt men jag hoppas att ni förstår poängen!

  • dellelgarin
    Moignon skrev 2013-04-24 09:48:54 följande:
    Jag har ett bröllop som ligger i mellanklass men varför jag skriver är för att jag på något sätt vill försvara de med mindre och/eller mindre påkostade bröllop. Det är inte så att jag försvarar alla de som inte låter ha era prioriteringar och är rent ohyfsade. Men, jag tycker vissa här gör lite samma sak. Jag får lite översittarkänslor av vissa inlägg. Som att man ser ner på dem som har andra prioriteringar på samma sätt som ni blir kritiserade. Att allas högsta dröm är att ha ett rejält påkostat bröllop. Att man har en lyckligare dag för att man kan spendera mer på allt. Det är inte allas högsta dröm, och hur känslan på ett bröllop blir beror mycket även på yttre faktorer som man inte alls kan kontrollera. Jag var på ett bröllop förra sommaren. Det var påkostat men under 200 000. Det som de kunde påverka i det här fallet var att de gjorde allt från grunden själva, de hade bara en tom lokal som de smyckade och hyrde in allt. På det sättet fick de på sitt sätt och det blev väldigt personligt. Men det som gjorde ett stort intryck och mycket av magiken var gästerna. Det hölls många och fantastiskt fina tal och en del lite spexiga men personliga inslag. Hela luften var laddad med kärlek för det här paret. Jag satt nära brudparet och under brudgummens bröders tal sitter brudgummen och torkar sig i ögonen... Vilket det var fler som gjorde... Tänk på det, kärlek och glädje kan inte köpas för pengar. Har man en känslokall omgivning, spelar det ingen roll att allt är påkostat även om det underlättar för brudparet att man kan släppa mycket av jobbet. Ett paket som innehåller allt blir väldigt opersonligt dessutom. Men, jag säger inte att detta är fel, men fick jag välja skulle jag hellre äta korv med bröd i en vit hm-klänning och lägga massa tid på att ändå få det fint, personligt och minnesvärt där alla gäster är nöjda än att ha obegränsad budget med en tråkig och stel fest. Nu säger jag inte att det blir så automatiskt men jag hoppas att ni förstår poängen!
    Jag kan bara svara för mig själv (har inte ett bröllop som kostar över 200 000:- ) Jag har inte något "drömbröllop" har aldrig haft en drömklänning osv, visste knappt att jag ville gifta mig innan jag träffade min man.. Allas bröllop är lika mycket värda , huvudsaken (för mig) är att det speglar brudparet. Vad det kostar är tämligen ointressant och jag har nog själv inte fattat att intresset för just budgeten varit så stor för alla andra, jag fattar ju att om man planerar bröllop att man är intresserad men annars? Ingen frågade mig eller min blivande varken före eller efter våra respektive 30 årskalas vad de hade/skulle kosta... Eller när vi bjuder hem två par på middag...

    Varför vill alla veta vad bröllop kostar??? Varför är det så viktigt?

    ANgående överlägsenheten tycker jag det är mycket oftare det är sura miner mot stora bröllop än det är överlägsna miner mot mindre..
  • Pagnie

    nu säger vi inte att alla vill ha stora bröllop utan det som sades var att många som klagar så ligger det ofta avundsjuka bakom. sen finns det ju jätte många som vill ha små bröllop också och det är nog ingen som ser ner på någon för det. synd om du får den känslan. jag är ju en sån som har paket och jag tycker inte att vårt bröllop blir opersonligt. grejen är ju bara det att dom bekostar allt inom paketet men vi bestämmer ju fortfarande allt. dom betalar tårtan men vi bestämmer hur den ska se ut och vad som ska vara i. dom betalar blommor men jag får välja och får exakt dom blommor jag vill ha och samma som jag skulle ha om jag betalade själv. Vi väljer dekorationer och färger, vi bestämmer maten och till och med bar menyn. bil får vi bestämma själv men dom betalar.. dj:n ingår men där hade vi förhandlat till oss vilken dj reda från början. och jag kan säga att även fast vi har paket så lägger vi vår personliga Touch på allt ändå. . det är ju inte som att man får ett paket som bara levereras på ett sätt. så jag tror inte storlek spelar någon roll på det personliga eller inte utan det beror helt på paret och inget annat. sen att vi lägger mer pengar gör bara att vi kan lägga mindre tid.

  • dellelgarin

    Glömde skriva en sak, jag tror däremot att storleken på bröllopet KAN påverka stämningen lite granna,
    har man många gäster kommer många per utomatik långt bort från brudparet och man kan missa lite intimitet på det sättet, det oroar vi oss lite för speciellt vid vigseln, vid middagen skall de få sitta så trångt att de kommer minnas det för evigt ;);)

  • Pagnie

    kanske, kanske inte. det beror helt på vad man har för människor på bröllopet. jag gifter mig ju med en iranier och där är alla fram och pratar med brudparet och fotar osv så själva middagen är en väldigt liten del i det hela. känns just nu mer som att du vill rättfärdiga ditt lilla bröllop och hitta fel med våra stora. men det kanske inte är så vad vet jag men det känns lite så. oavsett storlek på bröllop så blir det vad man gör det till och bara man får det som man själv vill.

  • dellelgarin
    Pagnie skrev 2013-04-24 11:16:17 följande:
    kanske, kanske inte. det beror helt på vad man har för människor på bröllopet. jag gifter mig ju med en iranier och där är alla fram och pratar med brudparet och fotar osv så själva middagen är en väldigt liten del i det hela. känns just nu mer som att du vill rättfärdiga ditt lilla bröllop och hitta fel med våra stora. men det kanske inte är så vad vet jag men det känns lite så. oavsett storlek på bröllop så blir det vad man gör det till och bara man får det som man själv vill.
    vems inlägg svarar du på här?
  • FruForsmark
    dellelgarin skrev 2013-04-24 10:54:27 följande:
    Allas bröllop är lika mycket värda , huvudsaken (för mig) är att det speglar brudparet. Vad det kostar är tämligen ointressant och jag har nog själv inte fattat att intresset för just budgeten varit så stor för alla andra, jag fattar ju att om man planerar bröllop att man är intresserad men annars? Ingen frågade mig eller min blivande varken före eller efter våra respektive 30 årskalas vad de hade/skulle kosta
    Huvudet på spiken. Alla gör sina bröllop på sitt sätt och därmed kostar det olika. Att säga att påkostade bröllop per automatik blir opersonliga och att minibröllop blir tråkiga är ren generallisering. Jag vet ett bröllop som gick på 500 tkr och det var tydligen hur personligt och kul som hellst och speglade verkligen brudparet. Det är trist att det är så ok att fråga om bröllopsbudget och per automatik kritisera ett bröllopsupplägg. Alla prioriterar olika och har olika förutsättningar och det måste man acceptera. Fick höra lite ang vår bröllopsbudget av en person i vår närhet, att hen aldrig skulle kunna lägga de pengarna på EN dag.. detta fick vi svälja. Samtidigt så köper samma person en kitchen aid för närmare 8 tkr (vi skulle aldrig lägga en sådan summa på en hushållsmaskin) men inte sjutton kritiserade vi personen för det. Men det var helt ok att ifrågasätta vår prioritering.. intressant
Svar på tråden Vad kommer ert bröllop kosta/kostade (exkl smekmånad)?