• Anonym (längtar)

    Brudar 2016 här kan vi följas åt :)

    Väljer att lägga tråden anonymt då jag är rädd för påhopp eftersom jag börjat planera så tidigt.

    Det är ju ett tag kvar men det måste väl finnas några fler som längtar och väntar...?

    Hur går det för er andra med planeringen?

    Hittills har vi bestämt: Prel datum, börjat titta på ringar, tittar på lokaler, valt kyrka, spanar på känningar, valt ut save-the-date som ska skickas om ett år (tidigt jag vet, men vi vill att alla ska kunna komma). Jag har nu börjat fundera på färgtema och dekorationer och ska snart fråga min tänkta tärna.

    Hoppas här finns några andra som är tidiga planerare med:)

  • Svar på tråden Brudar 2016 här kan vi följas åt :)
  • helinhanna

    Hej! Får man hoppa in här?

    Har precis bestämt datum, så nu är det bara att sätta igång med planeringen ????????

  • tonecaroline

    Åh vad svårt med tema, vi har inte diskuterat det ännu men har väldigt svårt att tro att vi kommer på något bra. Färger känns inte riktigt som vår grej, får försöka komma på något snart, för vill ju gärna ha inbjudningar osv. i samma tema!

    En annan sak jag diskuterat med min blivande är vilken tid på dagen ska man ha vigsel? Min svärmor var helt säker på att kl 13.00 hade man vigsel, men då tänker jag att middagen kommer starta så tidigt som 16.00, orkar man verkligen hålla igång så länge inpå natten? Jag trodde vigsel var typ 15.00 tiden haha

  • Ankan

    Jag ska också gifta mig i Dalarna :) vi har färgtema grönt, blåbärsblå och som kontrast lite orange, så det blir färglatt. Jag och min bror sitter och pysslar med Save the date korten just nu, han designar dem på datorn och sen laddar jag upp dem på en sida där man kan beställa kort med egna bilder.
    Nästa vecka ska jag börja titta på brudklänningar tillsammans med min ena tärna som är på besök just då. Tyvärr hade en av två brudbutiker stängt just den dagen pga flytt, men då får jag åka dit senare helt enkelt. Viktigt är ju att jag få börja och prova lite klänningar, räknar inte med att jag hittar något direkt.
    En kompis till min mor hat nyss erbjudit sig att hon och hennes man kan fota oss om vi vill, så det ska jag kolla upp mer idag, hade ju varit kanon, vet att de inte vill ha betalt mycket i så fall! Bra att jag inte hann boka en fotograf än trots att jag redan har mailat med flera. Trots att det känns som att ingenting händer just nu i planeringen så är det endå saker på gång, det är skönt.
    Efter sommaren ska vi börja kolla runt efter catering. Har någon av er börjat med det och har tipps vad man ska tänka på?

  • Ankan
    tonecaroline skrev 2015-08-13 02:40:27 följande:

    Åh vad svårt med tema, vi har inte diskuterat det ännu men har väldigt svårt att tro att vi kommer på något bra. Färger känns inte riktigt som vår grej, får försöka komma på något snart, för vill ju gärna ha inbjudningar osv. i samma tema!

    En annan sak jag diskuterat med min blivande är vilken tid på dagen ska man ha vigsel? Min svärmor var helt säker på att kl 13.00 hade man vigsel, men då tänker jag att middagen kommer starta så tidigt som 16.00, orkar man verkligen hålla igång så länge inpå natten? Jag trodde vigsel var typ 15.00 tiden haha


    Jag har varit på flera bröllop både i Sverige och utomlands där vigseln var mellan kl 14 och 15. kl. 13 har jag nog aldrig sett. Jag tror det är som med det mesta andra, gör precis som du vill och pratar med prästen om han går med på det.

    Jag tror att vi siktar på kl. 15, vill inte börja med maten innan kl. 18 och då har man tid för gratulationer, mingel osv. emellanåt men inte för mycket heller. Är det fint väder (vi ska ha vigseln ute) tror jag också att gästerna gärna njuter av solen ute innan maten. Men det är nog en bra idé att ha lite fingerfood eller liknande efter vigseln. Kan tänka mig att om man har vigseln kl 13, att folk inte äter lunch innan och då blir det säkert krångligare med mat och hunger. börjar man kl. 15 vet alla att de ska äta lunch först.
  • theell
    Ankan skrev 2015-08-13 07:47:27 följande:

    Jag ska också gifta mig i Dalarna :) vi har färgtema grönt, blåbärsblå och som kontrast lite orange, så det blir färglatt. Jag och min bror sitter och pysslar med Save the date korten just nu, han designar dem på datorn och sen laddar jag upp dem på en sida där man kan beställa kort med egna bilder.

    Nästa vecka ska jag börja titta på brudklänningar tillsammans med min ena tärna som är på besök just då. Tyvärr hade en av två brudbutiker stängt just den dagen pga flytt, men då får jag åka dit senare helt enkelt. Viktigt är ju att jag få börja och prova lite klänningar, räknar inte med att jag hittar något direkt.

    En kompis till min mor hat nyss erbjudit sig att hon och hennes man kan fota oss om vi vill, så det ska jag kolla upp mer idag, hade ju varit kanon, vet att de inte vill ha betalt mycket i så fall! Bra att jag inte hann boka en fotograf än trots att jag redan har mailat med flera. Trots att det känns som att ingenting händer just nu i planeringen så är det endå saker på gång, det är skönt.

    Efter sommaren ska vi börja kolla runt efter catering. Har någon av er börjat med det och har tipps vad man ska tänka på?


    Vad kul med fler från Dalarna :) jag kollade på catering innan vi bestämde oss för att vara på herrgården. Nu tar vi maten via dom. Det du kan tänka på är väl att priserna kan variera väldigt mycket så det är klokt att höra med flera. Sen beror det ju lite på hur ni vill ha, 2-3 rätters eller buffé. Samt om ni vill att personal serverar. Beror väl lite på vart ni ska vara :)
  • FruS2016
    Ankan skrev 2015-08-13 07:47:27 följande:

    Jag ska också gifta mig i Dalarna :) vi har färgtema grönt, blåbärsblå och som kontrast lite orange, så det blir färglatt. Jag och min bror sitter och pysslar med Save the date korten just nu, han designar dem på datorn och sen laddar jag upp dem på en sida där man kan beställa kort med egna bilder.
    Nästa vecka ska jag börja titta på brudklänningar tillsammans med min ena tärna som är på besök just då. Tyvärr hade en av två brudbutiker stängt just den dagen pga flytt, men då får jag åka dit senare helt enkelt. Viktigt är ju att jag få börja och prova lite klänningar, räknar inte med att jag hittar något direkt.
    En kompis till min mor hat nyss erbjudit sig att hon och hennes man kan fota oss om vi vill, så det ska jag kolla upp mer idag, hade ju varit kanon, vet att de inte vill ha betalt mycket i så fall! Bra att jag inte hann boka en fotograf än trots att jag redan har mailat med flera. Trots att det känns som att ingenting händer just nu i planeringen så är det endå saker på gång, det är skönt.
    Efter sommaren ska vi börja kolla runt efter catering. Har någon av er börjat med det och har tipps vad man ska tänka på?


    Vi tittar på kombinationen lokal - catering. Ett krav från vår sida är att man får ha egen alkohol. Så vi har letat lokal och cateringföretag som går med på att serveringspersonalen kan servera vår alkohol. Mitt tips är att först fundera igenom och diskutera vad ni vill ha, kom överens om några punkter och vad ni vill betala. Därefter hade jag kontaktat några olika företag och frågat vad de kan erbjuda och se om det är vad ni önskar. Man kanske inte kan få alla krav från en och samma och då får man fundera kring vad som är värt att offra och vad som måste uppfyllas.
  • Jenni
    theell skrev 2015-08-12 22:49:00 följande:

    Vad roligt Jenni, jag gifter mig också i Dalarna :)


    Ankan skrev 2015-08-13 07:47:27 följande:

    Jag ska också gifta mig i Dalarna :)



    Vad kul med fler dalabrudar :) Var i dalarna gifter i er? Vi ska ha bröllopet utanför Leksand.
  • theell
    Jenni skrev 2015-08-13 20:37:36 följande:

    Vad kul med fler dalabrudar :) Var i dalarna gifter i er? Vi ska ha bröllopet utanför Leksand.


    Vi ska vara utanför Falun :)
  • Ankan
    Jenni skrev 2015-08-13 20:37:36 följande:
    Ankan skrev 2015-08-13 07:47:27 följande:

    Jag ska också gifta mig i Dalarna :)



    Vad kul med fler dalabrudar :) Var i dalarna gifter i er? Vi ska ha bröllopet utanför Leksand.
    Vi ska vara utanför Mora :)
Svar på tråden Brudar 2016 här kan vi följas åt :)