• Anonym (ekonomen)

    Vad kommer ert bröllop kosta/kostade (exkl smekmånad)?

  • Svar på tråden Vad kommer ert bröllop kosta/kostade (exkl smekmånad)?
  • Anonym (Skyhigh)

    Vi har ett paketpris på 250.000 kr. Där ingår mat (smårätter, huvudrätt, fruktbuffe, dessertbuffe, tårta samt alkoholfri dryck), dekorationer (dukar, stolöverdrag, blommor, kandelabrar osv) på alla bord inkl honnörsbordet samt i kyrkan, även brudbukett, två kameramän plus en fotograf, bil (rolls royce), lokal, kyrka, serveringspersonal osv...

    Utöver det så tillkommer;
    Liveband: 32000 kr
    Extra fotograf: Bokat men ej diskuterat pris än
    MUA/Frisör: ca 5000kr (inkl mammas hår och make up tror jag det var)
    Klänning: 15000kr (utan skor, slöja eller ändringar)
    Ringar: Designas i utlandet... ingen aning om pris än.
    Fästmannens kläder: ca 4000kr

    Sen är det massa småsaker som inte beställts ännu. T ex servetter med foliering. Inbjudningskort (vi har ett tag till till bröllopet). Favours till gästerna osv... Vi har hyrt in 2 bartenders också, men ingen susning vad de ska ha för sitt "lilla" gästspel

     

  • Anonym

    Runt 65 gäster. Middag och fest 65000 Kläder brud 4000 Kläder brudgum 3000 Hår 2000 Fotograf 2500 Ringar 15.000 Inbjudningskort 1200 Blommor 1000 Solist 1000 Dukning 1000 Ja och så tillkommer väl en och annan tusenlapp på transport och annat Ursprungliga budgettaket låg på 50000. Tack och lov började vi köpa saker tidigt. Då känns det inte lika illa att kostnaden drar iväg. Pengarna finns ju men det var ju inte såhär vi skulle ha det egentligen. Är dock mycket nöjd, så det blir nog bra

  • FruW

    Det landar på drygt 35 000 för oss (eller kanske 2-3 tusenlappar till, har några småsaker kvar), för ett litet bröllop med knappt 30 personer. Hade kunnat göra det billigare om vi haft tillgång till hyrd lokal och kört catering och egeninköpt alkohol, men pga att vi bor så långt från där vi gifter oss så har vi hela kalaset på ett hotell. Kom ändå rätt billigt undan med mat och dryck, det går på ca 20 000 och då ingår två nätter i bröllopssviten för oss. Det som sedan drog iväg var kostnaden för att få dit vigselförrättaren, att vi vill ha en specialgjord öl m.m. Ringar, kläder etc. har vi inte lagt så mycket pengar på i jämförelse med vissa andra, men det var aldrig tanken heller. Har dock lyckats klämma in både fotograf, nya kläder och jättefina trycksaker i budgeten, så vi är nöjda. Glad

  • Anonym (I Thailand)

    16 000 för själva bröllopet (ceremoni, legalisering, blommor, make up och håruppsättning, fotograf, våra kläder samt middagen)


    Och lika mycket för ringarna.


    Sedan kostade själva resan (flyg, boende, mat och aktivieteter under resterande resan) en del till, men det skulle ju inte räknas med.


     


    Pagnie och Skyhigh: Känner någon slags skräckblandad förtjusning när jag läser att ni lägger varsin kvarts miljon kronor på era bröllop. För oss (och de flesta andra) är det enormt mycket pengar och inget man får ihop särskilt lätt med barn, hus, VAB och annat... Och det känns väldigt främmande att lägga en så stor summa på en enda dag. Även om det är en fantastisk dag. Men ni kanske inte har barn än?


    Betalar ni era bröllop själva eller får ni bidrag från föräldrar/andra släktingar?

  • Anonym (Skyhigh)
    Anonym (I Thailand) skrev 2013-04-19 22:58:13 följande:

    Pagnie och Skyhigh: Känner någon slags skräckblandad förtjusning när jag läser att ni lägger varsin kvarts miljon kronor på era bröllop. För oss (och de flesta andra) är det enormt mycket pengar och inget man får ihop särskilt lätt med barn, hus, VAB och annat... Och det känns väldigt främmande att lägga en så stor summa på en enda dag. Även om det är en fantastisk dag. Men ni kanske inte har barn än?


    Betalar ni era bröllop själva eller får ni bidrag från föräldrar/andra släktingar?


    Det går upp i de summorna när man bjuder några 100 gäster vilket jag kan förstå låter helt ofantligt! Men så är det, i alla fall i vårt fall Både jag och fästmannen har varit eniga i hur vi vill ha vårt bröllop och det får vi så här. Alla har olika drömmar, viljor, förutsättningar så klart...  
    Nej, vi har inte barn än. Vi har valt att vänta med det till efter bröllopet. Men allt annat har vi precis som alla andra. Men vi är inte direkt 18 år gamla så vi har dels byggt upp en ekonomisk buffert och dels har vi föräldrar som engagerar sig väldigt mycket i bröllopet... känslomässigt och ekonomiskt. Men jag kan helt hålla med dig om att det är en absurd summa pengar egentligen Skrikandes
    Det kommer dock helt klart bli en fantastisk dag, även om det bara är en dag, som du säger  
     
  • Anonym

    Av vad jag har förstått av mina kolleger med utländsk härkomst (som har de här jättestora bröllopen) så ger ju gästerna pengar i kuvert till brudparet. Ju närmare släkt desto mer pengar och det är inte helt ovanligt att man går plus på hela kalaset? =)

  • confuzed86

    vårt bröllop går på ca 30 - 35000kr men 85 pers bjudna (varav ca 15 barn). dock har gästlistan redan minskat med runt 15 pers så har i tur blir det billigare ;)
    detta är ca priser för 85 pers.

    klänning: 1200
    skor/tiara etc: ca 500
    kostym m2b: 1350
    kostym sonen: 320
    dekorationer: ca1000-2000
    mat (buffé): 8000
    tårta: 3000
    sprit tyskland: 6000
    lokal:  3000
    ringar: 1300
    serveringspersonal: 3000
    fotograf: 500 (styvsyster som går mediautbildning)
    naglar: 400

    håruppsättning, make-up och alla blommor samt brudbukett får vi gratis via mamma och kompisar.

    sen tillkommer lite extra kostnader för skor m.m. så allt är inte med här.

  • Pagnie
    Anonym (I Thailand) skrev 2013-04-19 22:58:13 följande:
     

    Pagnie och Skyhigh: Känner någon slags skräckblandad förtjusning när jag läser att ni lägger varsin kvarts miljon kronor på era bröllop. För oss (och de flesta andra) är det enormt mycket pengar och inget man får ihop särskilt lätt med barn, hus, VAB och annat... Och det känns väldigt främmande att lägga en så stor summa på en enda dag. Även om det är en fantastisk dag. Men ni kanske inte har barn än?


    Betalar ni era bröllop själva eller får ni bidrag från föräldrar/andra släktingar?


    Ja alltså det är ju sjukt mycket pengar. Det har slagit oss med. Men både jag och sambon är helt överens om vad vi vill ha ut av vår dag. Man kan ju se det som att det är en handpenning på ett hus eller en hel bil. Men å andra sidan så känner vi att detta är bara en enda gång i livet och vi vill verkligen ha det som vi drömt. okej nu kanske tjejer drömmer mer än killar men jag får verkligen mitt drömbröllop med prinsessklänningen och den stora limousinen och alla gästerna och de runda borden och ja allt helt enkelt. Sambon säger som så att vi förtjänar livskvalitet. Och det får man genom att leva lite.
    Vi har inga barn nej utan det är något som vi kommer att skaffa när vi är gifta. vi har väldigt lika värderingar jag och min sambo och vi vill ha en riktigt stabil grund att stå på innan vi sätter barn till världen. Så vi ville verkligen lära känna varandra och vara tillsammans några år innan barn kom in i bilden. plus att vi ville vara gifta innan för annars hade vi ALDRIG haft råd med det bröllopet vi ville.

    Nej vi får inga bidrag utan detta är pengar som vi sparat ihop helt själva. visst min mamma lägger en lika stor summa som till alla mina andra syskon på 10 000 men det är typ det enda.
    Och det blir ju gärna så här stora bröllop när det är orientaliska kulturer med i mixen. jag är ju helsvensk men han är från iran.
    Och med 170 gäster blir det så dyrt om man vill ha det bästa. kosta vad det kosta vill kände vi.
    Men vi känner samtidigt att (okej det här kanske irriterar folk) men att samla ihop 250 000 har inte varit speciellt svårt. vi blev klara med skolan i juni båda två och har jobbat sedan dess men har sen april förra året kunnat spara ihop den summan.
    Så när vi lägger 250 000 på ett bröllop känner vi att vi kan spara ihop det på ett år igen och sen köpa hus om vi vill. Men dock sparar vi till en buffert på 100 000 att ha under föräldraledighet sen först.

    Men som någon sa här så är det mycket pengar man får i gåvor när man gifter sig i vissa kulturer. Alla från den kulturen kommer ju så klart ge pengar. Det är underförstått. Nu tror inte vi att vi kommer gå på plus bara för det men vi tar tacksamt emot alla bidrag vi får.
  • SandraElisabet
    Pagnie skrev 2013-04-20 20:43:51 följande:
    Ja alltså det är ju sjukt mycket pengar. Det har slagit oss med. Men både jag och sambon är helt överens om vad vi vill ha ut av vår dag. Man kan ju se det som att det är en handpenning på ett hus eller en hel bil. Men å andra sidan så känner vi att detta är bara en enda gång i livet och vi vill verkligen ha det som vi drömt. okej nu kanske tjejer drömmer mer än killar men jag får verkligen mitt drömbröllop med prinsessklänningen och den stora limousinen och alla gästerna och de runda borden och ja allt helt enkelt. Sambon säger som så att vi förtjänar livskvalitet. Och det får man genom att leva lite.
    Vi har inga barn nej utan det är något som vi kommer att skaffa när vi är gifta. vi har väldigt lika värderingar jag och min sambo och vi vill ha en riktigt stabil grund att stå på innan vi sätter barn till världen. Så vi ville verkligen lära känna varandra och vara tillsammans några år innan barn kom in i bilden. plus att vi ville vara gifta innan för annars hade vi ALDRIG haft råd med det bröllopet vi ville.

    Nej vi får inga bidrag utan detta är pengar som vi sparat ihop helt själva. visst min mamma lägger en lika stor summa som till alla mina andra syskon på 10 000 men det är typ det enda.
    Och det blir ju gärna så här stora bröllop när det är orientaliska kulturer med i mixen. jag är ju helsvensk men han är från iran.
    Och med 170 gäster blir det så dyrt om man vill ha det bästa. kosta vad det kosta vill kände vi.
    Men vi känner samtidigt att (okej det här kanske irriterar folk) men att samla ihop 250 000 har inte varit speciellt svårt. vi blev klara med skolan i juni båda två och har jobbat sedan dess men har sen april förra året kunnat spara ihop den summan.
    Så när vi lägger 250 000 på ett bröllop känner vi att vi kan spara ihop det på ett år igen och sen köpa hus om vi vill. Men dock sparar vi till en buffert på 100 000 att ha under föräldraledighet sen först.

    Men som någon sa här så är det mycket pengar man får i gåvor när man gifter sig i vissa kulturer. Alla från den kulturen kommer ju så klart ge pengar. Det är underförstått. Nu tror inte vi att vi kommer gå på plus bara för det men vi tar tacksamt emot alla bidrag vi får.
    Riktigt roligt med ett så öppet och informativt inlägg Pagnie. Vårt bröllop kommer gå på ca häften av ert vilket fortfarande är mycket pengar men jag har undrat över finansieringen av så pass stora kalas. Jag menar 170 gäster, ca 1000 kr/kuvert... det blir en del.

    Vi får generösa gåvor från föräldrar och min fästman har själv sparat ihop en del som öronmärkts av honom själv. Jag som planerar och bestämmer mest kommer i slutändan förmodligen ha bidragit med minst pengar...

    Jag tar inte alls illa upp av din kommentar! 2 människor ("DINK"s - Dubble Inkome No Kids) med bra inkkomst och förnuftig hushållning kan spara ihop bra summor snabbt. Vad duktiga ni har varit!! Eloge! {#emotions_dlg.flower}
  • NBFN

    Oj oj... Ingen aning! Vi har satt en budget för middag/fest på 60 000:-, då ska allting vara inräknat som har med mat, dryck, dekor, personal, lokalhyra, musik, osv.

    Vi kommer att catera maten från en god vän som är köksmästare på en av de bättre krogarna. Vi har nu äntligen bestämt oss för upplägget på middagen, från att vi skulle ha trerätters till att vi ska ha "tvårätters-buffé", alltså en kall buffé för förrätterna och en varm buffé för varmrätterna, sedan funderar vi på om vi ska ha en liten dessertbuffé med diverse frukter ihop med bröllopstårta. Bufféerna blir ordentliga med mycket mat av olika slag, och hög kvalité. Vi får betala 250:-/kuvert - SÅ jäkla bra pris!! Vår käre vän sa att 200:- kunde vi komma långt på, men då ville vi lägga på åtminstone 50:- för att få in drycken också. Så i priset ingår två maffiga bufféer, fri dryck under middagen, en ev. dessertbuffé samt avec, även köks- och serveringspersonal får vi för denna kuvertavgift.

    Till festen hyr vi in bra barpersonal som min m2b arbetat med i många år och litar på, en DJ-kollega till min m2b kommer att spela på festen och ge det i bröllopsgåva (han ska få både en och två stjärnor i himlen för det) sedan kommer vi även att ha två personer på plats som ser till att om någonting skulle ske (någon blir för full eller andra otrevligheter) så slipper vi bekymra oss om det och dem sköter det.

    Sedan tillkommer ju kostnad för lokal, städning, den lokalvärd/-inna som kommer att vara på plats under kvällen och natten. Men i och med det låga priset på maten, att vi får DJ gratis, personal till låg summa och fotograf gratis så har vi valt att lägga lite mer pengar på själva lokalen, att slippa bekymra oss om städning samt att alla gäster ska få transport från kyrka till lokal som vi bekostar.

    Så ja ni... Vi ska nog kunna komma under 60 000:- på middag och fest, men ändå skönt att ha den budgeten att gå efter.

    I övrigt har vi inte satt någon budget, men vill gärna att hela kalaset inte går på mer än 100 000:-, och det ska vi nog kunna klara... Hoppas jag...


Svar på tråden Vad kommer ert bröllop kosta/kostade (exkl smekmånad)?